Skocz do zawartości

Garaż ,nieorzewany ,dwustanowiskowy ,wolno stojący,dwie bramy.


Recommended Posts

Napisano

Witam

- wymiary 6.5m na 6.5m z ocieplenem.

- wysokość konstrukcji 3m.

- bramy garażowe 2125mm x 2750mm.

- dach namiotowy,nachylenie 7 stopni + dachówka.  

- beka HEB 140  /  14cm x 612cm .

-płyta fundamentowa 15cm

-bloczki fundamentowe 18cm

-beton komórkowy 18cm klasa 600
 

Beki maja zadanie usztywnienie konstrukcji, podparcie dla  dachu przy 7 stopni , mocowanie płyt osób jako sufit.

 Dachówki ceramiczne 50 kg na 1 mkw, powierzchnia dachu 51m2. = 2550kg
 
Sufit 35m2 z OSB lub MFP  
Płyta osb 2500x1250x22mm waga 42kg x 35m2 = 1470kg
Płyta mfp 2500x1250x22mm waga 48kg x 35m2 = 1680kg


Pytania,
 - czy beka HEB 140 wystarczy na dach z w/w materiałów plus obciążenie śniegiem ,strefa klimatyczna III.
 - ile sztuk będzie potrzebne HEB 140
 - dwuteowniki HEB 140  33.7kg/m , 6,12m = 206.244kg
 
 - jakim tańszym materiałem zastąpić a zarazem spełniającym swoje zadanie ,może HEA 140
 - ile sztuk będzie potrzebne?
 - dwuteowniki HEA 140  24.7kg/m , 6,12m = 151.164kg

 - który materiał będzie bardziej odpowiedni OSB czy MFP

Mam problem czy właściwie określiłem materiały, czy założenie belki H jest właściwe, ktoś ma chęć i może pomoc!

Załączam rysunki

1 _.jpg

2.jpg

3.jpg

Napisano
  Dnia 12.01.2025 o 13:16, Wiktor1111 napisał:

Pytania, 

Rozwiń  

 

Poszukaj materiałów reklamowych producentów płyt warstwowych, kiedyś podawali w nich wszystkie wymogi wytrzymałościowe dla konstrukcji wsporczych (szkieletów) pod płyty warstwowe. Zarówno dla naporu wiatru, jak i obciążenie śniegiem dla wszystkich stref. Ja już u nich kawałek jak nie pracuję i nie mam, ale wciąż można znaleźć.

  • 3 tygodnie temu...
Napisano

Twoje pytanie jest bardzo szczegółowe i wymaga przeanalizowania zarówno wymiarów konstrukcji, obciążeń, jak i zastosowanych materiałów. Odpowiem na każde pytanie krok po kroku, aby pomóc Ci podjąć odpowiednie decyzje.

 

1. Czy belka HEB 140 wystarczy na dach z wymienionymi materiałami i obciążeniem śniegiem w strefie klimatycznej III?

Analiza obciążenia:

Dachówki ceramiczne: 50 kg/m² × 51 m² = 2550 kg

Obciążenie sufitu (OSB lub MFP): 1470–1680 kg

Obciążenie śniegiem (strefa III): około 0,9–1,2 kN/m², czyli 90–120 kg/m². Przy powierzchni dachu 51 m² to dodatkowe 4590–6120 kg.

Suma obciążeń:

Minimalne: 2550 + 1470 + 4590 = 8610 kg

Maksymalne: 2550 + 1680 + 6120 = 10 350 kg

Wytrzymałość HEB 140:

HEB 140 ma wytrzymałość momentu zginającego w zakresie 72–80 kNm, co jest wystarczające dla takich obciążeń.

Nośność na ściskanie osiowe i zginanie w konstrukcjach tego typu jest odpowiednia, ale wymaga potwierdzenia przez inżyniera projektowego, zwłaszcza przy małym nachyleniu dachu (7°).

Wniosek: HEB 140 powinna spełnić wymagania, jednak warto dokładnie obliczyć obciążenia lokalne (punkty podparcia i sposób mocowania).

 

2. Ile sztuk HEB 140 będzie potrzebnych?

Przy rozpiętości 6,12 m sugeruję:

Ułożyć belki w rozstawie co około 1,5 m, aby zapewnić odpowiednią nośność i stabilność dla sufitu i dachu.

