Skocz do zawartości

Wybór drewna do budowy tarasu


Recommended Posts

Buduję taras który będzie z jednej strony podparty na ścianie a z drugiej na filarach z poprzeczną belką. Odległość od ściany do filarów to 3 metry i w tą stronę będzie spadł natomiast długość tarasu to 6 m. Chciałbym się dowiedzieć czy mogę zastosować do niego drewno iglaste które niestety jest świeże nie suszone, czyli prosto spod piły. Jest to drzewo iglaste gdyż jak producent twierdzi jest ono z jakichś lasów koszalińskich.
Chciałem do tego celu zastosować 11 krawędziaków 3-metrowych o przekroju 7 x 14 z których każdy podparty będzie na końcu. Czyli krawędziaki będą ułożone co 60 cm pod delikatnym kontem, gdyż dach ma służyć również jako taras po którym będzie się chodzić. Na tych krawędziakach będą leżeć deski o grubości 2 cm i papa. Moje pytanie jest takie czy taka konstrukcja z świeżego drzewa która będzie w naturalny sposób wysłychała, nie zacznie się wyginać i prężyć oraz czy przekrój belki 7 x 14 długiej na 3m opartej o prostopadłą belkę w dwóch skrajnych punktach oraz położona w częstotliwości co 60 cm wystarczy żeby dach nie wyginął się od chodzenia po nim?
Mam jeszcze opcję żeby zastosować krawędziaki 5 na 15 i w tej sytuacji powiedzmy co 40 cm. Choć być może są one niewystarczające i mogą się wyginać. Pytanie które lepsze, czy wystarczające żeby nie uginać się w łuk do środka od chodzenia po tarasie i czy nie będą się wyginać w dół z samego faktu że są nie wysuszone?

Link do komentarza
29 minut temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Moim zdaniem drewno musi być sezonowane i miec określony poziom wilgotności. Zapytaj w pierwszym lepszym tartaku. Generalnie to max 23% w zależności od gwarantowanej klasy wytrzymałości.

http://fachowydekarz.pl/drewno-konstrukcyjne-suche-czy-mokre-impregnowac-czy-nie/

Dzięki za info. No domyślałem się że powinno być wysuszone, natomiast w tej chwili jest taki problem na rynku że nigdzie nie ma drzewa suszonego bo drożeje strasznie i wszyscy sprzedają bieżączke  jeszcze mokrą spod Piły... Pytanie, czy jeśli po tym zadaszeniu nikt nie będzie chodził przez pierwsze kilka lat póki w sposób naturalny drzewo wyschnie i dopiero później chciałem używać górnej części jako taras. Czyli póki drzewo nie wyschnie nikt nie będzie po nim chodził. Będzie na nie

 działał tylko ciężar własny no i oczywiście te deski z papą... I teraz pytanie czy w tej sytuacji można kłaść świeże drzewo... No i kolejna sprawa z wytrzymałością. Czy belki 7 na 14 kładzione co 60 cm albo 5 na 15 kładzione co 40 cm wytrzymają docelowo nacisk gdy będą użytkowane jak taras?

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry, Nasze zalecenia dotyczące montażu blachy trapezowej TP-26 SUPER: MONTAŻ - Konstukcja wsporcza z łat drewnianych 40×50 mm, 40×60 mm, 32×100 mm montowanych w maksymalnym rozstawie 350 mm mierzonym od tych samych krawędzi. - Należy sprawdzić i jeżeli to konieczne przeprowadzić jej niwelację zapewniającą kąty proste na połaci oraz jej równą płaszczyznę. - W części okapowej rekomendowane jest użycie pasa nadrynnowego zaciągowego jako elementu nośnego do montażu arkuszy. Arkusze należy przygotować, wykonując w ich części startowej tzw. zaciąg, element zaczepowy o pas. - Mocowanie arkuszy w górę fali w rozstawie wkrętów maksymalnie co 700 mm, za pomocą wkrętów samowiercących typu TORX 4,8 x 60 mm w kolorze pokrycia. Należy zwrócić uwagę na siłę dokręcenia wkrętów, powinna zapewnić odpowiednie przyleganie arkusza do podkonstrukcji bez wgniecenia górnej części fali. Należy odpowiednio wyregulować siłę dokręcenia wkrętów używając do tego np. sprzęgła wkrętarki. - Zaleca się wykonanie wlotowej szczeliny wentylacyjnej okapu o przekroju min. 200 cm2 /1mb oraz w celu jej zabezpieczenia przed owadami i gryzoniami wykonanie specjalnej obróbki z blachy perforowanej. - Zalecana wylotowa szczelina wentylacyjna powinna mieć przekrój czterokrotnie mniejszy od wlotowej, licząc na jedną stronę połaci ( 50 cm2 /1mb). Zapewnia ją pozostawienie 60 mm szczeliny pomiędzy arkuszami przeciwległych połaci w kalenicy oraz obustronny montaż listwy podkalenicowej, w której specjalnie zaprojektowania perforacja zapewnia optymalny przepływ powietrza, chroniąc kalenicę przed wdmuchiwaniem wody opadowej i śniegu. Listwa podkalenicowa do TP26 SUPER jest także elementem nośnym do montażu obróbki kalenicy np. PROSTA PLUS. CIĘCIE - Do cięcia blach należy używać nożyc elektrycznych z głowicą rotującą. Po zakończeniu montażu bezwzględnie oczyścić powierzchnię z opiłków, wkrętów itp. W przypadku uszkodzenia powierzchni należy jak najszybciej wykonać niezbędny (punktowy) retusz, przy zastosowaniu lakieru odpowiedniego z oryginalnym kolorem blach. - W przypadku użycia szlifierki kątowej do cięcia blach powlekanych lub innych materiałów będących w zasięgu powstającego na skutek cięcia strumienia gorących opiłków, następuje utrata gwarancji. Reklamacje nie będą uwzględniane. __________________________ Blacha trapezowa TP-26 SUPER https://pruszynski.com.pl/produkt/blachy-trapezowe/blacha-trapezowa-na-dach/tp26super-blacha-trapezowa-na-dach/
    • Przy kolejnych porządkach tak zrobię, ale mimo to i tak stoi już parę lat. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Komentarz dodany przez Henryk: Jedyny na rynku legalny zestaw do przeróbki szamba. Warunek - trzeba mieć szczelne szambo. Procedura tak jak przy oczyszczalni. Montaż - 1 dzień. W końcu nie śmierdzi, a oczyszczone ścieki wykorzystuje do nawadniania iglaków...
    • To konieczność. Też próbowałem tylko wsuwać, ale wtedy nawet jak się człowiek oprze przypadkowo ręką o taki regał, to się mogą wysunąć. I półki wtedy lecą. Chociaż zaginanie nie jest łatwe. Najlepiej najpierw pod języczek wsuwać ostrze noża i lekko go ugiąć tak, aby później móc złapać koniec małymi kleszczykami i zagiąć już co najmniej o kąt prosty, a najlepiej jeszcze bardziej. Wtedy całość się trzyma, można regał przesuwać, przenosić i nic się nie dzieje.
    • Cenna uwaga, bo ja tych blach nie pozaginałem. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...