Skocz do zawartości

Podłogówka wodna dla budynku podpiwniczonego


Recommended Posts

Witam

Jak zwykle przeczytałem z dużym zainteresowaniem kolejny numer Budujemy Dom (10/2007).

W artykule "Żeberka na ciepło" Pani Emilia Rosłaniec napisała:

Sposób regulacji powinien być dobrany z uwzględnieniem bezwładności cieplnej budynku: domy o ciężkiej konstrukcji, dobrze akumulujące ciepło (czyli wykazujące dużą bezwładność cieplną) wymagają innego rodzaju regulatorów niż budynki o konstrukcji lekkiej ...

Czy mogę prosić o krótkie rozwinięcie? Ponieważ mam zamiar budować z silikatów (bloczek 18 cm) + ?styropian/wełna, a więc dom o dobrej akumulacji ciepła, szczególnie w tym zakresie zainteresowała mnie ta wypowiedź.

W artykule "Ciepłe stropy" Państwo Katarzyna Olędzka i Cezary Jankowski napisali iż bez wahania ogrzewanie podłogowe można wybrać gdy ma być zasilane pompą ciepła lub kotłem kondensacyjnym. Bardzo proszę o ich opinię na temat zastosowania ogrzewania podłogowego wodnego dla budynku podpiwniczonego (piwnice ocieplone poniżej strefy zamarzania gruntu), w którym instalacja oparta byłaby na kotle na paliwo stałe z retortą oraz okazyjnie kominkiem w okresie zimowym.

Niedawno przeczytałem artykuł (nie pamiętam gdzie) na temat kosztów ponoszonych przez inwestorów, a dotyczących przyłączy wodnych i kanalizacyjnych (do sieci lokalnych usługodawców). W artykule tym napisane było, że bodajże od 2005 roku zmieniły się przepisy związane z takimi przyłączami. Część kosztów, m.in. w zależności od lokalizacji przyłącza, studzienki kanalizacyjnej) zobowiązane jest ponosić przedsiębiorstwo wodne/kanalizacyjne. Czy mogą Państwo rozwinąć ten temat. Aktualnie otrzymałem warunki na takie przyłącza. W rachubę wchodzi m.in. przewier pod drogą gminną i kilkanaście/kilkadziesiąt metrów instalacji. Studzienka kanalizacyjna znajduje się na terenie działki gminnej (przed moją). Bardzo jestem ciekawy, czy wszystkie koszty będę zmuszony ponosić osobiście, czy tylko w części kosztów partycypować. W przedsiębiorstwie (właścicielem chyba gmina) poradzili mi, żebym nie zlecał tych prac temu przedsiębiorstwu (????) tylko znajomej prywatnej firmie (argumentem ma być dużo niższa cena).

Uprzejmie proszę o odpowiedź.
Link do komentarza
System regulacji temperatury zależy też od innych czynników, np. rodzaju kotła oraz tego, czy jest ogrzewanie podłogowe. Nie można zatem jednoznacznie wskazać optymalnego sposobu utrzymywania pożądanej temperatury.

