Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Zaloguj się, aby obserwować  
leszcz50

Jaka S.U.W. dla budynku wielorodzinnego?

Recommended Posts

Witam. Postanowiłem założyć nowy temat dotyczący wyboru stacji uzdatniania wody do budynku wielorodzinnego gdyż przeczytane posty dotyczyły budowli jednorodzinnej lub indywidualnych mieszkań.Wraz z wymianą 36-cio letniej instalacji wodociągowej w budynku postanowiliśmy zamontować stację uzdatniania wody. Pytanie moje do osób posiadających wiedzę w temacie :
1 Czy przy zużyciu średnio na dobę ok 23 m3 wody wskazane jest zainstalowanie podwójnej kpl stacji ?
2 czy wydajność 9,5 m3 wystarczy na 65 mieszkań?
3 Jakie głowice, złoża, filtr wstępny oraz urządzenia dodatkowe wskazane byłyby do zamontowania?
Dodam, że zasilanie w wodę jest z sieci miejskiej, budowla 5c-io kondygnacyjna.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Witam. Postanowiłem założyć nowy temat dotyczący wyboru stacji uzdatniania wody do budynku wielorodzinnego gdyż przeczytane posty dotyczyły budowli jednorodzinnej lub indywidualnych mieszkań.Wraz z wymianą 36-cio letniej instalacji wodociągowej w budynku postanowiliśmy zamontować stację uzdatniania wody. Pytanie moje do osób posiadających wiedzę w temacie :
1 Czy przy zużyciu średnio na dobę ok 23 m3 wody wskazane jest zainstalowanie podwójnej kpl stacji ?
2 czy wydajność 9,5 m3 wystarczy na 65 mieszkań?
3 Jakie głowice, złoża, filtr wstępny oraz urządzenia dodatkowe wskazane byłyby do zamontowania?
Dodam, że zasilanie w wodę jest z sieci miejskiej, budowla 5c-io kondygnacyjna.


1. Przy takim zużyciu i przy takiej liczbie mieszkań lepiej byłoby zamontować stację do pracy ciągłej. Jeśli jednak dopuszczacie możliwość, żeby w czasie regeneracji woda była nieuzdatniana (przez ok 2-3 godziny) to można pomyśleć o stacji pojedynczej - będzie to spora oszczędność.
2. Masz na myśli wydajność chwilową (m3/h) czy wydajność między regeneracjami (m3)?
3. Przede wszystkim należałoby wykonać badania wody w miejscu poboru. Jeśli chcesz usunąć tylko twardość to temat jest w miarę prosty. Ale może się też okazać, że jest wysoki poziom chloru i innych zanieczyszczeń i wtedy należałoby przed zmiękczaczem postawić filtr węglowy, mechaniczny lub inne dodatkowe urządzenia (np. lampa UV). Dodatkowo należałoby wziąć pod uwagę spadek ciśnienia na filtrach i określić czy nie będzie potrzebna pompa podnosząca ciśnienie.

W takim przypadku najlepiej byłoby poprosić o oferty w kilku firmach zajmujących się uzdatnianiem wody i porównać to co oferują.
  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

1. Przy takim zużyciu i przy takiej liczbie mieszkań lepiej byłoby zamontować stację do pracy ciągłej. Jeśli jednak dopuszczacie możliwość, żeby w czasie regeneracji woda była nieuzdatniana (przez ok 2-3 godziny) to można pomyśleć o stacji pojedynczej - będzie to spora oszczędność.
2. Masz na myśli wydajność chwilową (m3/h) czy wydajność między regeneracjami (m3)?
3. Przede wszystkim należałoby wykonać badania wody w miejscu poboru. Jeśli chcesz usunąć tylko twardość to temat jest w miarę prosty. Ale może się też okazać, że jest wysoki poziom chloru i innych zanieczyszczeń i wtedy należałoby przed zmiękczaczem postawić filtr węglowy, mechaniczny lub inne dodatkowe urządzenia (np. lampa UV). Dodatkowo należałoby wziąć pod uwagę spadek ciśnienia na filtrach i określić czy nie będzie potrzebna pompa podnosząca ciśnienie.

W takim przypadku najlepiej byłoby poprosić o oferty w kilku firmach zajmujących się uzdatnianiem wody i porównać to co oferują.




