Skocz do zawartości

Ocieplenie poddasza


Recommended Posts

Napisano
Witam, podobają mi się Pańskie artykuły na temat ocieplania i wentylacji poddaszy. Niestety mam pewiem niedosyt informacji na temat wentylacji dachu pokrytego papą; a mianowicie interesuje mnie wykonanie (opis , rys.) wlotów i wylotów powietrza do przestrzeni między wełną mineralnąm, a odeskowaniem z papą. Dodam, że w moim przypadku budynek jest już gotowy, a tylko chcę zaadaptować poddasz na oddziekne mieszkanie. Zanim została wykonana blachodachówka dom kilka lat stał tylko z odeskowaniem i papą - kalenica również była szczelnie pokryta papą - stąd główny problem z wylotem powietrza wentylującego.
Proszę o odpowied lub informację gdzie szukać.
Pozdrawiam. Kamil
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Technologia ocieplenia polega na utworzeniu pustki powietrznej od strony pokrycia deskami poprzez zamocowanie folii paroprzepuszczalnej odsuniętej ok. 3 cm od deskowania. Można to uzyskać mocując folie do boków krokwi, a następnie układa się wełnę mineralna i kolejne warstwy jak przy typowym ociepleniu. Dla zapewnienia cyrkulacji powietrza w przestrzeni poddachowej konieczne będzie wycięcie deskowania w kalenicy na szerokość ok. 5 cm z każdej strony. Szczelinę tą przykryją dachówki kalenicowe oraz tzw. wróblowka - taśma zapobiegająca zagnieżdżeniu się tam ptaków.
Napisano
Witam,
Dziękuję za odpowieź, ale korzystając z wiedzy fachowców chciałbym jeszcze wyjaśnić kilka problemów;
- sprawa przestrzeni wentylacyjnej pomiędzy odeskowaniem a wełną mineralną jest jasna - czy zanim ułożę wełnę koniecznie muszę zastosować dodatkowo folię paroprzepuszczalną, po co?
- z opisu wynika że nie obejdzie się bez ingerencję w odeskowanie z papą, dobrze zrozumiałem-wycinam odeskowanie wzdłuż kalenicy po 5cm z obu stron?napomnę że już jest ułożona blachodachówka z kalenicą - jeszcze jedna myśl mi przychodzi, mianowicie gdyby ułożyć izolację(wełnę) od ścianki kolankowej do jętek(a nie do szczytu , jak planowałem) oraz pomiędzy jętkami - część powyżej jętek nie byłaby ocieplana - i wówczas w ścianach szczytowych zrobić otwory wentylacyjne - czy to mogłoby zastąpić wycinanie odeskowania? czy to nie wpłynie negatywnie na warunki komfortu w mieszkaniu?ponadto nad jętkami chcę ułożyć kanały systemy DGP;
- i ostatnia sprawa - wloty powietrza, jak je wykonać, obecnie ściany zewnętrzne ocieplone są styropianem aż do odeskowania
Proszę o odpowiedź
Pozdrawiam
Kamil
Napisano
Folia paroprzepuszczalna utrzymuje dystans ocieplenia od deskowania, a jednocześnie chroni przed zawilgoceniem wełny w razie przecieków, kondensacji pary wodnej pod poszyciem. Oczywiście szczytową cześć poddasza można "odciąć" sufitem i na nim ułożyć ocieplenie. Wykonanie otworów wentylacyjnych w ścianach szczytowych nie powinno sprawiać problemów, natomiast trudniej będzie je zrobić w ścianie kolankowej.

Jeśli pod okapami dachowymi nie ma podbitki pozostaje jedynie wywiercenie otworów o średnicy 2 - 3 cm od strony zewnętrznej (na wylot) w liczbie 2 - 3 na każdy odcinek między krokwiami.
Napisano
Witam,

Podsumowując:

- folia paroprzepuszczalna w celu osłony wełny przed skroploną wilgocią lub nieszczelnościami papy) - jaką zastosować?(równowaga między ceną a jakością),mogę prosićo jakieś propozycje?

- odcięcie szczytowej częsci poddasza wełną między jętkami (czy 15cm spełni swoją rolę?)

