Skocz do zawartości

GWC - obliczenia


kris11

Recommended Posts

witam jestem nowym uzytkownikiem i mam takie pytanko...

[attachment=1506:gwc1.bmp]

nie wiem czy sie wyswietli schemat dlatego opisze jeszcze raz caly układ...
Powietrze jest zasysane z czerpni 200mm nastepnie rura ta wchodzi do trójnika 3x200mm (3x45stopni) z trójnika wyprowadzone sa dwie rury 200mm (kazda 30m), i na koncu znów sie schodza do takiego samego trójnika, przechodzac w rure 200mm....

pytanie brzmi jezeli predkosc powietrza na wlocie rury 200mm wynosi 3,5m/s (400m3/h), to ile wynosi predkosc po przejsciu przez trójnik, we dwóch równoległych rurach...?
wydaje mi sie, ze polowe czyli 1,75m/s...czy mogłby ktos to potwierdzic albo podac jakies wzory na obliczanie rozdzialu powietrza w przewodach....

dziekuje

gwc1.bmp

gwc1.bmp

Link do komentarza
[attachment=1513:gwc2.bmp] rysunek ukladu gwc



dziekuje za wsparcie...

to bede drazyl temat dalej..
planuje budowe gwc o wydajnosci max 500m3/h....chce sie oprzec na nastepujacych wytycznych:
-ograniczenie predkosci przeplywu powietrza w gwc max 2,5m/s w rurach fi 200
-zastosowanie kolektora zbiorczego w postaci rury Fi 250
-rury dochodzace do kolektora o srednicach fi200
-czerpnia fi250
-ma to na celu zminimalizowanie oporu wymiennika oraz skrucenie dl rur
-rury fi 200 to AWADUKT thermo RHAU
-rury fi250 i kolanka laczace uklad to rury PP


a wiec..
-predkosc przeplywu w rurach fi200 nie moze przekraczac 2,5m/s
- przy tej predkosci opor powietrza dla jednego mb rury fi200 wynosi ponizej 0,5Pa....co daje min 250-260m3/h w jednej rurze fi200

- wspolczynnik przenikalnosci cieplnej rur Awadukt wynosi ok 0,25 W/m*K©

czy ktos moglby wyliczyc mi dlugosc L na rysunku (jeden rzad rur fi200)...pamietajac przy tym ze wydajnosc instalacji 500m3/h, a rury na glebokosci 2 metrow,
i zeby instalacja dzialala naprawde dobrze czyli:
- duza bezwladnosc
- ogrzanie temperatury minus 25st cencjusza do przynajmniej 3st
- schladzanie latem o 10-12st

dzieki

gwc2.bmp

gwc2.bmp

gwc2.bmp

gwc2.bmp

Link do komentarza
  • 1 rok temu...
GWC musi być dobrane do strumienia wentylacji i gruntu w jakim się znajduje. Dlaczego? Zbyt małe GWC nie schłodzi powietrza do temperatury gruntu. Zbyt rozbudowane to wyższe koszty wykonania i większe opory, przy kompletnym braku zysków. „Nasz” grunt odbiera ciepło . 1 m3 gruntu potrzebuje by się ogrzać o 1 stopień i utrzymać to przez sezon od 400 do 700kWh. Schłodzenie 100m3/h powietrza w upały do temperatury w GWC – to 0.5kW. Do badania gruntu służą testery GWC. Po zbadaniu gruntu testerem GWC można precyzyjnie dobrać go do naszej centrali .
Oczywiście doświadczone firmy wykonawcze po przeprowadzeniu iluś testów widzą z jakim gruntem ( bliżej 400 czy bliżej 700kWh) mają do czynienia.
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Cytat

To, że dobranie instalacji GWC o właściwych parametrach jest dość trudne, to żadna nowość. Natomiast podawane przez producentów sprawności rekuperatorów trzeba traktować nad wyraz ostrożnie. Są zawyżone, a ponaddto to sprawność samego wymmiennika a nie całej instalacji.



