Skocz do zawartości

Hydroizolacja na chudziaku


Distrust

Recommended Posts

Napisano

Mam chudziaka, który w sumie schnął sobie kilka lat. Nie ma na nim mokrych plam. Zakładam jednak, że mimo wszystko powinienem zastosować jakąs hydroizolację przed położeniem izolacji termicznej, ogrzewania podłogowego i docelowej wylewki.

Co w takim razie wybrać? W projekcie mam po prostu "folia PE" i tyle.

 

Na YT tłuką się o to kto ma racje - święte wojny:

- folia vs papa

- folia za słaba i się szybko podrze od chudziaka vs wszystko zależy jak gruba folia

- przyklejać folię do hydroizolacji poziomej ścian vs wywijać folię na ścany

- papa rakotwórcza i śmierdzi nie do wytrzymania już w gotowym domu vs to sprawdzone rozwiązanie i teraz są lepsze papy

- papa klejona (np. Knauf Katja Sprint) vs papa termozgrzewalna, zgrzewana palnikiem gazowym

 

Kto ma rację? Co radzicie? Najlepiej na przykładzie jakichś konkretnych produktów.

Chciałbym w miarę możliwości zrobić to samemu, najlepiej bez użycia palnika czy śmierdzących i niezdrowych materiałów.

Dom nie stoi na podmokłym terenie. Nawet jak koparka robiła głębszy wykop, to nie było tam najmniejszej strużki wody.

Napisano

Cześć. Ja zastosowałem to co w linku https://allegro.pl/oferta/emulbit-hydroblock-w-10kg-izolacja-przeciwwilgociowa-przeciwwodna-15103807563

Można to stosować jako izolacja pod posadzkowa. Najpierw rozmieszałem trochę z wodą, zrobiłem taki a'la grunt. Później pomalowałem całą posadzkę dwa razy plus cały pierwszy pustak na ścianach. Przy malowaniu wydziela się zapach ale nie żaden drażniący. Po dwóch dniach zapach znika. Zależało mi na taki rozwiązaniu jak Tobie.

Napisano

Dzięki za podpowiedź. Z tego co widzę - trzeba się nastawić, że jedno wiadro starczy na 10 m2. Czyli na parter trochę by tego poszło, a i roboty więcej niż przy rozkładaniu folii. Sam nie wiem...

 

Kiedyś używałem czegoś podobnego - hydroizolacji Ceresitu, na podłogę łazienki. Fakt, że po wyschnięciu była z tego naprawdę mocna warstwa - coś w rodzaju gumy. No ale malowanie 2x trochę czasu wtedy pochłonęło...

Napisano

Z tego co pamiętam to mi na 70m2 poszło chyba 5 wiader. Możesz zawsze dodać ciut wody aby się lepiej nakładało. 
 Dobra folia pcv 1mm to koszt ok 20zl/m2.

 

Dnia 31.10.2024 o 14:57, Swierol napisał:

Z tego co pamiętam to mi na 70m2 poszło chyba 5 wiader. Możesz zawsze dodać ciut wody aby się lepiej nakładało. 
 Dobra folia pcv 1mm to koszt ok 20zl/m2.

Dodam, że wiader 20kg. Na przykładowej aukcji są 10kg.

  • 10 miesiące temu...
Napisano
10 godzin temu, Mikolaj01 napisał:

Przeciez papa jest duzo grubsza i lepeij izoluje.

Co za problem podgrzac palnikiem izeby sie przykleilo.

Przeciez to odparuje i tyle z zapachu.

A może ktoś nie ma palnika i nie chce go kupować z kuli kilkudziesięciu metrów kwadratowych papy? Jaki by to materiał nie był, jak jest źle zrobiona izolacja pionowa, to pozioma nic nie pomoże. 

Napisano (edytowany)

Oczywiście rozumiem że nie każdy chce kupowac sprzęt do małej roboty.

Do mnie bardziej przemawia papa niz masą. Jednak papa jest w dużych kawałkach i chyba trudniej to zepsuć jeśli chodzi o położenie. 

 

Co jeszcze Polecacie do dobrej izolacji chudziaka 

Edytowano przez Mikolaj01 (zobacz historię edycji)
Napisano
14 godzin temu, Mikolaj01 napisał:

 Przeciez to odparuje i tyle z zapachu.

