Skocz do zawartości

HEB 240 i Teriva


Recommended Posts

Napisano
Witam
Mam indywidualny projekt domu jednorodzinnego i jest tam podciąg HEB 240 o długosci 6m. (żona nie chciała słupa). Dom jest z zagospodarowanym poddaszem z dachem 35stopni.
Z rysunków nie wynika czy Teriva ma być zaczepiona w Hebie ( -][- ) czy ma być na Hebie.
Projektantka mówiła że HEB ma być pod kształtką wieńca co powoduje ze z sufitu będzie wystawała belka 24cm do obłożona styropianem. Ja wolałbym schować ten podciąg w terivie gabaryty 240mm na to pozwalają, ale wtedy musiałbym belki stropu opierać o niższy element
Hebu i zalać to betonem dodając jeszcze siatkę od góry zgodnie z przepisami na całym obwodzie styków ze ścianami nośnymi i nad tym Hebem. Wtedy HEB stałby się w pewnym miejscu wieńcem Terivy. Projektantka nie dodała do projektu jak ten HEB ma być zamontowany nie wiem czy nie zrobiła tego celowo by dać nam wola rękę (może zapomniała) a ja nie chcę się jej pytać bo od konstrukcji by inny projektant. Wykonawca przychyla się do tego że może to tak zrobić bo obciążenia na Hebie nie będą takie duże. Kierownik budowy sprawia wrażenie że jest mu to obojętne skoro wykonawca się może tego podjąć. Moje pytanie czy są jakieś przeciwskazania bym to zrobił tak jak chcę, czy w budownictwie stosuje się tego typu rozwiązania?. Bo chyba HEB na zginanie pracuje podobnie czy ciężar przyłożę na górną kształtkę Heba czy na dolną. Jedyny problem to że nie ma zbrojenia wokal całych elementów ścian nośnych ale przecież pręty zbrojne z wieńca można przyspawać punktowo do Heba i będzie zbrojenie zamknięte poziomo. Proszę o opinie na ten temat, czy jest to karygodny bład który chcę popełnić czy stosuje się takie rozwiązania w budownictwie HEB wazy 550kg i sprawia naprawdę duże wrażenie nie tylko finansowe ale i gabarytowe.
Napisano
Witam ,nie kombinuj proś o konsultację konstruktora i projektanta,rozwiązanie miej udokumentowane w dzienniku budowy i projekcie .Będziesz spokojnie spał i unikniesz problemów przy odbiorze budowy.Pozdrawiam Bob
Napisano
Dzieki za odpowiedz.
Na tyle mocno mnie wystraszyles ze przedzwonilem do projektanta konstrukcyjno budowlanego ktrory telefonicznie poinformowal mnie ze przypomina sobie ten projekt i moge zrobic tak by ukryc HEB w stropie. Moje pytanie co teraz powinienem zrobic skoro w projekcie nie jest to ujete. Jest rysunek ktory mowi mociowanie podciagu rys 7.1. a w rysunkach konstrukcyjnych są rysunki do dnosnikow 7.0, 7,2 itp.(7.1 pominieto)
Czy zglaszajac ta sprawe do projektantki (projektantka architektóry to ona robiła to kompleksowo i za cały projekt wzięła pieniadze) jest zobowiazana to naniesc do dokumentacji i czy moze zadac za to dodatkowych pieniedzy?. Dodam ze jedna z trzech dokumentacji jest w Starostwie opieczetowana na wypadek gdyby ktos chciał mi zarzucic ze specjalnie cos z z niej wyciągnąłem.
Napisano
Cytat

Dzieki za odpowiedz.
Na tyle mocno mnie wystraszyles ze przedzwonilem do projektanta konstrukcyjno budowlanego ktrory telefonicznie poinformowal mnie ze przypomina sobie ten projekt i moge zrobic tak by ukryc HEB w stropie. Moje pytanie co teraz powinienem zrobic skoro w projekcie nie jest to ujete. Jest rysunek ktory mowi mociowanie podciagu rys 7.1. a w rysunkach konstrukcyjnych są rysunki do dnosnikow 7.0, 7,2 itp.(7.1 pominieto)
Czy zglaszajac ta sprawe do projektantki (projektantka architektóry to ona robiła to kompleksowo i za cały projekt wzięła pieniadze) jest zobowiazana to naniesc do dokumentacji i czy moze zadac za to dodatkowych pieniedzy?. Dodam ze jedna z trzech dokumentacji jest w Starostwie opieczetowana na wypadek gdyby ktos chciał mi zarzucic ze specjalnie cos z z niej wyciągnąłem.


