Skocz do zawartości

ocieplanie poddasza


Recommended Posts

Cytat

nie to nie są jaja tak mi zrobiła firma budowlana nie bylo mnie przy tym i niedopilnowałem morze ocieplić styropianem?


Chodzilo mi o cytownie mojej odpowiedzi w twoim poscie. Wyglada to tak jakbys sie zemnie nabijal. Z tego co wiem problem tkwi nie jakiego rodzaju ocieplienia uzyjesz tylko folia ma te wlasciwosci ze przepuszcza pare wodna (na zewnatrz) a zarazem nie wpuszcza wody (do srodka ). Wynika z tego ze bedziesz mial wilgotno w domu (na poddaszu). Jezeli robila ci to firma i masz spisana umowe to zadaj o naprawienie bledu (powaznego bledu) na koszt firmy takie masz prawo. A tak przy okazji to chron Boze ludzi przed takimi firmami budowlanymi.
Link do komentarza
Cytat

Chodzilo mi o cytownie mojej odpowiedzi w twoim poscie. Wyglada to tak jakbys sie zemnie nabijal. Z tego co wiem problem tkwi nie jakiego rodzaju ocieplienia uzyjesz tylko folia ma te wlasciwosci ze przepuszcza pare wodna (na zewnatrz) a zarazem nie wpuszcza wody (do srodka ). Wynika z tego ze bedziesz mial wilgotno w domu (na poddaszu). Jezeli robila ci to firma i masz spisana umowe to zadaj o naprawienie bledu (powaznego bledu) na koszt firmy takie masz prawo. A tak przy okazji to chron Boze ludzi przed takimi firmami budowlanymi.


a może zaimpregnować porządnie krokwie troche je zabezpieczę przed gniciem potem 5cm styropianu bo nie wpije wody 15cm wełny i folia paroizolacyjna
Link do komentarza
Cytat

o czym Wy piszecie?

czy to jakaś nanotechnologia wacko.gif


A co bys poradzil? Wg mnie to blad nieodwracalny, tylko nadaje sie do ponownego polozenia od nowa membrany. Innego rozwiazania nie znam icon_sad.gif
Link do komentarza
kiedyś tłumaczono mi na chłopski rozum tak: ta folia ma w sobie mikrolejki - jeden przy drugim itd. Jak działa lejek wiadomo. Tylko w jedną stronę (no na upartego można lać na odwrót). Tak więc na mój rozum (aczkolwiek nie jestem pewny do końca) ułożona odwrotnie folia będzie wpuszczać wilgoć zamiast ją wypuszczać. Zrobi się sauna?
Link do komentarza
Raczej ma znaczenie bo folia ma za zadanie przepuszczanie pary wodnej z wewnatrz domu na zewnatrz a jednoczesnie nieprzepuszcza wody do wewnatrz. Kazda folie (membrane) uklada sie napisami na zewnatrz. Napisy sa po aby nie pomylic strony i tak jak u kolegi boba1 nie polozyc odwrotnie. Folie wstepnego krycia mozna porownac do materialu gore-texu (chyba dobre porownanie) moze nie do konca,ale te dwa materialu maja wspolny mianownik. Jezeli chodzi o wypowiedz fachowca to ja tez jestem ciekaw co Pan Andrzej na to.
Link do komentarza
nie wiem jak to ująć, ale tak po chłopsku
cząstka czy też cząsteczka pary wodnej jest wielokrotnie mniejsza od tego samego dla wody, czy też skroplonej pary
i o to chodzi - małe przelezie, a jak skropli się to już nie wróci - za duże
ale para będzie migrować w obie strony folii, ona (folia) tak mądra nie jest, że nie przepuści w drugą stronę, bo jak?
ta dziura w folii ma przepuścić cząstkę pary, przeca nie zamknie się jak przesłona
Link do komentarza
Cytat

no tak, ale na chu...steczkę lejek, jak z jednej strony para wodna a z drugiej woda?
jak z czajnika paruje to to samo, co lejąca się do góry woda?



