Skocz do zawartości

Pytania o dach płaski niewentylowany...


Recommended Posts

Witam!
Zastanawiam się na budowaniem dachu płaskiego. Zalety wszyscy znają. Ale we wszystkich artykułach podkreśla się przewagę dachów wentylowanych, w których odprowadzana jest para wodna przenikająca z pomieszczeń pod dachem. Taka para może powodowac zawigocenie termoizolacji oraz jej przemarzanie i wybrzuszenia na warstwie wierzchniej (papie).
Ale:
1. Czy w domu z dobrą wentylacją (mechaniczną) istnieje problem przenikania pary przez strop dachowy?
2. Jak para ma przenikać przez warstwę tworzącą spadek, warstwę folii paroszczelnej i 20cm styropianu ułożonego na pióro-wpust? Podobno dobra folia przepuszcza ilości śladowe...
3. Jakie znaczenie ma para wodna przy zastosowaniu izolacji np. styropainem ekstrudowanym, który jest z zasady wodoodporny i np. w dachach odwróconych stanowi głowną warstwę odprowadzającą wodę?
4. Jeżeli nawet założymy, że ileśtam wody przenika przez folię, czemy szczeliny odpowietrzające dach niewentylowany mają znajdować się nad termoizolacją, a nie bezpośrednio nad folią? Przecież woda może się skraplać nad folią i w sczelianch na lączeniu styropianu...

Z góry dziękuję ekspertom za odpowiedź icon_smile.gif)
Link do komentarza
No właśnie choćby w podanym artykule jest o tym mowa:
"Stropodach niewentylowany jest najłatwiejszy do wykonania, ale ma istotny minus. Powstająca we wnętrzu domu para zbiera się pod pokryciem dachu i, powodując jego zawilgocenie, działa destrukcyjnie. Aby uniknąć takiej sytuacji, buduje się stropodachy niewentylowane przewietrzane."

To cytat...
Link do komentarza
I dlatego ...

  Cytat

W tym przypadku warstwa podkładowa pod pokrycie ma niewielkie kanaliki, zrobione zgodnie ze spadkiem dachu. W najniższym punkcie stropodachu muszą być otwory, którymi napływa powietrze, zaś w najwyższym ? kominki wentylacyjne. Taki układ zapewnia prawidłową cyrkulację powietrza pod pokryciem.

Stropodach niewentylowany można wykonać w tradycyjnym układzie warstw, lub w układzie odwróconym.

Rozwiń  



I cały problem to....
prawidłowe wykonanie takiego dachu

I na takim płaskim dachu fajnie wyglądają "dachy zielone" icon_smile.gif
Link do komentarza
A to kolejny cytat ze strony e-dachy:
"Stropodach niewentylowany jest najłatwiejszy w wykonaniu, jednak ma dużo wad. Izolacja przeciwwilgociowa jest przeszkodą trudna do pokonania, więc najgroźniejsze dla dachu jest zbieranie się pary wodnej docierającej z wnętrza budynku. Wytwarzana jest podczas codziennych czynności, na przykład gotowania, prania, kąpieli, a w nowo zbudowanych domach z wysychających materiałów budowlanych. Para wodna zbiera się pod pokryciem, powstają pęcherze na papie i pęknięcia - woda swobodnie przenika do wnętrza domu. Kumulacja pary wodnej powoduje zawilgocenie ocieplenia, zimą także jego zamarzanie, a w związku z tym spadek właściwości izolacyjnych. Mogą także pojawić się, typowe w takich warunkach, grzyby pleśniowe. Taki dach przestaje być już ochroną, jest tylko dużym kłopotem. Powinien być wykonywany tylko tam, gdzie jest to konieczne, na przykład, gdy na dachu będzie taras.
Aby zapobiec tym skutkom ubocznym każdy dach niewentylowany musi być odpowietrzany. Rozwiązaniem jest wykonanie szczelin odpowietrzających (zgodnie ze spadkiem dachu) w warstwie spadkowej lub termoizolacji."

