Skocz do zawartości

Pierwsze kroki - od czego zacząć?


Recommended Posts

Napisano
Witam wszystkich.

Jestem całkiem zielony w temacie budowy. Co prawda działka już kupiona, jednak do tego by zamieszkać we własnym domku jeszcze długa droga.
No i tu pojawia się pytanie: Od czego zacząć?
Wiem, że jest jeszcze stos papierkowej roboty przede mną, wybór projektu itd. Jednak mam pewien problem. A mianowicie żeby dobrze wybrać projekt należy mieć jakąś choćby podstawową wiedzę na temat tego jakich materiałów chciałbym użyć, jaka ma być bryła itd.
Mój znajomy namawia mnie do przestudiowania WSZYSTKICH wydań Muratora, co uważam za zbyt szerokie podejście do problemu. Poza tym po co mi informacje na temat domków z drewna albo parterowych jak wiem, że nie będę takiego budował.
Przyznam, że trudno tak po omacku szukać w Muratorach tego co może mi się przydać a co może okazać się zbędne. Ponadto trzeba wziąć pod uwagę fakt, iż piszący artykuły w prasie często naganiają na kupno pewnych rzeczy.

Jeżeli założymy, że domek ma być od 120-150m2, piętrowy lub z poddaszem użytkowym, dach musi być dwuspadowy bądź czterospadowy (warunki zabudowy), garaże mogą być osobno, bez piwnicy. Wymiary domu nie są zbytnio ograniczane działką (dość duży teren). Ponadto musi być taras

Stąd bierze się pytanie: Co według Was, Forumowiczów jest najlepszą skarbnicą wiedzy?
Gdzie szukać i jakie powinny być moje pierwsze kroki?

Serdecznie dziękuję i pozdrawiam wszystkich
Napisano
Na początek proponuję ci poprzeglądać sobie katalogi z projektami domów lub w internecie , tam możesz zorientować się jakie są możliwości co ci się podoba, jest też podana kalkulacja cenowa w jakiej technologii dom można wykonać itd.
Napisano
już prawie na 100% wiem jak ma dom wyglądać z zewnątrz. Mam jeszcze wątpliwości co do wnętrza. Co do projektów to mało który pasuje i trzeba by robić poprawki, więc zastanawiam się nad projektem indywidualnym. Ale nie musi być indywidualny.
A po wyborze projektu co dalej?
Dziękuję
Napisano
do wyboru projektu jest jeszcze daleka droga. Jeśli dla tego terenu jest plan zagospdarowania przestrzennego to na podstawie jego zapisów dobierasz projekt, jeśli nie, to musisz w gminie złożyć wniosek o warunki zabudowy. Jak już je dostaniesz to dopiero wybierasz projekt. Do wyboru projektu potrzebna Ci będzie mapa geodezyjna oraz szerokość działki: geodeta koszt od 400 do 1200zł. Warto zrobić badania gruntowe, będą one potrzebne dla konstruktora: koszt to ok. 300 zł za odwiert (dla domu jednorodzinnego robi się 3 otwory).
Musisz oczywiście wystąpić o warunki techniczne przyłączenia poszczególnych mediów.
Co do wyboru projektu: musisz sam wiedzieć co potrzebujesz mieć w domu, co do technologii kieruj się rozsądkiem, ale już na tym etapie warto wiedzieć jaką chcesz mieć wentylację (grawitacyjną czy mechaniczną) , jakie ogrzewanie, czy kominek, itp. Dobry jest dwumiesięcznik Dudujemy Dom, Murator taki sobie.
Odpowiedz sobie na pytanie czy twój dom ma być budowany w technologii tradycyjnej czy energooszczędnej (ta podnosi koszty budowy, ale obniża koszty eksploatacji), jaki dach (to zazwyczaj podaje gmina w warunkach lub planie). Czasami bywa że ludzie dobierają projekt po pół roku.
powodzenia
Napisano
Z tego co mam w akcie notarialnym to jest uchwalony miejscowy plan przestrzenny i działka została oznaczona symbolem "23M" (ciekawe co to?) jako teren zabudowy mieszkaniowej. No i jeszcze pytałem w gminie to tez powiedzieli że dla tych terenów jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.
Innych wytycznych nie mam na razie.

