Skocz do zawartości

przewody YDYp 300/500V a 400/750V?


Recommended Posts

Napisano
Cytat

Witam,

czym różnią się te przewody oprócz napięć? I jakie należy kłaść do domu? Na stronie IB kolega dał właśnie te 400/750V

Autorus



O ile mi wiadomo to tylko te drugie mają lepsze parametry izolacji ale nie jestem elektrykiem i nie wiem jak jest w normach, na logikę 300/500V spokojnie wystarczą do zwykłej instalacji;)
Napisano
Cytat

Witam,
czym różnią się te przewody oprócz napięć? I jakie należy kłaść do domu? Na stronie IB kolega dał właśnie te 400/750V



Różnią się: kolorystyką, układem przewodów, układem kolorów w przewodzie...
A jeśli chodzi o napięcia, to tych 300/500V nie polecam. Oszczędność żadna (w stosunku do 400/750V), a reszta to loteria. Proszę nie zapominać, że wartość szczytowa napięcia skutecznego 230V przekracza 310V. A więc przewód pracuje na granicy swojej wytrzymałości (oczywiście, jest współczynnik bezpieczeństwa, ale...). A dodając do tego, że bardzo często jest to przewód chiński...

Aha. przy zakupie przewodu (innych rzeczy też) należy żądać od sprzedawcy deklarację CE. A jesli nie ma, to przewodu nie kupować!!! Bo to odrzut.
Napisano
Cytat

Różnią się: kolorystyką, układem przewodów, układem kolorów w przewodzie...
A jeśli chodzi o napięcia, to tych 300/500V nie polecam. Oszczędność żadna (w stosunku do 400/750V), a reszta to loteria. Proszę nie zapominać, że wartość szczytowa napięcia skutecznego 230V przekracza 310V. A więc przewód pracuje na granicy swojej wytrzymałości (oczywiście, jest współczynnik bezpieczeństwa, ale...). A dodając do tego, że bardzo często jest to przewód chiński...

Aha. przy zakupie przewodu (innych rzeczy też) należy żądać od sprzedawcy deklarację CE. A jesli nie ma, to przewodu nie kupować!!! Bo to odrzut.



A to mu już nie mamy własnych kabli? Chiniaków to ja bym wolał nie icon_sad.gif
Napisano
Cytat

A to mu już nie mamy własnych kabli? Chiniaków to ja bym wolał nie icon_sad.gif



Mamy do cholery. Tylko należy ich szukać w hurtowniach a nie w marketach. Chociaż w marketach też bywają. Pytaj o deklarację CE. Bedziesz wiedział czyj kabel.
Napisano
Cytat

Mamy do cholery. Tylko należy ich szukać w hurtowniach a nie w marketach. Chociaż w marketach też bywają. Pytaj o deklarację CE. Bedziesz wiedział czyj kabel.


Do marketu to ja nawet nie zajrzę. Zresztą bedzie potrzebna konkretna ilośc.
min to 600m 3x2,5 i tyle samo 2x1, i skrętki to prawie kilometr icon_smile.gif
Napisano
Cytat

Do marketu to ja nawet nie zajrzę. Zresztą bedzie potrzebna konkretna ilośc.
min to 600m 3x2,5 i tyle samo 2x1, i skrętki to prawie kilometr icon_smile.gif




Powinieneś na starcie dostać ze 20% zniżki przy tej ilości. Obiecaj jeszcze, że kupisz też aparaty (nadmiarówki, różnicówki i inny osprzęt...

Tylko 2 x 1,5 to dużo nie kupuj. Wszystkie obwody ciągnie się z przewodem ochronnym PE. Czyli więcej trzeba 3 x 1,5
Napisano
Cytat

Do marketu to ja nawet nie zajrzę. Zresztą bedzie potrzebna konkretna ilośc.
min to 600m 3x2,5 i tyle samo 2x1, i skrętki to prawie kilometr icon_smile.gif



Jak się domyślam to te 2x1 to na oświetlenie icon_wink.gif
Ja też się waham czy dać 2 czy 3 - przez ciekawość zajrzałem do żyrandola i nie mam tam PE.
Natomiast jeśli by było wyjście na transformator i dalej albo na led-y albo na halogenki już pewnie by się PE przydało.
Napisano
Cytat

Jak się domyślam to te 2x1 to na oświetlenie icon_wink.gif
Ja też się waham czy dać 2 czy 3 - przez ciekawość zajrzałem do żyrandola i nie mam tam PE.
Natomiast jeśli by było wyjście na transformator i dalej albo na led-y albo na halogenki już pewnie by się PE przydało.




