Skocz do zawartości

Remont poddasza starej kamienicy - ocieplenie


Recommended Posts

Napisano
Witam

Zabrałem się za remont mieszkania w kamienicy które pozostało nam po dziadku. Mieszkanie jest na ostatnim piętrze , nad nim jest strych. Parę pomieszczeń przylegajacych jest na poddaszu które jako pierwszy etap prac planuję ocieplić. Kamienica jest naprawdę stara, nie widziałem papierów ale matka mówiła mi, że to jeden z najstarszych budynków w mieście. Nie zdziwiłbym się jakby miał z 200lat. O dziwo na swój wiek trzyma dobrze, niemcy wiedzieli jak solidnie budować icon_smile.gif.

Mam w związku z ocieplaniem kilka pytań gdyż jestem troche zielony w tych sprawach, chociaż juz troche rozeznałem temat.
Na początek, "na próbę" chciałem zrobić ocieplenie dachu, wykończenie ścian i podłogi w malutkim pomieszczeniu przylegającym do pokoju które chcę przeznaczyć na garderobę. Będzie od razu poligon doświadczalny, małe pomieszczenie - mniej dotkliwy skutek popełnienia błedów.

Ocieplenie planwoałem zrobić tak (ameryki nie odkryję) :
folia -> wełna między krokwie 150 mm (toprock) -> ruszt -> wełna na całość 50 mm -> regips do rusztu

Krokwie maja jakieś 180 mm wiec może dać grubsza 1 warstwe wełny, czy lepiej pogrubić drugą a moze pozostawić pierwotny zamysł bez zmian, czyli 150 + 50 mm ?

Jak mam ułożyć folię gdyż pomimo tego, że dach był wymieniany parę lat temu oczywiścienie nie położyli folii.
Folię układać z rolki wzdłuż czy w poprzek krokwi ? Moge krokiew owijać folią czy ułożyć ją miedzy krokwiami i przymocować ją zszywkami do wewnętrznych stron krokwi?
Pomieszczenie które mam zamiar na poczatek ocieplić wyglada tak :
Brak obrazka
Niecałe 2m szerokości, akurat dobra wprawka na początek. Jak widać dach jest lipnie wyremontowany bo na łaty położyli wiór + jakaś folia (chyba)+ na do gonty, wykonanie troche kiepskie , na szczęscie nic nie cieknie.

Czy folię mogę/powinienem zawinąć aż na podłogę tak żeby uszczelnić styk dachu z podłogą?

We wszelkich poradnikach jakich czytałem, między folią a pokryciem dachu jest pusta przestrzeń, czy ja mam zrobić tak samo? Czyli nie dopychać do końca ocielnenia tylko niech sobie tam będzie troche luzu.

Jakiej folii użyć, mam jakąś bo jedno pomieszczenie na poddaszu było kiedyś ocieplane ale nie wiem czy się nada. Z tego co wiem to ma żółty kolor i to wszystko, niestety. Jest tego cała rolka i troche szkoda, z drugiej strony ja ma byc to nieodpowiednia folia to lepiej wydać pare zł i mieć pewność.k

Drugi temat ocieplenia jaki mnie nurtuje to strop. Na większosci powierzchni mieszkania jest on zrobiony ze słomy z gliną a nad tym jest pusta przestrzeń i deski podłogi strychu. Czuje, że tamtędy bedzie mi spiernicznać ciepło i to ostro. Chyba najlepiej by było to zerwać i zrobić na nowo, z drugiej strony chyba kosztownie, kupa roboty a większość chcę samemu w pojedynkę robić więc nie chciałbym się zakopywać w robocie na całe miesiące i tak jest duzo do zrobienia bez tego.
Czy rozwiazaniem może być ocieplenie podłogi na strychu. Rozważałem rozłożenie na całej powiechni strychu wełny i już. Drugi pomysł to było położenie styropianiu np 50 mm i na to ewentualnie płyty osb.
W przyszłości planuje wykup tego strychu i zrobienie użytecznego pomieszczenia ale póki co coś musze z tym zrobić. W perspektywie adaptacji strychu zrywanie stropu solidne jego ocieplanie traci sens bo i tak bedzie trzeba ocielpić cały dach na strychu i ta podłoga niewiele już pomoże. Dlatego rozważałem takie rozwiazanie pośrednie.

