Skocz do zawartości

strop żelbetowy-jak dobrze wykonać


Gość

Recommended Posts

Napisano
proszę o podpowiedź, gdzie znaleźć informację jak rozszfrować dane z rysunku na temat zbrojenia płyt z mojego projektu,a szczególnie belek, dotychczas w wszystkich pismach budowlanych jest to opisane szablonowo a mnie interesuję szczegóły bo będę to robił sam bo nie wierzę fachowcom. Mam do nich uprzedzenie bo w poprzednim moim budynku płyty są ugięte a stali weszło mnóstwo, teraz chcę sam zazbroić płyty by mieć 100% pewności o ich wytrzmałości. po prostu gdzie znaleźć wyczerpujące informacje o żelbecie. Zaznaczam, że mam książkę Nowy poradnik majstra budowlanego i np o schodach żelbetonowych jest full ale o belkach, stropach zwłaszcza o zbrojeniu prętami odgiętymi - mało. Potrzebuję wiecej wiadomości praktycznych niż teori obliczeniowej.
Napisano
W odpowiedzi na twoje pytanie to można napisać grubą książkę.
zamieść rysunki swoich stropów i podaj konkretne pytanie

co do zbrojenia stropów - to wszystkie informacje powinny być na rysunku

A co do ugiętego stropu - to może szalunki buły za słabe - i się ugieły od betonu zanim związał
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
i tu znowu pojawia się magiczna zdaje się postać - KIEROWNIK BUDOWY

zapytaj swojego KB on napewno przetłumaczy ci projekt i sprawdzi czy dobrze zrobiłeś
Napisano
Cytat

bo w poprzednim moim budynku płyty są ugięte a stali weszło mnóstwo


To nic, że dużo weszło, jak jest źle uzbrojone to i dwa razy więcej stali nic nie da. Nie trzeba dużo się glowić, aby zrozumieć, jakie siły działają na beton i w jakim miejscu będzie się rozciągał. Tam właśnie ma być pręt zbrojeniowy. Co do tych "prętów odgiętych", to znajdują się przeważnie nad ścianami nośnymi jak na pewno zauważyłeś w projekcie? Ściana podnosi strop, więc beton rozciąga się u góry. To samo dotyczy balkonów. Strop mógł się ugiąć z powodu złych szalunków, zbrojenia lub za cienka była płyta. Po to jest właśnie projekt żeby takich niespodzianek uniknąć. Nic się w nim nie przerabia, ( choć by nie wiem ile wyszłoby taniej icon_wink.gif )
Napisano
przezbrojenie płyty jest bardziej ryzykowne niz słupów lub ścian. nieprawdą jest że
Cytat

ściana się nie podnosi a beton w tej warstwie nie działa na rozciąganie. zbrojenie podporowe stosuje się w tych miejscach w celu zlikwidowania momentu zginania i strefy ściskającej która znajduje się min 50 cm od podpory. samodzielne zazbrojenie nie jest wskazane bo możemy trafić na pręty dolne jak i górne + wiele innych przejść

Napisano
tak jak wspomniałeś że dla laika nie jest to takie roste jeśli trafi się nam płyta zbrojona dwupasmowo, zbrojenie dolne lub górne. zbrojenie podporowe często ale nie zawsze ma kształt agrafki którą musimy przewiązać nie tylko z wieńcem lub belką stropową ale także z pasmem górnym. przeważnie! min50 cm od podpory występuje zjawisko ściskania podporowego dlatego dolne pasmo mamy z przejściem pod 45st. nie zgodadzam się zklawiszowaniem płyt kanałowych które może wystąpić gdy montażem zajmuje amatorska brygada. kanałowe stropy są bardzo dobre i są w stanie przenieść większe obc bez dodatkowych kosztów jak w plytach wylewanych
Napisano
nie wyobrażam sobie, żeby ktoś kto nie potrafi odczytać rysunku technicznego zabierał się za wykonywanie stropu żelbetowego, cała ta dyskusja jest więc jałowa, proponuję zlecić to zadanie fachowcom i nie czytać tego całego bełkotu
Napisano
Każdy ma prawo miec swoje zdanie icon_smile.gif
Brak obrazka
Za taki rysunek mój nauczyciel rysunku by mnie zabił ale co tam icon_razz.gif
Niestety J1 ma trochę racji, chociaż pewnie jest wykonawcą i sam by chętnie na tym zarobił icon_mrgreen.gif
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
jak wykonać zbrojenie stropu żelbetowego o wymiarach 7m*7m bez podpór wewnętrznych???
Napisano
Cytat

