Skocz do zawartości

Kierunek ułożenia listew pod płyty g-k


Recommended Posts

Pytanie dotyczy montażu płyt g-k na ścianach skośnych w poddaszu użytkowym.Na schematach zawsze pokazane jest tak,że listwy(łaty) tzw. rusztu zamontowane są poziomo (do krokiew przebiegających pionowo).Czy kierunek przebiegu listew rusztu jest istotny?
Mam następujący przypadek:dach kryty dachówką Braas+łaty+kontrłaty+folia wysoko paroprzepuszczalna+wełna mineralna pomiędzy krokwiami 15 cm+folia paroizolacyjna+łaty drewniane (szer.5 cm, grub. 2,5 cm) przybite od dołu do krokwi-poziomo, co 60 cm.Chcę do tego układu dołożyć 5 cm wełny mineralnej i przybić łaty podobne do poprzednich ale teraz pionowo-wyjdzie taka kratownica 60 cm x 60 cm,z wełną 5 cm pośrodku.Czy to jest dobre dla płyt g-k? Wątpliwości są takie- po pierwsze folia paroizolacyjna nie jest bezpośrednio pod płytą g-k,po drugie- płyty będą mocowane do listew pionowych.
Link do komentarza
Gość Redakcja__
Układ rusztu do mocowania płyt g -k nie ma większego wpływu na stabilność pokrycia. Natomiast w opisanej sytuacji, łaty pionowe mocowane do rusztu poziomego powodują punktowe jego obciążenie, co przy dużym rozstawie krokwi, może spowodować ugięcie się rusztu w pobliżu środka odległości między krokwiami. Przy bezpośrednim pokryciu obciążenie od płyt rozkłada się wtedy równomiernie i dodatkowo usztywnia zamocowanie, a więc łaty o przekroju 5x2,5 cm nie bedą się uginały, ale w połączeniu z rusztem pionowym mogą sie odkształcić.
Umieszczenie folii paroizolacyjnej między warstwami ocieplenia może przy znacznych spadkach temperatury zewnętrzne i podwyższonej wilgotności np. w łazience doprowadzić do wykraplania się pary wodnej na powierzchni tej folii. Przykładowo przy temperaturze na zewnątrz -20 stC i +20stC w środku oraz wilgotności powietrza 70 % - przy założeniu równomiernego spadku temperatury w ociepleniu, na powierzchni folii utrzymywać się będzie temperatura ok. 10 stC. W takiej temperaturze nasycenie powietrza parą wodną nie może przekroczyć 7,73 g/kg, natomiast wewnątrz pomieszczenia zawartość pary wodnej wynosi 10,4 g/kg. W efekcie nadmiar pary wodnej ulegnie wykropleniu i zawilgoci wełnę mineralną. W korzystniejszych warunkach nie będzie dochodzić do wykraplania się pary wodnej (przy wyzszych temperaturach zewnętrznych, mniejszej wilgotności powietrza) ale wilgoć nagromadzona w ociepleniu będzie mogła odparować tylko do wnątrza, a utrzymujace się przez dłuższy czas zawilgocenie niekorzystnie wpłynie na trwałość konstrukcji dachowej. Dlatego korzystniej bedzie usunąć lub naciąć istniejącą folię, a nową izolację paroszczelną umieścić bezpośrednio pod płytami.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Spokojnie, nowy czy stary, wszystko jest w porządku. Forum jest od pytań właśnie.       I już wiemy, że można.      Dobrze kombinujesz. Chociaż jeśli w przewodach nie ma gruzu to ja bym to lekkie wydmuchał.        
    • Jest to dom jednorodzinny. (Jestem nowy na na tym forum i za błędy w odpowiedziach przepraszam)
    • 1. Kodeks cywilny (KC) stanowi: Art. 154 KC: Określa, że ogrodzenia między sąsiednimi nieruchomościami powinny być stawiane na granicy, a koszty budowy i utrzymania ponoszą właściciele sąsiednich działek po połowie, chyba że strony ustalą inaczej. A jeśli sąsiadowi coś nie pasuje, to wystarcza cofnąć się na swoją stronę 10 cm żeby stawiać to co się chce. Do wysokości 2,2 metra. Art. 144 KC: Zakazuje działań, które nadmiernie ingerują w korzystanie z sąsiedniej nieruchomości (np. zbyt wysokie ogrodzenie zasłaniające światło). Właśnie te 2,2 metra   2. Prawo budowlane (Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r.) stanowi: Zgłoszenie lub pozwolenie: Ogrodzenia o wysokości powyżej 2,2 m wymagają zgłoszenia do odpowiedniego organu administracji architektoniczno-budowlanej (starostwo powiatowe lub urząd miasta). W niektórych przypadkach, np. przy ogrodzeniach od strony dróg publicznych, może być wymagane pozwolenie na budowę. Art. 29 ust. 1 pkt 23: Ogrodzenia o wysokości do 2,2 m nie wymagają zgłoszenia, chyba że znajdują się w szczególnych lokalizacjach (np. przy zabytkach lub drogach publicznych). Art. 30: Zgłoszenie musi zawierać informacje o rodzaju, zakresie i sposobie wykonania prac oraz terminie rozpoczęcia budowy.   3. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (MPZP): MPZP może określać szczegółowe wymagania dotyczące ogrodzeń, np. ich wysokości, materiału, kolorystyki czy prześwitu (np. zakaz pełnych ogrodzeń w określonych strefach). Jeśli działka nie jest objęta MPZP, stosuje się ogólne przepisy prawa budowlanego.   4. Warunki techniczne (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie):  § 41: Ogrodzenia nie mogą stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ludzi i zwierząt (np. ostre elementy na górze ogrodzenia są dopuszczalne tylko powyżej 1,8 m wysokości). § 43: Bramy i furtki muszą otwierać się do wewnątrz działki, jeśli znajdują się przy drodze publicznej.   Okna sąsiada nie mają żadnego znaczenia. Oczywiście, jesli ogrodzenie bedzie miało poniżej 220 cm.
    • Komentarz dodany przez Jacek80: Eko House - OSZUŚCI !!! Publikują fałszywe "rankingi", sprzedają kiepsko działające oczyszczalnie, kupują pozytywne komentarze i straszą prawnikami za pisanie niewygodnej prawdy na temat ich produktów oraz metod działania. Uważajcie na tych oszustów i manipulatorów!
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...