Skocz do zawartości

Nietypowe fundamenty


Recommended Posts

Napisano
Witam
To mój pierwszy post i temacik jak wyżej.
Mam projekt, mały domek z użytkowym poddaszem łącznie nieco ponad 100m2.
Chodzi mi o nietypowe fundamenty jakie wykreślił w projekcie projektant icon_smile.gif
szerokość fundamentów ponad 40cm (chyba 43cm jak dobrze pamiętam - nie chce mi się teraz zaglądać)
wysokość 100cm

na działce jest glina, twarda jak skała - ale tylko z wierzchu - przynajmniej do 60cm których kopałem - bo niżej niestety nie wiem co jest a słyszę od budujących się tam w pobliżu ludzi że piwnicy nie zrobię (nie wiem czemu i o czym to świadczy - nie znam się)

Te fundamenty mają być lane prosto w grunt - ja przed zalaniem obłożę rowek folią hydroizolacyjną (dobrze zrobię?)

i tu najdziwniejsza sprawa BEZ ZBROJENIA - ja się szczerze trochę boję...

co wy na to?

czy mogę sam (wbrew projektowi) dać zbrojenie?
jeśli tak to o jakich wymiarach do takiego fundamentu? (43x100)

aha ten domek będzie bez piwnicy jeśli to ma jakieś znaczenie...

pozdrawiam
Napisano
Cytat

Witam
To mój pierwszy post i temacik jak wyżej.
Mam projekt, mały domek z użytkowym poddaszem łącznie nieco ponad 100m2.
Chodzi mi o nietypowe fundamenty jakie wykreślił w projekcie projektant icon_smile.gif
szerokość fundamentów ponad 40cm (chyba 43cm jak dobrze pamiętam - nie chce mi się teraz zaglądać)
wysokość 100cm

na działce jest glina, twarda jak skała - ale tylko z wierzchu - przynajmniej do 60cm których kopałem - bo niżej niestety nie wiem co jest a słyszę od budujących się tam w pobliżu ludzi że piwnicy nie zrobię (nie wiem czemu i o czym to świadczy - nie znam się)

Te fundamenty mają być lane prosto w grunt - ja przed zalaniem obłożę rowek folią hydroizolacyjną (dobrze zrobię?)



i tu najdziwniejsza sprawa BEZ ZBROJENIA - ja się szczerze trochę boję...

co wy na to?

czy mogę sam (wbrew projektowi) dać zbrojenie?
jeśli tak to o jakich wymiarach do takiego fundamentu? (43x100)

aha ten domek będzie bez piwnicy jeśli to ma jakieś znaczenie...

pozdrawiam



Witam,

Fundamenty są zazwyczaj wykonywane bez zbrojenia, ale ławy fundamentowe są zbrojone i to jest zasadne. Ponadto nad wykonanymi ściankami fundamentowymi wykonuje się wieniec ( zalane betonem zbrojenie - nic o tym nie piszesz, więc sądzę ,że tez go nie masz, a raczej powinno to być wykonane. Dodatkowo chciałbym przestrzec przd laniem betonu bezpośrednio do gruntu, bo jest to bardzo ryzykowne, no chyba, że jesteś jasnowidzem, abo byłeś wróżki. To oczywiście żart, ale nie możesz być pewny pogody , a widziałem skutki zalanych fundamentów wlaśnie w taki sposób jak opisujesz. W nocy przyszła ulewa i rozmyła wykopy. Wierz mi wszystko było do tkz. kitu, do wymiany , a wtedy koszty też się podwoiły czy nawet potroiły. Nie wiem jak inwestor z tego wybrnął, nie śledziłem ale jego budowy, ale jeszce raz podkreślam ten krok wg. mnie jest nierozważny. Ja szalowałem ławy fundamentowe, a same fundament wykonałem z bloczków, jest to sprawdzona technologia, a na koniec dodam, że fundamenty są bardzo istotnym etapem budowy i szalenie ważnym. Jeżeli coś zostanie sknocone, to konsekwencje mogą być ogromne.

pozdrawiam:

Darek
Napisano
No właśnie chodzi o to, że w projekcie nie ma żadnego zbrojenia. Nie ma ław ani wieńca.
Ma być tylko rów, zalać betonem i wsio. A poziom ponad grunt dorównać bloczkami betonowymi.
Nie chodzi mi już o to, że deszcz mi to zaleje albo coś - zdaję sobie sprawę z tego ryzyka.
Ale dziwi mnie bardzo totalny brak zbrojenia, ław i wieńców!

