Skocz do zawartości

wymiana instalacji CO


Recommended Posts

Napisano

Witam

w domu jest stara (bardzo stara instalacja CO zasilana kotłem węglowym. Powoli chcę to wymieniać ale wymiana wszystkiego na raz nie przejdzie w moim przypadku dlatego zaczynam od grzejników i rur. Układ jest jak w załączniku, są trzy poziomy tj, piwnica gdzie jest kocioł (wysokość 1,7m) parter (wysokość 2,7m) i piętro (wysokość 2,6m). Każda kondygnacja ma taki sam układ tyle że w piwnicy nie ma grzejników. Na rysunku podałem obecne średnice zewnętrzne rur i na ile znalazłem średnice wew. w calach. Piony również są opisane te co idą w górę i w dół. Moje pytanie dotyczy rur bo mam zamiar je zmienić na PP jak dobrać średnicę. Czy też może ktoś podać dokładnie jakie stosować średnicę??

grzejniki parter.jpg

Napisano
1 godzinę temu, koragreg napisał:

Moje pytanie dotyczy rur bo mam zamiar je zmienić na PP jak dobrać średnicę. Czy też może ktoś podać dokładnie jakie stosować średnicę??

Co do rur to ja proponowałbym Ci zamiast PP zastosować alupexy. Mniej łączeń, kształtek przy alupexach co tym samym koszt wykonania instalacji będzie mniejszy. Średnica odpowiednia to 14-16 mm z tym że podejście do pieca musisz wykonać w miedzi.

Co do układania rur to z rysunku za bardzo nie widać co i jak chcesz zrobić, jedyne co mi się rzuciło w oczy to za dużo masz pionów, praktycznie z każdego grzejnika odchodzi pion, po co?

Napisano

A co jest nie tak z tymi rurami które masz? Chcesz wymienić bo szpecą mieszkanie czy z jakiegoś innego powodu?

Teraz grzejesz grawitacyjne.

Zmiana rur będzie wymagała montażu pompki / pompek.

Napisano
5 minut temu, MrTomo napisał:

A co jest nie tak z tymi rurami które masz? Chcesz wymienić bo szpecą mieszkanie czy z jakiegoś innego powodu?

Teraz grzejesz grawitacyjne.

Zmiana rur będzie wymagała montażu pompki / pompek.

Podejrzewam że ma rury metalowe które już są na tyle skorodowane i zaciągnięte kamieniem że uważam że dobrze robi wymieniając rury na nowe. Z drugiej strony wymienia grzejniki  a nowe grzejniki płytowe czy aluminiowe  (przy konwektorowych już nie mam mowy aby działy ze starymi rurami dużego przekroju),nie będą osiągały dobrego efektu grzejnego bez zmienienia rur i wymuszonego obiegu jaki daje pompka.

Napisano

Instalacja jest z przełomu lat 50-60 a rysunek przedstawia to co jest tj. tyle pionów istnieje. Sądzę że kiedyś była tylko grawitacyjna instalacja obecnie równolegle na powrocie jest pompka.

Wszystkie piony schodzą do piwnicy

Mi zależy na zastosowaniu rurek PP

Napisano
16 godzin temu, koragreg napisał:

Mi zależy na zastosowaniu rurek PP

Masz je za darmo że zależy Ci tak bardzo na rurkach PP?

Nie wiem jaka jest ich obecnie cena ale kształtki + robocizna  wyjdzie na pewno drożej aniżeli zastosowanie alupexów. Przy alupexach wszelakie kształtki minimalizujesz do minimum.

Napisano
45 minut temu, mhtyl napisał:

Masz je za darmo że zależy Ci tak bardzo na rurkach PP?

Nie wiem jaka jest ich obecnie cena ale kształtki + robocizna  wyjdzie na pewno drożej aniżeli zastosowanie alupexów. Przy alupexach wszelakie kształtki minimalizujesz do minimum.

PP to chyba jeden z najtańszych systemów . I fajnie tym się robi .

Napisano

Nie wiem, czy powinieneś odtwarzać obecny układ orurowania, nawet, jak ktoś podpowie Ci jakie zastosować przekroje rur...

