Skocz do zawartości

Odrolnienie gruntów a powierzchnia do odrolnienia


Gość

Recommended Posts

Napisano
Jestem na etapie ubiegania się o zezwolenie na budowę. W starostwie powiatowym powiedziano mi, że mimo iż powierzchnia zabudowy samego domu wraz z tarasem i drogą dojazdową to około 300m2 to obszar do odrolnienia przekracza 500m2 i muszę przez 10 lat ponosić opłatę za odrolnienie gruntów. Dla potrzeb określenia powierzchni do odrolnienia starostwo powiatowe doliczyło pewien obszar dookoła domu. Jaka jest podstawa prawna definiująca powierzchnię działki do odrolnienia i czy rzeczywiście w praktyce powierzchnia ta jest zawszę większa niż sam dom, tarasy i drogi dojazdowe?
Napisano
Powierzchnia przewidziana do odrolnienia obejmuje obszar gruntu wyłączonego z produkcji rolnej i jest oczywiste, że budynek obejmuje również tzw. strefę oddziaływania, gdyż nikt przy ścianie nie będzie uprawiał roli. Przepisy nie precyzują jak duży ma to być obszar, ale prawo lokalne może dopuszczać zabudowę na działkach nie mniejszych o ustalonej powierzchni. W Pana przypadku, jest to stosunkowo mała powierzchnia, bo bywają gminy, gdzie powierzchnia pod zabudowę nie może być mniejsza niż 2000 m2.
Napisano
Równiez budowałem się na działce rolnej i podobnie musiałem wyłączyć część grunów pod zabudowę. W starostwie powiedziano mi, że dla gruntów klasy III można wyłączyć do 5 arów ziemi bez dodatkowych opłat, a przy gruncie klasy IV można wyłączyć dowolną ilość. Ja posiadam grunt klasy IV i wyłączyłem prawie 16 arów bez żadnych problemów. Nie wiem jak jest to w przypadku ziemi klasy I i II.
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
wg ustawy ziemie klasy I,II,III moze odrolnic minister rolnictwa na wniosek gminy lub starostwa.
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Tak naprawdę to chcąc "odrolnić działkę" pod budownictwo (tj. trwale wyłączyć grunt z produkcji rolnej) ponosimy opłaty dwukrotnie. Pierwsza to zapłata należności (jednorazowa opłata) z tytułu trwałego wyłączenia gruntów z produkcji rolnej, a nastepnie wnosimy opłatę roczną przez 10 kolejnych lat w wysokości 10 % należności wyrażonej w tonach ziarna żyta. Z tym, że opłata jednorazowa pomniejszona zostanie o wartość gruntu ustaloną wg cen rynkowych. Poniesione zatem opłaty możną obliczyć wg wg wzoru:
1. Opłata jednorazowa:
powierzchnia działki w ha x nalezność wyrażona tonach ziarna żyta (jest ona uzależniona od rodzaju gleby i jakie są to użytki rolne np. grunt orny bądź łaki) x cena 1 tony żyta (GUS - 366,70 zł) minus cena rynkowa gruntu np. dla działki rolnej (łaki III klasy) o powierzchni 0.1 ha (1000 m.kw.) wynosi 0,1 x 500 (należność za wyłaczenie łaki klasy III z produkcji rolnej) = 50,2 x 366,70 zł. (kwota tony żyta wg GUS-u) = 18.408,34 złote odjąć wartość gruntu (np. 20 tyś zł.) = jest liczbą ujemną więc nic nie zapłacimy. Ważna tu jest wartość gruntu wg cen rynkowych stosowanych w danej miejscowości - najczęściej będzie to kwota z notarialnej umowy kupna sprzedaży. NIE OPŁACA SIĘ zatem zaniżać kosztów, bo jeżeli przesadzimy to zyskamy 2 % rówżnicy a stracimy przy "odrolnieniu".
2. Opłata roczna płacona przez 10 lat.
Tu nie ma problemu. Kwota którą uzyskamu przed odjęciem wartości gruntu podzielona przez 10 da nam opłatę roczną. W naszym przypadku będzie to 18.408,34 zł / 10 = 1.840,83 zł opłaty rocznej !