Pogrubienia są moim dziełem...

Mi także podoba się idea dachów odwróconych. na szczescie działkę mam zieloną, więc nie potrzebują się jeszcze wdrapywac na dach zeby kosić trawę. Ale na małych działkach miejskich to jest ciekawe rozwiązanie. Widziałem natomiast ostatnio dach płaski odrócony pokryty niewielkim otoczakami, wielkości śliwek. Wyglądało to super, a jest przy tym bardzo praktyczne (ogromna powierzchnia parowania + warstwa chroniąca przed słońcem i szybkiemu nagrzewaniu się dachu).
Generalnie świetny patent i do domów nowoczesnych pasuje. No i nie ma ukrywać - najtańszy... Edytowano przez kafir (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
No właśnie! Wentylacja! To była moja głowna wątpliwośc...
A robienie szczeliny i na tym więżby... coż koszt dachu rośnie o koszt całej konstrukcji z drewna. Poza tym robi się z tego dach jednospadowy tak naprawdę.
Jedyne co można rozważyć to podwyższenie "szczeliny" wentylacyjnej do 1,70m i zrobienie tam struchu na stare graty...
Podobno nie ma przeciwwskazań, trzeba tylko wylać szlichte na warstwe izolacyjną...

Link do komentarza
Czego mianowicie w mojej tyradzie nie rozumiesz?
W każdym artykule podają jako wadę dachu niewentylowanego kumulację pary wodnej wewnątrz dachu. A ja pytam fachowców jak to jest możliwe przy prawidłowej konstrukcji. Gdzie tkwi problem?

W czym się zatem mylę: że pasuje do domów nowoczesnych? Czy, że jest najtańsze? Myślę, że 20 cm styropianu i papa są jednak tańsze od konstrukcji drewnianej, 30 cm wełny i kilkuset metrów kwadratowych dachówki!

Jeżeli nadal uważasz, że się mylę to udowodnij, a jeżeli nie to czemu zabierasz głos? icon_wink.gif
Link do komentarza
Niestety poziom dyskusji na ten temat osiągnął dno. Cytaty z różnych publikacji to albo wyrwane z kontekstu fragmenty lub kompletna idolencja ich autorów.

Uznawanie dachów płaskich wentylowanych za lepsze od wentylowanych nie ma żadnego uzasadnienia, a nawet można przyjąć że jest wręcz odwrotnie. Problem ewentualnej przenikalności pary wodnej przez konstrukcję stropową całkowicie rozwiązuje ułożenie folii paroizolacyjnej, pod warstwą ocieplającą w przypadku klasycznego ocieplenia, a w konstrukcji dachu odróconego taka paroizolacja nie jest konieczna.

Zawilgocenie ocieplenia może występować w przypadku uszkodzenia mechanicznego papy pokryciowej ułożonej na termoizolacji, dlatego lepszym rozwiązaniem będzie wykonanie dachu odwróconego, gdzie izolacja przeciwwodna chroniona jest przez ocieplenie i warstwę dociskową. Oczywiście niezależnie od rodzaju dachu o jakości pokrycia decyduje staranność ułożenia oraz dobór właściwych materiałów.
Link do komentarza
Dokładnie ... to nie jest forum "ludzi z branży" tutaj większość to początkujący inwestorzy - którzy pytają,dociekają,uczą sie ( niekiedy metodą prób i błędów ),niekiedy proszą o przełożenie na "chłopski rozum" jakiegoś specjalistycznego tekstu ....
z zawodu najczęściej nie jesteśmy budowlańcami tylko wykonujemy inną pracę...

A o budowaniu sie tutaj uczymy -międzyinnymi..... icon_smile.gif
Link do komentarza
nie to,że się czepiam ( icon_biggrin.gif ), ale
  Cytat

Niestety poziom dyskusji na ten temat osiągnął dno. Cytaty z różnych publikacji to albo wyrwane z kontekstu fragmenty lub kompletna idolencja ich autorów.