Czyli z tego co piszesz to muszę:
1. Wystąpić o jakieś wytyczne co do miejscowego planu zagospodarowania do gminy
2. Wystąpić o mapkę geodezyjną (do jakiej instytucji?)
3. O co chodzi z tą szerokością działki?
4. Do czego potrzebne są badania gruntowe?
5. Co do mediów to skrzynka z prądem już postawiona. Kanalizy nie ma czyli szambo albo przydomowa oczyszczalnia ścieków, a co do wody to trzeba wiercić studnię. Czy to znaczy ze nadal muszę występować o warunki techniczne przyłączenia wody i kanalizy (i gdzie się po to zgłaszam?)?
6. Jak już będę miał powyższe dokumenty to wtedy robię projekt?
7. Co do technologii to jeszcze nie wiem, na pewno tanio icon_smile.gif - jeszcze muszę się dokształcić w tym temacie.
8. Budowa energooszczędna w miarę możliwości finansowych.
9. Co po uzyskaniu projektu? Kiedy jakieś pozwolenie na budowę?
10. Ile lat są ważne te wszystkie dokumenty?

Dziękuję i pozdrawiam
Napisano
Cytat

Z tego co mam w akcie notarialnym to jest uchwalony miejscowy plan przestrzenny i działka została oznaczona symbolem "23M" (ciekawe co to?) jako teren zabudowy mieszkaniowej. No i jeszcze pytałem w gminie to tez powiedzieli że dla tych terenów jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.
Innych wytycznych nie mam na razie.

Czyli z tego co piszesz to muszę:
1. Wystąpić o jakieś wytyczne co do miejscowego planu zagospodarowania do gminy
2. Wystąpić o mapkę geodezyjną (do jakiej instytucji?)
3. O co chodzi z tą szerokością działki?
4. Do czego potrzebne są badania gruntowe?
5. Co do mediów to skrzynka z prądem już postawiona. Kanalizy nie ma czyli szambo albo przydomowa oczyszczalnia ścieków, a co do wody to trzeba wiercić studnię. Czy to znaczy ze nadal muszę występować o warunki techniczne przyłączenia wody i kanalizy (i gdzie się po to zgłaszam?)?
6. Jak już będę miał powyższe dokumenty to wtedy robię projekt?
7. Co do technologii to jeszcze nie wiem, na pewno tanio icon_smile.gif - jeszcze muszę się dokształcić w tym temacie.
8. Budowa energooszczędna w miarę możliwości finansowych.
9. Co po uzyskaniu projektu? Kiedy jakieś pozwolenie na budowę?
10. Ile lat są ważne te wszystkie dokumenty?

