Skocz do zawartości

jaki piec do starego nieocieplonego domu?


Recommended Posts

Napisano
Witam.
Temat dobrze znany, ale niestety nie znalazłam jednoznacznej odpowiedzi, nawet bezpośrednio u kilku konsultantów...

Mieszkam w starym wiejskim domu. Nieocieplony, ściany do 70 cm, cegła. Mieszkanie 85 m2, sąsiedzi obok i nade mną. W sumie ogrzewane jest około 270-300m domu (razem z sąsiadami). Poddasze, około 80 m2 nie ocieplone i nieogrzewane nad sąsiadem. Pode mną ok 60 m2 nieogrzewanej piwnicy, często bez okien. Sufity nawet do 3,2 m. Okna nowe plastikowe.
Zapotrzebowanie cieplne obliczone na 20 kW, około (z metrażu).
W domu standardowe grzejniki na ścianach (chyba 70/50 instalacja, albo więcej). Teraz wisi piec immergas nike vip 21 kW, który muszę pilnie wymienić (ciągłe awarie). Potrzebuję pieca dwufunkcyjnego, ciepła woda do kuchni i łazienki (prysznic, w przyszłości wanna). Brak ogrzewania podłogowego i planów na takie. Ocieplenie może za jakieś 2-3 lata...
Rura w kominie pojedyncza.

Co lepsze i tańsze, lub się realnie zwróci?
1. Kondensacyjny? (nie będzie za wysokiej temperatury na powrocie - brak prawdziwej kondensacji?)
2. Atmosferyczny? (o ile może być bardziej sprawny od obecnego i o ile mniej od kondensacyjnego?)
3. Jeśli 2, to z otwartą czy zamkniętą komorą (koszty pieca i komina)?

Z góry dziękuję za pomoc.
Napisano
Pytanie z serii - jaki samochód wybrać - benzyna, olej czy gaz? Każdy rodzaj kotła pracuje optymalnie w określonych warunkach, a jego sprawność zależy nie tylko od konkretnego modelu, ale również od instalacji i warunków pogodowych.

Przy wykorzystaniu kotła również do pozyskiwania c.w.u. jego moc powinna wynosić 24 - 28 kW. Natomiast czy będzie to kocioł z otwartą komorą, czy zamkniętą bądź kondensacyjny to zależy m. in. Od akceptowalnej różnicy w cenie, miejsca instalacji i przebiegu pogody w okresie grzewczym.

Kocioł z otwartą komorą spalania - najmniej awaryjny i najtańszy może być podłączony bezpośrednio do istniejącego przewodu spalinowego.

Kocioł z zamkniętą komorą spalania - preferowany do instalowania w pomieszczeniach użytkowych np. kuchnia, łazienka. Nie pobiera powietrza z Pomieszczenia, co eliminuje jego wychładzanie, ale konieczna będzie
przeróbka odprowadzenia spalin - wstawienie rury powietrzno-spalinowej lub zamontowanie adaptera rozdzielającego przewód powietrzny i spalinowy.

Kocił kondensacyjny - wymaga przeróbki odprowadzenia spalin w taki sam sposób jak w kotle z zamkniętą komorą spalania a dodatkowo należy zapewnić odprowadzenie skroplin do kanalizacji. Korzyści z jego zainstalowania zależą w duży stopniu od pogody i powierzchni grzejników.

Przeciętnie w instalacjach nie dostosowanych do pracy niskotemperaturowej jego sprawność może być większa o 5-7%.
Napisano
Kocioł wisi w łazience, więc wniosek się nasuwa sam: lepiej z zamkniętą komorą spalania.
Skoro i tak trzeba przerabiać komin, a różnica w cenie pomiędzy kotłem atmosferycznym i kondensacyjnym nie zabija, to zapewne jednak kondensat...
Zaraz obok pieca jest odpływ pralki, więc nie powinno być problemu ze skroplinami.

Ciekawe tylko jaka będzie realna oszczędność, względem starego pieca. Dotąd za 2 miesiące sezonu zimowego rachunek wynosił nawet 1600 zł.

Dziękuję za podpowiedzi.
Napisano
Jeśli planujesz w dalszym etapie ocieplić dom (nawet za 2-3 lata) to w momencie gdy zmniejszysz straty ciepła i ograniczysz zapotrzebowanie aktulanie planowany kocioł będzie przewymiarowany co spowodować może że sprawność jego pracy znacząco spadnie. Wtedy w rzeczywistości pomimo dołożenia izolacji koszty moga nie zmniejszyć się tak jakbyśmy tego oczekiwali.

