Skocz do zawartości

Sufit podwieszany- problem wykończenia przy ścianach


Recommended Posts

Napisano
Witam serdecznie,

Wykonałem sufit podwieszany o wielkości około 2m2. Wystarczyła do tego płyta g-k o wymiarach 260x120, potwieszona na stelażu stalowym. Płyta była przycinana z 3 stron, na jednej z krawędzi pozostało fabryczne sfazowanie. W załączeniu jest zdjęcie z wykonanego sufitu.

DSC01446.jpg



Mam problem z wykończeniem szczelin przy ścianach. Do wykonania wypełnienia kupiłem klej akrylowy, bo wyczytałem że jest lepszy niż silikon. Potem do wyrównania planowałem wykorzystać gładź szpachlową Cekol C-45. Gładzią planowałem też zasłonić wgłębienia z wkrętami. Czy takie rozwiązanie sprawdzi się w praktyce?

Dowiedziałem się również, że występują trudności kryciem farbą płyty g-k. Znajomy zaproponował, aby przed malowaniem pokryć płytę preparatem gruntującym trochę rozmieszanym z farbą. Czy jest właściwe postępowanie?

Proszę Państwa o opinię i poradę, pozdrawiam, Adam

PS. wiem, że przy rurach C.O. trochę nie wyszło. Czy może ktoś ma radę, jak to teraz poprawić?
Napisano
Cytat

Witam serdecznie,

Wykonałem sufit podwieszany o wielkości około 2m2. Wystarczyła do tego płyta g-k o wymiarach 260x120, potwieszona na stelażu stalowym. Płyta była przycinana z 3 stron, na jednej z krawędzi pozostało fabryczne sfazowanie. W załączeniu jest zdjęcie z wykonanego sufitu.
Mam problem z wykończeniem szczelin przy ścianach. Do wykonania wypełnienia kupiłem klej akrylowy, bo wyczytałem że jest lepszy niż silikon. Potem do wyrównania planowałem wykorzystać gładź szpachlową Cekol C-45. Gładzią planowałem też zasłonić wgłębienia z wkrętami. Czy takie rozwiązanie sprawdzi się w praktyce?
Dowiedziałem się również, że występują trudności kryciem farbą płyty g-k. Znajomy zaproponował, aby przed malowaniem pokryć płytę preparatem gruntującym trochę rozmieszanym z farbą. Czy jest właściwe postępowanie?
Proszę Państwa o opinię i poradę, pozdrawiam, Adam
PS. wiem, że przy rurach C.O. trochę nie wyszło. Czy może ktoś ma radę, jak to teraz poprawić?


Witam!!!
Ad.1. Można uszczelnić połączenie ściany i sufitu ale nie wykończamy potem na sztywno gładzią ani żadnymi taśmami itp-Zawsze bedzie pękać i nic na to się nie poradzi. .Najlepszym rozwiązaniem jest zakup i przyklejenie listwy wykańczającej-np. ćwierćwałka lub kątownika - zależy od gustu
Ad.2. Zagłębienia po śrubach szpachlujemy właśnie gładzią i potem przecieramy aby wygładzić.
Ad.3.Zawsze przed malowaniem czegokolwiek a zwłaszcza powierzchni chłonnych stosujemy preparaty gruntujące.
Ad.4.No i te rury.Trzeba sią zastanowić.Jeśli to są rury od c.o. to obrobienie tych otworów na "sztywno"czyli gładzią czy inną chemią nie ma sensu. Można zakombinować z kawałkiem np.płyty g-k lub panela w kolorze białym - jeśli obrobisz połączenia ściany i sufitu za pomocą listew wykańczających to można to logicznie i całkiem ładnie wykończyć. Otwory na rury moszą mieć ok.1-2 mm luzu (pod wpływem temperatury trochę "pracują").
Napisano
Szczeliny wokół ścian wypełnia się masą akrylową, do szpachlowania wgłębień w płytach można użyć gładzi gipsowej. Przed malowaniem powierzchnię płyty g-k trzeba zagruntować preparatem gruntującym, co zmniejszy jej nasiąkliwość i zapewni dobrą przyczepność farby.
Napisano
Witam,

Dziekuję za cenne wskazówki. Sufit podwieszany dokończyłem w ten weekend. Chciałem się podzielić zdobytym doświadczeniem i prosić o odpowiedzi na pytania "powykonawcze".

