Skocz do zawartości

jak najławiej zbudować domek letniskowy


Recommended Posts

Napisano
witam serdecznie

mam do ekspertów takie pytanko. A mianowicie na wiosnę chcę zacząc budowę domku letniskowego na działce ROD. Wg przepisów bez zezwolenia może to być domek o wymiarach zewnetrznych nie przekraczających 25m2 (nie wlicza się w to zadaszony taraz bez ścian) oraz oczywiście nie może być to budowla związana z podłożem, czyli nie może mieć fundamentów.

Do wyboru są dwie opcje, a w zasadzie trzy:
1)murowany, w rachubę wchodziłaby ściana z połówki pustaka 12x24x59, na górze betonowy wieniec i więźba, drewniana,
2)konstrukcja szkieletowa i poszycie drewniane
3)konstrukcja drewniana i poszycie z płyty OSB wodoodpornej

Proszę Was więc o poradę jaka metoda będzie najlepsza, najłatwiejsza i przede wszystkim najtańsza, no i najważniejsze na czym taki domek stawiać. Fundamentów nie można, więc wpadłem na pomysł wylania płyty zbrojonej takiej na 15-20cm grubej i na niej stawiac ścinki z pustaka (ten przemawia do mnie najbardziej). Oczywiście pod płytę piach, a co niektórzy mówią że jeszcze syropian.
BArdzo prosze o jakies pomysły łatwego i ekonomicznego postawienia takiego dmku. A może ktoś posiada jakiś plan, projekt?

Aha zapomniałem napisac że domek miałby byc o wymiarach 5m szeroki, 4długi, a przed domkiem, na szerokość całego domku, czyli 5metrów taras 2,5m
Pozdrawiam serdecznie
Marcin
Napisano
Cytat

Wg przepisów bez zezwolenia może to być domek o wymiarach zewnetrznych nie przekraczających 25m2 (nie wlicza się w to zadaszony taraz bez ścian) oraz oczywiście nie może być to budowla związana z podłożem, czyli nie może mieć fundamentów.




Możesz skonkretyzować jakie przepisy masz na myśli?
Napisano
działka jest na terenie miasta. Wiem że płyta jest tez rzekomym związaniem z podłożem, ale co niektórzy mają na takich ogródkach działkowych fyndamenty pokopane. Prezes ogrodów powiedział mi że tu nikt nikomu nie bedzie ze sztychówką chodził i odkopywał ziemi w celu sprawdzenia czy jest to fundament czy płyta, czy wylane słupy.

Jeśli chodzi o przepisy to w regulaminie ogródków działkowych jest taki zapis i powołuje się on na Ustawę z dnia 7 lipca 1994 Prawo Budowlane, rozdział Postępowanie porzedzające rozpoczęcie robót budowlanych art. 29.1
Nie będę tego ptrzepisywać ale tam jest wyraźnie to opisnae i tak jest to akceptowane przez prezesa ogrodów działkowych.
Poza tym Panowie bardzo bym prosił o debatowanie na temat przepisów, tylko o konkretnych propozycjach. Jeżeli oczywiście ktoś coś może napisać. Mi chodzi o stronę techniczną a nie prawną.
Pozdrawiam
Napisano
gibon spokojnie musze wiedzieć pare rzeczy żeby ci coś konkretnego podesłać pytałem gdzie sie znajduje bo moge określić ci domek napisz mi jeszcze czy chcesz tam mieszkać czy rekreacyjnie ja mam taki domek 60 m2 na tych działkach ale dysponuje innym projektem niepamienntam ale chyba ma około30 /35m2
Napisano
majster ja się nie denerwuję icon_smile.gif nie chciałem żeby ktoś to tak odebrał.
Nie, nie mieszkać tam nie będę bo działkę mam w centrum Rzeszowa, a mieszkanie mam ok 2,5km od działki. Działkę kupiliśmy z żoną dlatego, bo ciężko jest wysiedzieć latem w bloku bez możliwości, czynnego odpoczynku czy zapalenia grila ze znajomymi icon_wink.gif
Myślę że większość czasu spędzne będzie na tarasie, a domek jest tylko dobudówką do tarasu, w której trzeba bedzie schować sprzęt ogrodzniczy, grila, czy jakieś tam drobne szpargały. Wiadomo trzeba bedzie też wstawić jaką leżankę w razie gdyby przydarzyła się taka sytuacja że np. będę już za bardzo "zmęczony" aby wrócić do domu icon_smile.gif
Byłem wczoraj u jednego stolarza który zajmuje się budową takich domków. Ma mi wycenić taki domek budowany w systemie szkieletowym, na zewnątrz deska jodłowa bita na zakładkę, podłoga na kratownicy drewnianej- na wierzch płyta OSB, a całośc ma stać na wylanych 12 słupach wkopanych w ziemię. Zobaczymy jaką cenę mi zaśpiewa.
Ale oczywiśćie czekam na Wasze porady
pozdrawiam
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Cytat

