Skocz do zawartości

Wentylacja w domku letniskowym


Recommended Posts

Dzień dobry

OPIS PROBLEMU: Chciałem się poradzić w sprawie wentylacji mojego domku letniskowego (kończę budowę). Sprawa wentylacji w takim obiekcie wydaje mi się być szczególnie istotna, ponieważ jak wiadomo zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym obiekt nie będzie zbyt często użytkowany, a więc i ogrzewany. Tym samym jest ryzyko, że temperatura na zewnątrz budynku będzie bardzo zbliżona do temperatury wewnątrz budynku. Wydaje się więc, że ruchu powietrza nie będzie lub będzie on niewystarczający, aby można było mówić o sprawnie działającej wentylacji. Jak wiadomo stąd już o krok do grzybów i pleśni.

OPIS BUDYNKU

Piszę tutaj o budynku parterowym z poddaszem (dach dwuspadowy pod kątem 45 stopni). Dolna część obiektu ma kubaturę około 68 [m3], szerokość x długość x wysokość (4,5 x 6,0 x 2,5), z kolei góra ma kubaturę około 30 [m3], szerokość x długość x wysokość w najwyższym punkcie (4,5 x 6,0 x 2,5). Parter oprócz łazienki stanowi jedną przestrzeń, przestrzeń ta łączy się z górą schodami - nie ma po drodze drzwi. Całość w konstrukcji szkieletowej. Budynek jest ocieplony na zewnątrz i wewnątrz wełną.

MOJA KONCEPCJA

Pomysł mam taki, aby na dole zainstalować na parterze dwa nawiewniki. Oba w okolicy podłogi. Jeden blisko części kuchennej, a drugi w okolicy mającego się kiedyś pojawić kominka. Z łazienki myślałem, aby poprowadzić kanały wentylacyjne na dach które zwieńczyłbym obrotową nasadą kominową. Tak samo myślałem, aby postąpić w części kuchennej/dziennej - koniec przewodu wentylacyjnego zwieńczyć obrotową nasadą kominową. Naturalnie mam tym samym nadzieję, że wspomogę wyciągane powietrze z budynku. Aby jednak wytworzyć jakąś sensowną różnicę temperatur i tym samym pobudzić wentylację do działania myślę nad dwoma rozwiązaniami. Mógłbym mianowicie pod oba nawiewy podłączyć albo powietrzy kolektory słoneczny lub ewentualnie mógłbym zastosować gruntowy przepływ powietrza - dzięki temu zyskałbym chłodne powietrze w lecie i ciepłe w zimie. Ułożyłbym pod ziemią rury, całość przysypał ziemią - coś takiego jak na końcu tego artykułu: https://budujemydom.pl/instalacje/wentylacja-i-klimatyzacja/a/7528-wentylacja-dom-pelen powietrza

Bardzo Was proszę o poradę czy to opisałem ma sens. Ewentualnie proszę o informacje co zrobić powinienem, aby było to wykonane należycie. Co mam kupić?

Czy byliby Państwo uprzejmi i mi cos doradzili?

Pozdrawiam
Dziękuję
Adam
adGUNS@wp.pl

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Siema wszystkim, Planuję ogarnąć pompę ciepła do nowego domu (150 m², pod Warszawą) i trochę w tym temacie raczkuję. Niby teraz wszyscy to montują, ale jak przychodzi co do czego, to człowiek głupieje od tych wszystkich opcji i cen.   Macie może jakieś doświadczenia? Ile Was wyniosła pompa razem z montażem? Bo jak patrzę na oferty, to czasem różnice są po 20-30 tys. zł między firmami i nie wiem o co chodzi.   Dom będzie dobrze zaizolowany, nowa technologia, więc myślę że pompa powietrze-woda da radę, ale jak macie jakieś tipy typu co warto sprawdzić przed podpisaniem umowy albo czego unikać, to będę wdzięczny za każdą radę.   Z góry dzięki!
    • To moja instalacja wydaje mi się ze to typ zamknięty choć kompletnie na tym się nie znam. Kocioł na węgiel znika chcę przejść na zasilenie lpg z Gaspolu i pytam o kotły bo dostałem 2 opcje -kocioł gazowy firmy Termet: Gold Plus II 20 + Termet SG Plus 120 + regulator Termet ST-292 v3 + czujnik temp. zewn -VIESSMANN Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów zasobnik na ciepłą wodę oczywiście mogę wybrać co innego stąd mój post by poznać opinie większej ilości osób. zasobnik wody ACV SMART 210 litrów wymiennik stal nierdzewna to moj pomysł wydaje mi się ze jest całkiem oki ale co do kotłów to brak pomysłu.  
    • A jaka ta "podłoga' jest teraz? Z czego zrobiona?
    • Jak nie planujesz izolacji od ziemi, czyli jak masz ściany piwnicy nieocieplone, to w miarę wyrównywnujesz powierzchnię, kładziesz folie budowlaną, wywijasz ją na wysokość docelowej wylewki, kładziesz rurki takie najlepiej pół cala dzieląc całą powierzchnię np na 3 części lub na 4. Pozimujujesz je za pomocą kupek z betonu. Po zastygnięciu wylewasz beton B20 lub B25, rozprowadzasz łatą i gotowe. Pracę możesz podzielić na te części, które są odgrodzone rurkami, będzie Ci łatwiej zaciągać. Potem w zależności od temperatury i wilgotności, a to trzeba organoleptycznie ocenić, zacierasz pacą sttropianową. Przy niskiej wilgotność w granicach 40-50% można to już zacierać po 4-5 godzinach, przy wyższej odpowiednio dłużej, czyli po 6-7 godzinach. Kałdziesz najlepiej płytę styropianową tak, żeby można było na niej stanąć i dostać się do całej powierzchni. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Po rozejrzeniu sie w temacie, bylo oczywiste, ze tylko frezowy .     Ulatwianie sobie pracy jest bardzo bliskie memu sercu. Nie lubie sie przemeczac . Oczywiscie, nie potrzebuje RR w postaci Makity z filmiku, znalazlam cos takiego: marka Tokachi ale to tylko tak z japonska wyglada.         @animus   Dzieki za troske o moje bezpieczenstwo w czasie pracy z rozdrabniaczem . Jesli chodzi o pilarke, to chyba to nie bedzie akumulatorowa. Zreszta, w tej chwili pilniejszym zakupem jest rozdrabniarka, bo zapasy drewna do kozy powinny wystarczyc do lata.    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...