Skocz do zawartości

Strp ackermana czy terriva


Recommended Posts

Napisano
Witam , chciałbym sie dowiedzieć czym ( i czy w ogołe ) różni sie strop ackermana i terriva . Jeśli występują różnice , to który jest lepszem złotym środkiem ceny do jakości .
Pozdrawiam
Napisano
Strop Ackermana to strop w całości wykonywany na budowie, składający się z odpowiednio dobranego zbrojenia, ceramicznych pustaków wypełniających oraz betonowej wylewki. Do jego wykonania niezbędne jest ustawienie deskowania na całej powierzchni co znacznie zwiększa pracochłonność. Dlatego stropy te są coraz rzadziej wykonywane i zastępują je stropu częściowo prefabrykowane typu teriva. Elementami nośnymi tego stropu są belki zbrojeniowe z betonową stopką między którymi układa się pustaki wypełniające i całą powierzchnię zalewa betonem. Podparcie belek do czasu związania betonu stanowią stemple i rygle rozstawione co 1,5 - 2 m. Wybór stropu zależy głównie od różnic w kosztach robocizny i szalunków, gdyż wyższa cena stropu teriva kompensowana jest mniejszą pracochłonnością i zużyciem drewna, natomiast ich cechy użytkowe są bardzo podobne.
Napisano
Strop Ackermana przeważa pod wieloma względami nad stropem Terriva.
Deskowanie stropu Ackermana można wykonać częściowo tylko na składaniach pustaków t.j około 50% pełnego deskowania. Strop ceramiczny Ackermana po zabetonowaniu stanowi monolit.
Strop Terriva z pustaków żużlobetonowych na belkach prefabrykowanych tej gwarancji nie daje
Strop Terriva jest cięższy od Ackermana
Zaletą stropu Terriva jest mniejsza pracochłonność
Stropy Ackermana maja lepszy współczynnik przenikania ciepła, tynkowanie jest mniej pracochłonne i mniejsze zużycie zaprawy
Napisano
Tak jak napisał przedmówca strop Teriva ma tylko jedną zaletę w stosunku do Ackermana - jest mniej pracochłonny w wykonaniu. W pozostałych kategoriach Ackerman jest lepszy.
Dodatkowo w Ackermanie łatwiej jest ukryć jakieś belki i podciągi (często da się je wykonać w grubości stropu)

Jednak w praktyce preferowany jest Teriva z powodów wykonawczych.

Przeważnie różnice nie są aż tak duże więc spokojnie można robić Terive - o ile jest porosta konstrukcji i nie wychodi zaq duąo belek i podciągów.
W przypadku dużej ilości belek i podciągów polecałbym wylewany żelbetowy (najczęściej wtedy da się zrezygnować z wszystkich belek) lub Ackermana (da się zlikwidować częśc belek i podciągów) - niemniej tak naprawdę wszystko zależy od konkretnej sytuacji.
Napisano
Terriva ma jak już podałem kilka wad :
jest cięższy od Ackermana co ma wpływ na obliczenia konstrukcji
ma gorsza izolacyjność cieplną - gdy będzie stropem pod kondygnacja nieogrzewaną to pewne sa ciepne plamy
gorzej przenosi obciążenia dynamiczne
Napisano
Nie wiem skąd Piotruś - teoretyk wziął te informacje o zaletach stropu ackermana. Konstrukcyjnie są one identyczne, róznią się jedynie technologią wykonania. Moweienie więc o monolitycznosci to mijanie sie z prawdą. W praktyce, dobre wykonanie stropu ackermama wymaga wyjątkowej staranności i najczęsciej własnie z nimi jest najwięcej kłopotów przy wykończeniu. Duzy ciezar stropu (choc w praktyce różnice są niewielkie) to nie wada lecz zaleta - lepiej tłumi dźwieki uderzeniowe . Ciepłochronność - w stropach miedzypietrowych nie ma znaczenia a nad piwnicą i tak wymagaja ocieplenia. Po co więc mieszać ludziom w głowie gdy nikt rożsądny nie robi dziś ackermanów - chyba że ma robociznę i deski za darmo.
Napisano
Strop TERRIVA jest ulepszoną wersją stropu DZ-3 stosowanego w okresie szybkiego taniego budowania.
Kto mieszka w domach z tymi stropami najlepiej wie o ich „zaletach”.
Przy różnicy temperatur miedzy kondygnacjami można policzyć wszystkie pustaki i belki.
Prawdą jest, ze prawidłowo wykonany strop TERRIVA jest znacznie lepszy od jego poprzedników.
Znacznie lepszy to nie znaczy bardzo dobry.
Modularne długości belek TERRIVA ograniczają swobodę projektanta w kształtowaniu powierzchni stropów
Napisano
Pozwalam sobie jeszcze uzupełnić moją odpowiedź na temat stropów TERIVA.
Modularne długości belek TERRIVA ograniczają swobodę projektanta w kształtowaniu powierzchni stropów
Szczególnie uciążliwe jest to przy projektowaniu wykuszy, nieregularnych dobudówek, balkonów
Problemem jest również oparcie belek na ścianach kominowych
W budownictwie jednorodzinnym gdzie nie stosuje się dźwigów wciąganie żelbetowych ciężkich belek odbywa się ręcznie po ścianach budynku
Dodatkowo transport pionowy i układanie ciężkich TERRIVA stwarza zagrożenie bhp.
Przyjmuje się, że strop TERRIVA wykona każdy a do stropu ACKERMANA potrzeba fachowców.
To jest prawda.
Stropy ACKERMANA są bardziej pracochłonne i potrzebują więcej drewna, to drewna a w szczególności deski są w 80% dalej użyteczne np. na dach .
Stropy ACKERMANA charakteryzują się stosunkowo małym zużyciem stali , a jest to ważne ponieważ w ostatnim czasie stal zdrożała o 100%.
Napisano
[/quote]Modularne długości belek TERRIVA ograniczają swobodę projektanta w kształtowaniu powierzchni stropów
Szczególnie uciążliwe jest to przy projektowaniu wykuszy, nieregularnych dobudówek, balkonów
Cytat

