Skocz do zawartości

Dach – jak jest zbudowany


Recommended Posts

Dach ? jak jest zbudowany, kilka słów o folii dachowej

Kiedy myślimy o dachu wyobrażamy sobie domek jednorodzinny ze spadzistym dachem, słowo dach kojarzy się z czerwonymi dachówkami. Rzeczywistość jest jednak znacznie bardziej złożona, o czym najczęściej przekonujemy się dopiero decydując się na budowę własnego domu. Zanim położymy te dachówki musimy pomyśleć o kilku istotnych kwestiach.

Dach opiera się na konstrukcji zwanej więźbą dachową. Dalej układana jest warstwa paroizolacyjna, następnie termoizolacyjna, a na krokwiach albo na deskowaniu w zależności od wybranego rozwiązania tzw. warstwa wstępnego krycia, czyli popularna folia dachowa. Najlepiej zastosować trójwarstwową np. folię dachową Prefix 3000 PLUS, w których film funkcyjny znajduje się między dwiema warstwami włókniny. Dzięki temu membrana jest odporna na uszkodzenia mogące powstać w wyniku tarcia spodniej powierzchni folii po powierzchni krokwi lub deskowania.
Kolejną sprawą, na którą trzeba zwrócić uwagę przy wyborze membrany jest wodoszczelność mierzona odpornością folii na nacisk słupa wody. Najlepsze dostępne w Polsce produkty m.in. Prefix 3000 i Prefix 3000 PLUS wytrzymują nacisk 5 m słupa wody (mają klasę W1).

Następną istotną kwestią jest paroprzepuszczalność, czyli jaką ilość pary wodnej może przepuścić powierzchnia folii. Im wyższa wartość Sd, tym niższa paroprzepuszczalność. Większość membran ma Sd=0,02 m, m.in. Prefix 3000 i Prefix 3000 PLUS. Wybranie takiej membrany, o wysokiej paroprzepuszczalności uchroni nas przed gromadzeniem się zbyt dużych ilości wilgoci w ociepleniu poddasza, co z kolei źle wpływa na jego właściwości termoizolacyjne.

Inną ważną cechą membrany jest jej gramatura czyli masa powierzchniowa, od której zależy wytrzymałość mechaniczna membrany. Im wyższa jej wartość, tym lepsza wytrzymałość membrany. Przed zakupem też, koniecznie sprawdźmy, czy produkt t.j. Prefix 3000 i Prefix 3000 PLUS jest odporny na działanie promieni UV. Ma to kluczowe znaczenie w trakcie robót montażowych, ponieważ właśnie wtedy folia dachowa narażona jest na stałe działanie słońca, które niszczy jej strukturę (powstają dziury, co w konsekwencji prowadzi do przeciekania dachu).

Dopiero na tak przygotowanym podłożu dekarz mocuje kontrłaty (pionowe) i łaty (poziome), a na nich dachówki betonowe lub ceramiczne. Prefix ma w swojej ofercie całą gamę akcesoriów dachowych.

