Skocz do zawartości

Przygotowanie podłoża pod deski dębowe


Recommended Posts

Napisano
Mam dylemat. Jaki rodzaj podłoża pod deski dębowe układane na pióro-wpust z czterech stron sprawdza się. Deski dębowe o wmiarach: 20 x 110 x 450 - 950 mm zamierzam ułożyć w salonie i holu około 30 m kw. Pomieszczenia znajdują się na parterze nad stropem piwnicy częściowo ogrzewanej (kotłownia . pralnia +12 st). Do dyspozycji mam 10 cm wysokości posadzki Rozważam dwa warianty:
1. Wykonanie podłogi pływającej z izolacją przeciwwodną a na to styropian 3 cm i jastrych betonowy z plastyfikatorem i siatką wzmacniającą 5 cm i na to właściwa podłoga z desek dębowych układana na klej poliuretanowo-epoksydowy.
2. Wykonanie posadzki na sucho na legarach z wypełnieniem wełną mineralną (kub styropianem ?) i ułożenie folii paroprzepuszczalnej, a na legary płyty OSB 22. Na płytach OSB przyklejanie lub przybicie desek dębowych.
Która z tych metod jest poprawna, a która tańsza i czy można to wykonać samodzielnie?
Pozdrawiam
JM
Napisano
Oba warianty powinny zdać egzamin. Pierwszy: raczej tańszy i pewniejszy ale trzeba czekać na wyschnięcie posadzki (poniżej 3% wilgotności) a posadzka musi być bardzo twarda(nie do zdarcia) Radziłbym jeszcze ją zagruntować. Drugi: szybszy ale trudniejszy do wykonania(większe ryzyko). Cała konstrukcja musi być solidnie zamocowana (trzeba pamiętać że drewno zmienia swoje wymiary zależnie od wilgotności, nie należy lekceważyć jego siły). Klepki kleić prostopadle do legarów żeby zapobiec powstawaniu fal między legarami. Legary powinny być dostatecznie gęsto aby płyta się nie uginała. Co do wykonania to wszystko da się zrobić samemu icon_wink.gif Ale cyklinowanie jest dość trudne a i trzeba mieć cykliniarkę.
Napisano
Dziękuję za wyjaśnienie. Wykonam podłogę pływającą. Jako izolacji dźwiękochłonnej i termicznej użyję płyt ze styropianu elastycznego 33/30 mm, a jastrych wykonam z użyciem plastyfikatora jak do ogrzewania podłogowego. Ponieważ pomieszczenie salonu ma wieksze wymiary a warstwa jastrychu wynosić będzie 4,5 -5 cm wskazanym będzie zastosowanie siatki metalowej przeciwprężnej do jastrychu. Po wykonania tych prac mam zamiar odczekać 2-3 miesiace z układaniem desek parkietowych. Rozumiem że gruntowanie podłoża wykonam na wyschnietym jastrychu.
Pozdrawiam
JM
Napisano
Ogrzewanie piwnicy i pokoju przy braku izolacji będzie drogie. Więcej tam ucieka ciepła niż dachem. Więc przerób co się da i daj 30 cm wełny.
Napisano
Niestety nie mogę wykonać tak grubej izolacji z powodów oczywistych - mam do dyspozycji 10 cm na całą posadzkę wraz z izolacją. Inaczej musiałbym zmniejszyć pomieszczenia do wysokości 230 cm, a to już nie jest możliwe. Strop nad piwnicą jest ceramiczny FERT 45. Całość podpiwniczenia jest izolowana styropianem 6 cm w ścianach 3-warstwowych i w pdłodze piwnicy. W piwnicy jest kotłownia z kotłem gazowym i grzejniki w 2 największych pomieszczeniach. Mam możliwość położenia dodatkowej izolacji termicznej na stropie piwnicy (wysokość pomieszczeń 220 cm). Jest ograniczenie tylko w przypadku kotłowni wysokość musi być 220 cm.
Zrobić dodatkowe docieplenie mogę już w trakcie eksploatacji budynku.
Pozdrawiam
JM
Napisano
Podłogi z desek na legarach najlepiej jest wykonywać w tradycyjny sposób tzn. najpierw układa się legary a później przybija się do nich deski. I takiej metody radzę się trzymać. Pod legarami izolacja przeciwwilgociowa (folia lub papa) i akustyczna (można pod legary ułożyć miękką płytę pilśniową), między legarami wełna mineralna. Między deskami a ścianą powinna być przerwa ok. 1 cm. icon_mrgreen.gif
Napisano
Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie przyklejenie parkietu do betonowego jastrychu. Jastrych powinien być oddylatowany od ścian i innych stałych elementów domu np. paskami styropianu gr. ok. 2 cm. Do klejenia należy używać materiałów jednej firmy (gruntownik i klej) gdyż tylko wtedy uzyskuje się dobre zamocowanie klepek do podłoża. Oczywiscie bardzo ważne jest wystarczające wyschnięcie betonowego jastrychu, którego wilgotność nie może przekraczać 3%.
Napisano
Fakt, ale zaczęło się od pytania jak montować deski dębowe.
Oczywiście paneli podłogowych (w różnych odmianach) nie przybija się do legarów lecz układa jako podłogę pływającą. icon_mrgreen.gif
Napisano
Dziękuję wszystkim za poradę.
Zastanawiam sie jeszcze nad ewentualną zamianą desek parkietowych na deskę barlinecką. Czy sprawdza sie w eksploatacji i czy można ją kłaść jako podłoga pływająca na macie korkowej bez kleju. Prosze o wypowiedź również osoby które mają u siebie podłogę z deski barlineckiej.
Pozdrawiam
JM
Napisano
Nie ma problemu. icon_smile.gif Można kłaść jako pływającą na macie korkowej (chyba że jest ogrzewanie podłogowe, wtedy na tekturze falistej). Szybko. łatwo i przyjemnie. icon_biggrin.gif I na ogół taniej (nie licząc swojej robocizny)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli szukacie sposobu na dekoracyjne i trwałe wykończenie drewnianych podłóg, mebli czy ścian – warto zwrócić uwagę na bejce olejne OSMO. To produkty, które zdobyły uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i użytkowników domowych ceniących naturalne składniki, jakość oraz ekologiczne podejście do wykończenia wnętrz. Czym jest bejca olejna OSMO? Bejca OSMO to profesjonalny, barwiony podkład do drewna na bazie naturalnych olejów roślinnych. Dzięki brakowi wosków w składzie, bejca daje ogromne możliwości w zakresie intensywności koloru – od delikatnego podkreślenia struktury drewna po intensywne, nasycone barwy. Co istotne, nie tworzy na powierzchni warstwy lakieru – pigmenty wnikają głęboko w drewno, wyrównując jego odcień i podkreślając naturalne usłojenie. Gdzie można stosować bejcę? Bejce OSMO przeznaczone są wyłącznie do zastosowań wewnętrznych, idealnie sprawdzą się na: drewnianych podłogach, deskach i parkietach, stopniach schodów, blatach, meblach, ścianach i sufitach z drewna, a także na zabawkach dziecięcych i przyborach drewnianych – po wyschnięciu są całkowicie bezpieczne i przyjazne środowisku. Jak działa? Bejca sama w sobie nie jest pełnoprawnym wykończeniem – to etap barwienia, który należy zabezpieczyć woskiem twardym olejnym OSMO. Takie połączenie daje nie tylko wyjątkowy efekt wizualny, ale również trwałość i odporność na codzienne użytkowanie. Dlaczego warto? Naturalne składniki: cztery rodzaje oczyszczonych olejów roślinnych i wysokiej jakości pigmenty. Możliwość pracy z utwardzaczem – istotne dla profesjonalistów. Idealne do przestrzeni komercyjnych, gdzie czas to pieniądz – powierzchnia może być gotowa do użytku już następnego dnia. Ogromna paleta kolorów – od klasycznych odcieni drewna po nowoczesne, designerskie barwy. Podsumowanie Bejce olejne OSMO to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy szukają naturalnych i trwałych produktów do barwienia drewna. Ich elastyczność, ekologiczny skład oraz profesjonalne właściwości użytkowe czynią je wyborem godnym uwagi – zarówno w domach, jak i w przestrzeniach komercyjnych.
    • Albo tylko znajdował się w miejscu, obok którego uderzył piorun. Bo piorun może zabić również z dalszej odległości, to zależy od okoliczności wyładowania atmosferycznego.  A do artykułu polecam ten temat   Jak sprawdzić, czy instalacja odgromowa jest niezbędna?
    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...