Skocz do zawartości

Wybór drewna do budowy tarasu


Recommended Posts

Buduję taras który będzie z jednej strony podparty na ścianie a z drugiej na filarach z poprzeczną belką. Odległość od ściany do filarów to 3 metry i w tą stronę będzie spadł natomiast długość tarasu to 6 m. Chciałbym się dowiedzieć czy mogę zastosować do niego drewno iglaste które niestety jest świeże nie suszone, czyli prosto spod piły. Jest to drzewo iglaste gdyż jak producent twierdzi jest ono z jakichś lasów koszalińskich.
Chciałem do tego celu zastosować 11 krawędziaków 3-metrowych o przekroju 7 x 14 z których każdy podparty będzie na końcu. Czyli krawędziaki będą ułożone co 60 cm pod delikatnym kontem, gdyż dach ma służyć również jako taras po którym będzie się chodzić. Na tych krawędziakach będą leżeć deski o grubości 2 cm i papa. Moje pytanie jest takie czy taka konstrukcja z świeżego drzewa która będzie w naturalny sposób wysłychała, nie zacznie się wyginać i prężyć oraz czy przekrój belki 7 x 14 długiej na 3m opartej o prostopadłą belkę w dwóch skrajnych punktach oraz położona w częstotliwości co 60 cm wystarczy żeby dach nie wyginął się od chodzenia po nim?
Mam jeszcze opcję żeby zastosować krawędziaki 5 na 15 i w tej sytuacji powiedzmy co 40 cm. Choć być może są one niewystarczające i mogą się wyginać. Pytanie które lepsze, czy wystarczające żeby nie uginać się w łuk do środka od chodzenia po tarasie i czy nie będą się wyginać w dół z samego faktu że są nie wysuszone?

Link do komentarza
29 minut temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał:

Moim zdaniem drewno musi być sezonowane i miec określony poziom wilgotności. Zapytaj w pierwszym lepszym tartaku. Generalnie to max 23% w zależności od gwarantowanej klasy wytrzymałości.

http://fachowydekarz.pl/drewno-konstrukcyjne-suche-czy-mokre-impregnowac-czy-nie/

Dzięki za info. No domyślałem się że powinno być wysuszone, natomiast w tej chwili jest taki problem na rynku że nigdzie nie ma drzewa suszonego bo drożeje strasznie i wszyscy sprzedają bieżączke  jeszcze mokrą spod Piły... Pytanie, czy jeśli po tym zadaszeniu nikt nie będzie chodził przez pierwsze kilka lat póki w sposób naturalny drzewo wyschnie i dopiero później chciałem używać górnej części jako taras. Czyli póki drzewo nie wyschnie nikt nie będzie po nim chodził. Będzie na nie

 działał tylko ciężar własny no i oczywiście te deski z papą... I teraz pytanie czy w tej sytuacji można kłaść świeże drzewo... No i kolejna sprawa z wytrzymałością. Czy belki 7 na 14 kładzione co 60 cm albo 5 na 15 kładzione co 40 cm wytrzymają docelowo nacisk gdy będą użytkowane jak taras?

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To chyba chybiony i fałszywy argument, bo klimatyzator jednak dmucha powietrzem zagrzanym do o wiele wyższej temperatury niż te 22 stopnie, chcąc osiągnąć zadaną temperaturę i pewnie to jest o wiele wyższa temperatura niż 30 st. Nie mierzyłem ale tak na wyczucie to znacznie przkracza trzydziestkę. Więc to akurat w drugą stronę działa, jeśli chodzi o tę "róznicę temperatur", czyli na korzyść hydrauliki. 
    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
    • A stoją zapewne obok siebie... więc jak zrobi się z nich  "kątownik" - będą stały jeszcze stabilniej...
    • Może być różnie, bo one są dość wiotkie. Zależy też, jak równa jest posadzka w garażu.
    • Komentarz dodany przez G: Beton nie kosztuje 200-250. Ceny z przed pandemi
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...