Tu się nie zgadzam - bierzesz szlifierkę i obcinasz sobie beleczki

Co do oparcia na kominach - to niestety jest problem

Napisano
Pracochłonne ??!! no nie przesadzajmy - ile będziesz miał tych beleczek do docuięcia w budynku ?? (zakładamże jak masz wiele ścian po skosach lub łukach - to zdecydujesz się na strop lany z żelbetu)

A jeśli ktoś nie chce się bawić w obcinanie -to można zamówić nietypowe wymiary - niektóre wytwórnie realizują takowe (można też zamówić nietypowe zbrojenie) - niestety nie wiem ile to więcej kosztuje.
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Cytat

Stropy ACKERMANA charakteryzują się stosunkowo małym zużyciem stali , a jest to ważne ponieważ w ostatnim czasie stal zdrożała o 100%.


bardzo sie mylisz piotrze!
w ostatnim czasie stal staniala ... i to bardzo.

Cytat

Modularne długości belek TERRIVA ograniczają swobodę projektanta w kształtowaniu powierzchni stropów


przeciez (zakladam) czlowiek ma juz zaprojektowany strop (i jego powierzchnie).
Cytat

Nie wiem skąd Piotruś - teoretyk wziął te informacje o zaletach stropu ackermana. Konstrukcyjnie są one identyczne, róznią się jedynie technologią wykonania. Moweienie więc o monolitycznosci to mijanie sie z prawdą. W praktyce, dobre wykonanie stropu ackermama wymaga wyjątkowej staranności i najczęsciej własnie z nimi jest najwięcej kłopotów przy wykończeniu. Duzy ciezar stropu (choc w praktyce różnice są niewielkie) to nie wada lecz zaleta - lepiej tłumi dźwieki uderzeniowe . Ciepłochronność - w stropach miedzypietrowych nie ma znaczenia a nad piwnicą i tak wymagaja ocieplenia. Po co więc mieszać ludziom w głowie gdy nikt rożsądny nie robi dziś ackermanów - chyba że ma robociznę i deski za darmo.


