Skocz do zawartości

kolektory słoneczne+pompy ciepła


wiki

Recommended Posts

Napisano
Witam
Mam pytanie czy jest celowe instalowanie dwóch systemów wykorzystania źródeł energi odnawialnej, mianowicie pompy ciepła i kolekorów słonecznych.
Napisano
Oczywiście, że jest sens, o ile masz kasę...
Na te dwa systemy wydasz ok. 40 tys. zł, zakładając wersję mało rozbudowaną.
Pozdrawiam
mm
Napisano
Połączenie pompy ciepła z kolektorami słonecznymi raczej nie będzie opłacalne.
Profesor Józef Piotrowski, którego inwestycję w pompę ciepła opisywaliśmy w numerze 1-2/2003 (artykuł dostępny w archiwum inernetowym na stronie https://budujemydom.pl), twierdzi, że: "przy niskich kosztach pozyskiwania energii cieplnej z gruntu koszty instalacji kolektora i urządzeń towarzyszących nigdy się nie zwrócą".
Warto przypomnieć, że dzięki pompie ciepła profesor ogrzewa dom i ma ciepłą wodę użytkową za 100 zł miesięcznie.
  • 9 miesiące temu...
Napisano
Chcę zmodyfikować poglądy Moderatora (z praktyki). Do istniejącej pompy ciepła kolektory słoneczne się nie opłacają, ale jak ktoś ma kolektory już na dachu, to oczywiście nie wyrzuca sie ich tylko integruje się z pompą ciepła, technicznie działa to znakomicie !!!
Napisano
Najlepsze pozdrowienia Panie Bogdanie. Dalej uważam, że najlepiej połączyć izolację z wentylacją, (oczywiście skuteczną)
Miło Pana znowu czytać. Będzie ciekawiej.
Napisano
Połaczenie tych dwóch systemów jest opłacalne przy duzych obiektach jak hotele, szpitale itd. aczkolwiek inwestorzy prywatni także inwestuja w takie systemy. Proponuję wybrac kolektor słoneczny i kocioł gazowy lub na pelet.
Polecam wersje demo programu do symulacji i obliczeń solarnych instalacji termicznych GetSolar na www.getsolar.info.pl
System kolektorowy ma największą efektywność energetyczną i dzięki temu bardzo dużo zmiejsza zanieczyszczenie powietrza.
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
Witam Panie Tomaszu !
Dawno się nie widzieliśmy !
Produkuję teraz pompy ciepła (nawet spełniają równania Carnot'a). Mam u siebie takową, ale jak zapewne Pan pamięta mam też rekuperator. Chętnie wymienię z Panem pogłądy n.t. pomp ciepła, no może nie mogę się jeszce nazwać ekspertem (zrobiłem dopiero 6 szt.), ale jakieś tam przemyślenia już mam.
Zaznaczam że w sprawie wentylowania i izolowania zgadzam się z Panem prawie całkowicie ! (no może izolowałbym jeszcze grubiej)
A poglądy na pompy ciepła mam zbieżne z prof. J. Piotrowskim !
PZDR.
bchmielecki@pamar.waw.pl
www.pamar.waw.pl
(wkrótce też www.hubomag.pl)
PS: jak zrobić żeby dostawać e-maila jak ktoś tu coś wpisze ?
Napisano
Chętnie. Choć dalej uważam, że pc raczej do zabytków się nadają. Ale zabytki też trzeba grzać.
Dodam przy okazji, Legii gratulujemy ogrzewanej płyty, jak ktos wczoraj oglądał. Chcielismy zrobić za dobrą, spradzoną w Norwegi płytę za 400 000 wybrali z 4 000 000 zł, i boisko białe.
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Cytat

Połaczenie tych dwóch systemów jest opłacalne przy duzych obiektach jak hotele, szpitale itd. aczkolwiek inwestorzy prywatni także inwestuja w takie systemy. .