- wylot powietrza otworami w ścianach szczytowych - jakie powinny to być otwory (2 ściany szczytowe)

- wlot powietrza przez wywiercone otwory (2szt. x 3cm średnicy / na każdą odległość między jętkami)- a co z przyszłą podbitką, ma zasłonić otwory?

Bardzo dziękuję za powyższe odpowiedzi, nie chciałbym nadużywać Państwa czasu, ale chciałbym zrobić poddasze raz a dobrze.

Pozdrawiam
Kamil
Napisano
W uzupełnieniu:
- folia powinna być wysokoparoprzepuszczalna orientacyjnie powyżej 3000 g/m2 na dobę i nie ma większego znaczenia jakiej firmy - może być tania, bo nie będzie narażona na uszkodzenia mechaniczne
- izolacje na jętce lepiej pogrubić do 20 - 25 cm podwyższając krokwie przybitymi listwami lub kładąc druga warstwę wełny na krokwiach (gdy nie trzeba tam wchodzić).
- otwory wentylacyjne w obu ścianach szczytowych o średnicy dostosowanej do typowych kratek wentylacyjnych o średnicy 130 -150 mm.
- w podbitce montowane są co ok. 1m panele wentylacyjne (ażurowe) zapewniony więc będzie dopływ powietrza.
Gość colombo
Napisano
widzę odpowiedzi od ludzi zorientowanych w temacie ,więc i ja zapytam czy konieczna jest folia paro przepuszczalna w dachu o nachyleniu 30 st krytego płytą osb gr,22 mm i papą a docelowo gontem bitumicznym ,czy nie wystarczy pusta przestrzeń pomiędzy płytą a 2 warstwami wełny mineralnej (14 cm rolka i 6 cm płyta twarda z welonem )a potem oczywiście folia nieprzepuszczalna klejona do metalowego rusztu na taśmę dwustronną .będę wdzięczny za podpowiedź bo za 2 tygodnie rozpoczynam pracę .
Napisano
Folia paroprzepuszczalna pełni potrójną rolę – umożliwia odparowanie wilgoci przenikającej przez ocieplenie, chroni wełnę prze zawilgoceniem w przypadku wystąpienia przecieków, kondensacji pary wodnej pod pokryciem oraz zapobiega wydmuchiwaniu ocieplenia. Jak widać sama pustka wentylacyjna to nie wszystko.
  • 6 miesiące temu...
Gość dobre_folie
Napisano
wybór dobrej folii na dach jest podstawową sprawą przy zabudowie poddasza - lektur na ten temat nie brakuje - brakuje tylko fachowców w marketach. Sam miałem do czynienia z takimi co mi doradzili tandetny materiał i przykre zjawiska jak skraplanie się pary wodnej .. grzyb w konsekwencji. Z zainteresowania zacząłem rozprowadzać - proszę sprawdzić moją ofertę: http://strefa-izolacji.pl/index.php?main=kategoria&kategoria=35
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Artykul fajny, ale tylko dla laikow.
Najwiekszy "wielblad" tego artykulu to "folia powinna być wysokoparoprzepuszczalna orientacyjnie powyżej 3000 g/m2 na dobę i nie ma większego znaczenia jakiej firmy - może być tania, bo nie będzie narażona na uszkodzenia mechaniczne".