Wykonałem prace w następujący sposób:
A) po całym obwodzie, przy pomocy noża zrobiłem fazowanie (starałem się aby kąt fazowania był 22,5 stopnia. Ale chyba nie był icon_smile.gif Z obliczeń dla płyty g-k o grubości 12.5 mm, powinien to być pasek około 3 cm. W moim wykonaniu to było ok 1-1.5 cm.

Mam pytanie: w którym momencie, powinno robić się fazowanie ciętych krawędzi płyty g-k? Przed zamocowaniem? Jakim narzędziem? Czy rzeczywiście powinno ono mieć szerokość około 3 cm?

B) w przypadku rur C.O. wykorzystałem podobne rozwiązanie, jakie stosuje się przy podłogach. Wyciąłem dodatkowy prostokąt z płyty g-k i przy pomocy suwmiarki przeniosłem wymiary. Zrobiłem otwory (wiertarka i pilnik półokrągły). Następnie prostokąt przeciąłem "prawie na pół" wg zasady jaką się stosuje przy kładzeniu podłogi/parkietu wokół rur C.O. Od góry, w zamocowanej płycie g-k, przy pomocy wkrętów, zamocowałem króciutkie profile CD60 (przycięte kawałki z odpadków). Następnie do tych profili przymocowałem wcześniej przygotowany prostokąt ze zrobionymi sfazowaniami na krawędziach, a szczeliny wypełniłem masą akrylową, w której zatopiłem siatkę z włókna szklanego. Efekt można zobaczyć na załączonym zdjęciu.

DSC01446.jpg



Mam pytanie: stosowana taśma z włókna szklanego była samoprzylepna (norgips). Szczelina powstała z fazowania krawędzi płyt g-k miała 1 cm. W trakcie prac siatka nie miała zamiaru się trzymać gipsu. Czy w związku z tym trzeba stosować jakieś dodatkowe kleje?

C) szczeliny pomiędzy sufitem a ścianą na połowie obwodu sufitu wypełniłem masą akrylową. (Nie stosowałem siatki z włókna szklanego). Dla testu, na drugiej połowie obwodu sufitu wykorzystałem masę o nazwie: SEM-Light firmy SEMIN (polecana przez sprzedawcę). Masa ma strukturę gęstej pianki i bardzo fajnie wypełnia szczeliny.

Zaznaczam, że nie jest to reklama masy SEM-Light ale raczej pytanie: czy był to dobry wybór i czego mogę się po niej spodziewać?. Instrukcja i parametry były opisane w 3 językach ale nie w języku polskim. Zamieściłem zdjęcie.

DSC01446.jpg



D) otwory po wkrętach zaszpachlowałem gładzią gipsową

E) płytę posmarowałem preparatem gruntującym (Chyba zrobiłem tu mały błąd ponieważ nie rościeńczyłem go białą farbą. Później jest trochę trudniej pomalować tak sufit nie było prześwitów).

E) dwukrotnie pomalowałem sufit farbą akrylową.

Efekt końcowy prezentują zdjęcia.

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg



Jeszcze raz dziękuję za pomoc i proszę o odpowiedzi aby nie popełnić błędów na przyszłość.
Pozdrawiam,
Adam
Napisano
Niektóre prace można sobie uprościć. Nie trzeba mocno fazować krawędzi płyt na styku ze ścianą, gdyż szczelinę wypełnia elastyczna masa akrylowa lub pianka.

Szerokie fazowanie stosuje się w miejscu łączenia dwóch płyt g-k i ma na celu lepsze połączenie za pośrednictwem masy szpachlowej. Fazowanie wykonuje się przed przykręceniem płyt.

Wokół rur grzewczych należy pozostawić wolna przestrzeń, aby mogły się swobodnie rozszerzać. Najprościej otwór w płycie wypełnić pianką poliuretanową i pomalować.