PE ma być ZAWSZE!!!
a 2 x 1,5 to może być do wyłącznika... (jesli nie ma niebieskiej żyły, ani zielono-żółtej.
Napisano
Cytat

PE ma być ZAWSZE!!!
a 2 x 1,5 to może być do wyłącznika... (jesli nie ma niebieskiej żyły, ani zielono-żółtej.



Wyłączniki to będę miał na 24V icon_smile.gif
A z rozdzielni z przekaźnika będzie wychodziło zasilanie obwodu lamp.
Z tego co widzę to "autorushd" zmierza w podobnym kierunku.
Napisano
Cytat

Wyłączniki to będę miał na 24V icon_smile.gif
A z rozdzielni z przekaźnika będzie wychodziło zasilanie obwodu lamp.
Z tego co widzę to "autorushd" zmierza w podobnym kierunku.



Bardzo dobrze! Tylko kolor przewodu niebieski jest zarezerwowany (ustawowo!!!) dla przewodu neutralnego N, a zielono-żółty dla przewodu ochronnego PE. Tych kolorów nie wolno używać do niczego innego!!!
Więc 2 x 1 dla 24 V jak najbardziej, tylko patrzyć na kolory.
Napisano
Cytat

Wyłączniki to będę miał na 24V icon_smile.gif
A z rozdzielni z przekaźnika będzie wychodziło zasilanie obwodu lamp.
Z tego co widzę to "autorushd" zmierza w podobnym kierunku.



Hihi, też mi się tak wydaje. Ale prawda jest taka, że aby system był stosunkowo tani musi być na PLC, i wypadałoby znaleźć kogoś kto to potrafi zaprogramować. Reszta jest do zrobienia we własnym zakresie.

Czyli co, jednak 3x1?


Cytat

Bardzo dobrze! Tylko kolor przewodu niebieski jest zarezerwowany (ustawowo!!!) dla przewodu neutralnego N, a zielono-żółty dla przewodu ochronnego PE. Tych kolorów nie wolno używać do niczego innego!!!
Więc 2 x 1 dla 24 V jak najbardziej, tylko patrzyć na kolory.



Ale do włączników to będzie 4x2x0,5, choć wiem ze styknęłoby 2x0,5, ale zawsze się daje więcej, bo ludzka pomysłowość nie zna granic.

te2x1 to miało być do oświetlenia.
Napisano
Cytat

Hihi, też mi się tak wydaje. Ale prawda jest taka, że aby system był stosunkowo tani musi być na PLC, i wypadałoby znaleźć kogoś kto to potrafi zaprogramować. Reszta jest do zrobienia we własnym zakresie.

Czyli co, jednak 3x1?



1. programowania PLC mozna się nauczyć.
2. Jesli lampy 230V, to bezwzglednie TAK. Jesli napięcia separowane - PE nie jest wymagane.
Napisano
Cytat

1. programowania PLC mozna się nauczyć.
2. Jesli lampy 230V, to bezwzglednie TAK. Jesli napięcia separowane - PE nie jest wymagane.




1. No wiem ale wolałbym ograniczać straty icon_biggrin.gificon_smile.gif
2. Kable od świtełka zasuwają bezpośrednio do rozdzielni.
Napisano
Cytat

1. programowania PLC mozna się nauczyć.
2. Jesli lampy 230V, to bezwzglednie TAK. Jesli napięcia separowane - PE nie jest wymagane.



1. To czysta logika - im ktoś lotniejszy tym mniejszy problem icon_wink.gif
a jeśli algorytm nie zawiera pętli regulacji i jakiś wymyślnych funkcji to to naprawdę nic trudnego.

2. a co to jest napięcie separowane?
Napisano
Cytat

2. a co to jest napięcie separowane?



a co to jest małżeństwo w separacji?

Napięcie separowane to uzyskane w taki sposób, ze nawet w przypadku awarii, nie ma możliwości, aby na obwód przedostało się napięcie niebezpieczne. To np. napięcie uzyskane za pomocą transformatorów bezpieczeństwa. A jakie to są transformatory? Ano takie, ktore mają rozdzielone (czyli odseparowane od siebie) uzwojenia (a nie np. jedno na drugim). Wiekszość tzw. transformatorów elektronicznych nie daje napięcia 12V separowanego (czyli to są obwody FELV a nie SELV).
Napisano
Cytat

a co to jest małżeństwo w separacji?

Napięcie separowane to uzyskane w taki sposób, ze nawet w przypadku awarii, nie ma możliwości, aby na obwód przedostało się napięcie niebezpieczne. To np. napięcie uzyskane za pomocą transformatorów bezpieczeństwa. A jakie to są transformatory? Ano takie, ktore mają rozdzielone (czyli odseparowane od siebie) uzwojenia (a nie np. jedno na drugim). Wiekszość tzw. transformatorów elektronicznych nie daje napięcia 12V separowanego (czyli to są obwody FELV a nie SELV).



