Skocz do zawartości

Wodna podłogówka - koszty


klaczek

Recommended Posts

Napisano
Coraz bardziej skłaniam się do ogrzania domku tylko i wyłącznie wodnym ogrzewaniem podłogowym. Powierzchnia użytkowa 140m2, piec dwufunkcyjny kondensacyjny, jakieś proste sterowanie, gaz będę miał z gazociągu. Na podłogach deski w salonie, plytki kuchnia+łazienka+wiatrołap, reszta oszczednościowo wykładzina/terakota. Garażu w domku brak.

Jak na razie jestem w trakcie zbierania ofert od różnych ludzi/instalatorów. Na razie mam dwie oferty diametralnie różne. Od jednego na sam materiał czyli kotłownia + rury, rozdzielacze itp. mam cenę jakieś 18tyś a u innego wyszło 37tyś.

Ciekawostką jest że:
1.Pan tańszy planuje położenie 600 m rurek pex/alu/pex
2.Pan droższy planuje położenie 1300 m rurek pex/alu/pex a ponad to wmawia mi że potrzebny jest mieszacz bo rzekomo pompa od pieca nie wydoli bo duże opory tłoczenia wody i wogóle cuda na kiju

Moje pytanie kieruje do ludzi którzy mają u siebie na podobnej powierzchni zamontowane ogrzewanie podłogowe:
1.Ile tak naprawde cała zabawa Was kosztowała: a)koszt kotlowni + b)koszt polozenia systemu rurek, w tym zalanie wszystkiego do poziomu posadzek + c) robocizna --- lub wszystko razem
2.Wasze subiektywne odczucia, czy to była dobra decyzja, ew. co bym zrobił/zrobiła inaczej/lepiej
3.Jeśli można na priv troche dokładniejsze info jak marka/rodzaj/moc kotła, zastosowane materiały - producent.
4.Jeśli jest ktos z okolic Zielona Góra/Nowa Sól/Sulechów/Świebodzin to może poleci kogoś, wykonawce czy projektanta, z którego jest nadzwyczaj zadowolony

Z góry dziekuję za wszelką pomoc
Kłaczek
Napisano
Jestem uzytkownikiem systemu podlogowego od ponad 15 lat, a sam wykonuje podlogowki do 5 lat.
Ilosc weza jaki proponowalbym u Pana, to 140m2 * 7m= 980 m weza do podlogowki.
Dlaczego tyle i dlaczego 7m na 1m2?

Kiedys jakis madry gosc, ktory zjadl wszystkie rozumy uczyl mnie jak ukladac podlogowke - mowil ze wystarczy 4-5m
W katalogach Rehau i Purmo proponowano ukladanie rury od ogrzewania co 15cm, a to wychodzi okolo 7m na kazdy 1m2 podlogi. Uwazam ze taka ilosc w zupelnosci wystarcza i jest odpowiednia.

Tak wlasnie robie u swoich klientow i nikt jeszcze nie narzekal, ze sa miejsca zimniejsze i cieplejsze.

Ostatnia instalacja jaka robilem:
-Dom o powierzchni 170 m2 (wszedzie podlogowka + drabinki w 3 lazienkach)
-Kominek z plaszczem wodnym grzejacy wode kotlowa oraz wode uzytkowa
-Kolektory słoneczne (19,2m2 powierzchni calkowitej)
-zasobnik kombinowany (zasobnik cwu 300l wbudowany w bufor 1200l) - sprzeglo hydrauliczne

Koszt tej inwestycji to kwota 61.500zl (na kwiecien zeszlego roku, gdyz wtedy byla podpisywana umowa).
Teraz moze to byc okolo 65-68tys zlotych.

Klienci sa zadowoleni gdyz w blizniaczym domu, sasiedzi nie maja kolektorow, ale maja kociol na LPG przez co zaplacili o 15000 mniej, ale sa juz po 2 tankowaniach butli gazowej.
Moj klient obliczyl, ze po 3 latach roznica w kosztach sie zwroci - a to cieszy nie tylko jego, ale i mnie.