Dodawanie farby do gruntownika w praktyce nie poprawia krycia a może ograniczyć wnikanie preparatu w głąb podłoża.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • poradź lepiej, pokaż sie profesjonalnie - zamiast wypisywania głupawych pierdół  
    • Historia wygląda tak, że mieszkanie kupiliśmy w marcu 2022. Było kupione od poprzedniego właściciela, który najprawdopodobniej flipowal mieszkaniami, kupił, wyremontował i ja się pojawiłem i kupiłem. Mieszkanie kupiłem świeżo po remoncie. Pierwsze problemy zaczęły pojawiać się w następną zimę, czyli na przełomie 2022/2023 bo sąsiad z dołu pokazał mi, że od sufitu pod naszym balkonem ma trochę mokre ściany. Na naszej ścianie o którą mi chodzi, zacząłem zauważać wilgoć już chyba na wiosnę 2023. Czy ściana przemarzala/przemakala przed remontem nie mam pojęcia i już do tego nie dotrę. Jeśli chodzi o ocieplenie budynku, jakieś prace na elewacji były robione w okolicach 2010 roku, ale budynek nie jest ocieplony styropianem. Drzwi balkonowe najprawdopodobniej nie były wymieniane w czasie tego remontu mieszkania sprzed mojego kupna, bo nie wyglądaly na nowe.  Co najlepiej zrobić w takiej sytuacji? Na ocieplenie elewacji nie mam co liczyć, bo jestem właścicielem jednego z wielu mieszkan w tym bloku. Dodam, że na ścianie gdzie się zbiera wilgoć nie ma kaloryfera a na ścianie po drugiej stronie kaloryfer jest i tam też taka wilgoć się pojawia ale w zdecydowanie mniejszym stopniu. 
    • Z OSB mi doradziło dwóch fachowców, a deski wiadomo że sztywniejsze, ale myślę że to, że OSB z GK będą razem ze sobą skręcone dadzą już dużo. A co do wyprostwania ścian czy skosów, to jest zrobione co do milimetra. Za pomocą dobrego lasera w zasadzie nie ma z tym większych problemów, ale trochę czasu na to trzeba poświęcić. Jakby ktoś chciał zrobić to "po łebkach", nie ma opcji później z tego wyjść, bo każdą płytę trzeba byłoby ciąć inaczej. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka Sam zastosowałem folię aktywną, bo piana PUR nie ma równej powierzchni, stąd do 10cm mam pustkę za folią, ale nie jest to aluminiowa. A co do tej aluminiowej to może jako aktywna to coś w tym może być, ale co ma dawać dodatkowa pustka to pojęcia nie mam. Według mnie trochę przerost treści nad formą. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Nie jest to kluczowe już mi się wydaje. W każdym bądź razie zapoznając się w sieci z informacjami zazwyczaj faktycznie można znaleźć informację, że kładziemy wełnę na równi z folią. Nie spotkałem się z celowym zostawianiem tam np. 2-3 cm luzu. To, że ta wełna potem obsiądzie i wtedy będzie szczelina już chyba jest doszukiwaniem się jakiegoś sposobu bronienia tego, że tam musi być szczelina.   Co do tej foli srebrnej od wewnątrz. Właśnie doczytałem się o co chodzi. Kilka dni temu widziałem jakiś filmik majstrów z YT co mówili o tym i tam było wspomniane, że taka folia ma najlepsze swoje właściwości gdy zostawi się szczelinę. Teraz doczytałem. Szczelinę można tam zostawić ale też nie jest to koniecznie. Taka folia nazywa się folią aktywną i reguluje przenikanie pary wodnej w zależności od warunków. Pewnie kolejny temat rzeka...
    • Nie słyszałem o takich praktykach i nie wiem ile taka folia aluminiowa kosztuje i czy to się w ogóle opłaca, tzn koszt vs oszczędność energii. Z tego co wiem, najlepiej wykonana izolacja to taka, która bezpośrednio przylega do folli paroizolacyjnej, ponieważ każda pustka powietrzna, a w przypadku poddasza za płytą GK ma już w granicach 50% niższą temperaturę niż w pomieszczeniu, czyli stwarzają się idealne warunki do wykraplania. Dlatego jedyna pustka powietrzna w każdym przypadku skosów czy sufitu powinna się znajdować za ociepleniem tak jak pisze[mention=66843]rett[/mention] np przed deskowaniem, lub za membraną, która z zasady ma mieć wysoką paroprzepuszczalność, bo w przypadku piany PUR, którą klei się bezpośrednio do membrany inczej się nie da. Dlatego uważam że podstawowym błedęm jest dodatkowe ocieplanie przesztrzeni nad sufitem, bo nad sufitem powinna być już tylko wentylacja aż do kalenicy. Było tu już kilka tematów o wyciekach po ścianach szczytowych. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...