Skocz do zawartości

kalkulator -koszty ogrzewania


Recommended Posts

Napisano
Cytat

Witam,
aktulanie jesteśmy z mężem na etapie budowy domu i zastanawiamy się nad pompą ciepła. Polecono mi kalkulator internetowy Vikersonn http://vikersonn.pl/kalkulator. Jestem ciekawa czy ktoś z was korzystał już z tego kalkulatora?
Proszę o Wasze opinie.



Tak, nasi klienci przedstawiali nam oferty wydrukowane z tej strony. Niestety kalkulator dobiera zbyt małe dolne źródło. W naszych warunkach zalecane jest (i tak robi większość instalatorów) dobieranie 36-40 W uzysku ciepła z metra odwiertu. Kalkulator dobierał bodajże 45-50 W, co jest oczywiście realne, ale przy bardzo korzystnych warunkach geologicznych. Przykładowo, wpisałem w kalkulator pompę o mocy 11kW i doradza mi nawet 185 m odwiertów, co jest optymalne przy pompie 7-8kW. Ich "standardowe 204 m przy tej pompie to nadal za mało, zaś "optymalne" 222 m to minimum, jakie my proponujemy przy takiej mocy pompy.

Generalnie to mocno szacunkowe wyceny. Bez rzutów, obliczenia zapotrzebowania na ciepło, znajomości ocieplenia budynku, wiedzy o warstwach geologicznych na działce, nikt nie jest w stanie wykonać pełnej i rzetelnej wyceny. Bardziej proponowałbym Pani napisać do kilku firm, powysyłać rzuty i więcej informacji o domu z lokalizacją (konsultacja z geologiem jest potrzebna).
Gość arturo72
Napisano
Cytat

Witam,
aktulanie jesteśmy z mężem na etapie budowy domu i zastanawiamy się nad pompą ciepła. Polecono mi kalkulator internetowy Vikersonn http://vikersonn.pl/kalkulator. Jestem ciekawa czy ktoś z was korzystał już z tego kalkulatora?
Proszę o Wasze opinie.


Czyżby Vikersonn była tak badziewną pompą ciepła słabo się sprzedającą,że jesteście zdolni do tak naiwnej raklamy dla ludzi nie myślących ???
Gość adiqq
Napisano
Cytat

Czyżby Vikersonn była tak badziewną pompą ciepła słabo się sprzedającą,że jesteście zdolni do tak naiwnej raklamy dla ludzi nie myślących ???



najwidoczniej tak...
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Jednopostowcy atakują!!! icon_smile.gif



Nawet jeśli była to kryptoreklama warto ją wykorzystać do zwiększania świadomości inwestorów w kwestii doboru dolnego źródła icon_wink.gif
Napisano
W zasadzie moc kolektora powinno się dobierać; moc cieplna PCi minus moc sprężarki.
Większość instalatorów dobiera jednak do mocy cieplnej PCi. Co jest wystarczającym marginesem bezpieczeństwa.
Ile można „wyciągnąć” z 1mb kolektora pionowego?
Cytat

Zarówno przewodność, jak i pojemność cieplna są parametrami decydującymi o mocach uzyskiwanych z geotermalnych instalacji niskotemperaturowych. Jednak zasadnicze znaczenie ma tu przewodność cieplna, jako współczynnik proporcjonalności pomiędzy gradientem temperaturowym, a gęstością strumienia. Pojemność istotna jest jedynie w niestacjonarnych procesach przepływu ciepła - w praktyce dotyczy więc dobowej i sezonowej zmienności mocy, a także procesów magazynowania ciepła w gruncie. Oba te parametry, połączone z gęstością strumienia cieplnego ziemi na danym obszarze, decydują o efektywności energetycznej instalacji.

