Skocz do zawartości

Jakiej pompy ciepła używacie


mazi88

Recommended Posts

Napisano
Każda pompa ciepła będzie dobra o ile instalator będzie wiedział co to jest pompa ciepła i jak działa, co decyduje o efektywności itd...
Mówienie że jedna PC jest super a inna "do bani" jest zwykłym uproszczeniem, a właściwie nadużyciem.

Przede wszystkim popatrz ile mocy potrzebujesz (powinno być w projekcie, lub policz/zleć ozc), jaką masz działkę i jaki grunt do 2 metrów głębokości (to tak na początek).
Napisano (edytowany)
Cytat

Zastanawiam się nad instalacją pompy ciepła. Możecie polecić coś z własnego doświadczenia??



A do jakiego domu jej potrzebujesz... istniejacego czy nowego? Jakie ogrzewanie... podlogowe czy grzejniki...


Cytat

Każda pompa ciepła będzie dobra o ile instalator będzie wiedział co to jest pompa ciepła i jak działa, co decyduje o efektywności itd...
Mówienie że jedna PC jest super a inna "do bani" jest zwykłym uproszczeniem, a właściwie nadużyciem.

Przede wszystkim popatrz ile mocy potrzebujesz (powinno być w projekcie, lub policz/zleć ozc), jaką masz działkę i jaki grunt do 2 metrów głębokości (to tak na początek).



"Kazda bedzie dobra..." moze i tak ale chyba sie zgodzimy ze wtedy sa dobre... i te lepszejsze, czy nie ? icon_cool.gif icon_wink.gif
A dlaczego z gory zakladamy za ma to byc PC gruntowa ? ;) Z tym ze oczywiscie moze... tu tez pewnie roznica w
dobra vs lepsza moze jest mniejsza.
Do nowego domu, majac mozliwosc PC G/W pewnie bym taka wybral... do istniejecego z zagospodarowanym
ogrodkiem... nie wiem. Przy zapotrzebowaniu CO ca 12000kWh / rok to oszczednosc ca 700:- PLN . ( G12 )
Ale to tez kwestia calkowitego kosztu inwestycji jak i mozliwosci technicznych. icon_smile.gif
Zgadzam sie zupelnie z tym ze instalator/instalacja to najslabszy punk.. i na swoj sposob naistotniejszy. icon_biggrin.gif

A wracajac do pierwotnego pytania mysle ze znajdzie sie wiele osob co beda mogly polecic swoje PC... G/W jak i P/W. Edytowano przez Värmepumpsägare (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

A do jakiego domu jej potrzebujesz... istniejacego czy nowego? Jakie ogrzewanie... podlogowe czy grzejniki...




"Kazda bedzie dobra..." moze i tak ale chyba sie zgodzimy ze wtedy sa dobre... i te lepszejsze, czy nie ? icon_cool.gif icon_wink.gif
A dlaczego z gory zakladamy za ma to byc PC gruntowa ? ;) Z tym ze oczywiscie moze... tu tez pewnie roznica w
dobra vs lepsza moze jest mniejsza.
Do nowego domu, majac mozliwosc PC G/W pewnie bym taka wybral... do istniejecego z zagospodarowanym
ogrodkiem... nie wiem. Przy zapotrzebowaniu CO ca 12000kWh / rok to oszczednosc ca 700:- PLN . ( G12 )
Ale to tez kwestia calkowitego kosztu inwestycji jak i mozliwosci technicznych. icon_smile.gif
Zgadzam sie zupelnie z tym ze instalator/instalacja to najslabszy punk.. i na swoj sposob naistotniejszy. icon_biggrin.gif

A wracajac do pierwotnego pytania mysle ze znajdzie sie wiele osob co beda mogly polecic swoje PC... G/W jak i P/W.



Varme ty jakąś powietrzna krucjatę prowadzisz?

Powiedzmy sobie jasno. Biorąc Pc-Pw zdecydowaliśmy się na pewien kompromis.
Napisano (edytowany)
Cytat

Varme ty jakąś powietrzna krucjatę prowadzisz?

