Skocz do zawartości

kanalizacja/szambo


Recommended Posts

Witam,

Nie wiem czy właściwy dział ale chciałem zapytać osoby posiadające szambo o jego optymalne parametry. Obecnie mam wykopane szambo 10 m3 (dwa kręgi betonowe - szczelne).

I teraz pytanie bo były one podłaczone do malych domków a teraz powstaje dom. Dom łącznej powierzchni użytkowej 180 m2 (dwa lokale), 3 łazienki, zamieszkają w nim 4 dorosłe osoby a docelowo jeszcze 1,2,3 dzieci (zobaczymy ile Bóg da icon_smile.gif

Czy takie szambo nie jest za małe ? Jeśli tak to jakie powinno byc optymalne i czy mogę dokopać np. zbiornik czy cale musze nowe robić ??

Generalnie jak czesto trzeba oczyszczać szambo i ile to kosztuje.

PS. Jeśli zły dział to proszę o przeniesienie.
Link do komentarza
Wielkość zbiornika na nieczystości nie ma większego znaczenia, gdyż o częstotliwości wywozu decyduje pojemność samochodu asenizacyjnego i oczywiście ilość odprowadzanych ścieków. Praktycznie przyjmuje się wielkość szamba nieco większą niż pojemność pojazdów usuwających ścieki i działających w tym rejonie - z reguły 8 - 10 m3.

O koszty należy pytać w firmach zajmujących się wywozem nieczystości.
Link do komentarza
  • 4 tygodnie temu...
Cytat

Wielkość zbiornika na nieczystości nie ma większego znaczenia, gdyż o częstotliwości wywozu decyduje pojemność samochodu asenizacyjnego i oczywiście ilość odprowadzanych ścieków. Praktycznie przyjmuje się wielkość szamba nieco większą niż pojemność pojazdów usuwających ścieki i działających w tym rejonie - z reguły 8 - 10 m3.

O koszty należy pytać w firmach zajmujących się wywozem nieczystości.


Kolega powyżej ma rację nie ma sensu budować szamba większego o 1, 2 m3 niż wóz asenizacyjny, bo oni biorą za kurs. Chyba że zrobisz szambo o pojemności 2 wozów asenizacyjnych i będziesz wybierał dwa naraz, żeby robić to rzadziej.
Literatura mówi, że optymalne objętość szamba to ilość osób w domu x 14 dni x 0,15 m3, czyli ilość domowników x maksymalny czas przechowania ścieków x średnie zużycie wody na osobę.
W okolicach Wrocławia jest to od 120 do 170 zł za kurs w zależności od odległości posesji od zlewni/oczyszczalni.
Osobiście polecam oczyszczalnię bo tańsza w eksploatacji - wywóz raz na rok i prostsza w obsłudze - nie wybija.
Polecam stronek do poczytania czystyzysk eu
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To chyba chybiony i fałszywy argument, bo klimatyzator jednak dmucha powietrzem zagrzanym do o wiele wyższej temperatury niż te 22 stopnie, chcąc osiągnąć zadaną temperaturę i pewnie to jest o wiele wyższa temperatura niż 30 st. Nie mierzyłem ale tak na wyczucie to znacznie przkracza trzydziestkę. Więc to akurat w drugą stronę działa, jeśli chodzi o tę "róznicę temperatur", czyli na korzyść hydrauliki. 
    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
    • A stoją zapewne obok siebie... więc jak zrobi się z nich  "kątownik" - będą stały jeszcze stabilniej...
    • Może być różnie, bo one są dość wiotkie. Zależy też, jak równa jest posadzka w garażu.
    • Komentarz dodany przez G: Beton nie kosztuje 200-250. Ceny z przed pandemi
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...