Rozwiń  

"indolencja" i nie ma co tak psów wieszać, że ktoś jest mniej "mądry" od Ciebie, niby weteran, a nie nauczony

  Cytat

Uznawanie dachów płaskich wentylowanych za lepsze od wentylowanych nie ma żadnego uzasadnienia, a nawet można przyjąć że jest wręcz odwrotnie. Problem ewentualnej przenikalności pary wodnej przez konstrukcję stropową całkowicie rozwiązuje ułożenie folii paroizolacyjnej, pod warstwą ocieplającą w przypadku klasycznego ocieplenia, a w konstrukcji dachu odróconego taka paroizolacja nie jest konieczna.

Rozwiń  

czy to quiz wpisz właściwe unsure.gif
co do paroizolacji to można dodać, że wystarczy minimalny błąd w ułożeniu izolacji termo, a pomiędzy paroizolacją i konstrukcją stropu ta para się wykropli i będzie mokro, stąd samo luzackie rozłożenie paru arkusików folii na stropie może nie być wystarczajacym zabezpieczeniem
  Cytat

Zawilgocenie ocieplenia może występować w przypadku uszkodzenia mechanicznego papy pokryciowej ułożonej na termoizolacji, dlatego lepszym rozwiązaniem będzie wykonanie dachu odwróconego, gdzie izolacja przeciwwodna chroniona jest przez ocieplenie i warstwę dociskową. Oczywiście niezależnie od rodzaju dachu o jakości pokrycia decyduje staranność ułożenia oraz dobór właściwych materiałów.

Rozwiń  

nie jest wcale lepszym rozwiązaniem, jest innym, alternatywnym, przede wszystkim w zależności od rodzaju obiektu, nie mówiąc już o upierdliwości i kosztach takiego rozwiązania
Link do komentarza
A mi się wydaje, że beton z którego robisz strop ma znikomą dyfuzje pary wodnej. Prędzej z góry ci naleje niz z dołu przeniknie i zawilgoci termoizolację. Wg mnie.

"Myślę, że 20 cm styropianu i papa są jednak tańsze od konstrukcji drewnianej, 30 cm wełny i kilkuset metrów kwadratowych dachówki"
Styropian też jest mało podatny na kumulacje pary. Ktoś mądry może policzyc ci po ilu latach 20cm styropianu o którym piszesz zostanie nasaczone para przenikająca przez strop tak, że zacznie przemarzać.
http://www.arbet.com.pl/index.php?p=649&pno=2
http://www.arbet.com.pl/index.php?p=661&pno=3

A tu masz chyba najbardziej paraizolacyjną folie jaką kiedyś znalazłem. O ile pamietam ma najwieksze Sd(paroizolacyjność) z foli dostepnych na rynku, ale nie wiem czy jest do dachów płaskich.
http://www.icopal.pl/index.php?page=alumx2
Link do komentarza
Moja teściowa mieszka pod takim dachem już...... bo ja wiem, ze 40 lat.

Przeciekać,to nic nie przecieka,grzyba na suficie też nie ma - jedynie latem jest na pięterku trochę cieplej,a zimą temp. o ok 2 -3 stopnie niższa niż na dole.