tak głośno myślę.....
lejek to takie cuś co ma szersze z jednej strony i wąskie z drugiej .... więc logiczne jest , że łatwiej trafi i więcej tej pary od szerszej strony lejka niż od węższej ... większą powierzchnią więcej i lepiej chłonie ...
Link do komentarza
być może chodzi o tą wodę. Folia zamontowana odwrotnie oprócz pary wpuści też wodę. Folia zamontowana poprawnie może i wpuściła by parę, ale tylko wtedy gdy na zewnątrz była by większa wilgotność niż w domu. A że to raczej niespotykane to przyjęto że służy do wyprowadzania pary z budynku...
Link do komentarza
Cytat

jak na wpuścić wodę, skoro dziura ta sama tylko dla pary?
para to gaz, tu ciecz, gaz przełazi, woda nie, obojętnie z której strony napiera jedno z nich, dziura dla gazu wystarczająca, dla wody za mała

te lejki to chyba dla ogłupienia


Sama nazwa folia chociaz to raczej podobny material jest do geowlokniny ma nazwe membrana. Folia to wydaje mi sie przylgnela do membrany (a sa tez ekrany dachowe taki inny radzaj membran) tak jak wszyscy mowia na pile katowa elektryczna (gumowka) boszowka mimo roznych marek wszyscy wiemy o co chodzi. No i teraz bylo by trzeba sprawdzic co oznacza slowo membrana w jakims slowniku i z grubsza bedziemy w domu. A te lejki to tak dla zmylenia przeciwnika icon_biggrin.gif
Link do komentarza
membraną to nazwali po to, żeby dorobić do tego filozofię i wziąć większą kasę
równie dobrze można to nazwać folią, a jak domagasz się precyzyjniej, to folią perforowaną, choć perforacja tu jest praktycznie niewidoczna, a wykonanie to pewnie żąglerka gęstością i strukturą w stylu siatki i powłoki


ja się na tym nie znam i na razie mi to niepotrzebne
ale w lejki siakoś nie wierzę glare.gif
Link do komentarza
Cytat

membraną to nazwali po to, żeby dorobić do tego filozofię i wziąć większą kasę
równie dobrze można to nazwać folią, a jak domagasz się precyzyjniej, to folią perforowaną, choć perforacja tu jest praktycznie niewidoczna


Byc moze masz racje z ta nazwa. Jezeli chodzi o perfomacje to jest widoczna zalezy tylko w jakiej membranie. Ja kladlem ekran dachowy podajze 4 warstwy i ponad 160 paraprzepuszczalnosci i na niej widac golym okiem drobniutka perfomacje.
Link do komentarza
Cytat

Byc moze masz racje z ta nazwa. Jezeli chodzi o perfomacje to jest widoczna zalezy tylko w jakiej membranie. Ja kladlem ekran dachowy podajze 4 warstwy i ponad 160 paraprzepuszczalnosci i na niej widac golym okiem drobniutka perfomacje.


Może najlepszym wyjsciem byłby tu eksperyment wziąć 4 słoiki z wodą zamiast zakrętek owinąć membraną jedną i druga stroną membrany a następnie 2 postawić normalnie a 2 na odwrót i zaznaczyć na słoikach strone membrany.Odrazu bedzie wiadomo czy membrana jest jednokierunkowa i ile przepuszcza wody i pary.
Link do komentarza
Cytat

nie bałdzo
w rzeczywistości nie występuje takie parcie wody, które proponujesz w tym eksperymencie
choć ilość wody, która by przeciekła powinna być praktycznie taka sama w obu przypadkach


Producenci mambran nie takie rzeczy wypisują a co do parowania to powinna być jednak różnica ze względu na gęstośc materiału wierzchniej i dolnej warstwy membrany. (tylko czy istotna ?)
Link do komentarza
Cytat