To chyba tyle.
Pozdrawiam
Maciej Płokarz
Napisano
Czyli wiemy ile rury na 1m2 a jaka grubość bo są 16mm, 25mm, 32mm. Proszę podać sprawdzone firmy albo typy rur, sterowania. Z góry dzięki.
Napisano
Przewaznie uzywa sie 16mm.
Ja ukladalem z Rehau, Giacomini, Kissan i teraz z Prefexim.
W sumie ta ostatnia najtansza, a wyglada i wlasciwosci ma takie same jak Kissan.
Rehau i Giacomini ciezko sie uklada, ze wzgledu na to ze sprezynuja.
Kissan i Prefexim sa to rury wielowarstwowe z Al w srodku. Tak jak wygniemy, tak zostaje.

A do sterowania.
Uzywam zwyklych programatorow pokojowych (radiowych). Albo Euroster albo Auraton (czy cos takiego).
Jesli chodzi o podmieszanie czyli wyregulowanie temperatury jaka ma wchodzic do rozdzielacza, urzadzenia nie montuje w skrzynce rozdzielaczowej, ale przy buforze C.O. lub przy kotle.
Pompa ciagnie z zaworu podmieszujacego.
Do zaworu wchdoza dwa przewody, cieply i zimny. Na zaworze ustawiamy temp. jaka ma byc po wyjsciu. I taka temperature tloczy pompa do rozdzielaczy.

Pozdrawiam
Napisano
Podłogówka to bardzo dobry wybór.Nawet bym się nie zastanawiał.
A co do..
Cytat

2.Pan droższy planuje położenie 1300 m rurek pex/alu/pex a ponad to wmawia mi że potrzebny jest mieszacz bo rzekomo pompa od pieca nie wydoli bo duże opory tłoczenia wody i wogóle cuda na kiju


Trudno dokładnie wyliczyć ilość rurek na podłogówkę,więc trochę mnie dziwią te wyliczenia.Jakkolwiek przychylam się opinii kolegi że będzie to ok.1000m.
Do takiej ilości rury na pewno będzie potrzebna mocna pompa i ta w kotle nie ma szans tego ruszyć.Polecał bym taką o parametrach 25/80.Mieszacz też byłby konieczny.
Na jeden obwód nie powinno wyjść więcej niż 70-90m rury 16,dlatego w większych pomieszczeniach trzeba wyłożyć kilka obwodów.
Znam podłogówki wykonane w sposób totalnie niezgodny z zasadami a jednak działające od lat bez problemów.Np. obwody po 150m na 16-tce,bez mieszacza,na zwykłym kotle węglowym i z temperaturami ''jak leci''.Jestem w tym budynku kilka razy w tygodniu,po parę godzin czasem, i nigdy nie było tam za gorąco,lub za zimno.
Nie pasuje mi to do mojej wiedzy,ale działa.
A tak w ogóle to polecał bym do tego układu kocioł pulsacyjny.Produkuje go tylko f-ma Auer.Potrafi pracować na 22st i podłogówkę można z niego zasilić bez żadnych mieszaczy.
A kondensuje w każdej temperaturze a nie tak jak zwykle kondensaty tylko do 50-55st.
Tylko drogi trochę,bo ponad 12 tys.
Napisano
No dobra a co mają zrobić ludzie którzy nie mają gazu? Pompa ciepła za droga icon_sad.gif Więc wymyśliłem piec na drewno – jakiś ATMOS ze sterowaniem, do niego zbiornik jakieś 500l do podgrzania wody a ta woda do ogrzewania podłogówki. Zapale w piecu, po kilku godzinach woda będzie gorąca, w piecu wygaśnie a ja dalej mam wodę gorącą (70-80 stopni w zbiorniku) do ogrzewania podłogówki, puszczoną przez mieszacz (ogranicznik temperatury). Teraz znalazłem piec PALLETS PLUS (http://www.kostrzewa.com.pl/prezentacja-video-kotla.html#tof), który sam się rozpala. Taka namiastka pieca gazowego. Jak temperatura wody do podłogówki osiągnie za niską temperaturę to piec rozpali pallets, podgrzeje wodę i się wyłączy. Tylko czy to wszystko może współpracować? Podłogówka w całym domu – 170m – parter. Proszę o radę czy aby dobrze myślę. Pozdrawiam.
Napisano
Cytat

