Skocz do zawartości

Wentylacja grawitacyjna a dom energooszczędny


Recommended Posts

Gość stach
Napisano
Pytanie:
"Czy dom z wentylacją grawitacyjną może być energooszczędny?

Cytat

Domy energooszczędne zużywają do 30kWh/m2 - czyli nie.


A cóż to za logiczna perełka wyprowadzenia dowodu na nieenergooszczędność icon_biggrin.gif
Cytat

Poza tym rekuperator z instalcją jest tańszy od zrobienia wentylacji naturalnej... więc w czym problem?


icon_eek.gif
Napisano
Cytat

A cóż to za logiczna perełka wyprowadzenia dowodu na nieenergooszczędność


Przez działającą wentylacje tracimy 3500-4000kWh - co powoduje, że bez odzysku ciepła - nie można zmieścić się domem 120-200m2 w 30kWh/m2.
Zaś co do kosztów... aktualne ceny dobrych central z odzyskiem ciepła z dystrybucją są niższe niż koszt zrobienia wentylacji naturalnej. Chodzi o to by powszechnie ten system stosować.
Napisano
W domu energooszczędnym sprawdza się tylko wentylacja mechaniczna z rekuperatorem.

Wentylacja grawitacyjna, powszechnie stosowana w Polsce, nie jest ani skuteczna ani energooszczędna. Wynikające z jej zastosowania straty ciepła mogą wynosić nawet 50 procent wszystkich strat ocieplonego domu, gdy dom jest bardo dobrze ocieplony i straty ciepła przez przegrody zewnętrzne są małe.

Warto zainwestować w urządzenie do odzyskiwania ciepła z wywiewanego powietrza. Można zastosować wentylację mechaniczną nawiewno-wywiewną z rekuperatorem. Urządzenie to podgrzewa świeże powietrze z zewnątrz ciepłem odzyskiwanym z powietrza usuwanego (zużytego). Inaczej jego ciepło jest tracone.
Napisano
Cytat

Wentylacja grawitacyjna, powszechnie stosowana w Polsce, nie jest ani skuteczna ani energooszczędna. Wynikające z jej zastosowania straty ciepła mogą wynosić nawet 50 procent wszystkich strat ocieplonego domu, gdy dom jest bardo dobrze ocieplony i straty ciepła przez przegrody zewnętrzne są małe.

W innych krajach stosowane są energooszczędne rozwiązania oparte również na wentylacji naturalnej. Wyeliminowano w nich wadę wentylacji grawitacyjnej, polegającej na braku wentylacji latem. Zastosowano dodatkowy element wspomagający wentylację latem, tzw. komin słoneczny. Takie rozwiązanie w połączeniu z gruntowym wymiennikiem ciepła pozwala na sprawną wentylacje domu przez cały rok, przy niskim zużyciu energii.
Napisano
Cytat

Warto zainwestować w urządzenie do odzyskiwania ciepła z wywiewanego powietrza.



Nie zgadzam się z tym! Aktualnie powinno być Czy warto inwestować w wentylacje naturalną !!! Dzisiejsze ceny instalacji WM z odzyskiem ciepła są niższe/ równe instalacji wentylacji naturalnej
Napisano
Cytat

Dzisiejsze ceny instalacji WM z odzyskiem ciepła są niższe/ równe instalacji wentylacji naturalnej

W niektórych sytuacjach może tak być. Jednak uogólnianie tego na wszystkie przypadki jest bez sensu.
Napisano
Cytat

W niektórych sytuacjach może tak być. Jednak uogólnianie tego na wszystkie przypadki jest bez sensu.



Lepiej będzie działać najtańsza ( cicha do 30dB) instalacja z reku od najdroższej naturalnej. A ja jestem od propagowania rekuperatorów (robię to 20 lat) i Panie Henryku, czy się Panu to podoba czy nie, zmuszę wszystkich na rynku do normalnych - nie kosmicznych cen.
Napisano
Cytat

A ja jestem od propagowania rekuperatorów (robię to 20 lat) i Panie Henryku, czy się Panu to podoba czy nie, zmuszę wszystkich na rynku do normalnych - nie kosmicznych cen.