a juz balem sie, ze jestem w temacie daaaaaleko z tylu icon_cool.gif
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
podciagajac temat... interesuje mnie jak bardzo jest konieczne dawanie styropianu pod wylewki na stropie...
wyciszenie? ocieplenie? podwyższenie?
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
tynk na stropach Teriva pęka, i to widziałem u kilku osób i słyszałem od innych o takich pęknięciach.
Napisano
W moim domu posiadam dwa stropy Teriva, nad piwnicą (chłodna, strop nieizolowany) i nad parterem, nic nie pęka, tynki ok., żadnych uwag (na razie). Producent jeden z bardziej znanych w kraju, produkcją podwórkową wykluczyłem z definicji. Podciągi kazałem projektantowi pochować na etapie projektu i na razie się trzyma.
Napisano
Pęka i może pekać tylko bardzo dobrze zrobiony teriva nie pęka, Pękanie okreslane jest jako klawiszowanie stropu. A weź również pod uwagę osiadanie budynku, przy budowie wieloletniej te mankamenty wychodzą na jaw a przy realizacji inwestycji w ciągu jednego roku to nie zauważyzsz nawet że strop Ci klawiszował gdyż posadzka z ociepleniem może to zakryć icon_neutral.gif .
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Pewnie że tynk pęka - ponieważ stropy Teriva klawiszują - a chyba nie widziałem wykonawcy któryby zrobił go zgodnie z instruikcją ITB (która nakazuje wykonanie dozbrojeń i żeber rozdzielczych)
Napisano
wybrałem strop terriva , dziś mi kończą tynki , zobaczymy co sie będzie ze stropem działo , wybrałem tynki gipsowe nakładane maszynowo , uprzedziłem ekipe , aby zagruntowali ściany , oraz sufity , przed tynkowaniem sufitów , poprosiłem o nałożenie w miejsca łączenia pustaków siatke Rabitza , myśle że pękania sufitów zminimalizuje do minimum .
Pozdrawiam
Napisano
Ponoć jeszcze lepsze tynki można osiągnąć stosując prowadnice. Jest to bardziej pracochłonne dla wykonawcy, ale dla inwestora bardziej zadowalające. Ja się dowiedziałem o tym po fakcie.
  • 5 miesiące temu...
Napisano
Terriva ma tylko jedna przewage nad Ackermanem... rozstaw belek w Terrivie wynosi 60cm a w Ackermanie 31cm - dlatego o wiele latwiej rysujesie go na projekcie icon_biggrin.gif
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Zastanawia mnie dlaczego we wszystkich czasopismach, książkach, publikacjach podają wyższość stropów terriva nad ackermana? Może ktoś mi odpowie na to pytanie? Ciekawe czy to tylko dlatego negujecie stropy terriva bo wykonuja je tzw "fachowcy" czy po prostu zrobiliście ackermana, i uważacie że co ja zrobiłem to jest najlepsze?
Napisano
Cytat

Terriva ma tylko jedna przewage nad Ackermanem... rozstaw belek w Terrivie wynosi 60cm a w Ackermanie 31cm - dlatego o wiele latwiej rysujesie go na projekcie



z rysowaniem pewnie nie ma różnicy, a nawet ackermana rysuje się łatwiej - nikt nie opisuje lokalizacji belek, tylko podaje "w tym kawałku stropu ułożyć takiebelki , w innym inne "
Natomiast ackermana trzeba policzyć indywidualnie (chyba, że ktoś ma tabelę, ale dawno wyszły z użycia), a terive dobiera się z tabelki.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Super Wam idzie Panowie! Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Kolejne dni spędzamy na stawianiu konstrukcji, stempli oraz deskowaniu kolejnych pomieszczeń. Jest tego naprawdę sporo!  
    • Witam serdecznie    Potrzebuję pomocy kogoś doświadczonego.  Pomimo że byłem jako jedyny przeciwny pokrywania dachu blachą trapezowa z filcem to takie pokrycie zastosowano.  Jest to budynek garażowo-gospodarczy, wspólnoty z dachem dwuspadowym.  Firma która wymieniała poszycie postarała się żeby jak najbardziej zminimalizować wentylację dachu. Filc oczywiście nie został usunięty z żadnej strony. W części okapowej firma na murze dawała zaprawę betonowa i na tej zaprawie leży blacha. Skutkiem jest brak nawet małej szczeliny ponieważ profil blachy wypełnia beton.  W części szczytowej pod kalenicą na łączeniu dwóch połaci zastosowano taśmę dekarska uszczelniającą. Skutek wiadomo jaki.  Jedyny wlot powietrza to widoczne okienka w ścianie 10cmx40cm. Sąsiad zamontował wywietrznik wentylacyjny oraz rozciął tą taśmę w szczycie ale chyba to nic nie dało. Podczas temperatury na zewnątrz plus 2-3 stopnie filc robi się wilgotny po nocy a po południu jest poprostu mokry. Widać też krople wody na filcu.    Proszę o pomoc czy można coś w tym temacie zrobić? Czy jest szansa żeby ten dach jakoś uratować we własnym zakresie?   Będę wdzięczny za wszelkie informacje i pomoc.   
    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...