Zalecam najpierw dokonanie minimalizacji strat ciepła poprzez odpowiednią izolacje i ograniczenie strat na wentylacji, a następnie dobór odpowiedniego do zapotrzebowania kotła. Dobre ocieplenie domu zmniejszy koszt zwiazany ze zmiana kotła.
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Moim zdaniem jeśli będzie zamontowany odpowiednio dobrany kocioł kondensacyjny z szerokim zakresem modulacji mocy palnika - ocieplenie mieszkania nie zmniejszy jego sprawności, może nawet zwiększy. Trzeba tylko dobrać kocioł do instalacji, tak, aby pracował na najwyższej, ekonomicznej w jego wypadku temperaturze.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Hej, Obecnie jestem na etapie elektryki w budynku (SSZ + wod-kan gotowy). Na przełomie lipca/sierpnia zaplanowane mamy tynki i rekuperacje. W sierpniu chcemy się zająć podłogówką. Nasuwa nam się kilka technicznych pytań, może któryś z kolegów koleżanek byłby w stanie podpowiedzieć. Kilka kwestii na temat budynku poniżej. - Dom na płycie z poddaszem użytkowym - Na parterze gotowa podłoga na wysokości 24 cm - w pomieszczeniach mieszkalnych panale winylowe, a w łazience, kotłowni i kuchni płytki - Na poddaszu gotowa podłoga na wysokości 19 cm - w pomieszczeniach mieszkalnych panale winylowe, a w łazience płytki - Podłogówka we wszystkich pomieszczeniach - Wylewka anhydrytowa 5cm   Moje pytania: 1) Sporządziłem małą tabelkę z grubościami styropianu jakie chciałbym zastosować. Czy grubość jaką zostawiłem na wykończenie podłogi jest wystarczająca? Czy grubości styropianu można dobrać jakoś optymalniej? 2) Z racji tego, że w niektórych pomieszczeniach będą panele, a w niektórych płytki, grubość styropianu będzie się różnić między nimi. W jaki sposób prowadzi się rurki od ogrzewania podłogowego pomiędzy takimi pomieszczeniami, bo podejrzewam, że trzeba uniknąć spadków itp. Czy rurki do tych pomieszczeń prowadzi się w warstwie styropianu?   3) Czy biorąc pod uwagę punkt 2, na etapie podłogówki muszę wykonać jakąś dodatkową przerwę dylatacyjną między tymi pomieszczeniami? Czy tym zajmują się już posadzkarze?   4) W jaki sposób ułożyć styropian przy klatce schodowej na poddaszu? Czy zakończyć układanie w jakiejś odległości od krawędzi schodka/krawędzi klatki? Tak aby umożliwić lepsze zakotwiczenie barierek?   Z góry dziękuje za odpowiedzi i pozdrawiam 
    • Hej, Obecnie jestem na etapie elektryki w budynku (SSZ + wod-kan gotowy). Na przełomie lipca/sierpnia zaplanowane mamy tynki i rekuperacje. W sierpniu chcemy się zająć podłogówką. Nasuwa nam się kilka technicznych pytań, może któryś z kolegów koleżanek byłby w stanie podpowiedzieć. Kilka kwestii na temat budynku poniżej. - Dom na płycie z poddaszem użytkowym - Na parterze gotowa podłoga na wysokości 24 cm - w pomieszczeniach mieszkalnych panale winylowe, a w łazience, kotłowni i kuchni płytki - Na poddaszu gotowa podłoga na wysokości 19 cm - w pomieszczeniach mieszkalnych panale winylowe, a w łazience płytki - Podłogówka we wszystkich pomieszczeniach - Wylewka anhydrytowa 5cm   Moje pytania: 1) Sporządziłem małą tabelkę z grubościami styropianu jakie chciałbym zastosować. Czy grubość jaką zostawiłem na wykończenie podłogi jest wystarczająca? Czy grubości styropianu można dobrać jakoś optymalniej?   2) Z racji tego, że w niektórych pomieszczeniach będą panele, a w niektórych płytki, grubość styropianu będzie się różnić między nimi. W jaki sposób prowadzi się rurki od ogrzewania podłogowego pomiędzy takimi pomieszczeniami, bo podejrzewam, że trzeba uniknąć spadków itp. Czy rurki do tych pomieszczeń prowadzi się w warstwie styropianu?   3) Czy biorąc pod uwagę punkt 2, na etapie podłogówki muszę wykonać jakąś dodatkową przerwę dylatacyjną między tymi pomieszczeniami? Czy tym zajmują się już posadzkarze?   4) W jaki sposób ułożyć styropian przy klatce schodowej na poddaszu? Czy zakończyć układanie w jakiejś odległości od krawędzi schodka/krawędzi klatki? Tak aby umożliwić lepsze zakotwiczenie barierek?   Z góry dziękuje za odpowiedzi i pozdrawiam    
    • No widze ze z plaszczem wodnym bardziej problemowy montaz itd. A jakie rodzaje kominkow z dgp co warto wziąść pod uwage ?
    • Choroba - drobna dziurkowatość liści drzew pestkowych albo drobna plamistość.  Wiśnie są bardzo podatne i w zasadzie nie da się prowadzić sadu bez ochrony chemicznej. Drzewka należy pryskać przeciwko tej chorobie wczesną wiosną - dwukrotnie. Teraz tylko wygarbić liście i spalić lub wyrzucić (nie kompostować).
    • Wie ktoś dlaczego w tym roku wiśnie zrzucają już liście? Nie jest to susza, bo po sąsiedzku są śliwy i jabłoń, które nawet nie myślą się zażółcić. A wiśnia jakby miała już październik. Przecież zielone, soczyste, wiśniowe liście dodawałem do soku z aronii, a to bywało w sierpniu. W dodatku wiśnia nie miała owoców, bo wszystko wymarzło na etapie tuż po kwitnieniu. I raczej nie są to szkodniki, bo liście nie mają żadnych widocznych uszkodzeń, są takie jesienne. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...