Współczynnik mocy cieplnej: przy 1800 godz. pracy i przy 2400 godz. pracy
suchy żwir, piasek <25 W/m <20 W/m
zawodniony żwir, piasek 60-80 W/m 55-65 W/m
silnie zawodniony żwir, piasek 80-100 W/m 80-100 W/m
iły, gliny 40-55 W/m 30-45 W/m
wapienie (masywne) 55-70 W/m 45-60 W/m
piaskowce 65-80 W/m 55-65 W/m
kwaśne skały magmowe (np.granity) 65-85 W/m 55-70 W/m
zasadowe skały magmowe (np.bazalty) 40-65 W/m 35-55 W/m
gnejsy 70-85 W/m 60-70 W/m



Warto zagłębić się w ten temat, bo niestety większość instalatorów popełnia grzech znacznego przewymiarowania DZ, co nie pogarsza, ani nie polepsza COP PCi, ale jest dodatkowym i zupełnie niepotrzebnym kosztem inwestycyjnym.
Napisano (edytowany)
Cytat

W zasadzie moc kolektora powinno się dobierać; moc cieplna PCi minus moc sprężarki.
Większość instalatorów dobiera jednak do mocy cieplnej PCi. Co jest wystarczającym marginesem bezpieczeństwa.
Ile można „wyciągnąć” z 1mb kolektora pionowego?


Warto zagłębić się w ten temat, bo niestety większość instalatorów popełnia grzech znacznego przewymiarowania DZ, co nie pogarsza, ani nie polepsza COP PCi, ale jest dodatkowym i zupełnie niepotrzebnym kosztem inwestycyjnym.



Większe dolne źródło to wyższa temp. glikolu, sprawność wzrasta i grzałka nie musi dogrzewać. Nasze doświadczenie z instalacji podpowiada raczej, że warto przewymiarować dź a nie na odwrót. A co do tego, ile można "wyciągnąć" z 1 mb odwiertu większość firm stosuje 38-40W z metra. Edytowano przez JacekW_BB (zobacz historię edycji)
Gość adiqq
Napisano
Cytat

Warto zagłębić się w ten temat, bo niestety większość instalatorów popełnia grzech znacznego przewymiarowania DZ, co nie pogarsza, ani nie polepsza COP PCi, ale jest dodatkowym i zupełnie niepotrzebnym kosztem inwestycyjnym.



mi sie raczej wydaje, ze firmy częściej niedowymiarowuja DZ (dotyczy pionowych) - bo jest to konkretna oszczędność na kasie i klient ma wrażenie, że kupuje tanio....o przewymiarowaniu DZ pionowego przyznam szczerze nie słyszałem icon_biggrin.gif - jak już to słyszałem, ze niewiele firm dobiera jest prawidłowo...(zwykle są mniejsze niż być powinny, powód jak wyżej)
DZ przewymiarowane spotyka się chyba tylko poziome - z racji na niewielkie koszty w porównaniu z dobrze dobranym DZ poziomym...

Cytat

Większe dolne źródło to wyższa temp. glikolu, sprawność wzrasta i grzałka nie musi dogrzewać. Nasze doświadczenie z instalacji podpowiada raczej, że warto przewymiarować dź a nie na odwrót. A co do tego, ile można "wyciągnąć" z 1 mb odwiertu większość firm stosuje 38-40W z metra.



w prawidłowo dobranej PC i DZ grzałka w ogóle nie jest potrzebna, od tego zacznijmy...
i nawet są firmy co montują PC bez grzałek...(tę do wygrzewania CWU pomijam)
Napisano
Cytat

mi sie raczej wydaje, ze firmy częściej niedowymiarowuja DZ (dotyczy pionowych) - bo jest to konkretna oszczędność na kasie i klient ma wrażenie, że kupuje tanio....o przewymiarowaniu DZ pionowego przyznam szczerze nie słyszałem icon_biggrin.gif - jak już to słyszałem, ze niewiele firm dobiera jest prawidłowo...(zwykle są mniejsze niż być powinny, powód jak wyżej)
DZ przewymiarowane spotyka się chyba tylko poziome - z racji na niewielkie koszty w porównaniu z dobrze dobranym DZ poziomym...



w prawidłowo dobranej PC i DZ grzałka w ogóle nie jest potrzebna, od tego zacznijmy...
i nawet są firmy co montują PC bez grzałek...(tę do wygrzewania CWU pomijam)



Zgadza się. Grzałkę montuje jednak awaryjnie większość producentów - może się przydać w razie - odpukać! - awarii pc. Ja przez prawidłowo dobrane dź rozumiem właśnie przewymiarowane dź. Masz też rację z tendencją instalatorów do wyceniania systemów z mniejszym dź, by zachęcić klientów niższą (pozornie!) ceną.
Napisano (edytowany)
Prawidłowo dobrana PCi powinna być niedowymiarowana.