Takie rzeczy to moga mowic dekarze ze stowarzyszen, czy sprzedawcy w hurtowniach, ktorzy zbijaja fortune na najtanszych produktach, ale nie eksperci w dziedzinie dachow.
Juz tlumacze co mam na mysli.
Mistrz dekarstwa nie moze pozwolic sobie na prace na slabym materiale bo niestety tanio = slabo. Przepuszczalnosc nie musi miec zadnych 3000 g/m2 na dobe, a jezeli tak piszemy to w jakich warunkach. Wiekszosc producentow osiaga taka wielkosc ale w roznych warunkach. Jedyna rzeczywista miara paroprzepuszczalnosci jest parametr sd a nie paroprzepuszczalnosc w gramach. Polskie folie czy chinskie produkty reklamowane szeroko na zeszlorocznych targach tez osiagaly 3000g/m2. I przy dobrych produktach nawet nie powinny stac!
Otoz jakiej firmy folie wybrac ma kluczowe znaczenie, nie firma tu wazna ale jakosc jaka produkuje.
Ja przed wycena dachu nie mam sumienia wciskac inwestorom "tanich a dobrych materialow" bo takich nie ma. A wiadomo, ze moglbym szukac tych tanich, zeby maksymalnie wydusic z nich kase. Na brak zlecen nie narzekam, wiec z czesci projektow wole zrezygnowac.
To ze folia nie bedzie narazona na uszkodzenia mechaniczne nie ma takiego znaczenia. Pomijajac juz najtansze produkty, nawet te ze sredniej polki cena/jakosc, bardzo czestym zjawiskiem jest ze:
najczesciej w okresie 2 miesiace - 1,5 roku czesc membran zanika i to przy prawidlowym wykonaniu dachu. Efekty tego sa rozne: wykruszenia membran, miejscowe stale ich przewilgocenia, marszczenie na granicach zakladowych, czy nawet zanikanie tak jak by membrana czy folia zanikła- najlepiej to wyglada jak pierwotnie jest ona wzmocniona i po jakims czasie zostaje sama siatka. Takie skutki sa spowodowane zlym procesem produkcyjnym. Cytowane slowa sugeruja, ze jak kupimy folie za np. 3 pln/m2 to bedzie ona tak samo dobra jak ta za 8 czy 10, poniewaz obie maja np. 3000 g paroprzepuszczalnosci. Artykul jest ogolnie niezly i zrozumialy dla laika, ale to komentowane stwierdzeenie w tym poscie, jest bardzo duzym splyceniem tematu i brzmi jak by bylo zaczerpniete z jakiegos poradnika w muratorze.
Na uszczelnieniu nie powinno sie oszczedzac.
  • 7 lata temu...
Napisano
Ja polecam izolację masą aerogelową o grubości jedynie 1 mm

