Skocz do zawartości

Ile przewodów i zabezpieczeń do kuchni


Recommended Posts

Napisano (edytowany)

Remontuje mieszkanie i myślę ile dać obwodów do kuchni o następującym układzie:

  • po prawej - siedzisko, kawałek szafki, nic specjalnego - tutaj myślę o jednym osobnym obwodzie na 2 ramki z gniazdkami (jedna pod siedziskiem, a 2ga nad szafkami - może tam jakiś ekspres do kawy będzie stał)
  • po lewej - tu w zasadzie będzie wszystko co musi mieć kuchnia, dlatego dałbym osobne obwody na:
    • lodówkę (ew dzieloną z mikrofalówka która będzie nad nią stała)
    • zmywarka i pralka (gniazdka pod szafkami)
    • kuchenka i piekarnik (przyłącze 3 fazy 5x2.5mm2)
    • gniazdka nad blatem roboczym (3 ramki: po lewej, na środku i po prawej); tutaj pewnie będzie podłączony Thermomix na stałe 

 

Na każdy obwód

  • jednofazowy (4 obwody): przewód NKT YDYp 3x2.5mm2 + zabezpieczenie RCBO SIEMENS 5SU1356 6KK16, B16A, 30mA
  • trójfazowy (1 obwód): przewód NKT YDYp 5x2.5mm2 + zabezpieczenie RCBO - zastanawiam się jakie, może coś polecicie bo te od Simensa kosztują fortunę 

 

Pytania:

1) Czy jeden obwód na gniazdka nad blatem roboczym to nie za mało. Pytam bo elektryk namawiał mnie do 3 osobnych obwodów do tych gniazdek (wszystkie na jednej ścianie) 
2) Co sądzicie o takiej ilości obwodów i tym co do nich przyłączam.

3) Co sądzicie o proponowanych zabezpieczeniach? Jakie byście proponowali do kuchenki indukcyjnej? 

 

 

Edytowano przez PawelRemont (zobacz historię edycji)
Napisano
7 minut temu, PawelRemont napisał:

1) Czy jeden obwód na gniazdka nad blatem roboczym to nie za mało.

Za mało. Będziesz chciał pewnie podłączyć jakiś toster, gofrownicę, mikser i inny sprzęt małego AGD. Ja bym poszedł w 2-3 obwody, w zależności od rozmiarów kuchni, najlepiej każdy z innej fazy jeśli masz zasilanie trzyfazowe.

Napisano

Zależy jeszcze jaka jest długość tego blatu roboczego, ile ktoś tam będzie gotował i czy gniazdka będą podwójne. Trzy pojedyncze to zbyt mało, tym bardziej jeżeli od razu wiadomo, że jedno będzie stale zajęte. 

Wyłącznik różnicowoprądowy może być dowolnej firmy, byle nie jakaś najtańsza chińszczyzna. 

No i zrobiłbym koniecznie dodatkowe zasilanie na oświetlenie pod szafkami oraz do okapu nad kuchenką. 

Napisano (edytowany)

 

1 godzinę temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Zależy jeszcze jaka jest długość tego blatu roboczego, ile ktoś tam będzie gotował i czy gniazdka będą podwójne. Trzy pojedyncze to zbyt mało, tym bardziej jeżeli od razu wiadomo, że jedno będzie stale zajęte. 

Na pomarańczowo oznaczyłem blaty robocze. Nie będzie tego wiele. Indukcja 2palnikowa. 

Zrzut ekranu 2023-05-12 215033.png

1 godzinę temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

No i zrobiłbym koniecznie dodatkowe zasilanie na oświetlenie pod szafkami oraz do okapu nad kuchenką. 

Okap chciałem podlaczyć pod jedno z gniazdek nadblatowych. A do LEDów też na pewno coś będzie. 

Edytowano przez PawelRemont (zobacz historię edycji)
Napisano

Mam na myśli, że z tego samego obwodu co gniazdka chcialem zasilić okap.

Wystarczy mi jeden obwód na te gniazdka i okap? 

 

A do LEDów daje osobny przewod bo chce stersowac je sciemniaczem i wiecej innych zrodel światła będzie tez sterowalnych. 
 

  • 2 tygodnie temu...
Napisano

Odn gniazdek: a mogę pociągnąć kabel 5x2.5 i rozbić na 3 gniazdka?