Może najlepszym wyjsciem byłby tu eksperyment wziąć 4 słoiki z wodą zamiast zakrętek owinąć membraną jedną i druga stroną membrany a następnie 2 postawić normalnie a 2 na odwrót i zaznaczyć na słoikach strone membrany.Odrazu bedzie wiadomo czy membrana jest jednokierunkowa i ile przepuszcza wody i pary.


czyli niewidzicie innego rozwiązania jak tylko położenie foli na nowo z nadrukiem na zewnątrz to rozwiązanie jest dla mnie zbyt kosztowne icon_biggrin.gif a dołożenie drugiej foli z nadrukiem na zewnątrz pomiędzy krokwiami z dystansem do tej pierwszej i ociepleniem tak jak sie należy byłoby złym rozwiązaniem?
Link do komentarza
My tu gadu gadu a kolega zwrocil sie o pomoc. Dyskusja niemniej jak na sympozjum naukowym icon_lol.gif Cza tu radzic aby chlop w komleky nie popadl po tym co tu przeczyta icon_eek.gif icon_biggrin.gif

Cytat

czyli niewidzicie innego rozwiązania jak tylko położenie foli na nowo z nadrukiem na zewnątrz to rozwiązanie jest dla mnie zbyt kosztowne icon_biggrin.gif a dołożenie drugiej foli z nadrukiem na zewnątrz pomiędzy krokwiami z dystansem do tej pierwszej i ociepleniem tak jak sie należy byłoby złym rozwiązaniem?

Tak na powaznie to nie ma co gdybac tylko zwroc sie z zapytaniem tak jak polecil barbossa do Pana Andrzeja. Bo gra toczy sie o duze koszty aby eksperymentowac.
Link do komentarza
Cytat

nic im niezrobiłem icon_biggrin.gif njebyło mnie przy tym chłopaki niby byli w porzadku ale sobie z folia nieporadzili dzieki za dyskusje icon_biggrin.gif