Dziękuję i pozdrawiam


Ad1. Do UG po wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy dla danego obszaru
Ad2. Do geodety po mapki do celów projektowych (ważne 6 miesięcy) - geodetę można znaleźć w ich spisie np w internecie urząd gminy też powinien mieć coś takiego na składzie, najlepiej u kilku dowiedzieć się o cenę bo rozbieżności są duże.
Ad3. Tym bym się nie przejmowała jeżeli teren jest duży (domy dobiera się do min szerokości działki)
Ad4. Badania są potrzebne do obliczeń konstruktorskich , na różnym gruncie stawia się różne ławy fundamentowe.
Ad5. Potrzebne są warunki przyłączenia prądu, wody, kanalizacji, jeśli nie ma kanalizacji to projektuje się szambo, bo oczyszczalnia jest tylko na zgłoszenie, ale nie zawsze można ją mieć (chcecie mieć studnie, a w tym przypadku są obostrzenia jeśli chodzi o odległości) , dlatego lepiej mieć w projekcie szambo, jeśli chodzi o studnię to nie bardzo się orientuję ale wodociągi nie będą potrzebne, ale chyba projekt studni.
Ad6.Jeszcze jest potrzebne wyłączenie gruntu pod budynek z produkcji rolnej, nie które gminy mimo planu zagospodarowania przestrzennego sobie tego życzą.
Jeszcze jest potrzebne pozwolenie na lokalizację zjazdu drogowego na posesję (do urzędu gminy pisemko)
Wypis z rejestru gruntów, że jesteśmy właścicielami posesji.
Ad9. Czas na uzyskanie pozwolenia to ok 60 dni roboczych jak wszystko jest ok, chociaż podobno przepisy się zmieniły i to trzeba doczytać lub dowiedzieć się w UG.
Ad10. Większość dokumentów ważne jest pół roku, ale pozwolenie 2 lata.
Z własnego doświadczenia radzę iść do projektanta, który się zajmie większością rzeczy sam zrobi projekt, oraz projekt zagospodarowania działki i szamba no i studni albo przynajmniej doradzi coś sensownego.
Życzę powodzenia i cierpliwości.
Napisano
ja napisze krótko jak to było u nas icon_biggrin.gif
Kupiliśmy działkę ponieważ była pięknie położona i miała dobrą cenęicon_smile.gif A dobrą cenę miała dlatego że tylko 4 ary były na niej budowlane:) więc musieliśmy zmiescić się ze wszystkim na 40 chyba % z 4 arów (taki jest plan zagospodarowania)
Ja proponuję zrobic tak
Kiedy już będziecie wiedzieć jaki mniej więcej podoba wam się projekt (wybierając go weźcie pod uwage naprzykład to czy nie chcecie korzystac z kredytu sponsorowanego- my chcieliśmy- więc z góry wiedzieliśmy że nie możemy przekroczyć 140 m2 powierzchni użytkowej) proponuje zanim projekt kupicie, iśc z nim w dwa miejsca
1. do architekta (najpierw zasiegnąc opini znajomych- w moim mieście ceny poszczególnych architektów róznią się nawet i o 200%)- i nasza pani architekt wytłumaczyła nam bardzo łopatologicznie co teraz po kolei musimy załatwić a cześć rzeczy załatwiła za nas- i przede wszystkim oceniła czy ten konkretny dom może stac na tej konkretnej działce- dopiero potem kupiliśmy projekt. Jeśli podoba wam się ogólny układ i z zewnątrz, szybciej i taniej jest kupić projekt gotowy- a w środku można zmienić większośc rzeczy.
2. my potem poszlismy na szczegółową rozmowę do szefa firmy budowlanej która buduje nasz dom. On pomedytował nad naszym projektem kilka dni i wycenił dokładnie każdy etap- kiedy już zaakceptowaliśmy wycenę kupiliśmy projekt- budujemy już pól roku i odpukać trzyma się tej wyceny co do grosza.
Tez byliśmy zieloni jak trawka w tych kwestiach i do tego ciagle jestesmy w pracy - ale dzięki pomocy właśnie architekta na początku i wyborze bardzo dobrej firmy budującej nasza budowa przebiega jak dotąd sprawnie i bez zgrzytów. Załatwiać zaczęlismy cokolwiek w marcu, w kwietniu kupiliśmy projekt, w lipcu mieliśmy komplet dokumentów i przyznany kredyt, 1 sierpnia koparki wjechały na działkę- dzisiaj tynkujemy środek, mamy stan surowy zamkniety z instalacjami. Parapetówkę planujemy tak około rocznicy wjazdu koparek- czyli na sierpień jak sie uda.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
także życzymy dużo cierpliwosci, lub tak jak my; kupilismy projekt i dalej dalismy to do architekta na kilka drobnych zmianek i pozałatwianie wszystkich papierków do pozwolenia na budowe , kosztowało nas to 1200zł ale bez nerwów stania w urzedach
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Moja rada jaką moge ci polecic ,jest taka. Wiedza ,wiedza ,wiedza ! -im wiecwj poczytasz,tym wiecej wywnioskujesz,a wtedy sam sobie odpowiesz o co ci chodzi(jestem na tym samym etapie,a na tym forum przeczytałem juz wszystko.) Powodzenia pozdrawiam !