 

Nieprawda. Zapach to duże stężenie, reszta ulatnia się już powoli i długo. Wyczuć to nosem trudno, ale w organizmie może sie odłożyć. Pytanie tylko jak organizm zareaguje, na pewno nie tak jak w sanatorium w Rabce.

Po to wymyślono grubą folię dla budownictwa, aby wyziewów unikać gdzie tylko się da. To mit, ze folia się drze. Ona jest nieruchoma i tylko leży.

Napisano
1 godzinę temu, Mikolaj01 napisał:

Czyli papavjest szkodliwa? 

 

A nie? Dawno już pisze się o rezygnacji z papy w zastosowaniach wewnątrz pomieszczeń mieszkalnych. To jak formaldehydy w meblach z tanich płyt. Na początku śmierdzą mocno, potem słabiej, bo słabsza jest emisja, ale ona trwa latami. I ludzie latami to wdychają.

Napisano

Na chudziaku powyżej poziomu gruntu w zupełności wystarczającym rozwiązaniem jest gruba folia PE (polietylenowa). Można ją kupić w naprawdę szerokich rolkach (do 6 m), tak aby w całym pomieszczeniu był to jeden kawałek bez połączeń. Układamy jej dwie warstwy. 

Podłogi w piwnicach, czyli w miejscach, gdzie może występować napór wody gruntowej to inna sprawa. 

Napisano

Rzecz w tym, że jako izolacja podłogi na gruncie papa wcale nie będzie lepsza niż folia PE. Tu nie mamy naporu wody gruntowej, jedynie ograniczone przenikanie wilgoci. Folia tworzy zaś ciągłą warstwę, ewentualnie z niewielką liczbą połączeń. W przypadku papy połączeń jest zaś znacznie więcej, a to one są najsłabszym elementem.

Napisano
7 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Rzecz w tym, że jako izolacja podłogi na gruncie papa wcale nie będzie lepsza niż folia PE. 


I to można wyraźnie podkreślić. Poza tym folia nie emituje żadnych wyziewów, które mogą przenikać latami do powietrza wewnątrz pomieszczeń. Natomiast papa to węglowodory aromatyczne, które to (cytat za Wikipedią)

Cytat

Niekorzystne skutki dla człowieka może przynosić wdychanie oparów, spożycie lub narażenie skórne. Związki te mają wysoki potencjał hamujący ośrodkowy układ nerwowy (poprzez nieswoiste lipofilowe oddziaływania błonowe, co zmienia działanie neuroprzekaźników) i niewielki potencjał kardiotoksyczny. Wiele WA jest potencjalnie rakotwórczych oraz należą one do trwałych zanieczyszczeń organicznych. 

 

Napisano

Zdecydowanie. Wszystkie węglowodory gaszą styropian, z tego powodu przecież niedopuszczalne jest klejenie styropianu klejami zawierającymi węglowodory. Taki butapren na przykład absolutnie się do styropianu nie nadaje. 

Napisano
Dnia 3.09.2025 o 09:40, retrofood napisał:


I to można wyraźnie podkreślić. Poza tym folia nie emituje żadnych wyziewów, które mogą przenikać latami do powietrza wewnątrz pomieszczeń. Natomiast papa to węglowodory aromatyczne, które to (cytat za Wikipedią)

 

Są też papy z atestami pzh, tak zwane higieniczne nadające się własnie do pomieszczeń . np: icopal fundament 4.0 .

Napisano
10 godzin temu, Mikolaj01 napisał:

Są też papy z atestami pzh, tak zwane higieniczne nadające się własnie do pomieszczeń . np: icopal fundament 4.0 .

No są i co z tego skoro wyżej kilka osób Ci tłumaczy, ze tak ciężka izolacja wewnątrz budynku na chudziaku jest zbędnym wydatkiem.

Jak już przywołałeś ICOPAL to oni mają w ofercie Szybki grunt SBS i do tego Fiudament SBS do izolacji ścian fundamentowych. Po 72h i odprowaniu rozpuszczalników można na to kleić styropian.

Napisano
Dnia 5.09.2025 o 08:43, Swierol napisał:

No są i co z tego skoro wyżej kilka osób Ci tłumaczy, ze tak ciężka izolacja wewnątrz budynku na chudziaku jest zbędnym wydatkiem.

Jak już przywołałeś ICOPAL to oni mają w ofercie Szybki grunt SBS i do tego Fiudament SBS do izolacji ścian fundamentowych. Po 72h i odprowaniu rozpuszczalników można na to kleić styropian.