Generalnie bez badań wody można zastosować kilka metod filtracji- przepłącając sowicie. Tak jak przedmówca wspomniał - zmiękczanie, odżelazianie, UV, węgiel etc. Jeszcze tylko brakuje odwróconej osmozy.

Najpierw badania potem "konkurs swiadectw" - czyli, rozmowa z oferentami.
  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
1. System do pracy ciągłej - dwukolumnowy lub pojedynczej - tu warto przeanalizować. Z całą pewnością systemy podwoje są wygodniejsze, ale to oczywiście większa inwestycja.
2. W przypadku zmiękczania wody najlepiej wziąć pod uwagę równocześnie rozbiory wody i twardość wody - zmiękczacz należy dopasować tak, żeby hydraulicznie dawał oczekiwany przepływ i jednocześnie regeneracja też była ustawiona logicznie.
3. Badania wody warto zrobić i równocześnie zerknąć do informacji od przedsiębiorstwa wodociągowego (czasem już tam widać pewne problemy). Tutaj należy zwrócić uwagę gdzie i kiedy pobiera się próbki. Jeśli będzie wymieniana sieć wodociągowa, to trzeba wziąć poprawkę, iż wyniki mogą być zakłócone stanem rur - jeśli badania będą przed wymianą i np. w godzinach porannych, po nocnym przestoju.
4. Zmiękczacz to faktycznie najczęściej potrzebne urządzenie. Filtr węglowy to głównie sposób na dechlorację - lepiej wówczas zdecydować się równocześnie na lampę UV. Czy potrzebna jest taka dechloracja - najlepszym wskaźnikiem są odczucia mieszkańców. Z tym, że znowu może to być zafałszowane stanem instalacji. Poza tym filtry węglowe mogą mieć dodatkowe korzyści, w końcu to złoże, gdzie mogą się sorbować różne zanieczyszczenia wody. Filtr mechaniczny to dobre zabezpieczenie zmiękczacza, szczególnie w sytuacji awarii na sieci przesyłowej. Można też zakładać filtry ochronne przed lampą UV - to już taki element mało znaczący, przynajmniej jeśli chodzi o wydatki na całą stację.
5. Oprócz jakości wody, możliwości finansowych należy jeszcze wziąć pod uwagę warunki montażowe. Również, tak jak było już powiedziane, konieczność podnoszenia ciśnienia.
6. Ważne jest rozpoznanie, czy woda na cele p.poż. jest osobno wyprowadzona - tej przecież nie chcemy uzdatniać, szczególnie, że filtry musiałaby być niesamowicie duże. Przy wymianie instalacji warto zwrócić na to uwagę.
  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ze wstępnych ustaleń ma to być pojedyncza stacja ( 1xgłowica + 2 złoża 300l ) w trakcie gdy jedno złoże się ma regenerować - pracuje drugie, a wszystkim ma sterować głowica FL9500SE, zmiękczacz TWIN24/60 wydajność 9,5 m3/h. Chyba że macie jakieś uwagi do tych urządzeń lub zestawienia to bardzo proszę o uwagi. Nawiasem mówiąc rozważana jest też głowica Clack CI ale różne krążą techniczne opinie na jej temat.
ECONET - tak ma być to system pracy ciągłej tylko co rozumiesz przez "system dwukolumnowy" - czy chodzi o jedna głowica z jednym złożem x2 , czy jedna głowica i 2x złoża. Instalacja p.poż w tak starym budynku nie były montowane.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Ze wstępnych ustaleń ma to być pojedyncza stacja ( 1xgłowica + 2 złoża 300l ) w trakcie gdy jedno złoże się ma regenerować - pracuje drugie, a wszystkim ma sterować głowica FL9500SE, zmiękczacz TWIN24/60 wydajność 9,5 m3/h. Chyba że macie jakieś uwagi do tych urządzeń lub zestawienia to bardzo proszę o uwagi. Nawiasem mówiąc rozważana jest też głowica Clack CI ale różne krążą techniczne opinie na jej temat.
ECONET - tak ma być to system pracy ciągłej tylko co rozumiesz przez "system dwukolumnowy" - czy chodzi o jedna głowica z jednym złożem x2 , czy jedna głowica i 2x złoża. Instalacja p.poż w tak starym budynku nie były montowane.



