Skocz do zawartości

Jakie rury do wody, do domu?


Recommended Posts

Napisano
Cytat

Siema,
Mam pytanie, ciepłą wodę lepiej zrobić rurami plastikowymi, stalowymi czy może miedzianymi?
Dzięki za odpowiedzi. icon_biggrin.gif

Ps. Na czym polega pięciostopniowość pompy?


Ja już od kilku lat robię głównie w plastiku , ciepła woda w stali to kamień i rdza a biorąc pod uwagę podłą jakość obecnie produkowanych rur - odradzam. Z miedzią też różne cuda się zdarzają ; niedawno kolega miał ciekawy przypadek : klient reklamował instalację , bo mu się sitka od baterii zapychały . Koniec końców okazało się , że gość ma tak dziwną wodę , z której w połączeniu z miedzią i temperaturą wytrącał się piasek.
Ps. pięciostopniowość polega na tym , że pompa ma pięć stopni podnoszenia tzn. każdy kolejny stopień daje wyższe ciśnienie na wyjściu. Po co ci pięć stopni? Nie potrzebnie władujesz się w koszta. Trzy stopnie ci całkowicie wystarczą.
Napisano
Najlepsze do wody są rury z PP zgrzewane , z tym że do gorącej są grubsze w płótnie ,ale najlepiej kup wszystkie takie ,można też dać pex zaciskany ,ale pod żadnym pozorem nie daj się namówić na plastyk klejony ,co do pompy to jaka to pompa ,głębinowa,czy obiegowa
Napisano
Każdy system jest dobry i zły. Należy szukać takiego, jaki stosuje nasz instalator, bo on zrobi go dobrze. Jeżeli komuś każemy robić z PEXa, a on tylko zgrzewał, to na pewno spapra robotę.
Jednak plastik jest raczej najlepszy. Przy zgrzewanym należy zwrócić uwagę na prawidłowość wykonania połączeń. Czasy nagrzewania są tu sprawą pierwszorzędną.
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
jesli chodzi o wode uzytkowa to tak PP zgrzewany najlepszy ,mozy byc pex ale juz jest gorszy ,moze byc miedz pod warunkiem zastosowania odpowiednich past do lutowania ,napewnio nie nipco ,czy inne wynalazki z tworzyw
Napisano
Co to znaczy -''najlepszy''?
Najtrwalszy,najtańszy,najwygodniejszy w montażu?
PP na pewno jest trwały i tani,ale w montażu bywa różnie.Małe średnice przy nie umiejętnym wciskaniu kryzują się do wewnątrz.Większe mają złączki wielkości pięści a w środku otworek 1/2''.W ogóle złączki dość znacznie potrafią stłumić przepływ.Rury są potwornie grube.System nie wybacza żadnych błędów a poprawki i zmiany bywają koszmarne.
Jedyną zaletą PP przeważającą nad innymi jest cena.
Najlepszy jest wg. mnie system Hepworth,tyle,że dość drogi.
Zaciskane uważam za badziew.Niesamowicie łatwo to zepsuć w robocie.Wystarczyło,że raz mi się lekko śruba w zaciskarce poluzowała i wszystkie złączki do poprawki.Trzeba też bardzo uważać podczas wyginania rury blisko złączki,bo się potrafi normalnie złamać.Za delikatne toto przy montażu.Robiłem Multyramą i Henco.Ceny zaciskanych też za wysokie.Hepworth wychodzi taniej i z montażem nie ma tyle ceregieli.Złączki można wykorzystać wielokrotnie,poprawiać,zmieniać.Rura nawet po złamaniu jest pewna.
O klejonych nawet szkoda pisać.
Napisano
Co to znaczy -''najlepszy''?
Najtrwalszy,najtańszy,najwygodniejszy w montażu?
PP na pewno jest trwały i tani,ale w montażu bywa różnie.Małe średnice przy nie umiejętnym wciskaniu kryzują się do wewnątrz.Większe mają złączki wielkości pięści a w środku otworek 1/2''.W ogóle złączki dość znacznie potrafią stłumić przepływ.Rury są potwornie grube.System nie wybacza żadnych błędów a poprawki i zmiany bywają koszmarne.
Jedyną zaletą PP przeważającą nad innymi jest cena.
Najlepszy jest wg. mnie system Hepworth,tyle,że dość drogi.
Zaciskane uważam za badziew.Niesamowicie łatwo to zepsuć w robocie.Wystarczyło,że raz mi się lekko śruba w zaciskarce poluzowała i wszystkie złączki do poprawki.Trzeba też bardzo uważać podczas wyginania rury blisko złączki,bo się potrafi normalnie złamać.Za delikatne toto przy montażu.Robiłem Multyramą i Henco.Ceny zaciskanych też za wysokie.Hepworth wychodzi taniej i z montażem nie ma tyle ceregieli.Złączki można wykorzystać wielokrotnie,poprawiać,zmieniać.Rura nawet po złamaniu jest pewna.
O klejonych nawet szkoda pisać.
Napisano
Ja znów uważam, że:
PP jest fajne, ale ma te minusy, o których pisał adamis. Ma też plusy, a największym jest to, że po połączeniu, jest to JEDEN kawałek.
Uważam również, że zaciskane są fajne, ale te, bez oringów. Zresztą nie tylko zaciskane.
Hepworth ? drogi. Klejone robiłem już w 1992 na wodę i CO. Pracuje to do dzisiaj bez zastrzeżeń.
Inne, też mają zalety i wady. Nie ma idealnych. Do każdego systemu instalator musi mieć serce i chęć zrobienia jak najbardziej poprawnie - podpory, kompensacje, dobór do parametrów pracy itp. Potem, to proza.
Napisano
Cytat

