Skocz do zawartości

Czy należy wykonywać izolacje przeciwwodne fundamentów w budynku niepodpiwniczonym?


Recommended Posts

W projekcie domu, przy opisie fundamentów zaznaczono konieczność ułożenia izolacji przeciwwilgociowej w postaci dwóch warstw papy na lepiku umieszczonej na ławach fundamentowych oraz przyklejenie izolacji papowej na zewnątrz ścian fundamentowych do wysokości 30 cm ponad gruntem. Dodatkowo, w przypadku wystąpienia wysokiego poziomu wód gruntowych w projekcie zaleca się wykonanie drenażu opaskowego. Mój wykonawca twierdzi, że jest to „przedobrzony” sposób uniknięcia zawilgocenia ścian i proponuje ułożenie jedynie izolacji poziomej na wierzchu ścian, i gruntowanie ścian emulsją asfaltową. Dom jest niepodpiwniczony, a grunt piaszczysto-gliniasty o dość małej przepuszczalności dla wody. Czy wykonawca ma rację, bo nie ukrywam, że zależy mi na możliwie niskich kosztach, a ten wariant będzie zdecydowanie tańszy?


Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/stan-surowy/fundamenty-i-piwnice/porady/6167-czy-nalezy-wykonywac-izolacje-przeciwwodne-fundamentow-w-budynku-niepodpiwniczonym

Link do komentarza
  • 2 lata temu...
to chyba tez zależy od rodzajów gruntów. Bo co z posadowieniem na podłożu nieprzepuszczalnym, np. glinie piaszczystej twardoplastycznej. Bez drenażu woda będzie się zbierać przy fundamentach i uplastyczniać coraz bardziej miejsce posadowienia> w takim przypadku drenaz odprowadzi wodę z tego miejsca...
Link do komentarza
Cytat

to chyba tez zależy od rodzajów gruntów. Bo co z posadowieniem na podłożu nieprzepuszczalnym, np. glinie piaszczystej twardoplastycznej. Bez drenażu woda będzie się zbierać przy fundamentach i uplastyczniać coraz bardziej miejsce posadowienia> w takim przypadku drenaz odprowadzi wodę z tego miejsca...



Woda nie będzie się zbierać przy fundamentach, bo one nie mają właściwości magnetycznych w stosunku do wody, będzie się zbierać na całym terenie i drenaż też tu nic nie da, jeżeli teren będzie płaski, to gdzie tą wodę odprowadzisz, jeżeli wszędzie będzie woda ??
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ja bym chciał zobaczyć to rozrysowane przynajmniej na jakimś szkicu naniesionym na rzut pomieszczenia. Tak aby było widać wzajemny układ rur oraz ich długość. Bo może się okazać, że chociażby robienie cyrkulacji całkiem mija się z celem, jeżeli odległości są małe.  W dużej mierze zgadzam się z Podczytywaczem, ale nie we wszystkim.  Rzeczywiście nie ma sensu komplikowanie ponad miarę. Zwykle im prościej, tym lepiej. Łatwiej potem wszystko ogarnąć i uniknąć błędów. Natomiast w większości sytuacji dawałbym jednak otulinę również na rury z zimną wodą. Bo bez niej z czasem potrafią się robić ciemne smugi na cienkiej warstwie tynku na rurach. Ponadto otulina zapewnia swego rodzaju dylatację pomiędzy rurą i tynkiem.  Natomiast co do średnicy rur, to zastosowanie np. PEX 20 mm ma jednak sens, nawet jeżeli na wyjściu ze zbiornika mamy króciec 1/2 cala. Po pierwsze, PEX ma tragicznie małe przekroje samych złączek. Przy PEX 16 mm faktyczny przelot zostaje mniej więcej grubości ołówka. Jeżeli mamy kilka takich zwężek poczynając od rozdzielacza to zaczyna się robić słabo. Można to w pewnym stopniu skompensować używając właśnie rur o większej średnicy. Do prysznica i wanny PEX 20 mm jest bardzo wskazany. Na ile ostatecznie różnica w ciśnieniu i przepływie wody będzie odczuwalna zależy zarówno od ciśnienia na początku układu jak i liczby złączek oraz długości rur. Ale żeby tu powiedzieć coś więcej jest potrzebny przynajmniej szkic sytuacyjny. 
    • W ścianie z g/k dałbym w otulinie.   Rozumiem, że w bruździe i ściana ma być oklejona płytą g/k... Tu będzie znikoma możliwość kondensacji, bo dostęp pary wodnej będzie minimalny...
    • Najwyraźniej jednak wentylacja nie jest wystarczająco skuteczna, skoro ościeżnica "puchnie" od wilgoci. Podejrzewam, że wentylator w łazience blokuje przepływ powietrza, gdy jest wyłączony. Tam powinna być założona powiększona kratka, tak aby powietrze mogło normalnie przepływać obok wentylatora. Podobne stosuje się do podłączenia okapów. Dlatego trzeba szukać ich jako kratek do okapów albo kratek podwójnych.   
    • No właśnie na wszystkich materiałach i filmach widziałem w otulinie dla zimnej wody, dlatego pytam. Zamówiłem otulinę 15/6 ale może i ta okazać się względnie duża, gdyż ta ścianka działowa jest bardzo chuda i nie chce w niej za bardzo bruzdować. A rury pex 16mm będą pod g-k(1.25cm) więc pytanie czy Ty byś dawał @podczytywacz? Dzięki za wcześniejszą wypowiedź.
    • Jeśli było impregnowane, to tak mocno nie nasiąknie wilgocią i nic specjalnego się nie stanie. Natomiast jeśli impregnowane nie było, to przy takiej pogodzie jak teraz trochę nasiąknie i w przypadku pokrycia dach, trzeba będzie zadbać o wietrzenie, aby wyschło. Co potrwa parę miesięcy.  Trwałych szkód być nie powinno, o ile drewno nie leży bezpośrednio na ziemi, albo nie jest szczelnie owinięte. Musi mieć dostęp powietrza i najlepiej przewiew. Mróz drewnu nie szkodzi, na odwrót. Spowalnia lub wstrzymuje procesy gnicia.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...