Podstawową rolą grzałki elektrycznej, jest ewentualne wspomaganie PCi podczas tych (ewentualnych) kilku dni w roku, kiedy jej brakuje mocy. Rola grzałki, jako awaryjnego ogrzewania jest tylko dodatkowym bonusem.

W dobrych kompaktach, zdarza się też grzałka przepływowa do CWU, która dogrzewa CWU w przypadkach kiedy pobór CWU jest większy niż zakładany – np. zjazd rodzinny.

Cytat

mi sie raczej wydaje, ze firmy częściej niedowymiarowuja DZ (dotyczy pionowych) - .......



Moim zdaniem i z moich obserwacji wynika coś zupełnie odwrotnego – patrz choćby na wpis instalatora PCi – JacekW_BB . Nikt nie liczy z uwzględnieniem warunków geologicznych i ładuje z pod dużego palca wartość 40W/1mb, a w 99% jest to spore niedoszacowanie (ponad 50%), bo nikt nie uwzględnia warunków geologicznych.

Pamiętać należy o tym, że w przypadku kolektorów pionowych, mamy do czynienia z energią geotermalną – stałą, bez względu na warunki pogodowe.
Ta „stałość” dotyczy także zdolności regeneracji DZ, wobec czego, taka instalacja jest przewidywalna i możliwa do precyzyjnego wyliczenia, a te pokazują, że w sporej części przypadków uzyski 80W/1mb (a nawet ponad) są nie tylko realne, ale i osiągalne bez problemów w każdym cyklu pracy PCi. Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Gość adiqq
Napisano
pisząc o moich obserwacjach - miałem na myśli wpisy ludzi, którzy pisząc o PC, podawali też długość DZ (inne forum)...i niestety w większości przypadków były one za małe...i to można było dosyć dokładnie stwierdzić w niektórych przypadkach, bo były także podawane temperatury DZ w różnych miesiącach - i było widać jakie mogą być różnice w temperaturach zasilania w zależności od długości DZ (tak samo w przypadku DZ poziomych)
Napisano
To prawda, ale to nie dowodzi, że DZ były zbyt małe. Mogła być źle dobrana pompa obiegowa, zapowietrzone, źle wypełnione lub wcale otwory odwiertu, itp.

Prawdą jednak jest to, że przewymiarowanie DZ (kolektora pionowego) powoduje, że cały układ DZ jest bardziej tolerancyjny wobec braku wiedzy i umiejętności instalatora PCi.

Niestety, istnieje więcej możliwości złego doboru i wykonania dolnego źródła (kolektora pionowego) niż dobrego, stąd te kłopoty i notoryczne jego przewymiarowania.


Ps.
Pokaż mi instalatora, który w jednym odwiercie (otworze) umieszcza 2 nitki kolektora ? A takie rozwiązanie jest polecane w przypadku gruntów słabych.

Na palcach jednej ręki możesz policzyć znane przypadki właściwego wypełniania odwiertu, bo większość wypełnia tym co urobi, lub wcale.