Powiedzmy sobie jasno. Biorąc Pc-Pw zdecydowaliśmy się na pewien kompromis.



icon_biggrin.gif alez absolutnie, to tylko moje osobiste rozmyslania.
Kompromis, moze i tak ale czy nie jest tak ze inne czynniki nas do takich zmuszaja
w wielu przypadkach.
Osobiscie nie mialem innej opcji anizeli P/W. A chcialem PC.
Ale powiedz jaka jest realna roznica w rocznych rachunkach
w podobnych domach? P/W vs G/W? icon_wink.gif
Krucjata... Well, jakbym mial na to wplyw to zamienilbym
wszelkie piece, kotly na paliwa stale wlasnie na PC.
Nie mniej ten wegiel....
Ale to ja.
Nikogo nie namawiam, nie przekonuje. Nic nie sprzedaje.
Kazdy musi sam sobie wyrobic zdanie, podjac decyzje...,
I na koniec dnia zrobic jak chce.... icon_biggrin.gif
Pierwotny post by... jakiej pompy uzywacie...
a wiec P/W D Alth... HT :tease2:

icon_smile.gif Edytowano przez Värmepumpsägare (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

icon_biggrin.gif alez absolutnie, to tylko moje osobiste rozmyslania.
Kompromis, moze i tak ale czy nie jest tak ze inne czynniki nas do takich zmuszaja
w wielu przypadkach.
Osobiscie nie mialem innej opcji anizeli P/W. A chcialem PC.
Ale powiedz jaka jest realna roznica w rocznych rachunkach
w podobnych domach? P/W vs G/W? icon_wink.gif
Krucjata... Well, jakbym mial na to wplyw to zamienilbym
wszelkie piece, kotly na paliwa stale wlasnie na PC.
Nie mniej ten wegiel....
Ale to ja.
Nikogo nie namawiam, nie przekonuje. Nic nie sprzedaje.
Kazdy musi sam sobie wyrobic zdanie, podjac decyzje...,
I na koniec dnia zrobic jak chce.... icon_biggrin.gif
Pierwotny post by... jakiej pompy uzywacie...
a wiec P/W D Alth... HT :tease2:

icon_smile.gif



Ja kupiłem PC-PW ze względu na dziesięciometrową warstwę suchego żwiru.
Ty może z powodu urządzonego ogrodu.

Chodzi mi tylko o to, że gdybym miał obok domu staw o głębokości większej niż 5 metrów bądź mokrą glinę na 1,5m. głębokości, to miałbym PC-GW.

Tylko tyle.
Napisano (edytowany)
Cytat

Ja kupiłem PC-PW ze względu na dziesięciometrową warstwę suchego żwiru.
Ty może z powodu urządzonego ogrodu.

Chodzi mi tylko o to, że gdybym miał obok domu staw o głębokości większej niż 5 metrów bądź mokrą glinę na 1,5m. głębokości, to miałbym PC-GW.

Tylko tyle.



Mala dzialka... ca 400m2 , instalacje biegnace poprzez nia... urzadzona... owszem... ale co istotniejsze...
instalacja grzejnikowa i niewiadome zapotrzebowanie domu... a wiec 35*C - 45*C na zasilaniu srednio by wypadlo...
Dlatego wybralem co wybralem... nam sie akurat sprawdza... icon_cool.gif
Max temp na zasilaniu sukcesywnie obnizamy... i jak na razie z roku na rok udawalo sie zejsc z ilsoci kWh dla PC icon_smile.gif
22*C w domu, CWU dla 2+2... i rachunki jak najbardzie do zaakceptowania w starym domu icon_wink.gif
Budujac nowy dom... niewatpliwie rozwazylbym G/W icon_biggrin.gif Edytowano przez Värmepumpsägare (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
Cytat

Mala dzialka... ca 400m2 , instalacje biegnace poprzez nia... urzadzona... owszem... ale co istotniejsze...
instalacja grzejnikowa... a wiec 35*C -45*C tak srednio by wypadlo...
Dlatego wybralem co wybralem... nam sie akurat sprawdza... icon_cool.gif




Czyli kompromis?