To aż dziwne że tak mało instytucji wykorzystuje takie instalacje.
wg mnie wszystkie nowo oddawane budynki mieszkalne wielorodzinne powinne mieć takie instalacje jako wymóg !!!!
Napisano
Cytat

Dodam przy okazji, Legii gratulujemy ogrzewanej płyty, jak ktos wczoraj oglądał. Chcielismy zrobić za dobrą, spradzoną w Norwegi płytę za 400 000 wybrali z 4 000 000 zł, i boisko białe.


Proszę o rozwinięcie tematu lub o link nt tej płyty.....
  • 2 lata temu...
Napisano
Jesteśmy w temacie POMPY CIEPŁĄ, nieprawdaż? Czy wiecie Panowie jak pracuje pompa ciepła latem? A latem, co daje ciepła wodę bezpłatnie? Po co uruchamiać kombajn żeby skosić jeden kłosek!
Już macie gotową odpowiedź. Pompa ciepła chodzi zimą i grzeje wodę ciepłą i co, to logiczne. Włączanie pompy do zagrzania tylko cwu to mało praktyczne. Pompa najbardziej zużywa się w czasie rozruchu a latem może sobie poodpoczywać, czyli jej żywotność może wzrosnąć z 20 do np 30 lat a to już można rozważyć przy zakupie solarów. Jak widzę ceny próżniówek spadają na łeb i już za 9 tys. można mieć 300 litrów wody za friko z 4m2 solarów.

ja mam tak podłączone i latem pompa włącza się tylko w bardzo pochmurne dni jak kilka osób chce się kąpać, ale naogół wzięcie prysznica w słoneczny dzień nie kosztuje mnie zupełnie nic, no może 1,5 kw, które pobiera pompa głębinowa na godzinę, czyli kąpiel mam za jakieś 5 groszy. Inwestycji kompletnie nie liczę, to już wydałem to nie firma, ze trzeba kalkulować czy przyniesie zysk.
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Ale czy rzeczywiscie montowanie pompy ciepla oplaci sie w mieszkaniu w technologi prefabrykowanej?? jak wtedy przekazywac cieplo w domu. Podlogowe?? mowi sie ze w tej technologi jest to nie oplacalne. Wiec co robic? Jak ogrzac dom o pow 160m2 w technologi prefabrykowanej (szkielet drewniany) plus CWU???

Prosze o porady.

