Skocz do zawartości

Zewnętrzne oświetlenie


navi

Recommended Posts

Napisano
Witam. zastanawiam sie z żoną czy nie pomyśleć o zewnętrznym oświetleniu domu, ścieżek, dojazdu do posesji za pomocą instalacji 12V, która byłaby zasilana z energii słonecznej magazynowanej w akumulatorach. Czy ktoś zna ten temat bliżej i mógłby coś poradzić? Czy to wogóle ma sens w porównaniu z kosztami zwykłej instalacji 220V? Dodam ze byłoby 34 źródeł światła i największe odległości od domu to 44m - w sumie będzie potrzeba pewnie ponad kilometr kabla dwużyłowego - chyba ze zbyt optymistycznie zgaduję icon_smile.gif. Nie wiem jakich konkretnie informacji potrzeba aby móc obliczyć koszty tego rodzaju oświetlenia a tradycyjnego 220V. W projekcie domu jest miejsce w piwnicy na akumulatory - około 3m kwadratowe....A moze koszt takiej instalacji, zużycie akumulatorów wogóle sie nie zwróci? A moze dodatkowo podłaczyć wnętrze domu do akumulatorów jako światło awaryjne?...Doradźcie czy to ma sens ekonomiczny i praktyczny
  • 2 lata temu...
Napisano
Alternatywnym rozwiązaniem może być profesjonalne oświetlenie LED.

Brak obrazka


Na zdjęciu powyżej, ogrodowe oprawy LED akurat mają zastosowanie na schodach, aczkolwiek przystosowane są do podświetlania ścieżek itp.

Samo podłączenie jest bardzo proste, bo 230VAC, więc omijamy wszelkiego rodzaju transformatory - problem z dodatkowym miejscem na zasilanie rozwiązany, a do tego dochodzi jeszcze zużycie energii, gdzie w przypadku tych opraw jest niewielkie bo jedynie od 1,3 do 5,6 W w zależności od ilości LED'ów.
Napisano
"Czy ktoś zna ten temat bliżej i mógłby coś poradzić? Czy to w ogóle ma sens w porównaniu z kosztami zwykłej instalacji 220V? "
Tak.
Ja!
Nie.
W tym porównaniu - żadnego sensu, ale...

DA SIĘ zrobić oświetlenie, no, PRAWIE oświetlenie tego - co jest do oświetlenia - chodzące z napędem słonecznym!
Nie jest łatwe!
Wyjaśniam : Technicznie i układowo - BANAŁ!
Bilansowanie tego - to już zupełnie inna szkoła śpiewu...
Powinno być tak, że budujemy to, płacimy ile trzeba, uruchamiamy i ZAPOMINAMY o tym!
Ma po prostu - działać!
Samo, bez doglądania... lata całe...
Tu barierą są zastosowane akumulatory.
Muszą być do pracy cyklicznej (dobre są trakcyjne) i ich pojemność powinna być naprawdę spora!
ZASKAKUJĄCO spora!
W efekcie - sensu ekonomicznego w tym brak...
Ale....
Jesteśmy wtedy podpięci wprost pod nasze Słoneczko i BEZ pośredników w postaci Enionu, Tauronu czy innego monopolisty....

(Ja właśnie takie oświetlenie, no TAKIE TEŻ oświetlenie u siebie stawiam, więc wiem, o czym tu piszę i z teoryi i z praktyki...)

Adam M.