Cytat

icon_biggrin.gif alez absolutnie, to tylko moje osobiste rozmyslania.
Kompromis, moze i tak ale czy nie jest tak ze inne czynniki nas do takich zmuszaja
w wielu przypadkach.
Osobiscie nie mialem innej opcji anizeli P/W. A chcialem PC.
Ale powiedz jaka jest realna roznica w rocznych rachunkach
w podobnych domach? P/W vs G/W? icon_wink.gif
Krucjata... Well, jakbym mial na to wplyw to zamienilbym
wszelkie piece, kotly na paliwa stale wlasnie na PC.
Nie mniej ten wegiel....
Ale to ja.
Nikogo nie namawiam, nie przekonuje. Nic nie sprzedaje.
Kazdy musi sam sobie wyrobic zdanie, podjac decyzje...,
I na koniec dnia zrobic jak chce.... icon_biggrin.gif
Pierwotny post by... jakiej pompy uzywacie...
a wiec P/W D Alth... HT :tease2:

icon_smile.gif



Różnica jest w cop'ie.

Walcząc o każdą kWh można popaść w obłęd.

Ale PC-GW są lepsze. Edytowano przez twaro (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Czyli kompromis?



Nope... po prostu jednyna alternatywa chcac PC icon_biggrin.gif


Cytat

Różnica jest w cop'ie.

Walcząc o każdą kWh można popaść w obłęd.

Ale PC-GW są lepsze.



Nie popadlem... icon_cool.gif i zdaje sobie sprawe ze SCOP jest wyzszy dla G/W...
Tylko hipotetycznie moge sobie obliczac/zakladac ile bym zaoszczedzil nawet gdybym møgl taka PC posiadac.
Sledze zuzycie naszych PC ale nie popadam w paranoje... owszem staram sie zoptymalizowac ich prace...
ale nie szukam oszczednosci zedu 50-100:- PLN w skali roku... na sile...
I nie wiem czy uda mi sie nizej zejsc... Tak jak pisalem na FM... albo mamay przyzwoity COP albo dom cieplejszy anizeli
zakladalem... unsure.gif

icon_smile.gif

  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Witam.
Chcielibyśmy się podzielić swoimi spostrzeżeniami przy użytkowaniu pompy ciepła. Jeżeli chodzi o samo działanie - mamy pompę NIBE F1245 10kV kolektor pionowy, którą zamontowała nam kompleksowo firma Andre-Tech Tomasz Andrełowicz Cesarzowice woj. Dolnośląskie.
Sama pompa jak i firma jest godna polecenia, gdyż fachowe doradztwo i profesjonalne podejście do klienta pomogła nam podjąć trafną decyzję odnośnie ogrzewania naszego domu.
Pompę użytkujemy od roku działa bez żadnych zarzutów i bezobsługowo .
Nasz dom jest dwu kondygnacyjny o powierzchni 180m2. Wszędzie jest rozłożona podłogówka + kominek (który użytkujemy dość rzadko)
Z samego ogrzewania pompą jesteśmy bardzo zadowoleni. W domu utrzymuje się temperatura ok. 21 stopni.
Ciepła woda pochodzi tylko z pompy ze zbiornika 180 l, i jeszcze podczas normalnego użytkowania nam jej nie brakło , wszystko działa bez zarzutu. icon_smile.gif
Po roku użytkowania możemy stwierdzić, że była to najtrafniejsza decyzja, gdyż rachunki za prąd mile nas zaskoczyły.
Średnio koszty ogrzewania za rok 2012/ 2013 wyniosły ok. 200 zł/miesiąc.
Napisano
Takie rachunki przy takiej powierzchni to naprawdę mało. A można przy pompie ciepła zamontować tradycyjne grzejniki montowane na ścianie czy to już przeszłość??
Napisano
Tajemnica sukcesu tkwi w ogrzewaniu niskotemperaturowym.
Grzejnik oczywiście też może takie ogrzewanie realizować, ale musi być dojść znacznie przewymiarowany, tak aby temperatura zasilania na poziomie 35 st wystarczyła do utrzymania odpowiedniej temperatury bytowej w pomieszczeniach.
W przypadku ogrzewania płaszczyznowego duża powierzchnia grzania pozwala na jeszcze niższą temperaturę zasilania, a ta przekłada się bezpośrednio na zużycie energii elektrycznej.
Bo to że COP pompy ciepła zależy od różnicy temperatur pomiędzy DZ a temperaturą do jakiej pompa ciepła ma grzać to oczywiście wiesz.
Napisano
Cytat

A można przy pompie ciepła zamontować tradycyjne grzejniki montowane na ścianie czy to już przeszłość??