Ja tylko mogę polecić system zmiękczania, który znam z praktycznej strony. Zgadzam się nad wyborem wielkości zbiorników i równocześnie objętości żywicy (dwukolumnowy to ogólnie system, gdzie są dwa zbiorniki, najczęściej działające wahadłowo - bez względu na sposób sterowania). Natomiast polecam tylko i wyłącznie sterowanie CLACK. Wówczas to taki system, iż każdy zbiornik ma własną głowicę, a do tego jest tzw. zawór MAV, który umożliwia komunikację pomiędzy zbiornikami. Oczywiście każdy ma swój ulubiony sterownik, za CLACKiem przemawia szczególnie budowa i działanie, co przekłada się na proste, szybkie i tanie sterowanie. Można sobie porównać chociażby ceny zestawów naprawczych.
  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ok , a jak ma się do tego wszystkiego maksymalny przepływ 9,5 m3/h - czy wskazane jest przewymiarowanie wydajności oraz czy trzeba wykonywać tzw "podmieszanie" wody?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Ok , a jak ma się do tego wszystkiego maksymalny przepływ 9,5 m3/h - czy wskazane jest przewymiarowanie wydajności oraz czy trzeba wykonywać tzw "podmieszanie" wody?



Przewymiarowanie nie jest konieczne, choćby właśnie ze względu na mieszanie wody (chyba, że twardość jest ogromna i wówczas opłaca się zastosowanie większego urządzenia - z większą objętością żywicy). To z kolei jest niezbędne do ustalenia odpowiedniej twardości wody, gdyż woda do zastosowań bytowych, czy nawet do picia nie może być zupełnie zmiękczona.
Troszkę na ten temat można przeczytać tutaj: Czy zmiękczona woda…
  • Lubię to 1

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Działka rodziców ma ok 15 arów powierzchni, więc na pewno da się ją podzielić. A wjazd możliwy będzie do wykonania bliżej piekarni. Z zapewnieniem dostawy mediów nie powinno być kłopotów - wszak to prawie środek wielkiego osiedla w Twoim mieście...
    • Ma zakopane 3 kręgi betonowe. Do środka kręgów dochodzi rura PE które ma w przyszłości zasilać automatyczne nawodnienie.  Teraz z tego miejsca mają się rozchodzić rury do zasilenia nawodnienia. Na zdjęciu jest widoczna druga rura PE ale ta ma służyć do zasilenia w wodę budynku gospodarczego.  Czy to jest dobry pomysł żeby w tym miejscu zainstalować elektrozawory do automatycznego podlewania. Z tego miejsca ma wychodzić rura do zasilenia automatycznych zraszaczy oraz udzielna sekcja do podlewania kropelkowego.  Rury wprowadzone będą nisko w kręgach i będzie można z nich spuszczać na zimę wodę.  Czy jest gdzieś w necie dostępny schemat budowy automatycznego nawadnia ogrodu. Czy takie rozwiązanie ma szanse się sprawdzić?  
    • Gość
      Z chęcią zapłacę 100 zł za metr kwadratowy . Ale niestety dziś Pan dał mi ofertę aż mnie z nóg zniosło . Nie potrafił się określić w jaki sposób mi koszt obliczył .
    • A u mnie wujek Google jest innego zdania     Zresztą tak mnie kiedyś uczyli...   Ja zwykle montowałem sedes śrubami do posadzki, a silikonu używałem do przyklejenia sedesu do podłoża i - tak jak pisze mhtyl - i uważam na 99,9%, że a właściwie nie trzyma  uszczelka na złączu rury wylotowej z sedesu z rurą kanalizacyjną. Zdarza się to wtedy, gdy w trakcie korzystania z kibelka porusza się on, gdyż jest źle przymocowany. Trzeba zdemontować kibelek, wymyć dokładnie podłogę i sedes od dołu, kupić nowy zestaw do mocowania sedesu (w skład zestawu wchodzą po dwie sztuki: kołki rozporowe, długie wkręty, tulejki odpowiednio wyprofilowane i zaślepki), usunąć - jeśli były użyte - stare śruby i kołki, albo nawiercić nowe otwory w posadzce i od nowa zamontować sedes i ozdobić białym silikonem             Ooooo...    W linkowanym temacie czytam:   To chyba z rozpędu...
    • A podzielisz się, tak w skrócie, czym uzasadnia to że te szmaragdy tańsze? Bardzo mnie to zaintrygowalo. Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...