Dodatkowe pytanie odn załączonych obrazków: gniazdka do pralki i zmywarki gdzie lepiej? 2 opcje:

1) pod zlewem

2) pralka do gniazdka za lodówką, a zmywarka do gniazdka za piekarnikiem

kuchnia-gniazdka-v2.png

kuchnia-gniazdka-v1.png

Napisano

Proponuję inny podział.

Lodówka – osobny obwód 3×2,5 mm2. 

Kuchenka – osobny obwód 5×2,5 mm2 (3 fazy). 

Pralka – osobny obwód 3×2,5 mm2.

Zmywarka – osobny obwód 3×2,5 mm2.

Mikrofalówka i najbliżej niej położone podwójne gniazdo – osobny obwód 2,5 mm2. 

Dwa pozostałe podwójne gniazda nad blatem oraz okap – osobny obwód 3×2,5 mm2 (do okapu może być 3×1,5 mm2).

Oświetlenie – osobny obwód 3×1,5 mm2. 

Z założenia nie robimy gniazd w miejscach narażonych na zalanie, np. pod zlewem. 

Zasilanie lodówki, zmywarki, pralki – jeżeli mają zwykła wtyczkę to najlepiej nad blatem, w miejscu dostępnym. Jeżeli zaś tylko wyprowadzone przewody, to robimy puszkę za danym sprzętem lub obok niego. Chociaż ja osobiście uważam, że powinno to i tak być miejsce dostępne. Inaczej jest potem problem w razie awarii sprzętów do zabudowy.

 

  • 2 miesiące temu...
Napisano
Dnia 12.05.2023 o 13:22, PawelRemont napisał:

 

  • po lewej - tu w zasadzie będzie wszystko co musi mieć kuchnia, dlatego dałbym osobne obwody na:
    • lodówkę (ew dzieloną z mikrofalówka która będzie nad nią stała)
    • zmywarka i pralka (gniazdka pod szafkami)

 

Na to muszą być oddzielne, dedykowane obwody, moc samej pralki przekracza 2 kW. Gniazdka umieszcza się na wysokości zależnej od konstrukcji tych urządzeń tak, by wtyczki nie przeszkadzały w ich ustawianiu. To samo lodówka.

Cytat

kuchenka i piekarnik (przyłącze 3 fazy 5x2.5mm2)

Może być, tylko kuchenka przeważnie potrzebuje 2 faz, więc piekarnik z 3 fazy. 

Cytat

 

Na każdy obwód

jednofazowy (4 obwody): przewód NKT YDYp 3x2.5mm2 + zabezpieczenie RCBO SIEMENS 5SU1356 6KK16, B16A, 30mA

 

Po kiego grzyba tyle RCBO? Najwyżej 2 szt RCD na kuchnię + zwykłe nadmiarówki, no i oddzielnie obwód 3-fazowy.

Cytat

 

Pytania:

1) Czy jeden obwód na gniazdka nad blatem roboczym to nie za mało. Pytam bo elektryk namawiał mnie do 3 osobnych obwodów do tych gniazdek (wszystkie na jednej ścianie) 

 

Pewnie, że mało. Nad blatem roboczym mam 4 zestawy (2,3,3,2 gniazdka) i wcale nie jest za dużo. Ale ja mam kuchnię w bloku, maleńką.

Dnia 23.05.2023 o 09:29, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

 Z założenia nie robimy gniazd w miejscach narażonych na zalanie, np. pod zlewem. 

Robimy, bo musimy. Pod zlewem mam gniazdko na młynek do odpadów oraz drugie - do zmywarki. I nie jest to naruszenie żadnych przepisów.

Dnia 23.05.2023 o 09:29, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

 Zasilanie lodówki, zmywarki, pralki – jeżeli mają zwykła wtyczkę to najlepiej nad blatem, w miejscu dostępnym.  

Przeważnie bardzo głupio to wygląda i takie sterczące wtyczki przeszkadzają, dlatego zarówno u siebie, jak u zleceniodawców, ZAWSZE instalowałem te gniazdka w miejscach niewidocznych, zależnych od konstrukcji sprzętu. Tam gdzie nie przeszkadzały w ustawianiu. Dostęp na bieżąco nie jest niezbędny, a w razie potrzeby, wysunąć pralkę czy lodówkę można bez większego trudu. 

