Skocz do zawartości

Zamieszkać w domu z bali


Recommended Posts

  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Brak impregnacji niesie ze soba spore ryzyko a przykład Chochołowa jest niemiarodajny gdyż drewno użyte do budowy domów 200 lat temu było po prostu zdrowsze. Mimo lepszego budulca mnóstwo domostw budowanych w tamtych czasach i tak obróciło się w ruinę. Wszystko zależy od dbałości właściciela i własciwej impregnacji drewna. Prosze zwrócic uwagę, że na etapie stawiania konstrukcji bale są ( a przynajmniej powinny być ) zanurzeniowo lub natryskowo nasączane preparatami na bazie soli boru. Jest to preparat naturalny i nietoksyczny mający za zadanie ochronę drewna przed szkodnikami i zagrzybieniem. Nie barwi i nie zmienia naturalnego wyglądu drewna. Rezygnacja z tego środka to wręcz zaproszenie dla spuszczela pospolitego ( o szkodach przez niego czynionych można przeczytać w internecie). Niestety środek ten ulega wymywaniu przez deszcz. Dlatego własnie stosuje się dodatkowe chemiczne lub naturalne impregnaty chroniące zewnętrzną elewację drewnianą. Jedna uwaga dotycząca \"pracy\" drewna nad która powyższy artykuł potraktował pobieznie. Sa dwie technologie za pomoca których stawia się konstrukcje domu. Jedna opiera się na drewnie sezonowanym bądź suszonym. Druga to mniej u nas znana techologia budowy domów z bali świeżo ściętych. W przypadku tej drugiej, kurczenie drewna wynosi ok 6% na średnicy bala. Oznacza to, że przy balach o średnicy np. 30 cm ubytek wyniesie 1,8 cm a to z kolei oznacza, że budynek do którego uzyto przykładowo 9 bali osiądzie w ciągu 4-5 lat przeszło 16 cm ! Rozwiązania konstrukcjyjne budynku przewidują taką sytuację, trzeba jednak zwrócic uwagę, że nie jest to technologia prosta. Dla przykładu - otwory okienne muszą byc powiększone o wysokość osiadania , podobnie rzecz ma sie z drzwiami. Również wszystkie instalacje , zwłaszcza sanitarne na piętrze czy poddaszu użytkowym musza być bardzo przemyslane i zakładać obniżenie się stropu. Przy budynkach wykonywanych z tzw drewna suchego osiadanie jest oczywiście znacznie mniejsze. problemem może być jednak nierzetelność firm oferujących drewno ( z moich doświadczeń moge wysnuć wnioski że jest to przypadłość powszechna). Innymi słowy deklarowane wysuszenie drewna ma sie nijak do stanu faktycznego. Tak naprawdę inwestor ma nikłe szanse na sprawdzenie wilgotności drewna - mówię tu o praktyce a nie teorii. Wybudowanie domu z deklaratywnie \"suchego\" drewna, które okazuje się drewnem tylko lekko podsuszonym bywa przyczyną większych problemów niż świadoma budowa z drewna świeżego, gdyż założenia konstrukcyjne nie zawierają odpowiedniej rezerwy na osiadanie...
  • 2 lata temu...
Gość Marcin
Napisano
Marek napisał dobry komentarz, sam kiedyś zastanawiałem się nad domem z bali, ale wybrałem drewniany dom szkieletowy właśnie z uwagi na nierzetelność dostawców. Mój dom (mimo że koło W-wy) budowała firma z Krakowa z drewna syberyjskiego, ale suszonego i klejonego w Niemczech- po 4 latach nic nie pęka, nic nie osiada i wszystkie instalacje (rekuperacja, co, wod-kan) działają. Dom jest dużo cieplejszy od stawianych w tym samym czasie murowanych domów moich przyjaciół. Na pewno jest dużo lepsze wydalanie wilgoci (drewno i wełna mineralna idealnie współgrają). Dom postawiono mi w 2 miesiące, a po pół roku (po wykończeniówce) już w nim mieszkałem.
Naprawdę proponuję również rozważyć taką opcję budowy.
  • 1 rok temu...
Gość Krzysztof
Napisano
Wilgotność bali można sprawdzić wilgotnościomierzem, który kosztuje kilkadziesiąt złotych. Warto podpisać umowę z dostawcą bali.
Moje doświadczenia z budową z domu z bali są takie, że na etapie budowy bale należy trzykrotnie zaimpregnować, przy czym pierwsza warstwa jest biobójcza a dwie nawierzchniowe chronią przed wodą i czynnikami atmosferycznymi.
Budowałem z bali sezonowanych.
Budowała firma z Krakowa a druga firma z Krakowa zajęła się sodowaniem sezonowanych bali i impregnacją bali i więźby.
  • 1 rok temu...
Napisano
Budowa takiego domu nie jest prostą sprawą, dla tego musi być realizowana przez kompetentną grupę fachowców, znających się na technologii i obróbce drewna. Oczywiście wszyscy zachwalają swoje usługi, dla tego tak ciężko trafić i wybrać z dziesiątek firm oferujących tego typu usługi naprawdę rzetelnego i uczciwego wykonawcę. Ponieważ, budowa takiego domu dla wielu z nas jest inwestycją życia, należy podchodzić do wyboru wykonawcy z dużą ostrożnością. Nie wybierajmy firmy, która zrobi nam to najtaniej, bo tanio i dobrze po prostu się nie da. Odpowiedniej jakości drzewo, jego przygotowanie musi kosztować. Wykwalifikowana znająca się na swoim fachu ekipa też kosztuje. Jak nie chcemy później rwać sobie włosów z głowy, wybierzmy sprawdzonego i rzetelnego wykonawcę, najlepiej takiego który od lat działa na naszym rynku, ma ugruntowaną pozycję i możemy zweryfikować jego dotychczasową działalność.
  • 2 tygodnie temu...
Gość Wojtek
Napisano
Nie pozostaje mi nic innego jak w 100% zgodzić się z wypowiedzią Arka. Podpisuje się pod tym obydwiema rękami. Tanio to można sztucznego pączka kupić w markecie. Na budowie domu, która przeważnie jest inwestycją życia nie należy oszczędzać.
  • 2 tygodnie temu...
Gość marcel
Napisano
Ciężko się czyta taki tekst sponsorowany, ale abstrahując od tego: drewno z wiatrołomów nie nadaje się na konstrukcję domu z bali - na pewno jest tańsze, ale jego struktura jest naruszona, jest poskręcany i nie ma parametrów mechanicznych dobrej jakości surowca.
Znam firmy , które sporo domów z takiego surowca postawiły, o czym niestety inwestorzy się nigdy nie dowiedzieli
  • 2 lata temu...
Gość Justyna
Napisano
Proszę namiary tych górali. Dziękuję