A powiedz czym kryles i na jakim etapie jestes z dachem, no i czy miales z tymi chlopakami spisana jakas umowe czy cus tam podobnego.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez Dorota Rylska: Czy uszczelka górna gumowa połączona z blachą przymicowaną do ściany powinna być widoczna na zewnątrz? U mnie tak jest założona brama, a ja mam wrażenie, że są za niskie drzwi.
    • Komentarz dodany przez Dorota Rylska: Czy uszczelka górna gumowa połączona z blachą przymicowaną do ściany powinna być widoczna na zewnątrz? U mnie tak jest założona brama, a ja mam wrażenie, że są za niskie drzwi.
    • Komentarz dodany przez Dorota Rylska: Czy uszczelka górna gumowa połączona z blachą przymicowaną do ściany powinna być widoczna na zewnątrz? U mnie tak jest założona brama, a ja mam wrażenie, że są za niskie drzwi.
    • Przygotowanie otworu pod bramę garażową to jeden z najistotniejszych etapów na drodze do sprawnego i bezproblemowego użytkowania garażu. Choć wielu inwestorów skupia się głównie na wyborze samej bramy i napędu, to właśnie odpowiednie przygotowanie ścian, nadproża, posadzki oraz instalacji elektrycznych decyduje o tym, czy brama będzie pracować płynnie oraz czy późniejsze koszty eksploatacji (m.in. ogrzewania garażu) nie okażą się niepotrzebnie wysokie. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/stan-surowy/garaz/a/114870-jak-przygotowac-otwor-pod-brame-garazowa
    • Sposoby na wyłączenia fotowoltaiki. Jak skutecznie obniżyć napięcie w instalacji PV Marzec jest pierwszym miesiącem w roku kiedy fotowoltaika pokazuje swoją moc. Niesie to za sobą poważne konsekwencje.  Wyraźnie wzrasta napięcie w sieci, ale za to spada  cena energii od prosumentów w net-billingu (RCE)    Obydwa zjawiska są niekorzystne dla posiadaczy paneli fotowoltaicznych. Zjawiska te będą tylko narastać, ponieważ nowa dyrektywa budynkowa narzuca obowiązek montażu fotowoltaiki na każdym domu oddawanym do użytku już od 2030r. Jednak do tak gwałtownego przyrostu mocy w fotowoltaice nie zdążyły i raczej do 2030 roku nie zdążą przygotować się sieci energetyczne które były projektowane do przesyłu energii od elektrowni poprzez sieci wysokiego i  średniego napięcia do sieci niskich napięć i odbiorcy końcowego. i Jednak rozwój energetyki rozproszonej sprawił że w słoneczne dni energie trzeba kierować w przeciwnym kierunku. W dzielnicach w których fotowoltaika jest popularna pojawił się problem wysokich napięć i w konsekwencji wyłączanie się mikroinstalacji fotowoltaicznych. Sytuacja z roku na rok będzie jeszcze gorsza, przerwy w ciągu dnia będą coraz dłuższe, a problem zacznie się już w ostatnim miesiącu zimy i potrwają do późnej jesieni. Częste wyłączanie mikroinwertera ma negatywny wpływ na jego żywotność, a co gorsze nie mamy własnej produkcji akurat w czasie kiedy powinna być najwyższa. Jak się przed tym chronić, co zrobić aby nasze instalacje w słonecznie dni produkowały prąd a nie tylko szpeciły dachy. O tym w dalszej części. Wersja dla nie lubiących czytać: Sposoby na wyłączenia fotowoltaiki. Jak skutecznie obniżyć napięcie w instalacji PV Optymalny  poziom napięcia w sieci, powinien wynosić  230V i może wahać się maksymalnie o 10%, czyli w przedziale 207-253V. Zgodnie z tymi parametrami ustawiane są również falowniki, czyli główne urządzenia w instalacjach fotowoltaicznych, które przetwarzają prąd. Falownik wyłączy się jeżeli  napięcie w sieci przez 10 minut przekracza  253 V , a wyłączy się natychmiast jak przekroczy 264V natychmiast. Falownik trójfazowy wyłączy sią nawet jeśli napięcie choćby jednej z trzech faz przekroczy dopuszczalną normę.  Problem ten powstaje najczęściej, gdy wiele instalacji PV jest podłączonych do jednej linii energetycznej. Nasila się on podczas słonecznej pogody, kiedy panele fotowoltaiczne produkują najwięcej energii. Jeżeli moc zainstalowana fotowoltaiki w obrębie stacji tansformatorowej znacznie przekracza moc transformatora, to problemy są niemal pewne. Ponadto problem występuję często w domach, które są daleko od transformatorów i w mniejszych miejscowościach.     