Tu należy wykonać projekt uwzględniający fakt, że będzie cyrkulacja wymuszona pompą...

 

Będziesz nadal CO zasilał z kotła węglowego?

Napisano
54 minuty temu, koragreg napisał:

i chciałby odpowiedzieć na zadane pytanie??

Ja bym zrobił piony z 32ki a gałązki do grzejników z 25ki , myślę że wystarczy jak w instalację jest wpięta pompa .

Napisano (edytowany)

Do grzejników wystarczy nawet 20mm (wewn. 16mm) wg. mnie.

Możesz zastosować np. 25mm na kondygnacji I i 20 na wyższej (II).

Kłopotliwe natomiast przy rurach pp może być to, że trzeba uwzględniać wydłużenie liniowe pod wpływem temperatury na dłuższych odcinkach. 

Współczynnik rozszerzalności dla rur pp jest ponad 10x większy niż dla rurek miedzianych.

Czyli jeśli odcinek prosty l>5m to trzeba zrobić kompensację.

Trzeba wtedy stosować kompensatory (w kształt u). 

Chyba, że są to rurki wielowarstwowe stabilizowane aluminium, to wtedy jeśli każe odgałęzienie rozdzielone jest punktem stałym (tj. mocowaniem, które uniemożliwia przemieszczanie), to nie trzeba wykonywać kompensacji.

Edytowano przez MrTomo (zobacz historię edycji)
Napisano
2 godziny temu, koragreg napisał:

Fajnie że jest zainteresowanie tematem ale czy jest ktoś kto potrafi i chciałby odpowiedzieć na zadane pytanie??

 

23 godziny temu, mhtyl napisał:

Średnica odpowiednia to 14-16 mm z tym że podejście do pieca musisz wykonać w miedzi.

 

2 godziny temu, joks napisał:

PP to chyba jeden z najtańszych systemów . I fajnie tym się robi .

Zgadza się że to pierwsze rury z plastiku jakie zaczęto stosować do c.o. 

Fajnie się robi wszystkimi metodami pod warunkiem że się umie :)  ale uważam że lepiej i prościej wykonać instalacje z alupexa.

1 godzinę temu, joks napisał:

Ja bym zrobił piony z 32ki a gałązki do grzejników z 25ki , myślę że wystarczy jak w instalację jest wpięta pompa .

Pion wystarczy 25 a podejścia jak pisałem wcześniej 14-16.

14 minut temu, MrTomo napisał:

Współczynnik rozszerzalności dla rur pp jest ponad 10x większy niż dla rurek miedzianych.

Czyli jeśli odcinek prosty l>5m to trzeba zrobić kompensację.

Trzeba wtedy stosować kompensatory (w kształt u). 

Między innymi to miałem na myśli pisząc że z alupexa wychodzi taniej bo nie trzeba na to zwracać uwagi.

 

15 minut temu, MrTomo napisał:

Chyba, że są to rurki wielowarstwowe stabilizowane aluminium, to wtedy jeśli każe odgałęzienie rozdzielone jest punktem stałym (tj. mocowaniem, które uniemożliwia przemieszczanie), to nie trzeba wykonywać kompensacji.

Przy alupexie tak dokładnie jest.

Życie trzeba sobie upraszczać a nie komplikować, więc cały czas uważam że obecnie robiąc instalacje c.o. używając rur PP jest to archaizm, pomimo że te rury dalej są w ofercie, więc po co komplikować sobie jak można zrobić to o wiele łatwiej i prościej.

1 godzinę temu, uroboros napisał:

Tu należy wykonać projekt uwzględniający fakt, że będzie cyrkulacja wymuszona pompą...

Od tego należałoby zacząć a nie od czapy zrobić a potem w razie niedziałania pytać się co się źle zrobiło.

Gość mhtyl
Napisano
8 godzin temu, koragreg napisał:

OK a jak to w takim razie będzie z średnicami na pexach??

Tak samo jak przy rurach PP. Liczy się średnica wewnętrzna a nie zewnętrzna.