jak wykonać zbrojenie stropu żelbetowego o wymiarach 7m*7m bez podpór wewnętrznych???



Przy takiej rozpiętości nie radziłbym działać na własną rękę. Jest to do zrobienia, nie jest to nic trudnego... ale z projektem.
Pytanie jest zbyt ogólne.
Odpowiedź na to pytanie kosztuje nieco pieniędzy dla projektanta icon_wink.gif

Cytat

nie wyobrażam sobie, żeby ktoś kto nie potrafi odczytać rysunku technicznego zabierał się za wykonywanie stropu żelbetowego, cała ta dyskusja jest więc jałowa, proponuję zlecić to zadanie fachowcom i nie czytać tego całego bełkotu



Pokaż konkretny rysunek, a dostaniesz konkretną odpowiedź.

chyba że jacek24 rozwiał wątpliwości (dlaczego uważasz, że twojemu nauczycielowi rysunek ten by się nie spodobał? jest w nim wszystko)

Tak się składa, że jako student budownictwa żelbetu mam tyle, że żaden kloc nie jest mi straszny icon_wink.gif, może pomogę.

[ Dodano: 2006-05-31, 13:25 ]
A od czego zależy ugięcie żelbetowego elementu?

Żelbet nie jest materiałem liniowo-sprężystym, na dodatek składa się w zasadzie z dwóch materiałów.
Dlatego do szacowania ugięcia stosuje się wzory empiryczne.
A jakie czynniki uwzględnia się w tych wzorach?

- schemat statyczny (co jest wokoło elementu)
- maksymalny moment zginający
- sztywność przekroju
- rozpiętość stropu

Przy czym sztywność zależy od:
- Modułu sprężystości betonu ("sztywności" materiału - on zależny jest od wykonania betonu)
- Momentu bezwładności (czyli od grubości i kształtu płyty, a także od tego, gdzie w środku umieszczono zbrojenie)
- połączenia prętów z betonem (czy żebrowane, jak zakładane..)
- zapasu nośności
- zarysowania
- jaka część obciążenia jest długotrwała (możliwe wpływy reologiczne - pełzanie) a jaka krótkotrwała
Napisano
Co do rysunku Jacka
- jakie są wymiary stropu - bo na oko wydaje mi się , ze jest tam za dużo stali
- jaka grubość stropu - j.w.
- jaki beton
-pręt Nr7 trochę dziwny
- brak wymiarów odgięć na prętach
- jeśli wszędzie jest 60 jak na 7 i 6 to jest to za mało - dla 2 i 6


A tak ogólnie to rysunek jest ok - czytelny itp. tak więc pewnie zachowasz życie

Co do podawania zbrojenia dla jakchś stropow (padło pytanie 7x7m) - to bez poznania szczegółów jest to
dość niebezpieczne (nie wiadomo co się dzieje na tym stropie - może się tam opiera dach, może ściana na której opiera się inny strop, jakie są ścianki dziełowe - z G-K waży wielokrotnie mniej niż z cegły pełnej itp...