Rozumiem że ta papa nie jest potrzebna.

Czyli folia jest wystarczająca ? Jaka grubość najlepsza ?

Napisano
14 godzin temu, Mikolaj01 napisał:

Rozumiem że ta papa nie jest potrzebna.

Czyli folia jest wystarczająca ? Jaka grubość najlepsza ?

W składach masz najczęściej 0,2 lub 0,5mm. Zdecydowanie 0,5mm będzie lepsza, choć jak poczytasz kartę katalogową (zwał jak zwał) takiej folii to się dowiesz, że grubość może się różnić od deklarowanej nawet o 40%.

Zawsze możesz kupić PCV np 0,8mm ale to już wydatek nawet kilkunastu zł/m2.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam wszystkich forumowiczów!   Mam stary budynek, w którym ściany zewnętrzne są już ocieplone, ale dach pozostaje nieocieplony i przez niego ucieka dużo ciepła. Planuję na wiosnę ocieplić dach od góry styropianem EPS 100 (styropian dach/podłoga) o łącznej grubości 23 cm. Dach jest płaski z lekkim nachyleniem, powierzchnia około 100 m², pokryty papą, która zachowała się w całkiem dobrym stanie – nie jest uszkodzona, nie planuję jej zrywać, tylko oczyścić i zostawić jako podłoże.Na styropianie ma być położona papa termozgrzewalna (jedna lub dwie warstwy). Montaż styropianu będę wykonywał samodzielnie (klejenie + kołkowanie), a papę zgrzewalną zlecić fachowcowi, który się na tym zna.Mam kilka wątpliwości i pytań – bardzo proszę o Wasze opinie na podstawie doświadczeń: 1. Grubość i układanie styropianu: Czy lepiej położyć jedną warstwę 23 cm, czy podzielić na dwie warstwy (np. 11 cm + 12 cm) układane na mijankę? Wiem, że dwie warstwy lepiej eliminują mostki termiczne, ale to więcej pracy. Pomijając aspekt czasu i wysiłku – czy takie rozwiązanie naprawdę ma sens i daje zauważalną różnicę w izolacyjności?   2. Montaż i mocowanie styropianu: Dach nie będzie dodatkowo obciążony (tylko papa na wierzchu, bez chodzenia czy tarasu), ale ważne jest solidne mocowanie, żeby wiatr nie oderwał warstw. Planuję kleić styropian (klejem bitumicznym lub poliuretanowym) + kołkować.Dla grubości 23 cm – jakie kołki polecacie? Czy wystarczą o długości ok. 30 cm (żeby wystawały trochę w podłoże betonu)? Czy lepiej stosować metodę z otwornicą – wyciąć otwór w styropianie, włożyć kołek, a potem zatkać wyciętym krążkiem (żeby kołek nie wystawał i nie tworzył mostka)? Jeśli dwie warstwy: Czy wystarczy kołkować tylko dolną warstwę (do podłoża), a górną tylko przykleić do dolnej? Czy kołki muszą przechodzić przez obie warstwy dla lepszej stabilności?   3. Warstwa separacyjna na styropianie pod papę: Czytałem różne opinie – jedni polecają geowłókninę polipropylenową (200-300 g/m²) jako ochronę przed wysoką temperaturą palnika i separację, drudzy grubą folię PE (0,2 mm). Geowłóknina wydaje mi się lepsza (przepuszcza parę, nie topi się tak łatwo). Czy zgadzacie się, że geowłóknina to najlepsze rozwiązanie w takim przypadku, czy polecacie coś innego (np. folię PE)?
    • Zupełnie nie mam pojęcia gdzie to pęknięcie Od strony grzejnika? od strony zasilania? na korpusie zaworu?
    • Cześć, jak samodzielnie zabezpieczyć lekkie pęknięcie na rurce z termostatem? Jest to mikroskopijne pęknięcie bo moze z kropla dziennie sie wydostaje:)   Zalaczam zdjęcie, do lepszego nie mam dostępu. Ps. Pęknięcie jest na ten najszersze części 
    • Komentarz dodany przez Tomek: zdecydowanie odradzam.
    • Hurtownia budowlana: OLI - Tomasz Kraska Województwo: lubelskie Miasto: Puchaczów Pełny opis hurtowni pod adresem: https://budujemydom.pl/hurtownie-budowlane/lubelskie/oli-tomasz-kraska
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...