Co możemy zrobić z problemem wysokich napięć? Jeżeli napięcie w sieci jest stale wysokie to można zgłosić problem do ZE, wysyłając specjalny druk RPV. Może to skutkować obniżeniem napięcia na transformatorze, jednak jeżeli napięcie za transformatorem już jest większe niż zadane, to zabieg ten nie przyniesie spodziewanego efektu.  Po drugie transformatory teoretycznie są dwukierunkowe,  ale nie we wszystkich przypadkach tak jest.  Całkowite rozwiązanie problemu zazwyczaj wymaga wymiany transformatora na trafo o większej mocy, montaż większej ilości transformatorów na danym obszarze, a czasem i wymianę przewodów na grubsze.  Jak wiemy Operatorzy Systemów Dystrybucyjnych (OSD) mają ograniczone budżety, więc zazwyczaj pozostaje nam samodzielnie poradzić sobie z problemem.  Mamy tu kilka opcji do wyboru.      Najprościej jest  zwiększyć autokonsumpcję produkowanej energii. W tym celu musimy zmienić swoje przyzwyczajenia. Wiele urządzeń elektrycznych uruchamiamy często wieczorem lub po zachodzie słońca.   Obecnie większość takich urządzeń jak zmywarki, pralki, suszarki do ubrań, bojlery, systemy nawadniania,  pompy ciepła czy klimatyzatory wyposażona jest w programatory czasowe lub timery pozwalające uruchomić urządzenie po określonym czasie. W naszym przypadku celujemy w godziny w których napięcie w sieci zbliża się do krytycznego. Wówczas inwerter będzie miał mniej energii (nadwyżki) do „wypchnięcia” na zewnątrz, a więc napięcie nie będzie tak intensywnie podbijane. Ponadto w domu mamy wiele urządzeń na baterie które należy ładować, jak np odkurzacze automatyczne, laptopy, tablety, latarki,  elektronarzędzia, rowery elektryczne i powoli pojawiają się samochody elektryczne.  Większość z nas w godzinach południowych jest albo w pracy albo w szkole, więc powstaje problem z włączeniem  ładowarek.  Tutaj z odsieczą przychodzą systemy zarządzania energią, a zwłaszcza  inteligentne gniazdka, które możemy zaprogramować aby włączały przesyłanie prądu o dowolnej porze, możemy też sterować nimi zdalnie.  Gniazdka te pozwalają także na automatyzację, czyli możemy określić warunki w jakich zostanie uruchomiony przepływ prądu. Można np zadać warunek że prąd zaczyna lub przestaje płynąć po osiągnięciu określonego napięcia np 250V.    Link do takiego gniazdka podam w opisie filmu. Warto też do autokonsumpcji prądu w szczycie produkcji namówić sąsiadów, bo tylko wtedy to przyniesie wyraźny spadek napięcia w sieci i zwiększy produkcję prądu przez nasze instalacje.     Co jeżeli nawet to nie pomaga?  Wtedy rozsądne będzie obniżenie napięcia w sieci przez włączenie funkcji Q(U) i P(U) w inwerterze. Wiele inwerterów ma funkcję Q(U) oraz P(U) [czytaj - "Q od U" i "P od U"]. Gdy uruchomiona i właściwie skonfigurowana, powoduje ona, że po przekroczeniu 250 V, falownik zmniejsza moc (konkretnie moc czynną wytwarzając w zamian nieco mocy biernej). Skutkiem tego falownik nie sięga granicy 253 V i dalej działa. Pomimo że instalacja działa z nieco mniejszą mocą, to i tak lepsze niż ciągłe wyłączanie i włączanie się całej instalacji. Bardziej radykalnym krokiem jest włączenie elektrycznego grzejnika także za pomocą inteligentnego gniazdka które uruchomi go tylko jak napięcie będzie na maksymalnym poziomie.  W ten sposób zmarnujemy część energii, ale możemy uchronić instalację przed wyłączeniem. Tutaj ważne jest zdiagnozowanie najbardziej obciążonej fazy.  Coraz popularniejszym rozwiązaniem jest magazynowanie nadwyżek energii w akumulatorach. Dzięki temu nie obciążamy sieci niezużytą energią a odebrać ja możemy w dowolnym momencie. Minusem rozwiązania są ceny akumulatorów do magazynowania energii, koszt baterii o pojemności 10 kWh to ok 20 tysięcy złotych. Cenę obniżymy dotacjami np z programu Mój Prąd. Ceny akumulatorów w długoletniej perspektywie spadają o ok 20% rocznie. W chwili obecnej z ekonomicznego punktu widzenia magazyny energii są mało opłacalne, ale za lat kilka ich zakup może być bardzo opłacalny, a nawet niezbędny w przypadku przeciążonej sieci energetycznej. Na każdy kWp instalcji PV niezbędne jest minimum 1 kWh pojemności magazynu energii.  