Jak sie bardzo chce to mozna... ale przy budowie nowego domu to srednio sprytne. (chyba ze rozwazysz klimakonwektory.)
Za to w zupelnosci do zrobienia w istniejacych domach jezeli grzejniki sie zadowolom 45-50*C mozna zastosowac
PC LT jak wiecej to juz trezba PC przystosowane to wyzszych temp na wyjsciu.
SCOP bedzie jednak gorszy anizeli przy podlogøwce i niskich temp zasilania
Napisano
Witam, niestety najbardziej oszczędne jest ogrzewanie podłogowe, i my takie zrobiliśmy nie mamy żadnego kaloryfera. Powiem szczerze że nie wyobrażałam sobie jego braku w łazience, ale się przyzwyczaiłam że go nie ma:) Ręczniki z zimie schną rewelacyjnie na suszarce, gdyż ciepła podłoga wysusza je, a latem wystawiam na dwór:)
Powiem szczerze że strasznie się bałam rachunków czy będą naprawdę takie jak nam wyliczyli ale teraz już jestem spokojna i zadowolona że skusiłam się na pompęicon_smile.gif
Gość arturo72
Napisano (edytowany)
Cytat

Takie rachunki przy takiej powierzchni to naprawdę mało. A można przy pompie ciepła zamontować tradycyjne grzejniki montowane na ścianie czy to już przeszłość??


Wysokość rachunków za ogrzewanie zależy od domu i jego strat energii a pompa ciepła obniża je jedynie o odpowiedni COP.Także do osiągnięcia niskich rachunków na ogrzewanie nie jest niezbędna pompa ciepła tylko dom z niskimi stratami ciepła. Edytowano przez arturo72 (zobacz historię edycji)
Napisano
Wsumie to fakt:)
Zainwestowaliśmy trochę w ciepły dom, okna kupiliśmy 3 szybowe, dom dobrze ocieplony i poddasze również więc pewnie wszystko się złożyło na to ze w zimie mieliśmy cieplutko:)
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
to na etapie budowania trzeba więcej wydać aby później taniej się grzać. A powiedzcie po jakim okresie to się mniej więcej zwraca??
Napisano
Cytat

to na etapie budowania trzeba więcej wydać aby później taniej się grzać. A powiedzcie po jakim okresie to się mniej więcej zwraca??


Trudno okreslic gdyz to jest zalezne od zapotrzebowania domu na
CO i CWU.
Ale prosze powiedz, kiedy Ci sie inwestycja w samochod zwroci... Albo kiedy w ogrodzenie ;)
Napisano
Cytat

to na etapie budowania trzeba więcej wydać aby później taniej się grzać. A powiedzcie po jakim okresie to się mniej więcej zwraca??


Zależy od alternatywy, jeżeli w zamian pompy ciepła miałbyś kocioł na gaz płynny albo olej opałowy, to może się "zwrócić" w ciągu 5 - 6 lat. Tak w dużym przybliżeniu.

A na przykład porównując do drewna to może nie zwrócić się nigdy, nie licząc oczywiście całej "oprawy" związanej z tą technologią ;)
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

to na etapie budowania trzeba więcej wydać aby później taniej się grzać. A powiedzcie po jakim okresie to się mniej więcej zwraca??


