Skocz do zawartości

Jaki rodzaj betonu do fundamentów domu i ogrodzenia.


Recommended Posts

Napisano
Witam,

Mam dylemat z doborem rodzaju betonu pod fundamenty. Kierownik budowy twierdzi że B15 wystarczy, natomiast kierownik ekipy budowlanej wybrałby B20. Który z nich ma rację ?

Czy beton B15 pod fundament do ogordzenia wystarczy ? Czy to prawda, że fundament pod ogrodzenie należy wylewać ponizej poziomu przemarzania a szerokość pomiędzy betonowymi słupami ogrodzenia nie może przekraczać 3 m (pomiędzy słupami będą drewnianie sztachety) ?

Z góry dziękuje,
CichY
Napisano
A co mówi projekt? Ja mam np. B20 i wydaje mi się, że różnica w cenie pomiędzy B15, a B20 jest na tyle niewielka, że nie trzeba się zastanawiać.

Pod ogrodzenie B15 wystarczy. Fundament pod ogrodzenie faktycznie dobrze jest dać poniżej przemarzania.
Napisano
W ławach fundamentowych klasę betonu dobiera się przede wszystkim ze względu na rodzaj gruntu. Przy gruntach przewarstwionych lepiej użyć wyższej klasy betonu, natomiast przy jednorodnych wystarczy B 15.

Teoretycznie fundament pod ogrodzenie powinien sięgać poniżej strefy przemarzania, ale na gruntach niewysadzinowych można posadowić go znacznie płycej. Natomiast rozstaw słupów zależy od konstrukcji nośnej przęseł ogrodzeniowych. Przy dużych rozpiętościach poprzeczki mogą bowiem ulec ugięciu.
Napisano
Ja również mam ławy z betonu B20. Nawet gdyby projekt dopuszczał słabszy beton to i tak lał bym B20. Ława to podstawa domu i tu nie ma miejsca na oszczędności. U mnie w wykopie była woda więc najpierw musiałem wylać warstwę chudziaka a na to dopiero właściwa ława B20.
  • 5 lata temu...
Napisano (edytowany)
Cytat

Ja również mam ławy z betonu B20. Nawet gdyby projekt dopuszczał słabszy beton to i tak lał bym B20. Ława to podstawa domu i tu nie ma miejsca na oszczędności. U mnie w wykopie była woda więc najpierw musiałem wylać warstwę chudziaka a na to dopiero właściwa ława B20.



Racja. Beton pod fundament musi mieć odpowiednią wytrzymałość, a także być odpornym na wilgoć oraz tzw karbonatyzację- korozja stali zbrojeniowej (info z http://www.betonnadom.pl/. Nie wiedziałem wcześniej o takich czynnikach, które dopiero przedstawił mi fachowiec.
Pozdrawiam Edytowano przez 10tolek (zobacz historię edycji)
  • 1 rok temu...
Napisano
Cytat

Racja. Beton pod fundament musi mieć odpowiednią wytrzymałość, a także być odpornym na wilgoć oraz tzw karbonatyzację- korozja stali zbrojeniowej (info z http://www.betonnadom.pl/. Nie wiedziałem wcześniej o takich czynnikach, które dopiero przedstawił mi fachowiec.
Pozdrawiam



Wybaczcie za odkopanie starego tematu ale ktoś, szukając w internecie informacji na temat betonu na fundamenty, może przez przypadek zobaczyć ten watek i błędne informacje tu podane, które należy sprostować.
Karbonatyzacja to nie korozja stali. Karbonatyzacja jest to reakcja stwardniałego betonu z CO2 z powietrza. W wyniku tego beton zwiększa swoją wytrzymałość (dojrzewa) ale i jednocześnie zmniejsza się jego odczyn (z zasadowego na prawie obojętny). Zmiana odczynu betonu ma właśnie wpływ na korozję stali (stal lubi odczyn zasadowy a im bliżej kwasowego tym łatwiej koroduje. Co najważniejsze, im mniejszy dopływ CO2 z atmosfery tym karbonatyzacja betonu przebiega wolniej (i tak jest to bardzo powolny proces). Można więc założyć, że w przypadku betonu pod ziemią (fundamenty) wpływ karbonatyzacji na korozję zbrojenia jest niewielki.
Najważniejszym tu czynnikiem jest odpowiednie obliczenie fundamentów aby nie powstały w nim zbyt duże rysy od obciążeń oraz dobór betonu najlepiej wodoszczelnego (z dopiskiem np. W6). Wtedy zabezpieczy się stal przed korozją.