majster ja się nie denerwuję icon_smile.gif nie chciałem żeby ktoś to tak odebrał.
Nie, nie mieszkać tam nie będę bo działkę mam w centrum Rzeszowa, a mieszkanie mam ok 2,5km od działki. Działkę kupiliśmy z żoną dlatego, bo ciężko jest wysiedzieć latem w bloku bez możliwości, czynnego odpoczynku czy zapalenia grila ze znajomymi icon_wink.gif
Myślę że większość czasu spędzne będzie na tarasie, a domek jest tylko dobudówką do tarasu, w której trzeba bedzie schować sprzęt ogrodzniczy, grila, czy jakieś tam drobne szpargały. Wiadomo trzeba bedzie też wstawić jaką leżankę w razie gdyby przydarzyła się taka sytuacja że np. będę już za bardzo "zmęczony" aby wrócić do domu icon_smile.gif
Byłem wczoraj u jednego stolarza który zajmuje się budową takich domków. Ma mi wycenić taki domek budowany w systemie szkieletowym, na zewnątrz deska jodłowa bita na zakładkę, podłoga na kratownicy drewnianej- na wierzch płyta OSB, a całośc ma stać na wylanych 12 słupach wkopanych w ziemię. Zobaczymy jaką cenę mi zaśpiewa.
Ale oczywiśćie czekam na Wasze porady
pozdrawiam



WItam. Czy jest Pan już po montażu domku ?
Mam do Pana 2 pytania: Czy zbroil Pan wylane slupki betonowe?
2 pytanie: Co dał pan pod domek?
Pytam bo za miesiac musze przygotowac takie slupki i teren pod domek drewniany 4x 6 m icon_smile.gif
pozdrawiam
Pozdrawiam

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli szukacie sposobu na dekoracyjne i trwałe wykończenie drewnianych podłóg, mebli czy ścian – warto zwrócić uwagę na bejce olejne OSMO. To produkty, które zdobyły uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i użytkowników domowych ceniących naturalne składniki, jakość oraz ekologiczne podejście do wykończenia wnętrz. Czym jest bejca olejna OSMO? Bejca OSMO to profesjonalny, barwiony podkład do drewna na bazie naturalnych olejów roślinnych. Dzięki brakowi wosków w składzie, bejca daje ogromne możliwości w zakresie intensywności koloru – od delikatnego podkreślenia struktury drewna po intensywne, nasycone barwy. Co istotne, nie tworzy na powierzchni warstwy lakieru – pigmenty wnikają głęboko w drewno, wyrównując jego odcień i podkreślając naturalne usłojenie. Gdzie można stosować bejcę? Bejce OSMO przeznaczone są wyłącznie do zastosowań wewnętrznych, idealnie sprawdzą się na: drewnianych podłogach, deskach i parkietach, stopniach schodów, blatach, meblach, ścianach i sufitach z drewna, a także na zabawkach dziecięcych i przyborach drewnianych – po wyschnięciu są całkowicie bezpieczne i przyjazne środowisku. Jak działa? Bejca sama w sobie nie jest pełnoprawnym wykończeniem – to etap barwienia, który należy zabezpieczyć woskiem twardym olejnym OSMO. Takie połączenie daje nie tylko wyjątkowy efekt wizualny, ale również trwałość i odporność na codzienne użytkowanie. Dlaczego warto? Naturalne składniki: cztery rodzaje oczyszczonych olejów roślinnych i wysokiej jakości pigmenty. Możliwość pracy z utwardzaczem – istotne dla profesjonalistów. Idealne do przestrzeni komercyjnych, gdzie czas to pieniądz – powierzchnia może być gotowa do użytku już następnego dnia. Ogromna paleta kolorów – od klasycznych odcieni drewna po nowoczesne, designerskie barwy. Podsumowanie Bejce olejne OSMO to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy szukają naturalnych i trwałych produktów do barwienia drewna. Ich elastyczność, ekologiczny skład oraz profesjonalne właściwości użytkowe czynią je wyborem godnym uwagi – zarówno w domach, jak i w przestrzeniach komercyjnych.
    • Albo tylko znajdował się w miejscu, obok którego uderzył piorun. Bo piorun może zabić również z dalszej odległości, to zależy od okoliczności wyładowania atmosferycznego.  A do artykułu polecam ten temat   Jak sprawdzić, czy instalacja odgromowa jest niezbędna?
    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...