Z tym zwracaniem się to ja zawsze powiadam,że zwraca się gdy człowiek za dużo wypije icon_biggrin.gif
Z inwestycjami to jest tak albo nas stać na nie albo nie i w takiej kategorii powinno to być rozpatrywane, i nie można przeliczać kiedy to się zwróci bo płaci się za komfort . icon_biggrin.gif
Ja chciałbym mieć PC ale na dzień dzisiejszy nie stać mnie na nią, może za jakiś czas.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

A czy polecacie pompy wodne Boscha? Planuję ogrzać dom izolowany do 30kwH/m2 mający 150m2.




a o pompach tego producenta to skąd się dowiedziałeś?? Firma bardzo znana ale że robi pompy to nie wiedziałem
  • 2 tygodnie temu...
Napisano

Znajomy zxnajomego ma pompę Boscha, więc od tego zaczynam swój rekonesans. Widzę, że trochę będę musiał zmienić taktykę ;) Wybiorę parę modeli i wrócę z konkretnymi zapytaniami do grona eksperckiego ;)
Napisano
Cytat

Znajomy zxnajomego ma pompę Boscha, więc od tego zaczynam swój rekonesans. Widzę, że trochę będę musiał zmienić taktykę ;) Wybiorę parę modeli i wrócę z konkretnymi zapytaniami do grona eksperckiego ;)



Sprawdz tez PC Buderus, porownaj etc... Z tego
co czytalem to sa to te same PC...
Cena moze byc inna jednak...
icon_smile.gif
Napisano
słyszałem to samo co kolega wyżej
jednak sama PC ma niewielkie znaczenia - jak już kolega wyżej zauważył:

Cytat

Każda pompa ciepła będzie dobra o ile instalator będzie wiedział co to jest pompa ciepła i jak działa, co decyduje o efektywności itd...
Mówienie że jedna PC jest super a inna "do bani" jest zwykłym uproszczeniem, a właściwie nadużyciem.

Przede wszystkim popatrz ile mocy potrzebujesz (powinno być w projekcie, lub policz/zleć ozc), jaką masz działkę i jaki grunt do 2 metrów głębokości (to tak na początek).


Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
    • 💰 Opłaty urzędowe – pozwolenie na budowę garażu: 1. ✅ Opłata skarbowa za wydanie pozwolenia na budowę: 0 zł – jeśli garaż budujesz na własne potrzeby (na działce prywatnej, nie zarobkowo). 112 zł – jeśli garaż ma być użytkowany komercyjnie (np. wynajem, działalność gospodarcza). 2. ✅ Mapa do celów projektowych (potrzebna do projektu): od 800 zł do 2 000 zł, w zależności od lokalizacji i geodety. 3. ✅ Wypisy i wyrysy z MPZP lub decyzja o WZ (jeśli nie ma planu): Wypis i wyrys z MPZP: ok. 50–150 zł Decyzja o warunkach zabudowy (WZ): 0 zł – ale może zająć 2–3 miesiące. 4. ✅ Warunki przyłączy mediów (jeśli potrzebne): zwykle bezpłatne, ale mogą być długie terminy oczekiwania. Za przyłącze energii elektrycznej możesz zapłacić od 100 do 200 zł za warunki, natomiast budowa przyłącza to już osobny koszt (nawet kilka tys. zł, jeśli garaż ma być z prądem). 5. ✅ Opłata za wpis do dziennika budowy: od 50 zł do 100 zł (czasem geodeta lub projektant załatwia to w pakiecie). 💰 Koszt projektu garażu – orientacyjne ceny w 2025: 1. ✅ Projekt gotowy (typowy) + adaptacja: Projekt gotowy garażu: od 500 zł do 1 500 zł Adaptacja przez lokalnego architekta: od 1 000 zł do 3 000 zł 🔹 Łącznie: 1 500–4 000 zł 2. 🛠 Projekt indywidualny (na zamówienie): od 3 000 zł do 6 000 zł (zależnie od wielkości, konstrukcji – np. murowany, z płaskim dachem, z poddaszem itp.)   https://chatgpt.com/
    • Witam Serdecznie.Panowoe pytanie mam ,ponieważ od czasu do czasu leci dużym strumieniem woda z WC .Gdy nacisne parę razy przycisk i naładuje wodę to przestaje lecieć .WC pod zabudową.Czy winny temu wszystkiemu jest pływak ?Nie wyciągałem tego przycisku to nie wiem co tam jest . https://zapodaj.net/plik-Gq429kMu9L
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...