Ok - przyswoiłem icon_wink.gif
czyli zakładam że wszystkie obwody oświetleniowe też powinny mieć podciągnięte PE.
Napisano
To mam jeszcze pytanko do kolegi retrofood o moc przyłączeniową do budynku.

Jak to obliczyć i dla czego.
- domek 350m2 ogrzewany kablami grzejnymi. , wychodzi średnio 100W/m2
- płyta grzewcza 9kW
- ogrzewacze przepływowe 4,5kW (6szt)
- ogrzewacz przepływowy do prysznica 12-18kW

Myślę nad założeniem przełączników priorytetowych tak żeby jak włączę płytę grzewczą wyłączało mi się ogrzewanie itd.
Efektywne wykorzystanie mat ma być na poziomie 40W/m2. Ale szczytowe jak rozumiem 100W/m2.
Jak to oszacować i ile zamówić?

Autorus

Napisano
Cytat

To mam jeszcze pytanko do kolegi retrofood o moc przyłączeniową do budynku.

Jak to obliczyć i dla czego.
- domek 350m2 ogrzewany kablami grzejnymi. , wychodzi średnio 100W/m2
- płyta grzewcza 9kW
- ogrzewacze przepływowe 4,5kW (6szt)
- ogrzewacz przepływowy do prysznica 12-18kW

Myślę nad założeniem przełączników priorytetowych tak żeby jak włączę płytę grzewczą wyłączało mi się ogrzewanie itd.
Efektywne wykorzystanie mat ma być na poziomie 40W/m2. Ale szczytowe jak rozumiem 100W/m2.
Jak to oszacować i ile zamówić?

Autorus



Jesli chodzi o moc przyłączeniową, to najlepiej skontaktuj się z lokalnym dostawcą energii (ZE). Oni Ci doradza ja bedzie najtaniej przy okreslonych zabezpieczeniach.


Cytat

Jakie są średnie ceny kabli , dajny na to YdTp ? Wczoraj szukałem po necie i znalazłem telefoniki :
YdYp



Jesli chodzi o ceny, to możesz szukać w internecie, a możesz pytać w hurtowni. Tylko pamiętaj, że w hurtowniach współpracujący z nimi wykonawcy mają sporo taniej, czasem i 40%
Napisano
Cytat

Jesli chodzi o moc przyłączeniową, to najlepiej skontaktuj się z lokalnym dostawcą energii (ZE). Oni Ci doradza ja bedzie najtaniej przy okreslonych zabezpieczeniach.




Jesli chodzi o ceny, to możesz szukać w internecie, a możesz pytać w hurtowni. Tylko pamiętaj, że w hurtowniach współpracujący z nimi wykonawcy mają sporo taniej, czasem i 40%



A dla Ciebie te ceny są wysokie, średnie ?
Napisano
Cytat

Jakie są średnie ceny kabli , dajny na to YdTp ? Wczoraj szukałem po necie i znalazłem telefoniki :
YdYp

3x2,5 po 2,9zł
3x1 po 1,9zł
2x1 po 1,25zł

Autorus


Ja dalem za kabelki w hurtowni ( jest to siec hurtowni elektrotechnicznych)
YDYp 3X1.5 750V - 1,72 za mb
YDYp 3X2.5 750V - 2,8 za mb
LGY 10 ZO - 4,04 za mb
LGY 16 ZO - 6,55 za mb
YDY 5X2.5 -5,53 za mb
YKY 5X10 0.6/1KV (kabel energetyczny) - 18,05 za mb
Napisano
Cytat

YKY 5X10 0.6/1KV (kabel energetyczny) - 18,05 za mb



Ludzie!!! Nie kupujcie YKY!!!
O wiele tańszy jest YAKY. Tylko przekrój żyły trzeba brać o stopień wyższy. Czyli zamiast 10 mm2 Cu bierze się 16 mm2 Al. I na co 5 x ?? Wystarczy 4 x.
Napisano
Cytat

Jak się domyślam to te 2x1 to na oświetlenie icon_wink.gif
Ja też się waham czy dać 2 czy 3 - przez ciekawość zajrzałem do żyrandola i nie mam tam PE.
Natomiast jeśli by było wyjście na transformator i dalej albo na led-y albo na halogenki już pewnie by się PE przydało.