pozdrawiam
Napisano
Grubość stropu 12 cm, beton B20. Pręt nr 7 jest trochę dziwny gdyż wychodzi na balkon (dlatego jest w górnej części płyty). To jest część stropu o wymiarach 900/450, wymiary powinny się zgadzać bo strop jeszcze wisi icon_biggrin.gif a pręty były cięte właśnie według tych wymiarów.( bardzo stabilny strop) Co do wymiarów odgięć to niestety skleroza już je zjadła, a projekt na razie poza zasięgiem.
  • 3 miesiące temu...
Napisano
panowie a powiedzcie mi czy pręty będące w wieńcu w rogach ściany można zginać pod kątem 90 st. czy tylko wsunąć jeden w drugi i przewiązać.
Napisano
Cytat

i tu znowu pojawia się magiczna zdaje się postać - KIEROWNIK BUDOWY
zapytaj swojego KB on napewno przetłumaczy ci projekt i sprawdzi czy dobrze zrobiłeś




To nie jest zadanie kierownika budowy ale inspektora nadzoru który z ramienia Inwestora czuwa nad prawidłowościa prac
  • 3 lata temu...
Napisano
Cytat

Do wykonanie stropu o rozpietości 7m, bez podpór trzeba użyć strunobetonu.


Przepraszam za odgrzanie kotleta, ale nie chciałem zakładać nowego wątku skoro był ten.

Buduję dom w Chile icon_biggrin.gif , nie ma tam przepisów budowlanych, nie ma dozoru, inspekcji, więc jestem projektantem, robotnikiem, cieślą, wszystko na raz, no i jestem wolny i sam ponoszę konsekwencje swojej głupoty i niewiedzy. Jak mi się dom zwali na głowę, to pretensje będę miał tylko do siebie. Do studentów budownictwa mam pytanie jak zazbroić następujący strop monolityczny, bardzo proszę o wytłumaczenie po chłopsku (jakie pręty co ile, jakie w poprzek 12, jakie wzdłuż osi budynku 10,). Płyta będzie lana razem z wieńcami.
Brak obrazka
Wszystkie ściany widoczne na rysunku stanowi MAX220 (Chilijski odpowiednik) stawiany na 19cm grubości. Tylko ściany WC są z K3.

Największy problem stanowi chyba środkowe pomieszczenie 7x6m , ale jest możliwość umieszczenia słupa w odległości 3m x 3m od górnego lewego rogu tego pomieszczenia. Ten wyrostek na górze to ganek, na nim będzie stropik drewniany, więc nie bierzemy go pod uwagę.

Ogromnie dziękuję za uwagę. Z góry dziękuję za wykład na temat strony prawnej. (Jestem zwolennikiem pełnej wolności, ograniczonej tylko wolnością drugiego człowieka).
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Cytat

panowie a powiedzcie mi czy pręty będące w wieńcu w rogach ściany można zginać pod kątem 90 st. czy tylko wsunąć jeden w drugi i przewiązać.


Myślę że można przewiązać jeden z drugim ponieważ zaginając je po kątem 90st trzeba brać pod uwagę zakład pręta (40X śr. tj ok. 50cm. przy pręcie fi 12) co mogłoby utrudnić montaż chociaż nie ma rzeczy niemożliwych dla prawdziwego zbrojarza. Zawsze oczywiście można cofnąć strzemiona na "luźno" i po montażu dopasować na odpowiednie odległości. Oczywiście zakładając wieniec w wieniec na zakład pod kątem 90 st. powoduje lepsze zakotwienie ale nie jest to konieczne. Acha! Zawsze jeszcze można połączyć wieńce tzw winklami czyli pręty wygięte pod kątem prostym w kształcie litery L zazwyczaj długości 1m wygięte na 2X po 50cm. Tak w sumie być powinno ale różnie to bywa z wykonaniem icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