A tak w ogóle to polecał bym do tego układu kocioł pulsacyjny.Produkuje go tylko f-ma Auer.Potrafi pracować na 22st i podłogówkę można z niego zasilić bez żadnych mieszaczy.
A kondensuje w każdej temperaturze a nie tak jak zwykle kondensaty tylko do 50-55st.
Tylko drogi trochę,bo ponad 12 tys.



a jak z eknomicznoscia takiego kotla ?? czy zuzywa on mniej/wiecej/tyle samo gazu w porownaniu ze zwyklymi piecami kondensacyjnymi ??
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
każda podłogówka powinna być wyliczona,
i nie ma czegoś takiego że na 1 m2 wychodzi 7 mb rury
wychodzi dokładnie tyle ile powinno być wyliczone,
a tak dokładnie to rozstaw od 10 cm w strefie brzegowej do 30 cm w dużych ocieplonych pomieszczeniach,
a maksymalna długość rur fi 16 w jednym obwodzie, wg przeważającej większości producentów tych rur to 120 m
Napisano
a nie trzeba brać czasami pod uwagę też jak dom jest ocieplony ? bo jeśli mamy dobrze ocieplony dom a np. jeszcze dojdzie nam do tego rekuperator to chyba dużo mniej rurek jest potrzebnych ? nie znam się na tym ale wydaje mi się że wówczas była by to nie potrzeba inwestycja, gdyż można by zużyć zamiast np. 1000m jakieś 700 m icon_smile.gif mam jeszcze pytanie, sterowanie każdą strefą za pomocą zdalnego sterowania np. auratonem to czujnik dajemy w pomieszczeniu a sterowanie odbywa się na skrzynce rozdzielczej, mam racje ? Jak jest ze szczelnością tych instalacji, zdarzyły sie komuś jakieś wycinki ?
Napisano
Nie powinno się wyliczać instalacji grzewczej ''na styk''.Lepiej dołożyć do każdego obwodu te kilka metrów,niż potem mieć za chłodno.
Cytat

mam jeszcze pytanie, sterowanie każdą strefą za pomocą zdalnego sterowania np. auratonem to czujnik dajemy w pomieszczeniu a sterowanie odbywa się na skrzynce rozdzielczej, mam racje ?


Tak.Właśnie w ten sposób się to odbywa.Aby obniżyć koszty,nie ma sensu instalować termostatu w każdym pomieszczeniu.Wystarczy jak pogrupuje się pomieszczenia o podobnych temperaturach i do jednego termostatu podłączy kilka siłowników.
Czyli,np. mamy dwie łazienki,ale termostat dajemy tylko w jednej,i podłączamy pod niego dwa siłowniki.Potem tylko trzeba dopasować opory hydrauliczne poszczególnych obwodów,po to,by w obu łazienkach mieć taką samą temperaturę.
Cytat

Jak jest ze szczelnością tych instalacji, zdarzyły sie komuś jakieś wycinki ?


Jak się rury nie przewierci przy jakimś wierceniu w podłodze,to nic się nie dzieje.Nawet,jak trzeba dosztukować jakiś kawałek rury i potem zalać połączenie.
Napisano
Cytat

No dobra a co mają zrobić ludzie którzy nie mają gazu? Pompa ciepła za droga icon_sad.gif Więc wymyśliłem piec na drewno ? jakiś ATMOS ze sterowaniem, do niego zbiornik jakieś 500l do podgrzania wody a ta woda do ogrzewania podłogówki. Zapale w piecu, po kilku godzinach woda będzie gorąca, w piecu wygaśnie a ja dalej mam wodę gorącą (70-80 stopni w zbiorniku) do ogrzewania podłogówki, puszczoną przez mieszacz (ogranicznik temperatury). Teraz znalazłem piec PALLETS PLUS (http://www.kostrzewa.com.pl/prezentacja-video-kotla.html#tof), który sam się rozpala. Taka namiastka pieca gazowego.




