Skocz do zawartości

od podstaw...


Recommended Posts

Witam wszystkich!
Jestem totalnie zielony w temacie budowy domu, dlatego mam kilka pytań.

Mam działkę 0,63Ha, jest to działka budowlana. Od czego zacznamy?

1. Projekt - czy architekt musi zobaczyć działkę żeby dobrać projekt (ma być parterowy, z garażem, około 120m2)
2. Jak wygląda sprawa z pozwoleniami na budowę (czas oczekiwania, miejsce załatwiania)
3. Kredyt - jak wygląda sprawa z kredytem na budowę domu, gdzie najlepsze warunki, czy jest możliwa konsolidacja z konsumpcyjnym,

To narazie tyle na początek

Z góry dziękuję za odpowiedzi


Pozdrawiam
Krzysiek
Link do komentarza
Ja proponowałbym zacząć od zrobienia mapek na uzgodnienia budowlane oraz rozejrzeć się i zastanowić nad tym, jakie kryteria i wymagania ma spełniać nasz dom, po tym nad wyborem technologii budownictwa, wręczcie nad wyborem projektu - z pracowni czy indywidualny, z garażem czy bez ...

Co do kredytów - trudno w tak drażliwej kwestii doradzać - wiele banków proponuje rożne atrakcyjne oferty.
Wybór należy do Pana.
Osobiście raczej (jeżeli tylko warunki do tego nie zmuszają) radziłbym nie brać dużych kredytów długoterminowych tylko odkładać pieniądze , kredytem posiłkując się tylko w przypadku gdy może zabraknąć na dokończenie pewnego etapu budowy.
Link do komentarza
Cytat

Witam wszystkich!
Jestem totalnie zielony w temacie budowy domu, dlatego mam kilka pytań.

Mam działkę 0,63Ha, jest to działka budowlana. Od czego zacznamy?

1. Projekt - czy architekt musi zobaczyć działkę żeby dobrać projekt (ma być parterowy, z garażem, około 120m2)


Należy zacząć od sprawdzenia zapisów w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Jeżeli dla obszaru, na którym znajduje się działka nie ma planu, powinno być studium. Tam są najważniejsze zapisy dotyczące również sąsiedztwa - przebiegu planowanych dróg, terenów przeznaczonych pod przemysł czy usługi uciążliwe.

W gminie można również uzyskać podstawowe informacje, czy działka znajduje się w strefie krajobrazu chronionego, pod nadzorem konserwatora zabytków, czy jest to obszar, na którym są niezbędne badania archeologiczne.

Najbezpieczniejsze, o ile macie Państwo czas, byłoby wystąpienie z wnioskiem do Urzędu Gminy o wydanie warunków zagospodarowania terenu i zabudowy. Na tym etapie dokonywane są również konsultacje np. z konserwatorami zabytków i przyrody, które wskażą jakie dodatkowe ograniczenia mogą być wymagane.
Cytat

2. Jak wygląda sprawa z pozwoleniami na budowę (czas oczekiwania, miejsce załatwiania)


Wniosek o pozwolenie na budowę składa się w starostwie właściwym dla miejsca położenia nieruchomości.
Pozwolenie na budowę inwestor powinien otrzymać w terminie 65 dni roboczych od daty złożenia wniosku. Decyzja staje się prawomocna po 14 dniach, o ile nie wpłyną odwołania stron postępowania.


Polecamy dostępny w serwisie budujemydom.pl Poradnik prawny
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • U mnie też taki w piwnicy na krzywej podłodze stoi, ale wypoziomowane od wagi i też już parę lat jest ok. Też miałem problem z tymi blaszko-języczkami, ale o dziwo się trzyma kupy, ale nie pomyślałem żeby je zagiąć. Choć 120kg to raczej bałbym się tam położyć. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Mam trzy takie regały i bardzo je sobie chwalę. Owszem, przy składaniu pierwszego popełniłem błąd, wierząc bezkrytycznie w instrukcje sprzedawcy i nie zaginałem "języczków" wsuwanych w wycięcia kątowników, no i regał mi się rozsypał już pod koniec montowania. Ale gdy wszystkie zagiąłem (łatwe to nie jest, ale da się). regał jest lekki i nie do zdarcia. Nośność jednej półki to 125 kg, więc w warunkach domowych spokojnie wystarcza do niemal wszystkiego. Nawet w garażu.   Regałów niczym nie mocuję do ścian. Nie ma potrzeby. Oczywiście, jeśli stoją na wyrównanym i pewnym podłożu.  Da się je kupić w cenie poniżej 80,00 PLN, więc uważam, że naprawdę warto.   PS. To się nie chwieje, zapewniam!
    • Komentarz dodany przez agata: czy ktos wie czy kostka z brukbet jest warta uwagi? przymierzamy sie w koncu do zakupu
    • To chyba chybiony i fałszywy argument, bo klimatyzator jednak dmucha powietrzem zagrzanym do o wiele wyższej temperatury niż te 22 stopnie, chcąc osiągnąć zadaną temperaturę i pewnie to jest o wiele wyższa temperatura niż 30 st. Nie mierzyłem ale tak na wyczucie to znacznie przkracza trzydziestkę. Więc to akurat w drugą stronę działa, jeśli chodzi o tę "róznicę temperatur", czyli na korzyść hydrauliki. 
    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...