Niedawno odgrażał się Pan, że uruchomi produkcją central wentylacyjnych. Czyżby to był ten sposób na wykoszenie konkurencji ?
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
"Czy dom z wentylacją grawitacyjną może być energooszczędny? "

Teoretycznie - tak.
Ale...
Taki dom trzeba sobie i zaprojektować i zbudować.
Realnie i praktycznie - NIE!

Adam M.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Niee... Te śruby nie będą do niczego potrzebne. One są do obcięcia.   Mogę zejść ostatnim profilem 5cm do dołu ale... to wtedy wystarczy? Z ok. 35 cm zejdę do 30 cm. Czy nie lepiej dać jeszcze niżej jeden dodatkowy wieszak/profil i wtedy mam ok. 15 cm? Jak dodam jeszcze jeden profil niżej to bez obaw?
    • Teraz sobie powiększyłem i widzę, że UD sięgają do ścianki kolankowej. Murłaty w ogóle bym do tego nie mieszał. Zjedź ile się da ostatnim profilem, albo przyłóż łatę do tych profili i sprawdź jak to wyjdzie ze ścianką kolankową. Za wysoko dałeś te profile, wystarczyło dać 5cm niżej i wszystko by się fajnie zamknęło. Jak się zejdzie tak, żeby dało się to szpachlą przykryć to nic według mnie nie trzeba kombinować. Ale widzę że wystają śruby ze ścianki, co z nimi? Bo jak cokolwiek chcesz dawać na tą ściankę to już się płyty nie zejdą. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Widziałem te sposoby montażu, że ścianę też do dołu zabudowuje się GK i wtedy też ścianę można dodatkowo w ramach stelażu ocieplić wełną.   Jednakże nie. Ta końcówka ścian (mało ich tam jest) ma iść na tynk bez GK. Nie chcę już na ścianach GK.   Mógłbym zacząć z tym ostatnim wieszakiem jeszcze niżej. Jednakże zastanawiając się doszedłem do wniosku, że tam na samym dole (przy murłcie) i tak musi być jakiś dodatkowy profil.   Chyba jednak ja się tam z tym profilem narożnikowym jakoś złapał. Znaczy się musiałbym się nakombinować. Myślę tam usztywniłbym z tyłu za tym profilem elastycznym (wstrzyknął pianę PUR), a ten profil elastyczny łapał co powiedzmy te 40 cm na długie wkręty do murłatu. Gdybym zachował kąt i linię to powinno być chyba ok?   Zmierzyłem i od ostatniego wieszaka do końca płyty mam 35 cm. Sporo.   To co podałeś z tą listwą elastyczną to pewnie jedna opcja. Widziałem jednak w sieci na zdjęciach, że czasem są zdjęcia jak ktoś na dole montażu daje gęściej dwa wieszaki i profile. Zastanawia mnie czy tutaj gdybym dał dodatkowo jeszcze jeden wieszak na samym dole - wtedy wyszłoby, że od tego najniższego wieszaka/profilu do ściany byłoby 15 cm to już tyle płyta GK mogłaby wisieć? Czy nadal 15 cm to i tak nie za bardzo?   Bo może lepiej nie kombinować i zrobić tam zwyczajnie jeszcze jeden wieszak i profil i odległość 15 cm będzie akceptowalna?        
    • Fugi epoksydowe np. Mapei Kerapoxy, Litokol Starlike mają doskonałą przyczepność do ceramiki, nawet na powierzchniach z minimalnymi pozostałościami silikonu, jeśli są dobrze oczyszczone, odtłuszczone. Są wodoszczelne, odporne na pleśń i chemikalia, co czyni je idealnym wyborem do prysznica. Tworzą trwałą, twardą spoinę, która wystarczy na kilka lat.   Materiały na bazie cementu na stare tłuste fugi po silikonie nie przywrzą dobrze, zwłaszcza przy braku hydroizolacji, to bardzo ryzykowne.   Najlepiej położyć jak najcieńszy płaski brodzik "na wierzch" na te płytki, wcześniej zalane hydroizolacją.   Geberit Nemea ma 3,5 cm  to najcieńszy, elegancki model z odpływem liniowym tworzy płaską, jednolitą powierzchnię prysznica. Jest trwały, higieniczny, niewielki uskok podłogi. Jeśli budżet jest ograniczony, to  Schedpol Slight Line – tańszy, ale równie solidny.  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...