Ja znów uważam, że:
PP jest fajne, ale ma te minusy, o których pisał adamis. Ma też plusy, a największym jest to, że po połączeniu, jest to JEDEN kawałek.
Uważam również, że zaciskane są fajne, ale te, bez oringów. Zresztą nie tylko zaciskane.
Hepworth ? drogi. Klejone robiłem już w 1992 na wodę i CO. Pracuje to do dzisiaj bez zastrzeżeń.
Inne, też mają zalety i wady. Nie ma idealnych. Do każdego systemu instalator musi mieć serce i chęć zrobienia jak najbardziej poprawnie - podpory, kompensacje, dobór do parametrów pracy itp. Potem, to proza.


no Ja robiłem juz w poczatku 90 roku klejone i wiem jedno tak sie materiał utwardza po czasie ze od samego patrzenia pęka są instalacje na nipco ktore do dzis pracuja jakims cudem ale prawdopodobnie dlatego ze zasły kamieniem ,najlepszym dowodem ze nipco to najgorsze roziwazanie jest to ze w połowie zeszłego roku firmy wycofały sie z produkcji rur do wody zarówno ciepłej jak i zimnej aza poł roku to nawet złaczki niezanjddziesz zeby naprawic ewentualnie
Napisano
PP jest OK
Klej jest OK
PEX jest OK
Wszystko jest OK.Ale zalezy gdzie , na co i z czym.

PEX jest dobrym rozwązaniem jako skuteczniejszy system CO w tworzywie.Wytrzymuje chwilowe przyrosty temperatur a izlaczki sa odporniejsze. PP juz sobie nie poradzi.Zaczna sie cyrki z tym przy CO. Jesli chodzi o skrecane czy prasowane.Przy CO proponuje na zewnatrz i skręt.mamy wgląd do instalacji.jesli na "chama" musimy zobic w scianie to tylko prasa. Bron Panie Boze od skretu w scianach. Rozmawialem z gosciem na GiGU ,który testował ten system przed pojawieniem sie go na rynku.
Rury sa nie botycznie wytrzymale.Przy zimnej wodzie złącza wytrzymywały 60 atm ! Rura zaczela sie giąc a zlaczka ni huhu.Przy cieplej max. 12 atm. i zlaczki rozciekaly sie..
Moje spostrzezenie na temat Pexu skrecanego przy CO.
Zlączki po dokreceniu kluczem ( nie na hama tylko z czuciem) potrafia sie rozkrecic!!! Zauwazylem ze po 1 sezonie grzewczym nakretki na zlaczkach mozna odkrecic ręką a same polaczenia sie rozciekaja.Woda powoli robi kap kap. Po dokreceniu problem znika. Praktycznie dzieje sie to na wszystkich zlaczkach. Mysle ze tak sie dzieje przy znaczacych roznicach w temperaturach. Ze wzgledu na to ze ogrzewanie nie pracuje non stop np na poziomie 45-55 st tylko rusza w sezonie grzewczym np codziennie ok godziny 16-17 i "gasnie" ok 1 w nocy , zlaczki poprostu pracując rozluzniaja sie.Zaznaczam ze wszystkie pierscienie i nakretki zostaly prawidlowo skrecone