Ostatnia sprawa która mnie nurtuje to impregnacja. Czy mam impregnować i czym nim zaczne ocieplać dach. W kuchni i kibelku po zerwaniu sufitu ukazały sie deski podłogi na struchu i w jedym miejscu widać, że przez dawny dziurawy dach troche podmokły deski. Wypadałoby je czymś zaimpregnować :
Brak obrazka
Niektóre krokwie mają jeszcze jakiś "orginalny" impregnat
Brak obrazka
A niektore juz nie
Brak obrazka

Więcej pytań wkrótce icon_wink.gif
Troche długie wyszło ale tak to bywa na początku icon_smile.gif

pozdrawiam
Napisano
Cytat

Witam

Zabrałem się za remont mieszkania w kamienicy które pozostało nam po dziadku.[...]

Więcej pytań wkrótce icon_wink.gif
Troche długie wyszło ale tak to bywa na początku icon_smile.gif

pozdrawiam




Witam
Zaczynając od końca:
1. Impregnacja krokwi i łat (środkiem zabezpieczającym przed ogniem, butwieniem i grzybami) przed zamknięciem ich w ociepleniu ( izolacji termicznej) jest jak najbardziej pożądana. Musi być wykonana jednak ze wszystkich stron, a nie tylko od strony strychu. Z tego co pamiętam w przypadku malowania operację należy prowadzić kilkukrotnie.

2. Ocieplenie stropu w postaci rozłożenia wełny bezpośrednio na stropie ( na warstwie folii budowlanej - może być zwykła czarna) jest operacją najtańszą i dającą spodziewane oszczędności na ogrzewaniu. Ocieplanie podłogi na strychu z pewnością nie da takiego efektu, bo ciepło będzie uciekało przez pustkę pomiędzy stropem a podłogą.

3. Z ociepleniem dachu jest większy problem. Z tego co widać na zdjęciu do krokwi przymocowane są poziome łaty a do nich przybita płyta wiórowa, a na nią gonty. Szczelina wentylacyjna o której piszesz służy do wentylacji przestrzeni pomiędzy pokryciem dachowym a warstwą izolacji termicznej. Uzyskujemy dzięki niej mniejsze nagrzewanie się poddasza ( bo krążące powietrze oprowadza ciepło gromadzące się pod dachówką) oraz uzyskujemy możliwość odprowadzenia ( wyschnięcia) wilgoci, która gromadzi się pod pokryciem dachowym, a może pochodzić np. z drobnych nieszczelności pokrycia, skraplania się wilgoci pod wpływem zmian temperatury ( co dobrze widać przy pokryciach blaszanych) bądź śniegu nawianego podczas zadymek). Aby ten system wentylacji miał jakiś sens musi posiadać gdzieś wlot ( przy rynnie) i wylot ( przy kalenicy, czyli na szczycie dachu), bo tylko wtedy uzyskamy przewiew umożliwiający wentylację.

Przechodząc do konkretów - wentylowanie tego kawałka połaci dachowej będzie miało sens, gdy zapewni się wlot powietrza przy podłodze i wylot przy górze pomieszczenia do otwartej przestrzeni strychu znajdującego się powyżej. W tym celu proponuję do łat przybić z góry na dół ( równolegle do krokwi) dwie lub trzy kontrłaty, które posłużą za dystans oddzielający izolacją od pokrycia dachowego. Następnie pomiędzy krokwiami, z góry na dół ( pionowo) proponuję przymocować membranę paroprzepuszczalną (tzw. folię oddychającą), mocując ją z boków do krokwi.

Następnie całą wolną przestrzeń wypełniamy wełną wg przepisu, który przytoczyłeś. Żółtą folię, którą posiadasz ( jest to folia paroizolacyjna) należy przymocować na wierzchu do rusztu ( od strony pomieszczenia, jako ostatnią warstwę , dokładnie uszczelnić wszelkie połączenia ( skleić taśmą dwustronną, klejącą lub specjalnym klejem do folii) zarówno pomiędzy poszczególnymi pasami folii, jak i przy ścianach, i dopiero na tak wykonaną paroizolację można przykręcić płyty g-k.
Opisany sposób wykonania szczeliny i jej zwentylowania nie jest na pewno idealny, ale powinien się sprawdzić.

Gdy dach zacznie kiedyś przeciekać nie zabezpieczy jednak skutecznie przed dostaniem się wilgoci do wełny. Ale pozwoli jej później wyschnąć. Oryginalnie folią powinna być pokryta cała powierzchnia nad krokwiami, czego tutaj nie da się zrobić. Membrana paroprzepuszczalna nie musi być wcale z tych najdroższych, wystarczy standardowa po kilka złotych. Co do owijania nią krokwi to byłbym ostrożny. Drewno powinno mieć moim zdaniem możliwie dużo powietrza do życia, zapakowane szczelnie w folię, nawet paroprzepuszczalną będzie bardziej narażone na korozję biologiczną.

