Skocz do zawartości

Jaki rodzaj betonu do fundamentów domu i ogrodzenia.


Recommended Posts

Witam,

Mam dylemat z doborem rodzaju betonu pod fundamenty. Kierownik budowy twierdzi że B15 wystarczy, natomiast kierownik ekipy budowlanej wybrałby B20. Który z nich ma rację ?

Czy beton B15 pod fundament do ogordzenia wystarczy ? Czy to prawda, że fundament pod ogrodzenie należy wylewać ponizej poziomu przemarzania a szerokość pomiędzy betonowymi słupami ogrodzenia nie może przekraczać 3 m (pomiędzy słupami będą drewnianie sztachety) ?

Z góry dziękuje,
CichY
Link do komentarza
W ławach fundamentowych klasę betonu dobiera się przede wszystkim ze względu na rodzaj gruntu. Przy gruntach przewarstwionych lepiej użyć wyższej klasy betonu, natomiast przy jednorodnych wystarczy B 15.

Teoretycznie fundament pod ogrodzenie powinien sięgać poniżej strefy przemarzania, ale na gruntach niewysadzinowych można posadowić go znacznie płycej. Natomiast rozstaw słupów zależy od konstrukcji nośnej przęseł ogrodzeniowych. Przy dużych rozpiętościach poprzeczki mogą bowiem ulec ugięciu.
Link do komentarza
  • 5 lata temu...
Cytat

Ja również mam ławy z betonu B20. Nawet gdyby projekt dopuszczał słabszy beton to i tak lał bym B20. Ława to podstawa domu i tu nie ma miejsca na oszczędności. U mnie w wykopie była woda więc najpierw musiałem wylać warstwę chudziaka a na to dopiero właściwa ława B20.



Racja. Beton pod fundament musi mieć odpowiednią wytrzymałość, a także być odpornym na wilgoć oraz tzw karbonatyzację- korozja stali zbrojeniowej (info z http://www.betonnadom.pl/. Nie wiedziałem wcześniej o takich czynnikach, które dopiero przedstawił mi fachowiec.
Pozdrawiam Edytowano przez 10tolek (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 1 rok temu...
Cytat

Racja. Beton pod fundament musi mieć odpowiednią wytrzymałość, a także być odpornym na wilgoć oraz tzw karbonatyzację- korozja stali zbrojeniowej (info z http://www.betonnadom.pl/. Nie wiedziałem wcześniej o takich czynnikach, które dopiero przedstawił mi fachowiec.
Pozdrawiam



Wybaczcie za odkopanie starego tematu ale ktoś, szukając w internecie informacji na temat betonu na fundamenty, może przez przypadek zobaczyć ten watek i błędne informacje tu podane, które należy sprostować.
Karbonatyzacja to nie korozja stali. Karbonatyzacja jest to reakcja stwardniałego betonu z CO2 z powietrza. W wyniku tego beton zwiększa swoją wytrzymałość (dojrzewa) ale i jednocześnie zmniejsza się jego odczyn (z zasadowego na prawie obojętny). Zmiana odczynu betonu ma właśnie wpływ na korozję stali (stal lubi odczyn zasadowy a im bliżej kwasowego tym łatwiej koroduje. Co najważniejsze, im mniejszy dopływ CO2 z atmosfery tym karbonatyzacja betonu przebiega wolniej (i tak jest to bardzo powolny proces). Można więc założyć, że w przypadku betonu pod ziemią (fundamenty) wpływ karbonatyzacji na korozję zbrojenia jest niewielki.
Najważniejszym tu czynnikiem jest odpowiednie obliczenie fundamentów aby nie powstały w nim zbyt duże rysy od obciążeń oraz dobór betonu najlepiej wodoszczelnego (z dopiskiem np. W6). Wtedy zabezpieczy się stal przed korozją.