Z wodą jest roznie.W pexie w cieplej moze dziac sie podobnie do tego co pisalem wyzej zwlascza ze ciepla woda biezaca nie leci non stop. PP daje rade ale z montazem w trudnych wnekach czy miejscach jest ciezko.Czesto trzeba dwoch ,zeby sie nie poparzyc maszyną.
Klej odradzam gdyz oprocz zalety bardzo prostego montazu minusem jest jego kruchosc nie mowiac o tym ze nie wolno !!! wystawiac tego na dzialenie nawet chwilowego mrozu.Rura kruszeje w moment i peka.
HEPworth ma te przewage ze jest inteligentny (polibutylen).Gdy woda w rurce zamarznie rurka zwieksza objetosc wraz z lodem.Wiadomo do pewnego stopnia ale zawsze to cos.Potem gdy odmarznie wraca do poprzedniego kształtu.Taie info otrzymałęm od głownego dystrybutora. Wlasnie dlatego Hepwort kłade w miejscach wrazliwych na zmiany temperatury.Otuliny swoja drogą. Przekonalem sie ze zdaje egzamin.
Dokonalem rowniez pewnego eksperymenty ( w sumie na sobie) Hepwortha polaczylem zlaczkami do miedzi (fi15mm). Dzial bez zastrzezen procz tego ze nie da sie rura krecic.Trzyma jak diabli. Ot taka moja uwaga.
Miedzi do wody nie daje.Wole PP.Jets bardziej obojene chemicznie a wode w koncu spozywamy.Kapieli nie biore pod uwage.
Miedz jest ok pod wzgledem twardosci i wytrzymalosci mechanicznej.Za to bardzo przewodzi cieplo i stosowanie otulin jest 1 przykazaniem dla tego systemu.
W PP producenci zachecaja ale nie nakazuja stosowania otulin ( przewaznie klade na wiekszych odglosciach w scianach) gdyz straty sa umiarkowane i znajduja sie w normach.
Ciekawostka :
Przenikanie ciepla dla styropianu : 0.039
dla aluminium .............................50.00 !
Niewiele mniej plasuje sie miedź.


PZDR
MG
Napisano
Cytat

Siema,
Mam pytanie, ciepłą wodę lepiej zrobić rurami plastikowymi, stalowymi czy może miedzianymi?
Dzięki za odpowiedzi. icon_biggrin.gif

Ps. Na czym polega pięciostopniowość pompy?



Ja z doświadczenia polecam rury wielowarstwowe lub pex, a jeśli chodzi o system to bym polecił np UPONOR, montaż instalacji jest po prostu banalny w tym systemie i bardzo szybki a cenowo tańszy od wavina i co przede wszystkim trwały i niezawodny

a co do pompy to tak jak już pisali poprzednicy

Pozdrawiam

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
    • Dzięki za odp.   Mam właśnie bardzo złe przeczucie ze jak przegadam temat z radca to okaże się ze prawo to jedno a urzędy i tak mogą chcieć dokumentów.   Na ten moment nie mam nawet działki - próbuje się rozeznać ogólnie w temacie.   Ogólne informacje da się jakoś znaleźć, ale szukając detali następuje niestety zderzenie ze ścianą.
    • Odpowiedź może być tylko jedna. Metalowe! Może je zniszczyć tylko siła fizyczna. Plastyk zniszczy nawet promieniowanie słoneczne UV.
    • Muszę wymienić rynny i zastanawiam się, czy iść w te plastikowe, czy może zainwestować w metalowe? Plastikowe są tańsze, ale boję się, że słońce i mróz szybko je zniszczą. Metalowe z kolei są droższe, ale podobno niezniszczalne. Jakie macie doświadczenia z jednymi i drugimi? Które rynny są łatwiejsze w montażu i które wymagają mniej konserwacji? Chciałabym podjąć dobrą decyzję, żeby nie żałować za parę lat.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...