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
    • Witam, Temat stary jak świat ale może dowiem się czegoś nowego, tym bardziej, że jestem amatorem. Zastanawiam się nad wyborem ogrzewania dla nowobudowanego domu o powierzchni 137m2, ocieplonego z ogrzewaniem podłogowym w projekcie i ku takiemu też się skłaniam. Dodam jedynie, że szukam rozwiązania jak najbardziej samoobsługowego. Póki co waham się między pompą ciepła a gazem przy czym na razie faworyzuję pompę. W miejscu budowania nie ma instalacji gazowej więc zostaje mi zbiornik na gaz. 1. Instalacja gazowa tańsza od pompy ciepła     Często słyszę, że instalacja gazowa jest znacznie tańsza od pompy ciepła i rozwiązanie z pompą zwróci się za 100 lat:     link     Wysłałem oferty do kilku firm a poniżej zestawienie dwóch:     Pompa ciepła:     - Daikin Altherma - 33 480 zł     - konsola do montażu - 648 zł     - montaż kotłowni - 13 500 zł     - dofinansowanie - 7 000 zł     Łącznie: 40 628 zł     Kocioł gazowy:     - Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów - 11 098 zł (jedna z trzech opcji która została mi zaproponowana, ta jest tą średnią pod względem cenowym)     - prace ziemne - 1 700 zł     - butla własna - 14 944 zł     - instalacja wewnętrzna w budynku - 1630 zł     - dofinansowanie - 0 zł (chociaż gdzieś widziałem jakieś lokalne dofinansowanie 5 000 zł)     - dochodzą jeszcze jakieś  koszta kierownika budowy, wydania dokumentów, może coś jeszcze?     Łącznie: 30 074 zł     Generalnie różnica nieco ponad 10 000  zł na korzyść ogrzewania gazowego te "32 tysiące w kieszeni" to chyba nie w tym przypadku 2.  Prognozy cen      Zarówno gaz jak i prąd z roku na rok drożeją. Jednak ceny prądu nie rosną tak szybko jak ceny gazu. Poza tym biorąc pod uwagę, że Unia Europejska chce do 2040 roku zrezygnować całkowicie z korzystania z gazu na     korzyść energii ze źródeł odnawialnych można raczej się spodziewać, że ceny za prąd będą malały (coraz więcej prądu ze źródeł odnawialnych, zachęty poprzez dofinansowania do pomp czy innych źródeł odnawialnych i zniechęcanie do innych - ets) a ceny za gaz będą rosły. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na koszty gazu będą zapewne opłaty związane z ETS. Jakieś ostrożne wyliczenia, które znalazłem w sieci mówią, że będzie to koszt około 500 złotych rocznie dla gospodarstwa.    Z powyższego wynika, że jestem raczej zwolennikiem pompy ciepła ale z drugiej strony podkreślam, że jestem amatorem i słabo znam realia stąd też ten mail aby ktoś ewentualnie mnie uświadomił o błędzie. Albo ktoś podpowie jakąś inną technologię, ogrzewanie podczerwienią?   Co o tym sądzicie?
    • Czyli to ma być taki "Miś" na miarę Twoich możliwości... Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Witam Kupilem panele Swiss Krono, napisane na nich jest ze to system angle-angle. Myslalem ze sa na zatrzask jednak chyba nie. Jak je ukladac, pytam dlatego ze bardzo ciezko sie je uklada juz od drugiego rzedu.    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...