Według obliczeń projektanta takie fundamenty są w stanie udźwignąć 6,5 tony na każdy metr bieżący fundamentu.

Nośność = 1,5kg/cm2
Szerokość fund. = 43cm
Długość fundamentu = 100cm

Siła = Nośność * szerokość fund. * dług. fund. = 1,5kg/m2 * 43cm * 100cm = 6450kg tj. niecałe 6,5 tony.

Więc powinno wytrzymać... po co w takim razie jest zbrojenie?

A może dla pewności dać zbrojenie u dołu tego "klocka"? Proszę o pomoc.
Napisano
Cytat

No właśnie chodzi o to, że w projekcie nie ma żadnego zbrojenia. Nie ma ław ani wieńca.
Ma być tylko rów, zalać betonem i wsio. A poziom ponad grunt dorównać bloczkami betonowymi.
Nie chodzi mi już o to, że deszcz mi to zaleje albo coś - zdaję sobie sprawę z tego ryzyka.
Ale dziwi mnie bardzo totalny brak zbrojenia, ław i wieńców!

Według obliczeń projektanta takie fundamenty są w stanie udźwignąć 6,5 tony na każdy metr bieżący fundamentu.

Nośność = 1,5kg/cm2
Szerokość fund. = 43cm
Długość fundamentu = 100cm

Siła = Nośność * szerokość fund. * dług. fund. = 1,5kg/m2 * 43cm * 100cm = 6450kg tj. niecałe 6,5 tony.

Więc powinno wytrzymać... po co w takim razie jest zbrojenie?

A może dla pewności dać zbrojenie u dołu tego "klocka"? Proszę o pomoc.



Witaj
ja mam też glinę i u mnie fundamenty wyglądały tak:
najpierw wylali chudziaka jako podkład - 10 cm
później ławy ze zbrojeniem - wysokie na 35 cm, szerokie na 70 cm
ponieważ budynek jest na glinach kierownik budowy zadecydował że dodatkowo trzeba zrobić wieniec zbrojony usztywniający konstrukcję (nie zawsze jest on uzasadniony, jak jest dobry grunt to nie trzeba go wykonywać)
Ławy wylewane bezpośrednio do wykopu.
Napisano
w projektach są różne rzeczy, a co z adaptacją twojego projektu do działki, ten kto to robi powinien ewentualnie zmodyfikować fundament z projektu na odpowiedni do twoich warunków glebowych i tak jak piszą poprzednicy powinien zalecić lub nie zbrojenie. Jest jeszcze kierownik budowy który też ma tutaj coś do powiedzenia.
A zbrojenie, lanie do szalunku, podkład z chudego betonu, czy folia to są "nowości" ostatnich lat i nie zawsze konieczne.
Jeszcze nie tak dawno kopało się wykop zalewało betonem i to mieszanym na placu w betoniarce i nie słychać raczej aby coś się działo z tymi fundamentami.
Napisano
A zbrojenie, lanie do szalunku, podkład z chudego betonu, czy folia to są "nowości" ostatnich lat i nie zawsze konieczne.
Jeszcze nie tak dawno kopało się wykop zalewało betonem i to mieszanym na placu w betoniarce i nie słychać raczej aby coś się działo z tymi fundamentami.
[/quote]


Witam,

Czasy w kórych wykonywano fundamenty w opisany przez Ciebie sposób, mam nadzieję bezpowrotnie minęły, teraz wyrabianie betonu na placu budowy jest po prostu nieopłacalne, a i jakość tego materiału pozostawia wiele do życzenia. Niejednokrotnie oglądałem popękane fundamenty, a także ściany domów, właśnie z tego powodu. Tam gdzie nie bylo np. zbrojenia ław , czy wieńca na fundamentach skutkowało to tym, że wytrzymałościowo nie przeniosły wystarczającego obciążenia. W dalekiej przezszłości bywało i tak, że aby zaoszczędzić na betonie niektórzy wrzucali w wykopy znaczną ilość kamieni polnych, ale z całą pewnością to konstrukcji nie wzmocniło.