A co z suszarką do pralki? Też należy przewidzieć miejsce i zasilanie. Tak jak doprowadzenie wody do lodówki, do kostkarki lodu.

Dnia 23.05.2023 o 09:29, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

  Chociaż ja osobiście uważam, że powinno to i tak być miejsce dostępne. Inaczej jest potem problem w razie awarii sprzętów do zabudowy.

Jeśli planujemy sprzęt do zabudowy, to trzeba się dopasować do wymogów konstrukcji sprzętu.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Cześć wszystkim! Jako przedstawiciel firmy matego.pl, chciałbym zaprosić Was do zapoznania się z naszą ofertą wynajmu i sprzedaży tymczasowych płyt drogowych z tworzywa sztucznego – idealnych do utwardzania dróg dojazdowych, placów budowy, parkingów tymczasowych czy zabezpieczania gruntu w trudnych warunkach. Dlaczego warto postawić na płyty z tworzywa zamiast tradycyjnych betonowych? ✅ Niższy koszt zakupu i wynajmu – nasze rozwiązania są znacznie bardziej ekonomiczne już na starcie. ✅ Tani transport – na jednego TIR-a wchodzi aż 400 sztuk naszych płyt, gdzie dla porównania betonowych tylko około 15 sztuk. ✅ Błyskawiczny montaż – bez potrzeby użycia ciężkiego sprzętu czy HDS-u. Wystarczy 1–2 osoby, żeby szybko i sprawnie ułożyć drogę tymczasową. ✅ Lekkość i poręczność – nasze płyty ważą od 25 kg do 49 kg, więc są łatwe do przenoszenia nawet w pojedynkę. ✅ Wysoka wytrzymałość – w zależności od modelu, płyty wytrzymują nawet do 80 ton obciążenia, więc spokojnie radzą sobie z ruchem ciężkiego sprzętu budowlanego czy samochodów dostawczych.   Oferujemy zarówno sprzedaż, jak i wynajem – z dostawą na terenie całej Polski. Szczegóły i kontakt znajdziecie na naszej stronie: www.matego.pl Jeśli macie pytania – śmiało, chętnie doradzę!
    • Miałem bardzo podobny problem z klamką i drzwiami balkonowymi – też kupiłem nową i po montażu nadal się nie domykały. U mnie winna była zasuwnica, która się już wyrobiła. Zamówiłem części za ~120 zł, próbowałem sam, ale nic z tego nie wyszło. Finalnie i tak wezwałem serwis okien – zapłaciłem 260 zł, ale zrobili wszystko szybko i profesjonalnie. Co ważne – samo wymienienie części to nie wszystko. Trzeba znaleźć przyczynę, dlaczego skrzydło się ciężko domykało (u mnie był problem z luzem w zawiasach). Inaczej sytuacja szybko się powtórzy. Jeśli jesteś z okolic Poznania, to mogę polecić firmę, która mi to naprawiała: Integro Poznań
    • To dopiero będzie ładnie.
    • Nie kombinuj z kitowaniem/szpachlowaniem/akrylowaniem - wsadzisz kupę kasy, a efekt będzie nijaki   Dużo tej podbitki masz?     Najtaniej będzie, jak kupisz zwykłą płytę HDF  3mm drewnopodobną w odpowiednim kolorze, podocinasz  tak, aby wypełniły przestrzeń między belkami, czarnym markerem - dla picu - zaznaczysz niby-deski, przykręcisz do istniejącej podbitki i nikt nie zauważy różnicy, o ile nie pokażesz palcem... Szpary przestaną przeszkadzać...   Sugerowany laminat jest kilkukrotnie droższy, trudniejszy w obróbce i aplikacji, choć jest odporny na warunki zewnętrzne, a płyta HDF w takiej lokalizacji nie jest narażona na zmoknięcie, czy światło słoneczne i wytrzyma wiele lat...
    • Będziesz miał dużo więcej szpar, tyle ze mniejszych. Bez sensu. Kup arkusze laminatu i zakryj powierzchnię pomiędzy krokwiami. Albo szpary wypełnij akrylem i pomaluj.   Możesz też zrobić własny kompozyt, kup jakiś lakier do parkietu i wsyp do niego parę worków drobnych trocin z piły taśmowej, będziesz miał własny kit drzewny do wypełniania tych szpar.  Tylko trociny muszą być wysuszone!
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...