PS. Jeżeli ma to być garderoba, to proponuję od razu wstawić wywietrznik przez strop na strych

Pozdrawiam
Napisano
Tu jest potrzebna konsultacja i potrzeba dużo informacji od pytającego bo w dachach tego typu nie można udzielić "schematycznych" odpowiedzi.
Pierwsze pytanie co to jest za pokrycie i na czym leży? To co widać sugeruje jakąś płytę spilśnioną.
Na zdjęciach widać ślady wapna a nie impregnatu - czyli trzeba uważać na "chemię" i niczego nie robić pochopnie.
A w jakim stanie jest więźba? To co widać jest mylące bo największe uszkodzenia są na nie widocznych połączeniach. Ktoś fachowy musi obejrzeć ten dach.
Bez tego typu informacji można tylko zrobić krzywdę temu dachowi i pytającemu.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli szukacie sposobu na dekoracyjne i trwałe wykończenie drewnianych podłóg, mebli czy ścian – warto zwrócić uwagę na bejce olejne OSMO. To produkty, które zdobyły uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i użytkowników domowych ceniących naturalne składniki, jakość oraz ekologiczne podejście do wykończenia wnętrz. Czym jest bejca olejna OSMO? Bejca OSMO to profesjonalny, barwiony podkład do drewna na bazie naturalnych olejów roślinnych. Dzięki brakowi wosków w składzie, bejca daje ogromne możliwości w zakresie intensywności koloru – od delikatnego podkreślenia struktury drewna po intensywne, nasycone barwy. Co istotne, nie tworzy na powierzchni warstwy lakieru – pigmenty wnikają głęboko w drewno, wyrównując jego odcień i podkreślając naturalne usłojenie. Gdzie można stosować bejcę? Bejce OSMO przeznaczone są wyłącznie do zastosowań wewnętrznych, idealnie sprawdzą się na: drewnianych podłogach, deskach i parkietach, stopniach schodów, blatach, meblach, ścianach i sufitach z drewna, a także na zabawkach dziecięcych i przyborach drewnianych – po wyschnięciu są całkowicie bezpieczne i przyjazne środowisku. Jak działa? Bejca sama w sobie nie jest pełnoprawnym wykończeniem – to etap barwienia, który należy zabezpieczyć woskiem twardym olejnym OSMO. Takie połączenie daje nie tylko wyjątkowy efekt wizualny, ale również trwałość i odporność na codzienne użytkowanie. Dlaczego warto? Naturalne składniki: cztery rodzaje oczyszczonych olejów roślinnych i wysokiej jakości pigmenty. Możliwość pracy z utwardzaczem – istotne dla profesjonalistów. Idealne do przestrzeni komercyjnych, gdzie czas to pieniądz – powierzchnia może być gotowa do użytku już następnego dnia. Ogromna paleta kolorów – od klasycznych odcieni drewna po nowoczesne, designerskie barwy. Podsumowanie Bejce olejne OSMO to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy szukają naturalnych i trwałych produktów do barwienia drewna. Ich elastyczność, ekologiczny skład oraz profesjonalne właściwości użytkowe czynią je wyborem godnym uwagi – zarówno w domach, jak i w przestrzeniach komercyjnych.
    • В этом интересном тексте собраны обширные сведения, которые помогут вам понять различные аспекты обсуждаемой темы. Мы разбираем детали и факты, делая акцент на важности каждого элемента. Не упустите возможность расширить свои знания и взглянуть на мир по-новому! Изучить вопрос глубже - https://vyvod-iz-zapoya-1.ru/
    • Komentarz dodany przez Renata: Proszę o kontakt pod nr tel 507694093
    • Dla inwestorów priorytetem jest wybór komponentów o wysokiej jakości, długiej żywotności i niezawodności. Jednak równie ważny jest aspekt wizualny. Każdy pragnie zachwycić niebanalnym, efektownym wykończeniem, stąd rośnie zainteresowanie unikalnymi i stylowymi rozwiązaniami. Oryginalne formy okien i drzwi zyskują na popularności, oferując możliwość wyróżnienia się. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budownictwob2b.pl/okna-i-drzwi/baza-wiedzy/okna/55669-okna-okragle-i-polokragle-nietypowe-ksztalty-okien-w-nowoczesnym-domu
    • Эта информационная заметка содержит увлекательные сведения, которые могут вас удивить! Мы собрали интересные факты, которые сделают вашу жизнь ярче и полнее. Узнайте нечто новое о привычных аспектах повседневности и откройте для себя удивительный мир информации. Углубиться в тему - https://vyvod-iz-zapoya-1.ru/
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...