P.S
1. Minister Rolnictwa i Gospodarki Rolnej wydaje zgodę na wyłaczenie gruntów rolnych klasy I-III jeżeli ich ZWARTY OBSZAR PRZEKRACZA 0,5 ha, czyli pow. 5000 tyś. m. kw.
2. Przed wyłaczeniem gruntów z produkcji rolnej należałoby rozważyć możliwość zmiany klasy gruntu - na niższą.
KOZI10
  • 2 lata temu...
Napisano
jak należałoby rozważyć możliwość zmiany klasy gruntu - na niższą.jestem zainteresowany ponieważ mam zamiar kupić 3000mkw od rolnika gdzie połowa jest w 4aklasie a połowa w 3b grunt wyglada okropnie zarasta chwastami na 1,5metra i są na nim śmieci .bzdurą było by nabijać kabzę przez 10lat państwu za coś co nie przynosi plonów a leży odłogiem i jest śmietnikiem -okropny widok a po wybudowaniu za moje pięniądze bedzie ładnie i to ja sprawię że widok będzie lepszy ????

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Co do oświadczenia projektanta o możliwości przyłączenia do sieci ciepłowniczej, lub braku takiej możliwości, to logika nie ma tu nic do rzeczy. Niestety, bo nikt chyba się nie przejmował czy to ma sens. Po prostu nowelizując ustawę prawo budowlane (po raz nie wiadomo już który) dodano takie oświadczenie do listy wymaganych dokumentów.  Natomiast co do źródła ciepła i kotła na paliwo stałe to trzeba sprawdzić miejscowy plan zagospodarowania (ewentualnie decyzję o warunkach zabudowy( oraz uchwały antysmogowe obowiązujące na danym terenie. 
    • To trochę tak nie działa, no ale dobra https://fachowiec-budowlany.pl/budownictwo/jak-samodzielnie-wykonac-wylewke-anhydrytowa/   Mogło być gorzej
    • Chciałbym się zapytać o skuteczność stosowania kotew spiralnych przy zszywaniu rys w ścianach piwnicy z bloczka betonowego. Dom nowobudowany, stoi ok 3 lat, podłoże gliniaste z podsypką piaskową. Mam taką sytuację że rysy pojawiły się pod dwoma oknami w piwnicy (mniej więcej na środku) idące od ławy po samą wnękę okna. Oraz występują też rysy w miejscach gdzie na parterze są okna narożne, jakby od nacisków punktowych, może też od osiadania albo jedno i drugie. Pomijam fakt że mam też rysy na łączeniach ścian nośnych zewnętrzych z wewnętrznymi ale tu nie będę miał dostępu żeby wkleić kotwy spiralne. Czy te kotwy sprawdzą się w przypadku gdy rysy powstały na wskutek dużych nacisków punktowych? Czy podcinanie fug na ok 4-6cm będzie bezpieczne w takim wypadku? Poniżej rysunek poglądowy jak to u mnie wygląda. Na początku miałem plan żeby pod oknami wyciąć jedną warstwę bloczka i wkleić pręty zbrojone po każdej ze stron okna i zalać betonem (takie "podproże" jakby). Ale z tymi kotwami spiralnymi będzie chyba prościej. Tylko nie wiem czy te kotwy trzeba wklejać od wewnątrz czy od zewnątrz czy z obu stron?  
    • Może jakąś oryginalną pergolą? Taką pergolę możesz obsadzić na przykład pnącymi roślinami. 
    • Aby skutecznie przygotować olejowaną podłogę do odświeżenia, konieczne jest jej dokładne oczyszczenie z brudu, tłuszczu i resztek wcześniejszych środków pielęgnacyjnych. Do tego idealnie sprawdzi się OSMO (3019) – koncentrat do intensywnego mycia podłóg olejowanych. Krok po kroku: 1. Przygotowanie roztworu: Standardowe czyszczenie: rozcieńcz koncentrat OSMO 3019 w proporcji 1:10 z wodą. Silne zabrudzenia: użyj mocniejszego roztworu 1:8 z wodą. 2. Mycie podłogi: Nanieś roztwór na podłogę przy użyciu mopa z mikrofibry. Nie dopuszczaj do wyschnięcia – powierzchnia powinna pozostać wilgotna przez kilka minut, nawet do 10 minut, aby preparat skutecznie rozpuścił zanieczyszczenia. 3. Płukanie i osuszanie: Zmyj dokładnie czystą wodą, regularnie płucząc mopa. Ściągnij nadmiar wilgoci i pozostaw podłogę do całkowitego wyschnięcia. Uwaga: Nie używaj zbyt dużej ilości wody – podłogi olejowane są odporne, ale nadmierna wilgoć może wpłynąć na drewno. Gotowa podłoga po takim czyszczeniu jest przygotowana do dalszej pielęgnacji lub regeneracji przy użyciu np. OSMO Wosków Twardych Olejnych lub Wosków Regeneracyjnych .
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...