Niestety w budownictwie, szczególnie jednorodzinnym, wiedza i techniki niektórych "fachowców" i "doradców" stoi na bardzo niskim poziomie. Trzeba uważnie zdobywać informację i przede wszystkim zawsze z kilku źródeł, bez polegania na zdaniu jednej osoby/firmy. Należy wystrzegać się też tych co najgłośniej mówią.

pozdrawiam icon_smile.gif
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Syn się o tym uczył i to jest na pozór proste, ale w wyliczeniach dokładnych dość skomplikowane. W każdym razie jest tak jak piszesz, że w ogrzanym powietrzu pomimo dużej wilgotności szybko się ta wilgotność zmniejsza, chodzi o to, że w ciepłym powietrzu wody zmieści się dużo więcej niż w zimnym. Przynajmniej tak mi to tłumaczył i mam nadzieję, że dobrze pamiętam. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Kupilam dzialke lesna, zeby miec maksymalne minimum koniecznosci jej ogarniania. Od strony zachodniej obejmuje ona dawna droge i  nic tam nie urosnie (tak myslalam, ale jednak rosna rozne roznosci). W kazdym badz razie, postawilam tam 5 skrzyn, w ktorych upawiam truskawki i rozne warzywka. Na polankach posadzilam kilka krzakow malin, czarnych porzeczek, borowke amerykanska, 1 wisienke i 2 swidosliwy. I to wsio. Reszta zostaje jak bylo, z mchem, igliwiem, trawami. I nie mialam zamiaru w nic ingerowac, poza zbieraniem postracanych przez wiatr galezi i szyszek. Jednak musze usuwac czeremche amerykanska i siewki debow (ale nie wszystkie). Czynnosc taka, jak bieganie z kosiarka w ogole nie wchodzi w gre. Juz tej wiosny zauwazylam rozprzestrzenianie sie kostrzewy i zrobilam eksperyment z koniczyna i macierzanka. Moze i by cos z tego wyszlo, ale musialam wyjechac. Plan jest taki, ze w lutym - marcu bede kostrzewe wyrywac i w to miejsce natychmiast siac - sadzic cos niskiego. Bo jak slusznie zauwazyles, natura nie znosi prozni. Moze bede miala pomocnikow... A nawet jesli nie, to mam nadzieje, ze w kilka miesiecy sie z nia uporam. Ale na pewno niczego kosic nie bede .     Ile masz m² do koszenia ?
    • Mają taką jakby powłokę na zamkach, wedle specyfikacji mają być wodoszczelne do 4 godz. więc może to jest ta powłoka trudno mi powiedzieć   Tu jest instrukcja i karta produktu tych paneli:   https://www.jokapolska.pl/produkt/joka-632-hudson-bay-6005-oak-tradition/   Podkład: Film stabilizujący odporny na wilgoć         Z mojej strony wszystko opisane na mailach łącznie z elaboratem wątpliwości, czy mogę uruchomić C.O., bez wygrzania. Od dewelopera na mailu zero odpowiedzi, jednak mam udokumentowaną w postaci nagrania swoją rozmowę z inżynierem dewelopera będącym przedstawicielem ds. odbiorów i wydania lokali oraz usuwania wad, który wprost mówi, że niewygrzana posadzka, śmieje się z pytania czy mam rozmontowywać podłogi powołuje się na swoje rzekome doświadczenie, że nic się u ludzi nie dzieje i zaleca mi nie doszukiwać się na siłę usterek a w innej rozmowie mówi, że budynek budowali w pośpiechu bo terminy i w ogóle zamknęli wilgotne ściany i to sobie musi wyschnąć.    Zasadniczo to w ten sposób wszyscy z tego co widzę robią, bo wszystkie inne realizacje w trakcie budowy jakie oglądałem jesień/zima 2023, to były w połowie murów, a oddanie planowane na za 9 miesięcy latem 2024.   Z kolei z wykonawcą mam rozmowę, gdzie mówi, że "przecież ja mu mówiłem, że posadzka sucha, a foli to on nigdy nie kładzie no ale faktycznie wytyczne są takie że zawsze powinna być". Tyle,  że mi nie zależy na mordowaniu się z ludźmi w sądach a na racjonalnym odratowaniu sytuacji i minimalizowaniu szkód. 
    • To te pojedyncze sztuki już się nie nadają, w trakcie użytkowania te podniesione kanty szybko się wycierają i będzie to nieładne. W dodatku na mopa są już rozszczelnione, otwarte, będą dalej się wywijać. A po wyschnięciu już nie wracają do pierwotnego kształtu.   A te panele, które Pan kupił, mają woskowane zamki, czy surowe?      
    • Witam, ostatnio sorzeczalem się z pewnym gościem nad wyższością anhydrytu nad miksokretem. Gość mi mówił że miksikret jest w każdym przypadku lepszy bo o ile się wolniej nagrzewa tonobtyke dłużej trzyma ciepło. Wedle jego opinii nie ma on żadnych zalet a sanevwady bo cena duża, w łazience się nie zastosuje, a i to gips czyli nie trwałe. Jakie jest wasze zdanie?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...