Pamiętam, że kupowałem na oświetlenie 3x1,5mm2. Do gniazdek kupowałem 3x2,5mm2. Przewody w ścianach idą peszlem z materiału samogasnącego. Brałem parę rolek przewodów to dali mi 50% upustu.
Napisano
Cytat

A jaki przewód do płyty grzewczej?
Wiec znalazłem i wychodzi tak:

- do gniazdek 3x2,5
- do oświetlenia 2x1
-do płyty grzewczej 5x4
- do podgrzewaczy przepływowych 4x2,5
- do mat grzejnych 4x2,5

Jaka jest różnica między ydy a ydyp?


Napisano (edytowany)
W kuchni mam siłę - 5 przewodów, ale nie pamiętam jaki przekrój.

bez litery p - o ile sobie dobrze przypominam to przewód okręgły
z literą p - o ile sobie dobrze przypominam to przewód płaski

jeszcze jakieś oznacznie było na drut i na linkę, ale nie pamiętam. Edytowano przez JacekW81 (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

W kuchni mam siłę 5 przewodów, ale nie pamiętam jaki przekrój.

YDY - o ile sobie dobrze przypominam to przewód okręgły
YDYp - o ile sobie dobrze przypominam to przewód płaski

jeszcze jakieś oznacznie było na drut i na linkę, ale nie pamiętam.



Dzięki, jakoś jestem przemęczony ostatnio i nie kojarzę za bardzo.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry,   Pytanie o to, czy lepiej wybrać blachę w macie czy w połysku, wraca bardzo często i nic dziwnego, bo to decyzja, która wpływa nie tylko na wygląd domu, ale też na późniejsze użytkowanie dachu. Matowe wykończenie daje efekt spokojniejszy i bardziej elegancki, świetnie komponuje się z otoczeniem i nie odbija tak mocno światła. Dzięki swojej strukturze lepiej znosi drobne zarysowania i skuteczniej maskuje kurz czy pyłki, co sprawia, że dach dłużej prezentuje się schludnie. Połysk natomiast ma zupełnie inny charakter – dach błyszczy w słońcu i przyciąga uwagę, a gładka powierzchnia sprawia, że łatwiej jest go oczyścić i trudniej, by osadził się na nim mech.   Warto jednak podkreślić, że sam wybór matu albo połysku nie decyduje jeszcze o trwałości. Kluczowa jest powłoka ochronna zastosowana przez producenta. To ona odpowiada za odporność na promieniowanie UV, korozję czy utratę koloru. W ofercie są różne warianty – od standardowych powłok poliestrowych, które zapewniają solidną ochronę na kilkanaście lat, po trwalsze systemy poliuretanowe (np. PURMAT), które oferowane są z gwarancją do nawet 50 lat i lepiej radzą sobie w zmiennych polskich warunkach pogodowych.   Dlatego wybierając dach, warto najpierw zastanowić się nad oczekiwaniami estetycznymi – czy bliższy jest spokojny mat, czy wyrazisty połysk – a dopiero później dobrać do tego odpowiednią powłokę, która zagwarantuje trwałość. Ostatecznie wygląd to kwestia gustu, ale jakość powłoki to kwestia praktyczności i bezpieczeństwa inwestycji. Więcej o powłokach => https://pruszynski.com.pl/produkt/powloki-ochronne/ ________________________________ Blachodachówki panelowe - Blachy Pruszyński https://pruszynski.com.pl/produkt/pokrycia-dachowe/blachodachowka-panelowa-modulowa
    • Komentarz dodany przez Tadek: retruś, ja sie nie zesrałem ale za to Ty to jesteś cały obesrany od tych wulgaryzmów na forum. jedynie co potrafisz to głupio i po chamsku dosrywać innym. Miało być Tadek a nie Tedek to tak gwoli wyjaśnienia (literówka się wkradła)
    • Najskuteczniejszy jest środek o nazwie WYMIANA na nową. Na naprawę pęknięć w ceramice szkoda czasu i atłasu. Można by się bawić gdyby to coś było starożytne (czyli bardzo cenne), a po naprawie stało w hermetycznej gablocie. Jednak umywalka będzie zawsze, jak wyżej wspomniano, narażona na zabrudzenia i te rysy ponownie się ujawnią. Dlatego taniej jest wymienić na nową i nie zawracać sobie rzyci.   PS. Kiedyś pęknięcie szklanki naprawiałem sokiem z czosnku, ale w użytkowaniu to wszystko się wypłucze i rysa znowu będzie.
    • Na dłuższą metę nic tu nie zadziała. W pęknięcia szkliwa zawsze wejdzie nieco brudu. Świeżo po wyszorowaniu będą mało widoczne, jednak szybko się to zmieni. 
    • Można spróbować gotowymi zestawami naprawczymi dostępnymi w różnych sklepach internetowych. Pewnie cały proces przypomina pastowanie rys na karoserii samochodu. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...