- Jeżeli mamy w centrali wymiennik np. tylko 50% dla np. 500m3/h - to ile w/g Pana powinna być większa powierzchnia wymiennika gruntowego by przechodzące przezeń powietrze zrównało się temperaturą z gruntem
- Czy przeprowadzał Pan testy gruntów? ile W/mb wymiennika zdoła rozproszyć grunt tak by temperatura niezależnie od czasu pracy nie rosła (lato) czy spadała (zima)?
Jak odpowie Pan sobie na te pytania to liczenie GWC stanie się banałem!
Są firmy robiące GWC a nie znające powyższych tematów!!!!! Czy ktoś robi test jak grunt rozprasza ciepło? To jak liczą GWC . Należy, że przewymiarowane GWC to większy koszt ( to się akurat firmom opłaca) większe opory i więcej miejsc "newralgicznych".
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Siema wszystkim, Planuję ogarnąć pompę ciepła do nowego domu (150 m², pod Warszawą) i trochę w tym temacie raczkuję. Niby teraz wszyscy to montują, ale jak przychodzi co do czego, to człowiek głupieje od tych wszystkich opcji i cen.   Macie może jakieś doświadczenia? Ile Was wyniosła pompa razem z montażem? Bo jak patrzę na oferty, to czasem różnice są po 20-30 tys. zł między firmami i nie wiem o co chodzi.   Znalazłem stronę https://spednet.pl/pompy-ciepla-warszawa/ wygląda spoko, ale wiadomo – papier wszystko przyjmie, a w praktyce bywa różnie. Może ktoś z Was brał od nich albo zna jakieś inne pewne ekipy?   Dom będzie dobrze zaizolowany, nowa technologia, więc myślę że pompa powietrze-woda da radę, ale jak macie jakieś tipy typu co warto sprawdzić przed podpisaniem umowy albo czego unikać, to będę wdzięczny za każdą radę.   Z góry dzięki!
    • To moja instalacja wydaje mi się ze to typ zamknięty choć kompletnie na tym się nie znam. Kocioł na węgiel znika chcę przejść na zasilenie lpg z Gaspolu i pytam o kotły bo dostałem 2 opcje -kocioł gazowy firmy Termet: Gold Plus II 20 + Termet SG Plus 120 + regulator Termet ST-292 v3 + czujnik temp. zewn -VIESSMANN Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów zasobnik na ciepłą wodę oczywiście mogę wybrać co innego stąd mój post by poznać opinie większej ilości osób. zasobnik wody ACV SMART 210 litrów wymiennik stal nierdzewna to moj pomysł wydaje mi się ze jest całkiem oki ale co do kotłów to brak pomysłu.  
    • A jaka ta "podłoga' jest teraz? Z czego zrobiona?
    • Jak nie planujesz izolacji od ziemi, czyli jak masz ściany piwnicy nieocieplone, to w miarę wyrównywnujesz powierzchnię, kładziesz folie budowlaną, wywijasz ją na wysokość docelowej wylewki, kładziesz rurki takie najlepiej pół cala dzieląc całą powierzchnię np na 3 części lub na 4. Pozimujujesz je za pomocą kupek z betonu. Po zastygnięciu wylewasz beton B20 lub B25, rozprowadzasz łatą i gotowe. Pracę możesz podzielić na te części, które są odgrodzone rurkami, będzie Ci łatwiej zaciągać. Potem w zależności od temperatury i wilgotności, a to trzeba organoleptycznie ocenić, zacierasz pacą sttropianową. Przy niskiej wilgotność w granicach 40-50% można to już zacierać po 4-5 godzinach, przy wyższej odpowiednio dłużej, czyli po 6-7 godzinach. Kałdziesz najlepiej płytę styropianową tak, żeby można było na niej stanąć i dostać się do całej powierzchni. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Po rozejrzeniu sie w temacie, bylo oczywiste, ze tylko frezowy .     Ulatwianie sobie pracy jest bardzo bliskie memu sercu. Nie lubie sie przemeczac . Oczywiscie, nie potrzebuje RR w postaci Makity z filmiku, znalazlam cos takiego: marka Tokachi ale to tylko tak z japonska wyglada.         @animus   Dzieki za troske o moje bezpieczenstwo w czasie pracy z rozdrabniaczem . Jesli chodzi o pilarke, to chyba to nie bedzie akumulatorowa. Zreszta, w tej chwili pilniejszym zakupem jest rozdrabniarka, bo zapasy drewna do kozy powinny wystarczyc do lata.    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...