  • 3 miesiące temu...
Napisano

Mr Tomo mam pytanie odnośnie kompensacji, czy miejsce wykonania kompensacji ma znaczenie tzn. początek koniec czy środek gałęzi która ma powyżej 5m. 

Długość rury w pionie nie przekroczy 5m maks to 4m jednak w piwnicy to dojdzie już trochę długości ale będą tworzone w sposób można napisać wymuszony układem kompensacje w kształcie litery U

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam wszystkich forumowiczów!   Mam stary budynek, w którym ściany zewnętrzne są już ocieplone, ale dach pozostaje nieocieplony i przez niego ucieka dużo ciepła. Planuję na wiosnę ocieplić dach od góry styropianem EPS 100 (styropian dach/podłoga) o łącznej grubości 23 cm. Dach jest płaski z lekkim nachyleniem, powierzchnia około 100 m², pokryty papą, która zachowała się w całkiem dobrym stanie – nie jest uszkodzona, nie planuję jej zrywać, tylko oczyścić i zostawić jako podłoże.Na styropianie ma być położona papa termozgrzewalna (jedna lub dwie warstwy). Montaż styropianu będę wykonywał samodzielnie (klejenie + kołkowanie), a papę zgrzewalną zlecić fachowcowi, który się na tym zna.Mam kilka wątpliwości i pytań – bardzo proszę o Wasze opinie na podstawie doświadczeń: 1. Grubość i układanie styropianu: Czy lepiej położyć jedną warstwę 23 cm, czy podzielić na dwie warstwy (np. 11 cm + 12 cm) układane na mijankę? Wiem, że dwie warstwy lepiej eliminują mostki termiczne, ale to więcej pracy. Pomijając aspekt czasu i wysiłku – czy takie rozwiązanie naprawdę ma sens i daje zauważalną różnicę w izolacyjności?   2. Montaż i mocowanie styropianu: Dach nie będzie dodatkowo obciążony (tylko papa na wierzchu, bez chodzenia czy tarasu), ale ważne jest solidne mocowanie, żeby wiatr nie oderwał warstw. Planuję kleić styropian (klejem bitumicznym lub poliuretanowym) + kołkować.Dla grubości 23 cm – jakie kołki polecacie? Czy wystarczą o długości ok. 30 cm (żeby wystawały trochę w podłoże betonu)? Czy lepiej stosować metodę z otwornicą – wyciąć otwór w styropianie, włożyć kołek, a potem zatkać wyciętym krążkiem (żeby kołek nie wystawał i nie tworzył mostka)? Jeśli dwie warstwy: Czy wystarczy kołkować tylko dolną warstwę (do podłoża), a górną tylko przykleić do dolnej? Czy kołki muszą przechodzić przez obie warstwy dla lepszej stabilności?   3. Warstwa separacyjna na styropianie pod papę: Czytałem różne opinie – jedni polecają geowłókninę polipropylenową (200-300 g/m²) jako ochronę przed wysoką temperaturą palnika i separację, drudzy grubą folię PE (0,2 mm). Geowłóknina wydaje mi się lepsza (przepuszcza parę, nie topi się tak łatwo). Czy zgadzacie się, że geowłóknina to najlepsze rozwiązanie w takim przypadku, czy polecacie coś innego (np. folię PE)?
    • Zupełnie nie mam pojęcia gdzie to pęknięcie Od strony grzejnika? od strony zasilania? na korpusie zaworu?
    • Cześć, jak samodzielnie zabezpieczyć lekkie pęknięcie na rurce z termostatem? Jest to mikroskopijne pęknięcie bo moze z kropla dziennie sie wydostaje:)   Zalaczam zdjęcie, do lepszego nie mam dostępu. Ps. Pęknięcie jest na ten najszersze części 
    • Komentarz dodany przez Tomek: zdecydowanie odradzam.
    • Hurtownia budowlana: OLI - Tomasz Kraska Województwo: lubelskie Miasto: Puchaczów Pełny opis hurtowni pod adresem: https://budujemydom.pl/hurtownie-budowlane/lubelskie/oli-tomasz-kraska
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...