pomysł przedni i nawet sprawdzony. zapraszam na pomorze, zbudowalismy tu już kilka kotłowni w oparciu o kotły zgazowujące ATMOS DC 25 i32 S z akumulatorami ciepła i pełną instalacja podłogową w domu. tylko jedna sprawa 500 l bufora spełni jedynie rolę wyrównania pracy kotła-na uzyskanie pełnego efektu akumulacji ciepła jest on po prostu za mały. Pełną akumulację uzyskujemy w akumulatorach 1000-2000 litrów. do tego jeden bufor zamiast pełnej emalii powinien posiadać zbiornik wbudowany ok 220 l lub kołnież na wężownice C.W.U. i wtedy efekt akumulacji odziaływuje w pełni na C.O. jak i C.W.U.

odnośnie mniejszego buforu -500 l sugeruję kocioł automatyczny na pellet's (lecz raczej nie kostrzeba) wtedy akumulator ciepła zwiększa sprawność sytemu wydłuża żywotność kotła i palnika.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez SoSo: Może warto przytoczyć badania turbiny... A nie, zaraz, nie ma żadnych, bo to bubel który się kręci i nie produkuje użytecznej energii.
    • W dobie rosnących cen energii i potrzeby zwiększenia niezależności energetycznej, właściciele domów jednorodzinnych coraz chętniej sięgają po rozwiązania odnawialne. Czy oprócz paneli fotowoltaicznych warto zainteresować się również energią wiatrową? Turbina Dragon od Dospel udowadnia, że tak. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/wentylacja-i-klimatyzacja/a/115529-turbina-wiatrowa-dragon-od-dospel-domowa-energia-z-natury
    • 🟩 SIATKI I PRĘTY KOMPOZYTOWE GRP – MĄDRA ALTERNATYWA DLA STALI ✅ 3x tańsze. ✅ 9x lżejsze. ✅ Bez rdzy. ✅ Z CE i ISO. Jeśli nadal zbroisz beton stalą, to wiedz, że istnieje sprawdzone i certyfikowane rozwiązanie: kompozytowe zbrojenie z włókna szklanego GRP od TROKOTEX – polskiego producenta z 40-letnim doświadczeniem. 🧱 Co oferujemy: 🔹 Siatki kompozytowe GRP – na fundamenty, wylewki, posadzki, podłogi, prefabrykaty 🔹 Pręty kompozytowe GRP (w kręgach i odcinkach) – od fi6 do fi16 mm 🔹 Produkty z certyfikatem CE, ISO 9001, ISO 14001, KOT 💪 Dlaczego kompozyt? Nie koroduje – odporność na sól, wilgoć, chemię Nie przewodzi ciepła – idealny pod ogrzewanie podłogowe Lekki – łatwy transport i montaż bez ciężkiego sprzętu Wytrzymały – nie ustępuje stalowym zamiennikom Ekonomiczny – mniej strat, niższe koszty robocizny Ekologiczny – żywotność do 100 lat, zero rdzy i strat 📦 Kup online: 👉 https://sklep.trokotex.pl/ Próbki wysyłamy GRATIS.
    • A to już zależy od zastosowanego impregnatu i efektu jaki chce uzyskać inwestor.
    • To nie przepisy się zmieniły tylko ich interpretacja.  Te zawarte w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych w tym względzie nie zmieniły się od ich przyjęcia w 2002 r. Prawie tak samo brzmiały stosowne zapisy w rozporządzeniu z roku 1994 (to też § 14), chociaż były nieco bardziej szczegółowe i lepiej sformułowane. Największe znaczenie mają więc zapisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. 2022 Poz. 1225, z późniejszymi zmianami).   § 14. 