Pozdrawiam

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • 2.   Sander Standard Alu (płyta z folią aluminiową): W tym systemie rura grzewcza leży w styropianowym rowku, a na całej powierzchni płyty znajduje się cienka warstwa laminowanej folii aluminiowej. Folia ma za zadanie rozprowadzić ciepło z rury na boki, aby ogrzać powierzchnię między rurami. Jej skuteczność jest jednak ograniczona przez jej grubość – jest bardzo cienka. Działa, ale transfer ciepła z rury do płyty i na jej powierzchnię nie jest idealny.   System z radiatorami (płytami aluminiowymi): W tym rozwiązaniu w rowkach styropianu umieszcza się specjalnie wyprofilowane, znacznie grubsze (ok. 0,5 mm) płyty aluminiowe. Rura jest w nie wciśnięta, co zapewnia niemal idealny, maksymalny styk na dużym fragmencie jej obwodu. Taka płyta działa jak radiator – bardzo skutecznie "wysysa" ciepło z rury i rozprowadza je na swojej dużej powierzchni. Taki system jest w stanie przekazać do wylewki i podłogi trochę więcej ciepła przy tej samej temperaturze zasilania. Jest to rozwiązanie po prostu wydajniejsze.     Trudny temat, chyba nieopłacalne i prawdopodobnie nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.   Nie powinien Pan traktować zakupu płyt Sandera jako błędu. To jest standardowy, popularny system, który w ocieplonym budynku sprawdza się dobrze. W Pana przypadku jego niższa (w porównaniu do radiatorów) efektywność jest po prostu brutalnie obnażana przez ogromne zapotrzebowanie budynku na ciepło.   Patrząc na przedstawiony problem z perspektywy ekonomicznej, optymalna strategia działania wydaje się jasna.   Należy zakończyć montaż ogrzewania podłogowego w oparciu o zakupiony system płyt Sander, a w następnej kolejności potraktować priorytetowo termomodernizację budynku. .   Takie podejście przynosi podwójną korzyść: po pierwsze, unika Pan strat finansowych, wykorzystując posiadany materiał. Po drugie, inwestycja w termomodernizację szybko się zwróci dzięki znacznemu ograniczeniu strat ciepła.      
    • 1.   Różnica temperatur (delta T) na poziomie 3°C na belkach rozdzielacza. W teorii, dla ogrzewania podłogowego za optymalną uznaje się deltę w przedziale 5-8°C. Pana wynik jest poniżej tego zakresu i wbrew pozorom, w tej konkretnej sytuacji, nie świadczy to dobrze o pracy instalacji.   Niska różnica temperatur między zasilaniem a powrotem oznacza, że woda przepływająca przez pętlę grzewczą nie zdążyła oddać wystarczająco dużo ciepła do podłogi. Woda wraca na rozdzielacz prawie tak samo ciepła, jak z niego wypłynęła. Może to wynikać z dwóch głównych przyczyn, zbyt szybkiego przepływu czynnika grzewczego oraz podłoga nie była w stanie "odebrać" więcej ciepła.   W Pana przypadku najprawdopodobniej mamy do czynienia z połączeniem obu tych czynników.   System grzewczy "próbuje" wtłoczyć więcej ciepła w podłogę (stąd wysoka temperatura zasilania), ale ta, z powodu dużych strat, nie jest w stanie go zakumulować. Woda krąży więc w obiegu, oddając tylko niewielką część swojej energii, a reszta wraca do kotła.   Proszę spróbować delikatnie zmniejszyć przepływ na rotametrze dla tej  pętli. Należy to robić stopniowo, np. o 0,2-0,4 l/min i odczekać kilka godzin na stabilizację systemu. Celem jest sprawdzenie, czy delta T wzrośnie (np. do 5-7°C). Jeśli tak, oznaczać to będzie, że woda ma więcej czasu na oddanie ciepła. Proszę jednak pamiętać, że w warunkach dużych strat ciepła efektem może być niewielki spadek temperatury.   1.5-metrowy odcinek do pokoju jest cieplejszy, to jest normalne. Na tak krótkim odcinku strata ciepła z  rury PEX jest minimalna. Dopiero na dużej powierzchni w pokoju następuje właściwa wymiana ciepła.   Zasadą, której należy się trzymać, jest utrzymywanie optymalnej różnicy temperatur (ΔT) w przedziale 5-8°C. Jeśli pomieszczenie wciąż pozostaje niedogrzane, jest to jednoznaczny sygnał, że wydajność systemu podłogowego jest zbyt niska, by pokryć straty ciepła generowane przez budynek. W tej sytuacji niezbędne jest przeprowadzenie termomodernizacji (izolacja ścian, wymiana okien), która ograniczy ucieczkę ciepła i sprawi, że istniejący system podłogowy bez problemu poradzi sobie z ogrzaniem budynku.       