proszę o podpowiedź, gdzie znaleźć informację jak rozszfrować dane z rysunku na temat zbrojenia płyt z mojego projektu,a szczególnie belek, dotychczas w wszystkich pismach budowlanych jest to opisane szablonowo a mnie interesuję szczegóły bo będę to robił sam bo nie wierzę fachowcom. Mam do nich uprzedzenie bo w poprzednim moim budynku płyty są ugięte a stali weszło mnóstwo, teraz chcę sam zazbroić płyty by mieć 100% pewności o ich wytrzmałości. po prostu gdzie znaleźć wyczerpujące informacje o żelbecie. Zaznaczam, że mam książkę Nowy poradnik majstra budowlanego i np o schodach żelbetonowych jest full ale o belkach, stropach zwłaszcza o zbrojeniu prętami odgiętymi - mało. Potrzebuję wiecej wiadomości praktycznych niż teori obliczeniowej.


Jeżeli chodzi ci o belki to musisz poczytać również o podciągach, nadciągach ponieważ też to może być istotne. Do każdego konkretnego stropu czy to filigran czy "na mokro trzeba brać również pod uwagę czy jest on jakkolwiek podpierany słupem lub ścianą. Najlepiej jakbyś pokazał ten rysunek a wtedy mógłby ktoś ci pomóc. Pozdrawiam.
Napisano
My mamy strop monolityczny, zazbrojony w tej chwili czeka na wylanie. Powiem szczerze, że nie wyobrażam sobie, żeby można było nauczyć się zbroić z ksiązki. To misterny układ różnych prętów, chyba nie taki prosty do zrobienia bez przygotowania praktycznego. Wspomnę tylko, że sporo kłopotu mieliśmy ze znalezieniem ekipy, która wogóle chciała robić taki strop.
Napisano
witam ETKA prosze zwrócić uwage by szalunek pod strop był do dwóch centymetrów wyżej na środku pomieszczenia strop wylewany obciąża mocno i zawsze sie daje taką tolerancje strop 7metrów nie musi być strunobeton ten domek jest bardzo prosty do za zbrojenia i zastanawiam sie gdzie jest komin

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
    • 💰 Opłaty urzędowe – pozwolenie na budowę garażu: 1. ✅ Opłata skarbowa za wydanie pozwolenia na budowę: 0 zł – jeśli garaż budujesz na własne potrzeby (na działce prywatnej, nie zarobkowo). 112 zł – jeśli garaż ma być użytkowany komercyjnie (np. wynajem, działalność gospodarcza). 2. ✅ Mapa do celów projektowych (potrzebna do projektu): od 800 zł do 2 000 zł, w zależności od lokalizacji i geodety. 3. ✅ Wypisy i wyrysy z MPZP lub decyzja o WZ (jeśli nie ma planu): Wypis i wyrys z MPZP: ok. 50–150 zł Decyzja o warunkach zabudowy (WZ): 0 zł – ale może zająć 2–3 miesiące. 4. ✅ Warunki przyłączy mediów (jeśli potrzebne): zwykle bezpłatne, ale mogą być długie terminy oczekiwania. Za przyłącze energii elektrycznej możesz zapłacić od 100 do 200 zł za warunki, natomiast budowa przyłącza to już osobny koszt (nawet kilka tys. zł, jeśli garaż ma być z prądem). 5. ✅ Opłata za wpis do dziennika budowy: od 50 zł do 100 zł (czasem geodeta lub projektant załatwia to w pakiecie). 💰 Koszt projektu garażu – orientacyjne ceny w 2025: 1. ✅ Projekt gotowy (typowy) + adaptacja: Projekt gotowy garażu: od 500 zł do 1 500 zł Adaptacja przez lokalnego architekta: od 1 000 zł do 3 000 zł 🔹 Łącznie: 1 500–4 000 zł 2. 🛠 Projekt indywidualny (na zamówienie): od 3 000 zł do 6 000 zł (zależnie od wielkości, konstrukcji – np. murowany, z płaskim dachem, z poddaszem itp.)   https://chatgpt.com/
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...