Skocz do zawartości

Jaki wyłącznik różnicowoprądowy?


Recommended Posts

Napisano

Witam serdecznie. Moje pytanie jest czysto teoretyczne ale w związku z pewnymi obawami mam prośbę o pomoc i odpowiedź od Fachowców w temacie "elektryki".
Do rzeczy. "Buduję" dom który obecnie jest na etapie wykończeniówki. Niedawno montowano ścianki z regipsu wraz z profilami mocowanymi do posadzki. Ze względu iż grubość posadzki wynosiła ok 5-6 cm a długość śrub do profili ok 4,5 cm mam obawy czy fachowcy wiercąc w podłodze nie uszkodzili przypadkowo kabla elektrycznego pod posadzką. Fachowcy zarzekają się że nie... oświetlenie zasilane powyższym kablem działa ale jednak mam pewne obawy. Jeżeli teoretycznie kabel/koszulka kabla jest uszkodzony/a a obok przechodzi instalacja wodna z pcv to w przypadku jakiegokolwiek wycieku napięcie może się dostać do wody a dalej do kranu i stanowić potencjalne zagrożenie dla nas a przede wszystkim dla dzieci... Czy w związku z tym, zabezpieczeniem powyższego obwodu (oświetlenie 2 pomieszczeń) może pozostać zwykły wyłącznik nadprądowy czy lepiej zastosować różnicówkę? Jeżeli różnicówkę to jaką: B16/10mA czy B10/30mA? Każdy sugeruje mi B10/30 mA uzasadniając to iż B10 szybciej zadziała w przypadku ujścia np. na masę. Ale co z zabezpieczeniem przeciwporażeniowym? tutaj 10mA jest pewniejsze szczególnie w przypadku dzieci. Niestety nie ma różnicówek typu B10/10mA. Pewnie przesadzam i panikuję, z jednej strony powinienem zaufać monterom ale z drugiej strony pozostają obawy aby rodzinie nie stała się krzywda. Poniżej zdjęcie kabla który teoretycznie mógł zostać uszkodzony. Jeżeli już daliście radę przebrnąć przez moje dywagacje to bardzo proszę o odpowiedź i ewentualne rady. Pozdrawiam Jacek
111.jpg

Napisano

Po pierwsze, poproś elektryka o zmierzenie rezystancji izolacji tego obwodu. Najpewniej wykryje ew. uszkodzenie. A oświadczenie elektryka,że instalacja została wykonana zgodnie z przepisami i tak jest potrzebne do odbioru budynku.
Po drugie, zagrożenie jest znikome. Czysta woda jest złym przewodnikiem,arury z PCW wręcz świetnym izolatorem. Przewodność kilkudziesięciu centymetrów takiej rury z wodą jest tak mała, że praktycznie eliminuje ryzyko porażenia.
Po trzecie, wyłączniki różnicowowoprądowe mają inne oznaczenia niż piszesz, pomijam niepopularne wersje "różnicówka"+ nadprądowy. Możesz wziąć dowolny wyłącznik różnicowoprądowy o czułości 10 mA. Czy będzie on przy tym przeznaczony dla prądu 10 A, 25 A czy 100 A nie ma znaczenia, jeśli ten sam obwód jest równocześnie zabezpieczony wyłącznikiem nadprądowym B 10 A. To wyłącznik nadprądowy będzie wyznaczać górną granicę obciążenia prądem roboczym i to on zadziała w przypadku zwarcia. Podane w amperach oznaczenie na wyłącznikach różnicowoprądowych mówi tylko o tym, jakim maksymalnym prądem roboczym można je obciążać.


 

Napisano
  Cytat

Możesz wziąć dowolny wyłącznik różnicowoprądowy o czułości 10 mA.

Rozwiń  


Co to jest "czułość 10 mA" i dlaczego właśnie tyle?
A w ogóle, to prościej i taniej odłączyć podejrzany obwód i położyć nowy przewód.
Napisano (edytowany)
  Cytat

Po pierwsze, poproś elektryka o zmierzenie rezystancji izolacji tego obwodu. Najpewniej wykryje ew. uszkodzenie. A oświadczenie elektryka,że instalacja została wykonana zgodnie z przepisami i tak jest potrzebne do odbioru budynku.
Po drugie, zagrożenie jest znikome. ..