Dla wymiarów 6,5 × 6,5 m potrzebne będą 4 belki HEB 140 (rozstaw 1,5–1,6 m).

 

3. Czy można zastąpić HEB 140 tańszym materiałem, np. HEA 140?

Porównanie:

HEA 140 jest lżejsza (24,7 kg/m zamiast 33,7 kg/m) i ma niższą wytrzymałość zginania (ok. 65 kNm w porównaniu do HEB 140 – 72 kNm).

HEA 140 może być wystarczająca, ale tylko przy mniejszych rozstawach (np. co 1,2 m zamiast 1,5 m).

Wniosek: Możesz zastąpić HEB 140 na HEA 140, ale zwiększy się liczba potrzebnych belek: 5 sztuk HEA 140 zamiast 4 HEB 140.

 

4. Który materiał będzie bardziej odpowiedni: OSB czy MFP?

Porównanie OSB i MFP:

OSB (Oriented Strand Board):

Lepsza odporność na wilgoć i mniej podatna na pęcznienie.

Lżejsza – co może mieć znaczenie dla konstrukcji (42 kg na płytę).

Częściej stosowana w budownictwie do dachów i stropów.

MFP (Multi-Functional Panel):

Wytrzymalsza na ściskanie i rozciąganie.

Cięższa – co zwiększa obciążenie na konstrukcję (48 kg na płytę).

Gładka powierzchnia – może być przydatna, jeśli nie planujesz wykończenia sufitu dodatkowymi warstwami.

Wniosek: Dla dachu i stropu bardziej praktyczne będzie OSB ze względu na mniejszy ciężar i lepszą odporność na wilgoć.

 

5. Czy materiały zostały dobrze dobrane?

Ogólnie: Twoje założenia są dobrze przemyślane, ale warto skonsultować projekt z inżynierem budowlanym, aby upewnić się, że belki (HEB lub HEA) zostaną odpowiednio rozmieszczone i wytrzymają lokalne obciążenia (np. śnieg, podparcie dachówki).

Podsumowanie:

HEB 140 jest bezpiecznym wyborem, HEA 140 może być alternatywą przy gęstszym rozstawie.

OSB to lepszy wybór dla sufitu.

Rozstaw belek 1,5 m dla HEB 140 lub 1,2 m dla HEA 140 zapewni stabilność.

Jeśli masz dodatkowe pytania, śmiało pisz! 😊

Napisano

Karolczyk98

Dziękuje za poświęcony czas i analizę mojego założenia, pod tytułem garaż

Przyjąłem nowe parametry ze względu na dach i wierzbę jej parametry

1. Garaż zostanie lekko wkopany i w zagospodarowaniu działki teren zostanie podniesiony
2. Kont dachu 9 stopni

Tak będzie projekt garażu z zagospodarowaniem działki "pozwolenie na budowę"

 

Załączam rysunki

E-07 Elewacja 15 A PN.jpg

E-07 Elewacja 15 Aa PN.jpg

Napisano

Karolczyk98

Czy dobrze przyjąłem takie parametry więźby?
Szerokość 8cm
Wysokość 14cm
Odległość pomiędzy krokwiami 70cm
Murłata 8cmx14cm

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
    • Dzięki za odp.   Mam właśnie bardzo złe przeczucie ze jak przegadam temat z radca to okaże się ze prawo to jedno a urzędy i tak mogą chcieć dokumentów.   Na ten moment nie mam nawet działki - próbuje się rozeznać ogólnie w temacie.   Ogólne informacje da się jakoś znaleźć, ale szukając detali następuje niestety zderzenie ze ścianą.
    • Odpowiedź może być tylko jedna. Metalowe! Może je zniszczyć tylko siła fizyczna. Plastyk zniszczy nawet promieniowanie słoneczne UV.
    • Muszę wymienić rynny i zastanawiam się, czy iść w te plastikowe, czy może zainwestować w metalowe? Plastikowe są tańsze, ale boję się, że słońce i mróz szybko je zniszczą. Metalowe z kolei są droższe, ale podobno niezniszczalne. Jakie macie doświadczenia z jednymi i drugimi? Które rynny są łatwiejsze w montażu i które wymagają mniej konserwacji? Chciałabym podjąć dobrą decyzję, żeby nie żałować za parę lat.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...