I coś jeszcze...
Kilka dni temu oglądałem oświetlenie uliczne LED...
Takie, co się na tych słupach nad jezdnią w miastach stawia....
Ma 50W i naprawdę ładnie świeci....
Ciemno się w oczach robi dopiero po usłyszeniu ... ceny za taką lampę...
Adam M.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • W filmie zobaczysz łatwy sposób na montaż szpilek pod murłatę. W naszym przypadku są to kotwy M16 400 mm, montowane co 90 cm dookoła całego 63 metrowego wieńca. Kończymy tym etap całego zbrojenia stropu i czekamy na odbiór prac przez kierownika. Czy wszystko zrobiliśmy poprawnie? :)  
    • Podjechałem i cyknalem lepsze foto:)    
    • Dopiero teraz doczytałem Ps. pod zdjęciem... Tu nie potrzeba nic kleić czy spawać - powinien po prostu wymienić ten zaworek na nowy...   To jest - jak przypuszczam - zaworek odcinający na wylocie z grzejnika...  
    • https://koperrt.com/products/16072304607348528752213120?utm_source=ad&utm_medium=google&utm_origin=shopline&utm_campaign=636491&utm_content=23181985177&adset_id=187535772916&utm_term=780698919071&aatid=4779585835&gad_source=2&gad_campaignid=23181985177&gclid=CjwKCAiA3fnJBhAgEiwAyqmY5WFmWVEn9SZthO88c8_HxQVL0demJEIHMSolG6Kq14QQ2evmHAjg1RoC4UMQAvD_BwE    
    • Witam wszystkich forumowiczów!   Mam stary budynek, w którym ściany zewnętrzne są już ocieplone, ale dach pozostaje nieocieplony i przez niego ucieka dużo ciepła. Planuję na wiosnę ocieplić dach od góry styropianem EPS 100 (styropian dach/podłoga) o łącznej grubości 23 cm. Dach jest płaski z lekkim nachyleniem, powierzchnia około 100 m², pokryty papą, która zachowała się w całkiem dobrym stanie – nie jest uszkodzona, nie planuję jej zrywać, tylko oczyścić i zostawić jako podłoże.Na styropianie ma być położona papa termozgrzewalna (jedna lub dwie warstwy). Montaż styropianu będę wykonywał samodzielnie (klejenie + kołkowanie), a papę zgrzewalną zlecić fachowcowi, który się na tym zna.Mam kilka wątpliwości i pytań – bardzo proszę o Wasze opinie na podstawie doświadczeń: 1. Grubość i układanie styropianu: Czy lepiej położyć jedną warstwę 23 cm, czy podzielić na dwie warstwy (np. 11 cm + 12 cm) układane na mijankę? Wiem, że dwie warstwy lepiej eliminują mostki termiczne, ale to więcej pracy. Pomijając aspekt czasu i wysiłku – czy takie rozwiązanie naprawdę ma sens i daje zauważalną różnicę w izolacyjności?   2. Montaż i mocowanie styropianu: Dach nie będzie dodatkowo obciążony (tylko papa na wierzchu, bez chodzenia czy tarasu), ale ważne jest solidne mocowanie, żeby wiatr nie oderwał warstw. Planuję kleić styropian (klejem bitumicznym lub poliuretanowym) + kołkować.Dla grubości 23 cm – jakie kołki polecacie? Czy wystarczą o długości ok. 30 cm (żeby wystawały trochę w podłoże betonu)? Czy lepiej stosować metodę z otwornicą – wyciąć otwór w styropianie, włożyć kołek, a potem zatkać wyciętym krążkiem (żeby kołek nie wystawał i nie tworzył mostka)? Jeśli dwie warstwy: Czy wystarczy kołkować tylko dolną warstwę (do podłoża), a górną tylko przykleić do dolnej? Czy kołki muszą przechodzić przez obie warstwy dla lepszej stabilności?   3. Warstwa separacyjna na styropianie pod papę: Czytałem różne opinie – jedni polecają geowłókninę polipropylenową (200-300 g/m²) jako ochronę przed wysoką temperaturą palnika i separację, drudzy grubą folię PE (0,2 mm). Geowłóknina wydaje mi się lepsza (przepuszcza parę, nie topi się tak łatwo). Czy zgadzacie się, że geowłóknina to najlepsze rozwiązanie w takim przypadku, czy polecacie coś innego (np. folię PE)?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...