Plusem instalacji hybrydowej jest to iż w przypadku awarii sieci nasza instalacja się nie wyłączy, będzie nadal zasilała nasze urządzenia elektryczne. Taniej wychodzą magazyny ciepła.  Woda w bojlerze o odpowiedniej pojemności może być zagrzewana gdy napięcie zbliża się do krytycznego. Tu znów korzystamy z inteligentnych gniazdek.  Podobną funkcję spełnia klimatyzacja którą możemy uruchamiać w szczycie produkcji prądu, aby po powrocie domowników do domu była już optymalna temperatura.  Nietypowym rozwiązaniem, które może się sprawdzić w niektórych przypadkach jest zastąpienie falownika trójfazowego  trzema falownikami  jednofazowymi podpiętymi do trzech różnych faz.  Jak wiadomo falownik trójfazowy wyłączy się jeżeli napięcie na dowolnej fazie przekroczy normę. Takie rozwiązanie ma wiele zalet: Różnice napięć między fazami przestają mieć znaczenie – każdy falownik działa niezależnie. W razie awarii/wyłączenia falownika 2/3 instalacji wciąż działa. W razie zaniku jednej fazy pozostałe dwa inwertery działają. Minusem jest wyższy koszt instalacji: trzy osobne falowniki kosztują więcej niż jeden trójfazowy, ponadto dochodzi zwielokrotnione okablowanie i zabezpieczenia. Podobny efekt osiągniemy montują mikroinwertery podpięte do różnych faz.    Jeżeli jesteśmy przed montażem instalacji fotowoltaicznej, to musimy zadbać o wydłużenie czasu własnej produkcji prądu za pomocą instalacji Wschód zachód, co pozwoli rozciągnąć swoją produkcję prądu poza czas szczytu produkcji z większości instalacji w okolicy które zazwyczaj są skierowane na południe. Do przekroczenia dopuszczalnego napięcia nie dochodzi ranem ani wieczorem, a w południe. Należy przyjąć że już wkrótce od godziny 10 do 14 a w niektórych miejscach nawet przez 8 godzin na dobę, i to aż przez ponad pół roku sieć będzie przeciążona i większość instalacji PV będzie wyłączona.  Dodatkowym plusem tego rozwiązania jest wzrost własnej autokonsumpcji poprzez własny prąd od wschodu słońca, aż do zachodu, a nie tylko w południe kiedy jesteśmy w pracy. W nowym systemie rozliczeniowym zwanym netbilingiem taki układ paneli jest niemal konieczny. Obecnie ceny paneli Fotowoltaicznych niesamowicie spadły. Można już nabyć zestaw 10kWp wraz z falownikiem za około 10 tyś zł. Warto też wiedzieć że mała instalacja 3,3kWp wraz z montażem to koszt 15-18 tyś zł, zaś instalacja o 3 krotnie większej mocy (10kWp) kosztuje niecałe 2x więcej, czyli około 30 tys zł. Koszt kwp w małej instalacji to około 6 tys złotych, zaś w dużej to około 3000zł. Duże instalacje 50 kWp to koszt około 100 tys zł, więc koszt kWp to zaledwie 2000zł. Instalatorzy proponują obecnie drogie  małe instalacje argumentując to bardzo wysoka  autokonsumpcją co pozwoli szybko zwrócić koszt inwestycji.  Jest to prawda, ale niestety taka instalacja nie obniży znacznie naszych rachunków. Montując jeden panel 300W w domu o dużych rachunkach za prąd osiągniemy niemal 100% autokonsumpcje, szybki zwrot inwestycji, jednak nie zauważymy tego w rachunkach za prąd.  Warto więc pomyśleć o instalacji o dużo większej mocy niż proponują o obecnie monterzy. Zaletą będzie duży wzrost produkcji prądu w miesiącach o słabym nasłonecznieniu, oraz w pochmurne dni i zaraz po wschodzie i przed zachodem słońca. Jak wiemy w samo południe jest duże ryzyko że wyłączone zostaną zarówno małe jak i duże instalacje PV. taki układ pozwoli też na sprzedaż prądu w lepszych cenach, bo jak wiadomo w południe są one bardzo niskie.  Oczywiście nie polecam zmiany ustawień falowników podnosząc górny próg napięcie, ponieważ jest to szkodliwe dla urządzeń elektrycznych podpiętych do sieci w naszej okolicy.   Jestem ciekaw czy macie jakieś własne sposoby na obniżenie napięcia w sieci.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...