1. Do działek budowlanych oraz do budynków i urządzeń z nimi związanych należy zapewnić dojście i dojazd umożliwiający dostęp do drogi publicznej, odpowiednie do przeznaczenia i sposobu ich użytkowania oraz wymagań dotyczących ochrony przeciwpożarowej, określonych w przepisach odrębnych. Szerokość jezdni stanowiącej dojazd nie może być mniejsza niż 3 m. 2. Dopuszcza się zastosowanie dojścia i dojazdu do działek budowlanych w postaci ciągu pieszo-jezdnego, pod warunkiem że ma on szerokość nie mniejszą niż 5 m, umożliwiającą ruch pieszy oraz ruch i postój pojazdów. 3. Do budynku i urządzeń z nim związanych, wymagających dojazdów, funkcję tę mogą spełniać dojścia, pod warunkiem że ich szerokość nie będzie mniejsza niż 4,5 m.   Obecnie te przepisy są przez część urzędników interpretowane w ten sposób, że zasadniczo droga prowadząca do budynku powinna mieć przynajmniej 5 m. To jest niejako punkt wyjścia. Natomiast 4,5 m dojścia to przypadek szczególny, co do którego nie ma jasnej interpretacji. Natomiast 3 m to w tej interpretacji minimalna szerokość samej jezdni, jeżeli jest ona częścią drogi, obejmującej również choćby chodnik.  Natomiast dawniej interpretowano to w ten sposób, że wystarczająca minimalna szerokość drogi wynosi 3 m i przynajmniej tyle musi mieć jej jezdnia. Na tej podstawie akceptowano drogi o szerokości 3 m. Ponadto przypominam, że w razie braku chodnika pieszy może zgodnie z prawem poruszać się po jezdni, kierowca ma zaś obowiązek zachowania w takiej sytuacji szczególnej ostrożności.   Dotychczasowe stanowisko sądów i opinie prawników przychylają się jednak do starej interpretacji, uznając 3 m za wystarczającą szerokość drogi dojazdowej. Polecam do przeczytania:   https://www.mpoia.pl/index.php/dzialalnosc/zespol-rzeczoznawcow?view=article&id=1790&catid=39 https://serwisy.gazetaprawna.pl/nieruchomosci/artykuly/1494335,jaka-szerokosc-drogi-dojazdowej-do-dzialki-nowe-prawo-budowlane.html   Generalnie stanowisko jest takie, że to właśnie § 14.1 zawierający wymóg dostosowania drogi do potrzeb, a przy tym zapewnienia jezdni o szerokości nie mniejszej niż 3 m jest podstawową ogólną regulacją. Natomiast te zawarte w kolejnych (§ 14.2 oraz § 14.3) są przypadkami szczególnymi. Na to wskazuje sama konstrukcja tego przepisu, kolejność podania wymagań. Ponadto wskazuje na to również brzmienie § 14 w wersji z roku 1994.   Jest więc podstawa, żeby odwoływać się od decyzji. Tu przepisy prawa nie są jednoznaczne, to kwestia ich interpretacji. Ewentualnie jest też możliwość wystąpienia do właściwego ministra o jednorazową zgodę o odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych. Jest tu jeszcze jedno ważne zastrzeżenie. Jeżeli w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy określono minimalną szerokość dróg dojazdowych to podważyć te zapisy będzie trudno. Samorząd ma bowiem prawo zamieścić tam wymagania ostrzejsze, niż przewidują to przepisy ogólne. Ale i tak nie jest to sytuacja bez szans, skoro przy tej drodze już są zabudowane działki. Wymóg zapewnienia szerszej drogi tylko w odniesieniu do niektórych działek prowadzi przecież w takiej sytuacji do absurdu. Ale to trudna droga i należałoby się powoływać już na tzw. klauzule generalne. PS. w załączniku umieszczam stary wariant rozporządzenia z 1994 r. Nowy zacytowałem w odpowiedzi.    WT 1994 D19950046.pdf
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...