Niestety w budownictwie, szczególnie jednorodzinnym, wiedza i techniki niektórych "fachowców" i "doradców" stoi na bardzo niskim poziomie. Trzeba uważnie zdobywać informację i przede wszystkim zawsze z kilku źródeł, bez polegania na zdaniu jednej osoby/firmy. Należy wystrzegać się też tych co najgłośniej mówią.

pozdrawiam icon_smile.gif

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry, chcę ocieplić drewniany strop starego domu z lat 60. Dom jednokondygnacyjny, strych nieużytkowy, ściany z balii sosnowych ocieplone od zewnątrz styropianem, strop drewniany o konstrukcji od strony pomieszczenia ogrzewanego: karton gips -  deski - plewy ok 3-4 cm - 20 cm pustej przestrzeni - deski, po których można chodzić. Dach dwuspadowy, blachodachówka + membrana dachowa. Nie zależy mi na użytkowaniu powierzchni strychu, chcę położyć wełnę na wierzch stropu. Czy powinienem kłaść na deski folię paroizolacyjną (aktywną?) i na nią wełnę mineralną? Czy wełnę mineralną bezpośrednio na deskach? Nie chcę popełnić błędu i doprowadzić do gnicia/degradacji desek. Jak powinienem to wykonać?
    • Witam.  Proszę o pomoc w sprawie mojego dachu. Stary dom kupiony 7 lat temu. Około 2005 roku poprzednik zamontował blachodachówkę. Pod blachę niestety, zamiast membrany dachowej, została założona folia dachowa (FWK). Dach dwu spadowy. W chwili obecnej poddasze jest ocieplone 25cm wełny. Między folią dachową a wełną jest gęste sznurowanie i szczelina 5cm. W kalenicy jest nacięta folia dachowa. Latem planuje zdjęcie starej kalenicy, założenie taśmy kalenicowej z dziurkami i przykręcenie szerszej kalenicy w celu zwiększenia wentylacji. Od strony okapu będą szczeliny nawiewne. W jednej ze ścian szczytowych jest otwór 160mm i kratka wentylacyjna. W drugiej ścianie szczytowej nie mogłem wywiercić otworu bo jest tam przyłącze linią napowietrzną. Wełna jest położona od okapu między krokwiami  do 2/3 wysokości dachu i później przechodzi nad jętki. Czy tak ocieplony dach ma szansę na prawidłowe funkcjonowanie? W normalnym świecie byłaby membrana dachowa wypuszczona do rynny, wełna by dolegała do membrany, ewentualne skropliny wpływałyby do rynny. Czy w moim przypadku sprawna wentylacja uchroni wełnę przed wilgocią? Żona uparła się na wełnę i niestety same z tego problemy... Wszystkie prace przeprowadzam sam. Żałuję że nie zrobiliśmy piany. Konstrukcja dachu sucha, szczelna, byłoby bez roboty i pewnie że nic by się nie zadziało. Proszę o cenę sytuacji.  
    • Czemu się wcześniej nie ogłaszałeś, musiałem sam malować. 
    • Dzień dobry, maluje mieszkania, domy, bura, lokale handlowe na terenie Warszawy i okolic. Działam sprawnie, fachowo i dokładnie. Termin u mnie to rzecz święta, zatem o punktualność martwić się nie trzeba, Zapraszam do zapoznania się z oferowanymi przeze mnie usługami na mojej stronie malowanie24.com   Zapraszam do kontaktu tel. 666-045-433 email: biuro@malowanie24.com
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...