Wiem,że wtedy cała ta konstrukcja stropo - dachu opierała sie na mocnym betonie,papie i smole ... raczej nie dawano folii.
Teraz, technologie budowania się pozmieniały,raczej na lepsze - to i materiały na takie dachy powinny być lepsze.
Jak to co było kiedyś stawiane zdaje egzamin,to i dzisiejsze budowanie też powinno icon_smile.gif
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry, Nasze zalecenia dotyczące montażu blachy trapezowej TP-26 SUPER: MONTAŻ - Konstukcja wsporcza z łat drewnianych 40×50 mm, 40×60 mm, 32×100 mm montowanych w maksymalnym rozstawie 350 mm mierzonym od tych samych krawędzi. - Należy sprawdzić i jeżeli to konieczne przeprowadzić jej niwelację zapewniającą kąty proste na połaci oraz jej równą płaszczyznę. - W części okapowej rekomendowane jest użycie pasa nadrynnowego zaciągowego jako elementu nośnego do montażu arkuszy. Arkusze należy przygotować, wykonując w ich części startowej tzw. zaciąg, element zaczepowy o pas. - Mocowanie arkuszy w górę fali w rozstawie wkrętów maksymalnie co 700 mm, za pomocą wkrętów samowiercących typu TORX 4,8 x 60 mm w kolorze pokrycia. Należy zwrócić uwagę na siłę dokręcenia wkrętów, powinna zapewnić odpowiednie przyleganie arkusza do podkonstrukcji bez wgniecenia górnej części fali. Należy odpowiednio wyregulować siłę dokręcenia wkrętów używając do tego np. sprzęgła wkrętarki. - Zaleca się wykonanie wlotowej szczeliny wentylacyjnej okapu o przekroju min. 200 cm2 /1mb oraz w celu jej zabezpieczenia przed owadami i gryzoniami wykonanie specjalnej obróbki z blachy perforowanej. - Zalecana wylotowa szczelina wentylacyjna powinna mieć przekrój czterokrotnie mniejszy od wlotowej, licząc na jedną stronę połaci ( 50 cm2 /1mb). Zapewnia ją pozostawienie 60 mm szczeliny pomiędzy arkuszami przeciwległych połaci w kalenicy oraz obustronny montaż listwy podkalenicowej, w której specjalnie zaprojektowania perforacja zapewnia optymalny przepływ powietrza, chroniąc kalenicę przed wdmuchiwaniem wody opadowej i śniegu. Listwa podkalenicowa do TP26 SUPER jest także elementem nośnym do montażu obróbki kalenicy np. PROSTA PLUS. CIĘCIE - Do cięcia blach należy używać nożyc elektrycznych z głowicą rotującą. Po zakończeniu montażu bezwzględnie oczyścić powierzchnię z opiłków, wkrętów itp. W przypadku uszkodzenia powierzchni należy jak najszybciej wykonać niezbędny (punktowy) retusz, przy zastosowaniu lakieru odpowiedniego z oryginalnym kolorem blach. - W przypadku użycia szlifierki kątowej do cięcia blach powlekanych lub innych materiałów będących w zasięgu powstającego na skutek cięcia strumienia gorących opiłków, następuje utrata gwarancji. Reklamacje nie będą uwzględniane. __________________________ Blacha trapezowa TP-26 SUPER https://pruszynski.com.pl/produkt/blachy-trapezowe/blacha-trapezowa-na-dach/tp26super-blacha-trapezowa-na-dach/
    • Przy kolejnych porządkach tak zrobię, ale mimo to i tak stoi już parę lat. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Komentarz dodany przez Henryk: Jedyny na rynku legalny zestaw do przeróbki szamba. Warunek - trzeba mieć szczelne szambo. Procedura tak jak przy oczyszczalni. Montaż - 1 dzień. W końcu nie śmierdzi, a oczyszczone ścieki wykorzystuje do nawadniania iglaków...
    • To konieczność. Też próbowałem tylko wsuwać, ale wtedy nawet jak się człowiek oprze przypadkowo ręką o taki regał, to się mogą wysunąć. I półki wtedy lecą. Chociaż zaginanie nie jest łatwe. Najlepiej najpierw pod języczek wsuwać ostrze noża i lekko go ugiąć tak, aby później móc złapać koniec małymi kleszczykami i zagiąć już co najmniej o kąt prosty, a najlepiej jeszcze bardziej. Wtedy całość się trzyma, można regał przesuwać, przenosić i nic się nie dzieje.
    • Cenna uwaga, bo ja tych blach nie pozaginałem. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...