    • Przepisy narzucają minimalny przekrój kanału (np. 196 cm², co odpowiada kanałowi 14x14 cm). Nie można więc po prostu zbudować węższego kanału, wentylacyjnego, równoważąc przepływ średnicą.    Poprzez częściowe przymknięcie (zastosowanie dławika) w kanale o zbyt silnym ciągu, zwiększylibyśmy opór w tym kanale. Skutkowałoby to zmniejszeniem ilości przepływającego powietrza i teoretycznie pozwoliłoby na zrównanie jego wydajności z kanałami słabszymi murowanymi.   Mimo że teoria brzmi sensownie, w praktyce stosowanie dławików do  regulacji wentylacji grawitacyjnej jest zdecydowanie odradzane i uznawane za błąd w sztuce budowlanej.   Kluczem jest projektowanie zrównoważonego systemu, a nie dokładanie jednego bardziej sprawnego przewodu wentylacyjnego.
    • Zgodnie z polskimi przepisami, zawartymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, minimalna długość kanału wentylacji grawitacyjnej, liczona od kratki wentylacyjnej do wylotu ponad dach, powinna wynosić od 2,5 do 3 metrów. Źródła podają również, że dla zapewnienia optymalnej wydajności, wysokość ta powinna wynosić co najmniej 4 metry.   Przepisy dotyczące minimalnej wysokości kominów wentylacyjnych  powstawały w czasach, gdy dominującą technologią były murowane, nieocieplone kominy. Inżynierowie i prawodawcy opierali się na dekadach obserwacji i obliczeń dla tych właśnie, "klasycznych" rozwiązań. Minimalna wysokość została ustalona jako bezpieczny margines, który gwarantował wytworzenie minimalnego, stabilnego ciągu w różnych, także niesprzyjających warunkach:   Należy pamiętać, że wszystkie kanały wentylacyjne w jednym systemie grawitacyjnym powinny mieć zbliżoną długość. Znaczne różnice mogą prowadzić do zakłóceń w działaniu, gdzie dłuższe kanały o silniejszym ciągu mogą "wysysać" powietrze z krótszych, powodując ciąg wsteczny.   Wentylacja grawitacyjna w domu to system naczyń połączonych, potrzebny jest też nawiew świeżego powietrza, żeby można było usunąć zużyte. Zasada równowagi: Aby system działał poprawnie, wszystkie kanały wywiewne powinny mieć zbliżoną siłę ciągu. Zastosowanie jednego, bardzo sprawnego (ocieplonego, z mniejszymi oporami przepływu) kanału w systemie z innymi, (murowanymi) mniej sprawnymi, może pogorszyć działanie w tej części  wentylacji! Przepisy nie nadążają za technologią: Prawo budowlane często jest aktualizowane wolniej, niż rozwija się technologia. Minimalna wysokość pozostaje w przepisach jako uniwersalna, bezpieczna wartość gwarantująca działanie systemu w każdych warunkach, niezależnie od użytej technologii.  Ocieplony kanał jest sprawniejszy, ale przepisy pozostają konserwatywne. Co więcej, jego wysoka sprawność, jeśli nie będzie  zrównoważona w całym systemie, może prowadzić do problemów z działaniem wentylacji.
    • Raz jeszcze dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.    Chciałbym jeszcze poruszyć dwie kwestie związane z tym tematem:   1. Rozdzielacz mam na korytarzu, umiejscowiony w takim miejscu, że rura po podłodze od rozdzielacza do pokoju ma ok. 1.5m długości. Na tym odcinku także nie zauważyłem aby podłoga była dużo cieplejsza niż w pokoju, mimo że korytarz jest w centralnym punkcie domu. Jednakże w tym miejscu nie ma żadnego grzejnika i przechodzi tylko 2x1.5 metra rury (zasilenie i powrót). Mimo to mam jednak obawy, że nieocieplony dom to tylko 1 z kilku powodów dla których podłogówka słabo grzeje. No i ostatecznie, woda w rurze też drastycznie się nie wychładza. Nakleiłem taśmę malarską na belki rozdzielacza aby precyzyjniej zmierzyć ich temperature za pomocą pirometru i wyszło że różnica między nimi to ok 3*C. Delta T wydaje się być w normie, ale specjalistą nie jestem.  Tak jak pisałem, jest to pierwsze pomieszczenie z uruchomioną podłogówką. Niejako cieszę się że tak wyszło, bo w kolejnych pomieszczeniach jest jeszcze szansa na ew. poprawki aby grzało to lepiej.   2. Ostatnio usłyszałem że Sander Standard Alu to był kiepski pomysł i lepiej było wziąć styropian bez aluminium, i powkładać w rowki aluminiowe radiatory które lepiej odbierają ciepło z rury. Niestety nie wiem ile w tym prawdy, a płyty Sandera zostały juz zakupione na całe piętro (poza łazienką i korytarzem, gdzie pójdzie XPS pozwalający na zagęszczenie rur co 10cm). Chyba że jakiś radiator by pasował do nich, to mógłbym jeszcze dodatkowo dokupić o ile miałoby to pomóc. Nie wiem niestety na ile mogłoby to pomóc i czy ma to jakikolwiek sens?   Raz jeszcze dziękuję za odpowiedzi i cierpliwość do laika.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...