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Taras jest na zagłębionym ( około 1m) pomieszczeniu gospodarczym, przylega do budynku, ale dystansuje go 10 cm styroduru, pomieszczenie to jest nieogrzewane. Czy w tej sytuacji ma sens docieplenie styrodurem ścian bocznych zewnętrznych (części fundamentowej zagłębionej około 1m)i naziemnej (około 1m) jak również samej płyty tarasu?
    • Oferujemy profesjonalny montaż  i serwis klimatyzacji w Krakowie i okolicach – zarówno w domach jednorodzinnych, mieszkaniach, jak i w biurach czy lokalach usługowych. Zapewniamy dobór odpowiednich urządzeń, estetyczne wykonanie i pełne wsparcie posprzedażowe. Projektujemy i montujemy nowoczesne systemy wentylacji mechanicznej, które zapewniają prawidłową cyrkulację powietrza i eliminują wilgoć. Realizujemy montaż nowoczesnych pomp ciepła – ekologicznych i bezobsługowych źródeł ciepła dla domów i firm. Pomagamy dobrać odpowiedni system grzewczy, a także świadczymy serwis i wsparcie posprzedażowe.   Sprawdź ofertę https://realklim.pl
    • Jesteśmy na wczasach...  
    • Drewno w ogrodzie, na elewacji czy w architekturze ogrodowej wygląda pięknie – ale tylko wtedy, gdy jest odpowiednio zabezpieczone. Jako ekspert marki Osmo, przedstawiam jeden z najbardziej cenionych produktów do ochrony drewna na zewnątrz: Lazura Olejna Osmo  (oryg. Holzschutz-Öl-Lasur). To sprawdzone rozwiązanie, które chroni drewno przed deszczem, słońcem, promieniowaniem UV, grzybami i pleśnią – a przy tym wydobywa jego naturalne piękno. Czym jest Lazura Olejna Osmo? To dekoracyjny, półtransparentny olejowy impregnat do drewna zewnętrznego, opracowany na bazie naturalnych olejów roślinnych: słonecznikowego, lnianego, sojowego i z ostu. Lazura nie tworzy powłoki filmowej – wnika głęboko w drewno i pozwala mu "oddychać", co zapobiega pękaniu, łuszczeniu i odpryskiwaniu. Zastosowanie elewacje i deski fasadowe pergole, płoty, ogrodzenia domki letniskowe, altany carporty, tarasy (elementy pionowe) drzwi, okna, okiennice (również wymiarowo stabilne elementy) Dlaczego warto? Wydajność: nawet do 26 m² z 1 litra przy jednym malowaniu Odporność na UV i warunki atmosferyczne Zabezpieczenie przed grzybami, algami i pleśnią Nie łuszczy się, nie pęka, nie schodzi płatami Bez konieczności szlifowania przy renowacji Łatwa aplikacja, bez smug i zacieków Dostępne kolory (transparentne) Kolory są półprzezroczyste – zachowują naturalny rysunek drewna, nadając mu odcień zgodny z kolorem lazury. Wszystkie kolory można ze sobą mieszać.   NrKolor Osmo (DE) Nazwa polska 700 KieferSosna 702 LärcheModrzew 703 MahagoniMahoń 706 EicheDąb 707 NussbaumOrzech 708 TeakTeak 710 PiniePinia 712 EbenholzHeban 727 PalisanderPalisander 728 ZederCedr 731 Oregon PineSosna Oregon 732 Eiche hellJasny dąb 739 SilbergrauSrebrnoszary 900 WeißBiały 903 BasaltgrauBazaltowy szary 905 PatinaPatyna 906 PerlgrauPerłowoszary 907 QuarzgrauKwarcowy szary   Sposób użycia Drewno musi być suche i czyste (maks. 20% wilgotności). Lazurę dokładnie wymieszać, nie rozcieńczać. Nakładać cienko wzdłuż słojów, pędzlem do olejów lub wałkiem mikrofibrowym. 2 warstwy na surowe drewno, 1 warstwa przy renowacji. Czas schnięcia: ok. 12 godzin przy dobrej wentylacji.   Skład i bezpieczeństwo Naturalne oleje + pigmenty + minimum rozpuszczalników (benzol-free) Zawiera biocyd IPBC – stosować wyłącznie na zewnątrz Produkt spełnia normę B2 (normalnie zapalny po wyschnięciu) Czyścić narzędzia preparatem Osmo Pinselreiniger   Dodatkowe wskazówki praktyczne Nie nakładać na lakierowane lub lakierobejcowane powierzchnie – należy je wcześniej całkowicie usunąć. Jeśli drewno ma być szczególnie chronione przed sinizną i owadami, warto wcześniej zastosować Osmo Impregnację WR (biobójczą). Drewno zawierające taniny (np. dąb) może powodować lekkie zmiany odcienia – zalecany próbny malunek. Podsumowanie Lazura Olejna Osmo to doskonały wybór dla każdego, kto szuka trwałej i estetycznej ochrony drewna na zewnątrz. Sprawdza się zarówno przy nowych realizacjach, jak i przy renowacjach. Działa długofalowo, wygląda naturalnie i jest niezwykle łatwa w utrzymaniu. Masz pytania? Jako ekspert Osmo, chętnie doradzę – napisz komentarz, dołącz zdjęcie drewna, a pomogę dobrać odpowiedni kolor i technologię zabezpieczenia.
    • Nie bardzo, jedynie tynk. Po prostu jak zamkniesz tą wilgoć tam, to te ściany za parę lat się po prostu rozsypią. Przerabiałem to ze ścianą nośną. To co zastaliśmy po przeprowadzce, to ścianę można było rozebrać rękami. Tyle dobrze, że dziadek ten dom sam budował i robił to zgodnie ze sztuką, bo nawet bez tej ściany żaden strop nie pęknął. A jakby nie to, że fundamenty są z piaskowca, który był cały mokry, to klękajcie narody. Oczywiście są szanse, że ta wilgoć wyjdzie na zewnątrz, ale ciężko je oszacować. Tu chodzi o różnicę temperatury. Pustka nawet 3cm będzie zawierać sporo powietrza, w którym przy różnicy temperatur powyżej 50% zacznie się wykraplać woda. Załóżmy, że wewnątrz masz 20°C, ściana z zewnątrz ma 0°, pod płytą nie będzie więcej niż 10°C i w tym momencie występuje skraplanie. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...