pozdrawiam:

Darek
Napisano
Cytat

Witam
To mój pierwszy post i temacik jak wyżej.
Mam projekt, mały domek z użytkowym poddaszem łącznie nieco ponad 100m2.
Chodzi mi o nietypowe fundamenty jakie wykreślił w projekcie projektant icon_smile.gif
szerokość fundamentów ponad 40cm (chyba 43cm jak dobrze pamiętam - nie chce mi się teraz zaglądać)
wysokość 100cm

na działce jest glina, twarda jak skała - ale tylko z wierzchu - przynajmniej do 60cm których kopałem - bo niżej niestety nie wiem co jest a słyszę od budujących się tam w pobliżu ludzi że piwnicy nie zrobię (nie wiem czemu i o czym to świadczy - nie znam się)

Te fundamenty mają być lane prosto w grunt - ja przed zalaniem obłożę rowek folią hydroizolacyjną (dobrze zrobię?)

i tu najdziwniejsza sprawa BEZ ZBROJENIA - ja się szczerze trochę boję...

co wy na to?

czy mogę sam (wbrew projektowi) dać zbrojenie?
jeśli tak to o jakich wymiarach do takiego fundamentu? (43x100)

aha ten domek będzie bez piwnicy jeśli to ma jakieś znaczenie...

pozdrawiam



Witam!
Jestem po studiach budowlanych, w prawdzie nie mam za dużo doświadczenia, ale mogę się podzielić odrobiną wiedzy. Po pierwsze zbrojenie jest potrzebne, jakiekolwiek chociaż, bo inaczej fundament będzie pękał w wyniku nierównomiernego osiadania, a co za tym idzie mogą Ci się pojawić pęknięcia na ścianach.

Po drugie, nie wykładaj pod żadnym pozorem wykopu folią, zrobisz wannę w której będzie się zbierała woda, bo jakby ta folia nie była przyklejona do fundamentu to zawsze dostanie się tam ta woda i będzie miała bardzo duży problem, żeby stamtąd odpłynąć. Jednym słowem fundamenty będą ciągle w wodzie.

Po trzecie, zasypywanie fundamentów - pamiętaj, żeby zasypać fundamenty TĄ SAMĄ GLINĄ KTÓRĄ WYKOPAŁEŚ. Bo glina nie przepuszcza wody i jak zasypiesz piaskiem, to znowu powstanie wanna, bo woda wpłynie do zasypanego wykopu i nie będzie miała drogi ucieczki, a jeżeli zasypiesz gliną to woda naturalnie się będzie rozchodzić w swoje strony.

Jeśli chodzi o Twój dziwny fundament to proponuję się skonsultować z innym "fachowcem". Może kierownik budowy by Ci coś doradził?

A jeżeli to Twoj znajomy to zróbcie to po swojemu i nikt się nie dowie icon_smile.gif Podbetn - 10cm, fundament żelbetowy - 35-40cm wysokości (szerokość natomiast zależy od nośności gruntu) i na to ściany fundamentowe z bloczków lub betonowe z wieńcem żelbetowym.