Niemniej - w uproszczeniu przyjmuje się - że w budynkach "ciężkich" system regulacji powinien zawierać termostat pokojowy, natomiast w "lekkich" - o konstrukcji szkieletowej, jak też przy ogrzewaniu podłogowym – należy założyć dodatkowo termostat pogodowy.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ok! dzięki za pomoc. Posprawdzam na wiosnę te ciała obce. Postanowiłem tym razem po prostu zostawić hydrofor z ciśnieniem, i wyłączyłem SwitchoMatic przyciskiem w tryb OFF czyli pompa nie będzie mieć zasilania wrazie jakiejś awarii.    Pozdrawiam
    • To niby zrozumiałe, ale skoro ciśnienie masz ustawione stosunkowo nisko, to więcej ryzykujesz nadmiernym zużyciem pompy i reszty, niż awarią i zalaniem. Żadne systemy, żadne urządzenia nie lubią długich przerw w użytkowaniu. Ja w tej chwili mam w opiece dom, pusty obecnie i bez ogrzewania, a wody nie zamknąłem, chociaż w teorii grozi jej nawet zamarznięcie. Wolałem jednak ustawić regulator temperatury na 2 stopnie i płacić nieco za prąd. Niewiele, bo dobowe zużycie w ostatnie mroźne noce wynosiło 2 - 3 kWh na dobę. Okna są na południe, więc dniem wnętrze ogrzewa się na tyle, że regulator nie musi załączać grzejnika. pewnie robi to nad ranem dopiero.      W tym linku, który zamieściłem są jakieś uwagi tłustym drukiem o zakłóceniach, pojawiających się po nadmiernym obniżeniu ciśnienia (Ty je redukujesz do zera) i fałszywych alarmach z tego powodu. rzecz wymaga dokładnej analizy i musisz to sam zrobić, bo dla mnie jest już zbyt późno.   A poza tym, przyczyna może być banalna. W instalacji mogą jakieś obce ciała, zanieczyszczenia, które dłuższa praca pompy po ponownym załączeniu unosi i one mogą zakłócać wskazania różnych manometrów. Ty po prostu nie pracujesz na stanie ustalonym, nie pozwalasz systemowi się ustabilizować, tylko wciąż wprowadzasz rozruch i zatrzymanie. Praca szarpana.
    • No siema! Panie, to zależy! Ale tak serio, to zależy od tego, ile jeździsz tym elektrykiem i jaką masz baterię. Jak latasz po całej Polsce, to i 10 kWp może być mało. A jak tylko do roboty i z powrotem, to 5 kWp powinno styknąć. No i fakt, do elektryka trzeba więcej niż do ogrzewania, bo to prądożerne bestie są!A tak na serio, to policz sobie średnie zużycie prądu na miesiąc, dodaj do tego zużycie auta (sprawdź w necie, ile Twój model mniej więcej potrzebuje na 100 km) i wtedy będziesz miał jakiś punkt odniesienia. No i pamiętaj o słońcu – w zimie paneli potrzebujesz więcej niż latem! Powodzenia w obliczeniach! 
    • Tego nie wiem, według SwitchMatica (dioda miga tak długo jak podaje napięcie na pompę, nie, natomiast ciśnienie rośnie)   Nie były robione żadne zmiany, nie zauważyłem nigdy takiej sytuacji   Czasami nie ma mnie po 2 lub 3 miesiące w domku. Nie chcę mieć ciśnienia w kotłowni w czasie gdy mnie tam nie ma, na wypadek awarii.   Niestety nie znalazłem nawet w ich dokumentacji zbyt dużo o tych trybach pracy.  Jak rozumiem tryb zsynchronizowany odpada bo to jest tryb gdy więcej niż 1 przełącznik współpracują ze sobą.  Zrobiłem dodatkowy test, wygląda na to, że wyłączanie zasilania nie ma tu wiele do gadania. Po prostu przy napełnianiu pustego hydroforu od zera jest jakiś problem. Tym razem upuściłem na wyłączonym bezpieczniku wodę do 2 barów (poniżej progu włączania) i po włączeniu bezpiecznika pompa dopompowała ciśnienie do zadanego 2.7.    Czyli problem zbyt dużego ciśnienia pojawia się tylko przy napełnianiu hydroforu od zera 
    • PS. Poczytałem początek instrukcji tego urządzenia i uważam, że przez Twoje wyłączanie zasilania, SwitchMatic2 wpada w inny tryb pracy, a ma ich trzy. Znasz dokładnie instrukcję użytkowania?   Jeśli koniecznie potrzebujesz opróżniania hydroforu, namawiam na wyłącznik hydromechaniczny. Jest tak prosty, ze się nie zepsuje.       https://leonarczyk.pl/wp-content/uploads/2020/09/INSTRUKCJA-SWITCHMATIC-230V-_PL-2019.pdf
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...