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • No wyszło petarda i nic się z tym nie dzieje. 
    • Oto instrukcja krok po kroku, jak skutecznie odszarzyć i odnowić taras drewniany za pomocą Osmo -Gel 6609:     Krok 1: Przygotowanie tarasu Usuń meble ogrodowe i inne przedmioty z tarasu. Zamiataj taras, aby usunąć luźny brud, liście i inne zanieczyszczenia. Dokładnie zwilż powierzchnię wodą – to pomoże żelowi równomiernie wniknąć w drewno. Zabezpiecz metalowe elementy i rośliny – przykryj je np. folią, aby uniknąć uszkodzeń przez preparat. Krok 2: Aplikacja Osmo żel do odszarzania ;6609 Dokładnie wymieszaj preparat przed użyciem. Nałóż żel obficie pędzlem lub szczotką wzdłuż słojów drewna. Żel ma konsystencję zapobiegającą ściekaniu, więc nadaje się również na powierzchnie pionowe. Pozostaw żel na około 20 minut, nie dopuszczając do jego wyschnięcia. W razie potrzeby możesz lekko zwilżyć powierzchnię wodą w trakcie działania. Krok 3: Czyszczenie powierzchni Po upływie 20 minut, wyszoruj powierzchnię szczotką tarasową (np. Osmo szczotka do tarasów) zgodnie z kierunkiem słojów drewna. Dokładnie spłucz wodą, najlepiej z użyciem węża ogrodowego lub myjki niskociśnieniowej. Pozostaw drewno do całkowitego wyschnięcia – minimum 24–48 godzin. Krok 4: Ochrona drewna po odszarzeniu Po wyschnięciu drewna, zabezpiecz taras odpowiednim olejem do drewna Osmo, np.: Osmo Tarasowy Olej Ochronny (dla naturalnego wyglądu) Osmo Olej do tarasów z pigmentem (jeśli chcesz odświeżyć kolor) Aplikuj olej cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem do oleju, zgodnie z instrukcją producenta. Wskazówki dodatkowe: Pracuj w pochmurny, ale suchy dzień – nie stosuj środka w pełnym słońcu ani przed deszczem. Nie rozcieńczaj żelu – produkt jest gotowy do użycia. Wydajność: ok. 10 m² z 1 litra przy jednej aplikacji (w zależności od stopnia poszarzenia). Chcesz, żebym przygotował z tego wersję do druku lub do umieszczenia na stronie/sklepie?
    • Ostatnio wchodzę na poddaszę pod wieczór, a nagle się zachmurzyło, drzwi na przestrzał otwarte. Ubieram podkoszulek i nie wiem o co chodzi, bo podkoszulek mokry. Patrzę na higrometr, a tu 89%. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Dobrze, ze się w końcu dowiedziałeś. Przecież mrówki mają "mszycowe" farmy (albo fermy) i nie dadzą ich tknąć, bo mają darmową spadź, żarelko do oporu. Ja od dawna kleję lepem pnie wszystkich drzew i co się tylko da. To taka taśma, dwustronnie klejona. Jedna strona klei do drzewa (korę pnia trzeba w tym miejscu delikatnie zrównać, żeby szparami nie przechodziły pod spodem) i dookoła pociągnąć pasek, taki na 5 centymetrów. A wtedy warstwy wierzchniej żadna mrówka nie przejdzie. I po zawodach. Na rok jest spokój.     Nie skłaniaj się. Mnie schły gałązki wiśnio-czereśni. Wyszukałem gdzieś, ze to szkodnik, którego larwy żyją pod warstwą kory i stamtąd szkodzą. I ze walka z nimi jest bardzo trudna. Wiec drzewka poszły pod siekierę i mam spokój. U Ciebie też może być coś, co mieszka w ukryciu.  
    • Są układy do sterowania żyrandolem na dwóch przewodach + PE oddzielny (nawet w sklepie AVT są), więc nie ma problemu. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...