Skocz do zawartości

Dyskusja na forum: BioModule: Jak legalnie zbudować oczyszczalnię na bazie istniejącego zbiornika?


Recommended Posts

Napisano

W obliczu rosnących kosztów wywozu nieczystości oraz zaostrzenia przepisów dotyczących gospodarki ściekowej, właściciele nieruchomości coraz częściej poszukują alternatywnych rozwiązań. Jednym z nich jest przekształcenie istniejących zbiorników bezodpływowych w efektywne przydomowe oczyszczalnie ścieków. Na rynku pojawił się BioModule firmy JFC Polska, który jako pierwszy w Polsce posiada oznakowanie CE, zapewniające możliwość jego sprzedaży na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego - EOG.


Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/instalacje/woda-i-kanalizacja/a/113164-biomodule-jak-legalnie-zbudowac-oczyszczalnie-na-bazie-istniejacego-zbiornika

Napisano
Komentarz dodany przez Urzędnik Starostwa Powiatowego:
Chociaż obecność znaku CE na urządzeniu jest ważna, nie jest ona wystarczającym dowodem na zgodność z polskimi i europejskimi normami dotyczącymi przydomowych oczyszczalni ścieków. Oznaczenie CE sygnalizuje deklarację producenta, że produkt spełnia ogólne wymogi dyrektyw Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa, zdrowia i ochrony środowiska. Nie gwarantuje to jednak automatycznej zgodności z konkretnymi normami technicznymi, takimi jak PN-EN 12566. Norma PN-EN 12566, odnosząca się do małych oczyszczalni ścieków, precyzuje szczegółowe wymagania techniczne dla takich instalacji. Obejmują one efektywność oczyszczania, szczelność, trwałość konstrukcyjną oraz bezpieczeństwo użytkowania. Aby oczyszczalnia była uznana za zgodną z tą normą, konieczne jest przeprowadzenie odpowiednich badań i uzyskanie certyfikatów potwierdzających spełnienie jej wymagań. W związku z tym sam znak CE na urządzeniu, takim jak wkład do szamba czy moduł napowietrzający, nie zapewnia, że cała instalacja oczyszczalni spełnia wymogi polskiego prawa budowlanego i norm europejskich. Pełna zgodność z normami wymaga przedstawienia Deklaracji Właściwości Użytkowych oraz certyfikatów potwierdzających spełnienie norm, na przykład PN-EN 12566. Podsumowując, aby legalnie zainstalować i użytkować przydomową oczyszczalnię ścieków w Polsce, niezbędne jest sprawdzenie nie tylko obecności znaku CE, ale także zgodności z odpowiednimi normami technicznymi, takimi jak PN-EN 12566-3. Wielokrotnie eksploatowane, stare szamba nie spełniają obowiązujących norm i nie mogą być wykorzystane jako elementy przydomowych oczyszczalni ścieków. W linku znajduje się opinia Instytutu Techniki Budowlanej, która informuje, że przerabianie szamba na oczyszczalnię jest niezgodne z przepisami i stanowi zagrożenie dla środowiska. https://www.kingspan.com/pl/pl/kampanie/nie-przerabiaj-szamba/
Napisano

Komentarz dodany przez Matysiak:
Ech, fejk jakiegoś producenta oczyszczalni wkleja ciągle te same wygenerowane przez sztuczna inteligencję komentarze, które mają się nijak do prawo obowiązującego na terenie ue. Biomodule jest legalny- w mojej wsi już kilku sąsiadów ma go, a ja po świętach montuje, bo już mam porobione zgłoszenia...


Polecam BioModule, ścieki kryształ, ogródek niezniszczony, fornalnoscimi zajął się dystrybutor ;)


Kto odleciał i podaje się za starostwo...o czym Ty człowieku piszesz- starostwo nie zajmuje się ocena czy wyrob jest legalny, to po pierwsze. Tym zajmuje się Główny Urząd Nadzoru Budowlanego, a jak widać BioModule był z nimi konsultowany. Jeśli ktokolwiek odmawia komuś możliwości budowy oczyszczalni na bazie szczelnego zbiornika i BioModule tylko dlatego, że jest modułem, a nie kompletna oczyszczalnia, to musi podać podstawę prawną, a taka nie istnieje. Dodam, ze niemieckie modułu od lat tam montowane w istniejących zbiornikach mają identyczne papiery jak BioModule.