Pozdrawiam

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez Andrzej: Witam, mam blachodachowke od Pruszyńskiego. Minela gwarancja i korozją pojawiła się na przetłoczeniach. Porażka!!!!
    • Szukasz pokrycia dachowego, które łączy w sobie nowoczesny design, trwałość i łatwość montażu? Jeśli tak, to zwróć uwagę na blachodachówkę modułową Płaska Plus. To rozwiązanie, które zdobywa serca inwestorów, architektów i ekip dekarskich – bo nie tylko świetnie wygląda, ale i gwarantuje funkcjonalność na długie lata. Przyjrzymy się jej bliżej: od estetyki i parametrów technicznych, przez montaż i konserwację, aż po gwarancje producenta. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budownictwob2b.pl/dachy/baza-wiedzy/pokrycia-dachowe/56872-plaska-plus-od-pruszynski-idealna-blachodachowka-panelowa-do-nowoczesnych-domow
    • Blaty i stoły z litego drewna to inwestycja na lata – piękne, naturalne i trwałe, pod warunkiem że zadbamy o ich prawidłową ochronę i pielęgnację. Produkty Osmo oparte na naturalnych olejach i woskach od lat cieszą się uznaniem wśród stolarzy, projektantów wnętrz i użytkowników, którzy oczekują nie tylko estetyki, ale także bezpieczeństwa w codziennym użytkowaniu. Poniżej prezentujemy sprawdzone rozwiązania Osmo dedykowane do blatów kuchennych i stołów:   1. Top-Olej do blatów kuchennych 3028 Jedwabisty Połysk (0,5 L)    Bestseller wśród produktów Osmo Top-Olej 3028 to specjalistyczna powłoka ochronna do blatów kuchennych, stołów i innych powierzchni roboczych z drewna. Łączy w sobie zalety naturalnych olejów i wosków, tworząc odporną na wodę i plamy warstwę, która jednocześnie pozwala drewnu oddychać. wykończenie: jedwabisty połysk – podkreśla naturalny rysunek drewna, nadając mu elegancji, przeznaczenie: blaty kuchenne, stoły, deski robocze, meble, bezpieczeństwo: dopuszczony do kontaktu z żywnością, idealny do kuchni, łatwa aplikacja: nakładany pędzlem lub wałkiem, schnie równomiernie, nie tworząc plam. To idealne rozwiązanie dla osób, które chcą nadać swojemu blatowi nie tylko estetyczne wykończenie, ale również skuteczną ochronę przed wilgocią i zabrudzeniami.   2. Zestaw pielęgnacyjny do blatów kuchennych i roboczych 177   Bestseller i praktyczny wybór Regularna konserwacja blatów olejowanych to klucz do ich trwałości. Zestaw pielęgnacyjny Osmo 177 zawiera wszystkie niezbędne akcesoria i środki do: czyszczenia powierzchni z codziennych zabrudzeń, odświeżenia powłoki olejowej, drobnej renowacji bez konieczności całkowitego szlifowania blatu. Dzięki niemu blat pozostaje gładki, odporny na wodę i łatwy w utrzymaniu. To doskonałe rozwiązanie zarówno do bieżącej pielęgnacji, jak i okresowego odnowienia powierzchni.   3. Płyn do czyszczenia w sprayu 8026 Bezbarwny (0,5 L)   Bestseller w kategorii „Czyszczenie i pielęgnacja” Codzienna pielęgnacja blatów kuchennych nie musi być skomplikowana. Płyn Osmo 8026 w wygodnym sprayu został opracowany z myślą o bezpiecznym i skutecznym czyszczeniu powierzchni olejowanych. przeznaczenie: wszystkie powierzchnie drewniane wykończone olejem, właściwości: delikatnie czyści, nie niszcząc powłoki ochronnej, bezbarwny i neutralny – nie zmienia koloru drewna, wygodna aplikacja – wystarczy spryskać i przetrzeć miękką ściereczką. Dzięki regularnemu stosowaniu blat pozostaje higieniczny, odporny na plamy i zachowuje swój naturalny wygląd.   Produkty Osmo do blatów kuchennych i stołów drewnianych to kompleksowe rozwiązanie: Top-Olej 3028 – zapewnia ochronę i piękne wykończenie, Zestaw pielęgnacyjny 177 – ułatwia konserwację i odnawianie powierzchni, Płyn do czyszczenia 8026 – dba o codzienną higienę i świeżość blatów. Dzięki nim drewniane blaty stają się odporne na wilgoć, plamy i zabrudzenia, a jednocześnie zachowują naturalny urok drewna. To inwestycja w trwałość i estetykę na lata.  
    • Raczej nie jest, ale pewności nie ma. Wypadałoby pobrać próbki wody z rury przed zaworem antyskażeniowym, albo przed reduktorem i porównać z próbką wody pobranej z kranu. Poza tym przeglądnąć wszystkie elementy związane z podłączeniem do wodociągu - może tam się cos zatrzymało? zresztą, okresowo zawsze warto przyglądać się wszystkiemu w okolicy licznika wody, bo to miejsce bardzo narażone na awarie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...