Rozwiń  


Dziękuje serdecznie. Już traciłem nadzieję że dostanę odpowiedź. Rzeczowo, konkretnie i zrozumiale nawet dla takiego laika jak ja.

Ps. przewód jest pod posadzką i ścianką z regipsu także taniej nie będzie... Edytowano przez Redakcja (zobacz historię edycji)
Napisano
  Cytat

Po pierwsze, poproś elektryka o zmierzenie rezystancji izolacji tego obwodu. Najpewniej wykryje ew. uszkodzenie.

Rozwiń  


Stawiam dolary przeciwko orzechom, że dzisiaj niczego nie wykryje. Natomiast sytuacja może się zmienić w przypadku zawilgocenia posadzki, np. podczas kładzenia płytek, albo przypadkowego zalania jej wodą. I wtedy dopiero będzie problem, bo w łazience to raczej nieuniknione.

Dlatego, skoro Autorowi żal pracy na uczciwe usunięcie zagrożenia, to nich dołoży tę różnicówkę, może taką o prądzie różnicowym 30 mA. Życie uratuje, a że potem przyjdzie pruć kafle, żeby mieć światło... to juz inna para kaloszy.
Dlaczego nie 10 mA? Bo nie znamy ilości i rodzaju oświetlenia. Przy niektórych źrodłach światła, różnicówka 10 mA może zadziałać rownież w przypadku zupełnie dobrej izolacji, z powodu prądu ładowania się kondensatorów przetwornic tych źródeł.

PS. I szanowny Autor, rozlewając po necie żale z powodu zbanowania na "elektrodzie", niech napisze prawdę za co został zbanowany. Otóż za założenie kilku kont i seryjne zamieszczanie w tematach obraźliwych i wulgarnych postów pod adresem administracji forum. A takim niewiniątkiem się przedstawia...
Napisano (edytowany)
  Cytat

PS. I szanowny Autor, rozlewając po necie żale z powodu zbanowania na "elektrodzie", niech napisze prawdę za co został zbanowany. Otóż za założenie kilku kont i seryjne zamieszczanie w tematach obraźliwych i wulgarnych postów pod adresem administracji forum. A takim niewiniątkiem się przedstawia...

Rozwiń  


Nie bedę tego komentował... bo jeszcze zablokują mi konto i na tym forum... a słowa niecenzuralne same cisną się na usta. Jednak wystarczy wpisać w google hasło "elektroda.pl opinie" i na 3 miejscu ukaże się nam cała prawda o tym "portalu". Pozdrawiam i życzę trafnycg wyborów. Wszystkiego dobrego w nadchodzącym Nowym Roku. Ps. i nie mam żalu icon_smile.gif Edytowano przez jacoslavzdenek (zobacz historię edycji)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Murowania już coraz mniej. Zbliżamy się do wysokości nadproży a więc docinamy wstępnie ostatnie pustaki na których zostaną wylane poduszki betonowe oraz obsadzone nadproża. Przenosimy również poziom zero do budynku tak aby łatwiej nam się pracowało. Porównujemy lasery krzyżowe trzech firm Nivel System, DeWalt oraz Hilti.    
    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
    • Dzięki za odp.   Mam właśnie bardzo złe przeczucie ze jak przegadam temat z radca to okaże się ze prawo to jedno a urzędy i tak mogą chcieć dokumentów.   Na ten moment nie mam nawet działki - próbuje się rozeznać ogólnie w temacie.   Ogólne informacje da się jakoś znaleźć, ale szukając detali następuje niestety zderzenie ze ścianą.
    • Odpowiedź może być tylko jedna. Metalowe! Może je zniszczyć tylko siła fizyczna. Plastyk zniszczy nawet promieniowanie słoneczne UV.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...