Itb w swoim stanowisku porusza wyłącznie kwestie oczyszczalni zgodnej z normą 12566-3. Stanowisko nie odnoście się do modułu do montażu oczyszczalni w istniejącym zbiorniku. Modułu podlegają pod Europejski Dokument Oceny, a nie normę. Procedura uzyskania Europejskiej Oceny Technicznej uwzględnia ocenę wszystkich jednostek Oceny Technicznej, w tym ITB. EOT uprawnia do wydania deklaracji właściwości użytkowych i oznakowania wyrobu znakiem ce, a co za tym idzie sprzedaży wyrobu na terenie EOG. Co istotne żadne Państwo Europejskiego Obszaru Gospodarczego nie może utrudniać sprzedaży takiego wyrobu.

Napisano

Komentarz dodany przez Stanisław:
Polecam BioModule i JFC Polska, która utarła nosa starostwu, które kazało mi robić zgłoszenie wodnoprawne na DropGarden... wojewoda zmienił decyzję starostwa...


W końcu legalny moduł do budowy oczyszczalni w istniejącym zbiorniku

Napisano
Komentarz dodany przez Sławomir:
Przecież nikt nie naciąga... jest napisane, że niektórzy urzędnicy są nieświadomi przez to, że to pierwszy w Polsce, a nie jedyny w Europie legalny moduł... druga kwestia działania producentów, którym nie na rękę, żeby ktoś kupił moduł zamiast ich oczyszczalni...widać jak na dłoni, że lobby próbuje zablokować BioModule, a firma JFc stara się uczciwie podejść do sprawy i sugeruje nawet zgłosić budowę oczyszczalni przed zakupem, żeby wyjaśnić ewentualne wątpliwości urzędów na spokojnie bez poczucia, że ktoś wydał kasę na coś, czego nie może zamontować...ja sam montowałem oczyszczalnię aquaclean tego producenta 2 lata temu kiedy nie mieli BioModule i naprawdę polecam tę firmę, bo mimo tego że zgłaszałem montaż kompletnej oczyszczalni to też starostwo wezwało mnie uzupełnienia dokumentacji... i kto mi pomógł? właśnie JFC, która jako jedyna podjęła się mojego trudnego przypadku i w efekcie zamontowałem Aquaclean ich produkcji....
Napisano
Komentarz dodany przez Jacek:
Fajne urządzenie, naprawdę działa- nie smierdzi i po oczyszczeniu ścieki wyglądają jak woda. Co do procedury zgłoszeniowej, u mnie akurat zajął się tym instalator, bo wiedząc jakie trudnosci miał sąsiad że zgłoszeniem już gotowej oczyszczalni, od razu się poddałem...
  • 4 miesiące temu...
Napisano
Komentarz dodany przez Henryk:
Jedyny na rynku legalny zestaw do przeróbki szamba. Warunek - trzeba mieć szczelne szambo. Procedura tak jak przy oczyszczalni. Montaż - 1 dzień. W końcu nie śmierdzi, a oczyszczone ścieki wykorzystuje do nawadniania iglaków...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To nie przepisy się zmieniły tylko ich interpretacja.  Te zawarte w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych w tym względzie nie zmieniły się od ich przyjęcia w 2002 r. Prawie tak samo brzmiały stosowne zapisy w rozporządzeniu z roku 1994 (to też § 14), chociaż były nieco bardziej szczegółowe i lepiej sformułowane. Największe znaczenie mają więc zapisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. 2022 Poz. 1225, z późniejszymi zmianami).   § 14. 1. Do działek budowlanych oraz do budynków i urządzeń z nimi związanych należy zapewnić dojście i dojazd umożliwiający dostęp do drogi publicznej, odpowiednie do przeznaczenia i sposobu ich użytkowania oraz wymagań dotyczących ochrony przeciwpożarowej, określonych w przepisach odrębnych. Szerokość jezdni stanowiącej dojazd nie może być mniejsza niż 3 m. 2. Dopuszcza się zastosowanie dojścia i dojazdu do działek budowlanych w postaci ciągu pieszo-jezdnego, pod warunkiem że ma on szerokość nie mniejszą niż 5 m, umożliwiającą ruch pieszy oraz ruch i postój pojazdów. 