Skocz do zawartości

Kominek z płaszczem wodnym - instalacja


Recommended Posts

Jeśli dobrze rozumiem Twoje skróty myślowe, to chcesz gorącą wodę z kominka puścić w rurce pex, w warstwie ocieplenia podłogi, do kotłowni?

Jeśli tak, to zrezygnuj z pexa. On pracuje w temp do 90st.
Właśnie to dłubię. Opisuję w dzienniku. Może coś ci przyjdzie do głowy.

Rura bezp., naczynie przelewowe - na to są rygorystyczne przepisy. Poczytaj na elektrodzie.
W moim pojęciu ono musi być NAD kominkiem, odpowiednio wysoko, bez kurków po drodze, rura ma mieć fi minimum...25mm? sprawdź.

Pompki i sterowniki można mieć w kotłowni.
Link do komentarza
Cytat

Witam,

Czy można zamontować kominek z płaszczem wodnym tak, aby cała instalację ukryć w warstwie ocieplenia i przenieść do kotłowni mam na myśli zbiornik przelewowy, rurę bezpieczeństwa itp. Czy można użyć pexów?, czy tylko rury miedziane? (rury bez kolanek)



Co na te pytania odpowiedział producent wybranego prze Ciebie wkładu ?
Planujesz wkład do zamkniętego czy otwartego układu c.o. ?

DSC01446.jpg

Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
Cytat

Co na te pytania odpowiedział producent wybranego prze Ciebie wkładu ?
Planujesz wkład do zamkniętego czy otwartego układu c.o. ?
[attachment=17007:set_4b_big.jpg]



Kominek z płaszczem wodnym zdecydowanie w układzie otwartym, ale piec gazowy z zamknięta komorą spalania. Nie wybrałem jeszcze producenta.
Link do komentarza
Cytat

Kominek z płaszczem wodnym zdecydowanie w układzie otwartym, ale piec gazowy z zamknięta komorą spalania. Nie wybrałem jeszcze producenta.



I bardzo słusznie - kominek - wyłącznie układ otwarty.

Bezpieczniej.
Prościej.

Problem jednak jest:
są nowe przepisy dotyczące montowania kotłów o mocy powyżej 10kW.
Co do szczegółów, wolałbym, by się wypowiedzieli eksperci, niemniej prawo stoi w sprzeczności względem rzeczywistości
i legalność montażu kominków z płaszczem stoi pod znakiem zapytania.

Nie mówiąc o wymiennikach wodnych, odzyskujących ciepło ze spalin, że - zdaje się - są one całkowicie zabronione!

Czy ktoś z ekspertów mógłby te informacje zweryfikować? Gdzie są te przepisy, jakie jest ich brzmienie i interpretacja?

Dziękuję.
Link do komentarza
Cytat

Czy ktoś z ekspertów mógłby te informacje zweryfikować? Gdzie są te przepisy, jakie jest ich brzmienie i interpretacja?



Co prawda nie ekspert, ale ociągają się - przeto:

Cytat

§ 132.

1. Budynek, który ze wzgledu na swoje przeznaczenie wymaga ogrzewania, powinien byc
wyposa4ony w instalacje ogrzewcza lub inne urzadzenia ogrzewcze, niebedace piecami, trzonami
kuchennymi lub kominkami.



Ale, (dalej) jest odstępstwo:

Cytat

§ 132.

3. Kominki opalane drewnem z otwartym paleniskiem lub zamknietym wkładem kominkowym moga
byc instalowane wyłacznie w budynkach jednorodzinnych, mieszkalnych w zabudowie zagrodowej i
rekreacji indywidualnej oraz niskich budynkach wielorodzinnych, w pomieszczeniach:
1) o kubaturze wynikajacej ze wskaznika 4 m3/kW nominalnej mocy cieplnej kominka, lecz nie
mniejszej ni4 30 m3,
2) spełniajacych wymagania dotyczace wentylacji, o których mowa w § 150 ust. 9,
3) posiadajacych przewody kominowe okreslone w § 140 ust. 1 i 2 oraz § 145 ust. 1,
4) w których mo4liwy jest dopływ powietrza do paleniska kominka w ilosci:
a) co najmniej 10 m3/h na 1 kW nominalnej mocy cieplnej kominka - dla kominków o obudowie
zamknietej,
b) zapewniajacej nie mniejsza predkosc przepływu powietrza w otworze komory spalania ni4 0,2 m/s
- dla kominków o obudowie otwartej.



Jak widać, ustawodawca (w swojej łaskawości) nie rozróżnia sposobu oddawania ciepła do pomieszczeń - kominek to kominek.
Jeśli pomieszczenie w którym zainstalowano kominek (nawet z PW), spełnia powyższe wymagania, nie ma przeszkód "prawnych" - każde inne twierdzenie jest nadinterpretacją. Oczywiście przy spełnieniu pozostałych warunków technicznych dla wodnej instalacji grzewczej.

Cytat

Problem jednak jest:
są nowe przepisy dotyczące montowania kotłów o mocy powyżej 10kW.



Nie takie nowe, mają kilka lat i dotyczą kotłów do 10kW. (WT: § 136.2a)
Link do komentarza
Cytat

Może jakieś argumenty TECHNICZNE ???

Bezpieczniej..................
Prościej ......................



Technicznie - wielkich różnic nie ma.
Ale, nie daj ci panie, wystarczy, żeby człowiek/hudraulik/użytkownik popełnił błąd albo kilka i zamiast zbierać wodę z podłogi, będzie chałupy szukał po okolicy.

Wystarczy, że zawiedzie automatyka, skutek podobny.

A skoro można bezpieczniej, to dlaczego tak nie robić?
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
    • A stoją zapewne obok siebie... więc jak zrobi się z nich  "kątownik" - będą stały jeszcze stabilniej...
    • Może być różnie, bo one są dość wiotkie. Zależy też, jak równa jest posadzka w garażu.
    • Komentarz dodany przez G: Beton nie kosztuje 200-250. Ceny z przed pandemi
    • ocieplenie dachu pur? odrazu na deski? tylko ze dach to deski membrana papa i blacha bez łąt nie beda sie parzyc deski? ale musze jakas wentylacje zrobic tym bardziej przy ociepleniu?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...