Folia_dachowa_Prefix_3000.pdf

Folia_dachowa_Prefix_3000_PLUS.pdf

Folia_dachowa_Prefix_3000.pdf

Folia_dachowa_Prefix_3000_PLUS.pdf

Edytowano przez PREFIX (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Trochę nie etycznie tak walić za darmo reklamę swoich produktów a do tego nieskromnie pisać, że są najlepsze w Polsce?! Skoro się pisze o swoich wyrobach, że są odporne na UV to warto napisać ile czasu może pozostawać ta folia bez zakrycia? Wasza ma tylko 3 miesiące a te najlepsze nieco więcej.
Warto również napisać ile gwarancji daje firma na ten jak to opisuje rewelacyjny produkt?
Pragnę nieśmiało zauważyć, że żywotność dachówki cementowej określa się na 60~80 lat a dachówki ceramicznej na 100~150 lat jak zatem ma się do tego żywotność najlepszych folii nie mówiąc już nic o Waszej. Ile lat produkujecie folię?
Twierdzenie, że zastosowanie folii wysokoparoprzepuszczalnej chroni przed gromadzeniem się wilgoci w warstwie izolacji cieplnej jest wysoce demagogiczne. W przypadku gdy po obu stronach folii będzie identyczne stężenie pary wodnej żadnego przepływu pary wodnej przez folię nie będzie! Ochronę izolacji cieplnej przed nadmiarem wilgoci stanowi poprawnie wykonana wentylacja dachu i starannie zamontowana paroizolacja.
Folia na deskowaniu czy OSB to nieporozumienie, przecieki na kontrłatach nieuniknione no chyba, że się zastosuje Wasz kolejny produkt czyli taśmę do uszczelniania kontrłat. Zatem jak deski to nie folia! Warto by jeszcze poruszyć tak istotną sprawę jak wizyty nieproszonych gości na dachu (kuny, myszy, nietoperze, ptaki, owady) i szkody jakie ci goście wyrządzają właśnie folii.
Reasumując: jako krycie wstępne najlepiej zastosować papę termozgrzewalną.
Pozdrawiam.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jest to dom jednorodzinny. (Jestem nowy na na tym forum i za błędy w odpowiedziach przepraszam)
    • 1. Kodeks cywilny (KC) stanowi: Art. 154 KC: Określa, że ogrodzenia między sąsiednimi nieruchomościami powinny być stawiane na granicy, a koszty budowy i utrzymania ponoszą właściciele sąsiednich działek po połowie, chyba że strony ustalą inaczej. A jeśli sąsiadowi coś nie pasuje, to wystarcza cofnąć się na swoją stronę 10 cm żeby stawiać to co się chce. Do wysokości 2,2 metra. Art. 144 KC: Zakazuje działań, które nadmiernie ingerują w korzystanie z sąsiedniej nieruchomości (np. zbyt wysokie ogrodzenie zasłaniające światło). Właśnie te 2,2 metra   2. Prawo budowlane (Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r.) stanowi: Zgłoszenie lub pozwolenie: Ogrodzenia o wysokości powyżej 2,2 m wymagają zgłoszenia do odpowiedniego organu administracji architektoniczno-budowlanej (starostwo powiatowe lub urząd miasta). W niektórych przypadkach, np. przy ogrodzeniach od strony dróg publicznych, może być wymagane pozwolenie na budowę. Art. 29 ust. 1 pkt 23: Ogrodzenia o wysokości do 2,2 m nie wymagają zgłoszenia, chyba że znajdują się w szczególnych lokalizacjach (np. przy zabytkach lub drogach publicznych). Art. 30: Zgłoszenie musi zawierać informacje o rodzaju, zakresie i sposobie wykonania prac oraz terminie rozpoczęcia budowy.   3. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (MPZP): MPZP może określać szczegółowe wymagania dotyczące ogrodzeń, np. ich wysokości, materiału, kolorystyki czy prześwitu (np. zakaz pełnych ogrodzeń w określonych strefach). Jeśli działka nie jest objęta MPZP, stosuje się ogólne przepisy prawa budowlanego.   4. Warunki techniczne (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie):  § 41: Ogrodzenia nie mogą stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ludzi i zwierząt (np. ostre elementy na górze ogrodzenia są dopuszczalne tylko powyżej 1,8 m wysokości). § 43: Bramy i furtki muszą otwierać się do wewnątrz działki, jeśli znajdują się przy drodze publicznej.   Okna sąsiada nie mają żadnego znaczenia. Oczywiście, jesli ogrodzenie bedzie miało poniżej 220 cm.
    • Komentarz dodany przez Jacek80: Eko House - OSZUŚCI !!! Publikują fałszywe "rankingi", sprzedają kiepsko działające oczyszczalnie, kupują pozytywne komentarze i straszą prawnikami za pisanie niewygodnej prawdy na temat ich produktów oraz metod działania. Uważajcie na tych oszustów i manipulatorów!
    • Witam Jaki tani kocioł jednofunkcyjny kondensacyjny polecacie do ogrzewania podłogowego domu 180m2?   Dom jest parterowy i posiada dwa rozdzielacze, jeden 10 pętli grzewczych a drugi na poddaszu 9 pętli.       
    • Chodzi o ogrodzenie tuż przy domu sąsiada ponieważ teraz jest wjazd (ten prostokąt pomarańczowy ) który ma tylko jedną ścianę z lewej strony i brama która jest bliżej mojego domu a ta L'ka przy domu sąsiada i drodze miałaby być wykończeniem ogrodzenia, rzecz w tym, że nie wiem czy mogę postawić płot tuż pod oknami sąsiada.  Docelowo przeniesiona brama przy ulicy co będzie zgodne z prawem. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...