3. Do budynku i urządzeń z nim związanych, wymagających dojazdów, funkcję tę mogą spełniać dojścia, pod warunkiem że ich szerokość nie będzie mniejsza niż 4,5 m.   Obecnie te przepisy są przez część urzędników interpretowane w ten sposób, że zasadniczo droga prowadząca do budynku powinna mieć przynajmniej 5 m. To jest niejako punkt wyjścia. Natomiast 4,5 m dojścia to przypadek szczególny, co do którego nie ma jasnej interpretacji. Natomiast 3 m to w tej interpretacji minimalna szerokość samej jezdni, jeżeli jest ona częścią drogi, obejmującej również choćby chodnik.  Natomiast dawniej interpretowano to w ten sposób, że wystarczająca minimalna szerokość drogi wynosi 3 m i przynajmniej tyle musi mieć jej jezdnia. Na tej podstawie akceptowano drogi o szerokości 3 m. Ponadto przypominam, że w razie braku chodnika pieszy może zgodnie z prawem poruszać się po jezdni, kierowca ma zaś obowiązek zachowania w takiej sytuacji szczególnej ostrożności.   Dotychczasowe stanowisko sądów i opinie prawników przychylają się jednak do starej interpretacji, uznając 3 m za wystarczającą szerokość drogi dojazdowej. Polecam do przeczytania:   https://www.mpoia.pl/index.php/dzialalnosc/zespol-rzeczoznawcow?view=article&id=1790&catid=39 https://serwisy.gazetaprawna.pl/nieruchomosci/artykuly/1494335,jaka-szerokosc-drogi-dojazdowej-do-dzialki-nowe-prawo-budowlane.html   Generalnie stanowisko jest takie, że to właśnie § 14.1 zawierający wymóg dostosowania drogi do potrzeb, a przy tym zapewnienia jezdni o szerokości nie mniejszej niż 3 m jest podstawową ogólną regulacją. Natomiast te zawarte w kolejnych (§ 14.2 oraz § 14.3) są przypadkami szczególnymi. Na to wskazuje sama konstrukcja tego przepisu, kolejność podania wymagań. Ponadto wskazuje na to również brzmienie § 14 w wersji z roku 1994.   Jest więc podstawa, żeby odwoływać się od decyzji. Tu przepisy prawa nie są jednoznaczne, to kwestia ich interpretacji. Ewentualnie jest też możliwość wystąpienia do właściwego ministra o jednorazową zgodę o odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych. Jest tu jeszcze jedno ważne zastrzeżenie. Jeżeli w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy określono minimalną szerokość dróg dojazdowych to podważyć te zapisy będzie trudno. Samorząd ma bowiem prawo zamieścić tam wymagania ostrzejsze, niż przewidują to przepisy ogólne. Ale i tak nie jest to sytuacja bez szans, skoro przy tej drodze już są zabudowane działki. Wymóg zapewnienia szerszej drogi tylko w odniesieniu do niektórych działek prowadzi przecież w takiej sytuacji do absurdu. Ale to trudna droga i należałoby się powoływać już na tzw. klauzule generalne. PS. w załączniku umieszczam stary wariant rozporządzenia z 1994 r. Nowy zacytowałem w odpowiedzi.    WT 1994 D19950046.pdf
    • Podobno z tego co nam urzędnik dzisiaj powiedział to że od tego roku ściśle trzymają się tych 5M bo w 2024 roku jeszcze by z tym nie było problemu... Z tego co podpowiedział to napisać odwołanie i możliwe że uda się uzyskać ustępstwo od tych wytycznych i otrzymać pozytywną decyzję, muszę liczyć na trochę szczęścia
    • No, jaki??? Czym jest pokryta ta wiata? 
    • Służebności? Czyli jest możliwość dojazdu inną drogą? Po naszej drodzę, która ma w najwęższym miejscu 3m jest dojazd do 3 działek, każda działka to inny właściciel. Ostatnie wydanie pozwolenie to jakieś 5 lat temu. Oczywiście do każdej z działek jest służebność. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...