Skocz do zawartości

Kierunek ułożenia listew pod płyty g-k


Recommended Posts

Pytanie dotyczy montażu płyt g-k na ścianach skośnych w poddaszu użytkowym.Na schematach zawsze pokazane jest tak,że listwy(łaty) tzw. rusztu zamontowane są poziomo (do krokiew przebiegających pionowo).Czy kierunek przebiegu listew rusztu jest istotny?
Mam następujący przypadek:dach kryty dachówką Braas+łaty+kontrłaty+folia wysoko paroprzepuszczalna+wełna mineralna pomiędzy krokwiami 15 cm+folia paroizolacyjna+łaty drewniane (szer.5 cm, grub. 2,5 cm) przybite od dołu do krokwi-poziomo, co 60 cm.Chcę do tego układu dołożyć 5 cm wełny mineralnej i przybić łaty podobne do poprzednich ale teraz pionowo-wyjdzie taka kratownica 60 cm x 60 cm,z wełną 5 cm pośrodku.Czy to jest dobre dla płyt g-k? Wątpliwości są takie- po pierwsze folia paroizolacyjna nie jest bezpośrednio pod płytą g-k,po drugie- płyty będą mocowane do listew pionowych.
Link do komentarza
Gość Redakcja__
Układ rusztu do mocowania płyt g -k nie ma większego wpływu na stabilność pokrycia. Natomiast w opisanej sytuacji, łaty pionowe mocowane do rusztu poziomego powodują punktowe jego obciążenie, co przy dużym rozstawie krokwi, może spowodować ugięcie się rusztu w pobliżu środka odległości między krokwiami. Przy bezpośrednim pokryciu obciążenie od płyt rozkłada się wtedy równomiernie i dodatkowo usztywnia zamocowanie, a więc łaty o przekroju 5x2,5 cm nie bedą się uginały, ale w połączeniu z rusztem pionowym mogą sie odkształcić.
Umieszczenie folii paroizolacyjnej między warstwami ocieplenia może przy znacznych spadkach temperatury zewnętrzne i podwyższonej wilgotności np. w łazience doprowadzić do wykraplania się pary wodnej na powierzchni tej folii. Przykładowo przy temperaturze na zewnątrz -20 stC i +20stC w środku oraz wilgotności powietrza 70 % - przy założeniu równomiernego spadku temperatury w ociepleniu, na powierzchni folii utrzymywać się będzie temperatura ok. 10 stC. W takiej temperaturze nasycenie powietrza parą wodną nie może przekroczyć 7,73 g/kg, natomiast wewnątrz pomieszczenia zawartość pary wodnej wynosi 10,4 g/kg. W efekcie nadmiar pary wodnej ulegnie wykropleniu i zawilgoci wełnę mineralną. W korzystniejszych warunkach nie będzie dochodzić do wykraplania się pary wodnej (przy wyzszych temperaturach zewnętrznych, mniejszej wilgotności powietrza) ale wilgoć nagromadzona w ociepleniu będzie mogła odparować tylko do wnątrza, a utrzymujace się przez dłuższy czas zawilgocenie niekorzystnie wpłynie na trwałość konstrukcji dachowej. Dlatego korzystniej bedzie usunąć lub naciąć istniejącą folię, a nową izolację paroszczelną umieścić bezpośrednio pod płytami.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To błąd i nieznajomość tematu. Beton jest ok Jak dasz samą folię na chudziaka to po kilku latach zgnoisz styropian, stracisz izolacyjność cieplną posadzki. Większe rachunki za ogrzewanie wyrównają sknerstwo, czyli  brak papy, pozorna  oszczędność na papie termozgrzewalnej, dyfuzja  ci dokopie.   To daj samą folię bez styropianu, wtedy zaoszczędzisz już na maxa. Jak dziecko we mgle.    
    • Powinien Pan wnieść do sądu wniosek o przywrócenie posiadania tegoż przejazdu. Bez znaczenia czy był on prawny, czy bezprawny – naniesiony na mapy, czy nie – szereg lat używany jako przejazd stanowi o posiadaniu, a jego zagrodzenie daje Panu prawo żądania przywrócenia stanu poprzedniego.
    • I przegród "ruchomych".  Bo najwięcej ciepła spiernicza "powierzchniami wspólnymi". Chociażby klatką schodową. Drzwiami i oknami.
    • Nie tylko wylewka oddaje wilgoć, ale i przyjmuje. Chociażby z powietrza. A jeśli położyłeś na nią styropian w folii, to na folii się skrapla i nie odparowuje. Stąd kształt mokrej plamy. Kiedy to robiłeś, znaczy chudziak i wylewkę? Czy ten piasek pod chudziakiem był suszony?
    • Jeżeli istniejąca izolacja i kołki przeniosą ciężar następnej warstwy to ok. Klasa A – domy jednorodzinne zużywające rocznie mniej niż 63 kWh energii na m2 oraz bloki i kamienice z wynikiem poniżej 59 kWh.   Zastosowanie wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła – dzięki temu można uniknąć „uciekania” ciepła przez wentylację, co może powodować duże straty na ogrzewaniu,   Dodać odatkową izolację przegród zewnętrznych, lub wykonanie ocieplenia materiałem o bardzo dobrych parametrach (w przypadku budynków nieocieplonych) – czasami wystarczy ocieplić stropodach wełną lub wybrać styropian grafitowy, aby znacznie zmniejszyć zapotrzebowanie roczne,   Dodać instalację fotowoltaiczną na dachu – to jeden ze skuteczniejszych sposobów na obniżenie współczynnika EP nawet o 30%, a zaletą takiej inwestycji jest mała inwazyjność i możliwość przeprowadzenia prac nawet, gdy wszystkie prace budowlane i wykończeniowe zostały zrealizowane.   Wymiana stolarki itd.   Trzeba zrobić Audyt, czyli dowiadujemy się jak jest teraz, a następnie doprojektować zmiany, które wpłyną na polepszenie  klasyfikacji energetycznej tego budynku.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...