Skocz do zawartości

Czy kabel ziemny pięciożyłowy może przechodzić przez szambo?


Recommended Posts

Czy kabel ziemny pięciożyłowy może przechodzić przez szambo? Jest to kabel zasilający do domu jednorodzinnego. Został wkopany wcześniej, a teraz wykonuję szambo, bo zmieniły się plany i nie mam możliwości podpięcia się do kolektora. Kabel byłby oczywiście w rurze osłonowej, a przejścia uszczelnione, czy jakieś przepisy to regulują?


Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/instalacje/woda-i-kanalizacja/porady/14156-czy-kabel-ziemny-pieciozylowy-moze-przechodzic-przez-szambo

Link do komentarza
Określenie użyte przez eksperta "pytanie jest dziwne" określił bym jako bardzo, ale to bardzo delikatne. Ja nazwał bym to, i to z całą odpowiedzialnością za swoje słowa- głupotą, chociaż i to określenie wydaje mi się zbyt słabe.De.il?.
Link do komentarza
  • 1 rok temu...
W jednym starostwie wymagają pozwolenia w innym nie. Ja musiałem nawet dostarczyć projekt instalacji wewnetrznej w domku jednorodzinnym.
Formalnie to wymogu uzyskania pozwolenia na budowę nie ma w przypadku przyłączy. A w tym przypadku jest to najpewniej kabel biegnący od złącza (zwykle w linii ogrodzenia) do budynku. A więc już element instalacji odbiorczej. A tej Prawo Budowlane (rozdział 4) nie wyłącza z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę. Poza wszystkim innym taki kabel musi być uwzględniony w planie zagospodarowania terenu.
Link do komentarza
Cytat

Poza wszystkim innym taki kabel musi być uwzględniony w planie zagospodarowania terenu.



Jak również szambo! I nie wyobrażam sobie nikogo przytomnego, kto zatwierdziłby takie curiosum w planie zagospodarowania.
A całe bajanie o rurze osłonowej, uszczelnieniach etc, to pic na wodę, fotomontaż. Bo albo kabel jest już w ziemi, więc jak go wsadzić teraz w szczelną rurę, a jeśli w ziemi nie jest, to po jaką cholerę pchać go przez szambo?
Jedyne rozsądne rozwiązanie, to przeciąć go, dołożyć odcinek na obejście szamba, po czym połączyć całość jak Bozia przykazała i zakopać.
Łączenie kabli to nic nowego, technologie są opracowane i sprawdzone, łączenia wytrzymują w ziemi nie krócej niż sam kabel.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • U mnie też taki w piwnicy na krzywej podłodze stoi, ale wypoziomowane od wagi i też już parę lat jest ok. Też miałem problem z tymi blaszko-języczkami, ale o dziwo się trzyma kupy, ale nie pomyślałem żeby je zagiąć. Choć 120kg to raczej bałbym się tam położyć. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Mam trzy takie regały i bardzo je sobie chwalę. Owszem, przy składaniu pierwszego popełniłem błąd, wierząc bezkrytycznie w instrukcje sprzedawcy i nie zaginałem "języczków" wsuwanych w wycięcia kątowników, no i regał mi się rozsypał już pod koniec montowania. Ale gdy wszystkie zagiąłem (łatwe to nie jest, ale da się). regał jest lekki i nie do zdarcia. Nośność jednej półki to 125 kg, więc w warunkach domowych spokojnie wystarcza do niemal wszystkiego. Nawet w garażu.   Regałów niczym nie mocuję do ścian. Nie ma potrzeby. Oczywiście, jeśli stoją na wyrównanym i pewnym podłożu.  Da się je kupić w cenie poniżej 80,00 PLN, więc uważam, że naprawdę warto.   PS. To się nie chwieje, zapewniam!
    • Komentarz dodany przez agata: czy ktos wie czy kostka z brukbet jest warta uwagi? przymierzamy sie w koncu do zakupu
    • To chyba chybiony i fałszywy argument, bo klimatyzator jednak dmucha powietrzem zagrzanym do o wiele wyższej temperatury niż te 22 stopnie, chcąc osiągnąć zadaną temperaturę i pewnie to jest o wiele wyższa temperatura niż 30 st. Nie mierzyłem ale tak na wyczucie to znacznie przkracza trzydziestkę. Więc to akurat w drugą stronę działa, jeśli chodzi o tę "róznicę temperatur", czyli na korzyść hydrauliki. 
    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...