Zamiast tego, te orły zwiększają ilość mb odwiertów – niestety.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Uwielbiam, kiedy wszystko działa bez zbędnego zamieszania — i w booi właśnie tak jest. Interfejs jest wygodny, doładowania i wypłaty przebiegają bez problemów. Otrzymałam bonusy i darmowe spiny — miło, że nie trzeba o nie prosić. Wygrałam już dwa razy i za każdym razem pieniądze pojawiły się w ciągu doby. Świetne kasyno!
    • Witam, ostatnio oglądałem drzwi od WIATRAK-a i na 99 procent wiem że je chce, ale jest ten jeden procent niepewności ,bo wiadomo niemało pieniędzy trzeba wyłożyć (11tys. skrzydło plus dostawka) i rozmyślam czy nie będę żałował. Pana wypowiedzi wydają mi się logiczne i pomocne więc gdyby mógł Pan powiedzieć za te pieniądze ok albo za te pieniądze nie pchaj się w nie i ogólnie czy często bywa że są z drzwiami z tej firmy problemy
    • Taras z naturalnego drewna to inwestycja w estetykę i komfort przestrzeni zewnętrznej. Aby jednak drewno zachowało swoje walory na długie lata, kluczowa jest odpowiednia impregnacja i konserwacja już na etapie przygotowania desek. Poniżej przedstawiamy sprawdzony sposób impregnacji nowej deski tarasowej, oparty na produktach marki OSMO. 1. Wstępna impregnacja – WR Aqua Osmo Pierwszym krokiem jest wstępne zabezpieczenie desek. Impregnat WR Aqua Osmo to bezbarwny środek ochronny na bazie wody, który skutecznie zabezpiecza drewno przed sinizną, pleśnią oraz szkodnikami. Kiedy? Impregnację wykonujemy przed montażem, najlepiej 2 dni przed planowanym olejowaniem. Jak? Środek nanosimy pędzlem lub wałkiem na wszystkie powierzchnie deski – zarówno widoczne, jak i niewidoczne – w jednej warstwie. Po co? Zapewnia to równomierną ochronę drewna i zapobiega jego degradacji od środka. 2. Olejowanie przed montażem – Osmo Olej Tarasowy Po upływie co najmniej 48 godzin od impregnacji WR Aqua, przystępujemy do pierwszego olejowania. Produkt: Olej tarasowy OSMO – bezbarwny lub kolorystycznie dobrany do naturalnego odcienia deski. Jak? Nakładamy z dwóch stron deski cienką warstwę oleju, używając pędzla, szmatki lub wałka. Pozwalamy na dokładne wchłonięcie i wyschnięcie. Dlaczego? Takie przygotowanie pozwala zabezpieczyć również powierzchnie deski, które po montażu będą niewidoczne, co znacząco zwiększa trwałość całej konstrukcji. 3. Montaż desek i finalne wykończenie Po wyschnięciu oleju przystępujemy do montażu tarasu. Gdy deski są już solidnie zamocowane, możemy wykonać drugą warstwę oleju tarasowego – tym razem tylko na widocznej stronie. Cel: Ta warstwa nadaje ostateczny wygląd i zapewnia pełną ochronę przed działaniem czynników atmosferycznych – deszczu, UV i zmian temperatury. Wskazówka: Prace najlepiej prowadzić w suchy, ciepły dzień, unikając pełnego słońca, które może zbyt szybko wysuszyć produkt. Dlaczego warto trzymać się tej kolejności? Poprawna impregnacja i olejowanie przed montażem to inwestycja w trwałość i wygląd tarasu. Chroniąc drewno z każdej strony, zapobiegamy jego wypaczaniu, pękaniu i przedwczesnemu starzeniu. Produkty OSMO tworzą elastyczną, mikroporowatą powłokę, która nie łuszczy się i pozwala drewnu oddychać, co jest szczególnie ważne przy konstrukcjach zewnętrznych.   Podsumowanie – schemat impregnacji nowej deski tarasowej: Impregnacja WR Aqua OSMO – minimum 2 dni przed olejowaniem Pierwsza warstwa oleju tarasowego – z dwóch stron przed montażem Montaż desek tarasowych Druga warstwa oleju – na wierzchnią, widoczną stronę po montażu
    • Planuje dzialke na wsi, lub na obszarze znacznie oddalonym od miasta (tak, wiem ma malo czasu - do polowy nast. roku, dlatego badam temat).
    • Mógłbyś to przetłumaczyć na język polski?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...