Witam.Ciepło,ciepło,kolej na telefon do architekta i minimum wpis do dziennika budowy.Bez ,,papieru,, ponosisz pełną odpowiedzialność za zmiany.Kasy architekt może chcieć od tego są rozmowy,argumentuj brakiem szczegółu 7.1.Jest jeszcze kierownik budowy, ma uprawnienia budowlane i doskonale wie co powinien w takiej sytuacji zrobić.Dla własnej ciekawości poszukaj w sieci opisu mocowania stropu w podciągach i będziesz lepszy od nich wszystkich.Pozdrawiam.Bob
Napisano
Za rozwiązania techniczne węzłów konstrukcyjnych odpowiada projektant i nikt rozsądny bez zaznajomienia się z projektem nie zaakceptuje proponowanego rozwiązania. Belka dwuteowa założona wytrzymałość uzyskuje przy obciążeniu osiowym - czyli od góry. Przy oparciu na dolnej półce występuje moment skręcający, który może spowodować "wypadnięcie" stropu. Powierzchnie stalowej belki nie zapewniają też dobrej współpracy z betonem i praktycznie strop w tym miejscu nie będzie zakotwiony, a przyspawanie prętów niewielu tu pomoże.
Napisano
A ja miałem coś takiego u siebie. Dwa HEBy 240. Wszystko zostało zastąpione podciągami i odpowiednio mocnymi żebrami rozdzielczymi. Mam salon o wymiarach prawie 7mx7m i właśnie tam był HEB 240. Rozmowy z projektantem i kierownikiem budowy dały doskonały efekt. Nic w salonie nie wystaje. Na dachu mam dachówkę, więc ciężar solidny. Słup konstrukcji więźby dachowej stoi "na środku salonu". Domek przeżył już solidną zimę z dużą ilością śniegu i nie małym wiatrem a sufit w salonie nawet jednej ryski nie ma. Wszyscy straszyli mnie, że na 37m2 musi się porysować, "bo teriva pracuje". Zapraszam na herbatkę icon_smile.gif wszystkich niedowiarków. Dodam, że w projekcie belki były oparte na dolnej stopie HEBa i dodatkowo dospawane do ścianki plus dodatkowe dospawane pręty długości 1,5m jako wzmocnienie. Zrezygnowałem z tego z powodu braku możliwości zakupu HEBów. Jeszcze ważna informacja kierownik budowy to właściciel firmy betoniarskiej, więc on decydował i dopilnował, jakiej klasy beton będzie na tym stropie. Pozdrawiam. Na PW mogę spróbować podesłać foty ze stropem przed zalaniem. Właśnie ważna sprawa, przed zalaniem sfotografowałem cały strop i wszystkie zbrojenia.
  • 1 miesiąc temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Podsumujmy sytuację, bo nie jestem pewien czy dobrze rozumiem. Jeżeli coś jest inaczej to proszę o sprostowanie. Ciśnienie i przepływ wody zimnej są wystarczające.  Zbyt niskie jest ciśnienie i/lub przepływ wody ciepłej. Tu proszę o doprecyzowanie - jest mały strumień wody pod dobrym ciśnieniem, czy duży strumień wody pod zbyt niskim ciśnieniem? Jak jest przygotowywana woda ciepła? Bo z opisu wnioskuję, że jest ona jakoś centralnie podgrzewana w budynku, jednak nie jest wystarczająco ciepła i dopiero na poddaszu dogrzewa ją do wystarczającej temperatury elektryczny podgrzewacz.    Układ jest więc nieco dziwny, ale tak zrozumiałem opis.  Trzeba przede wszystkim sprawdzić jakie jest ciśnienie i jak duży jest strumień wody przed tym podgrzewaczem. Jeżeli przed podgrzewaczem, na jego przyłączach jest wszystko w porządku to problem tkwi w podgrzewaczu. On może bardzo zmniejszać strumień (przepływ) wody i jej ciśnienie. To typowa cecha modeli przepływowych. Jak się to ustali to można myśleć co robić dalej.
    • Nie chodzi mi nawet o formalną ekspertyzę, ale o to żeby temu przyjrzał się konstruktor. Bo o ile płytkie rysy nie są zmartwieniem, to głębokie pęknięcia mogą stanowić już poważny problem. A na odległość nikt tego nie jest w stanie sprawdzić.  Warstwa wyrównująca ze styrobetonu lub jakiegoś innego betonu z lekkim kruszywem (keramzyt, perlit) jak najbardziej może być. Trzeba tylko pilnować pewnej minimalnej grubości bo takie lekkie betony są słabe. Próby wyrównywania dużych nierówności samym styropianem zdecydowanie odradzam, tego się faktycznie nie da zrobić dobrze. Co jest na dole, jakie są pomieszczenia poniżej tego stropu? Bo od tego oraz źródła ciepła zależy na ile skutecznej izolacji cieplnej potrzebujemy. Jeżeli i tak są tam pomieszczenia ogrzewane, zaś ciepło zapewnia kocioł to izolacja cieplna może być słaba, po prostu strop będzie się nieco bardziej nagrzewał i część ciepła oddawał ku dołowi. Wtedy wystarczy styrobeton, bez warstwy styropianu.  Przy czym nawet w tym wariancie dałbym folię budowlaną na styrobeton. Jako warstwę rozdzielającą go od jastrychu. Na to rury ogrzewania podłogowego, na nie siatka stalowa i jastrych. Dzięki siatce dość cienka warstwa jastrychu będzie pewniejsza, a tu raczej nie będzie można zbytnio go pogrubiać ze względu na masę. Ale dopuszczalne obciążenie to właśnie powinien określić wezwany konstruktor.  Przy okazji uprzedzam, że mocowanie rur, gdy pod folia nie ma styropianu jest nieco upierdliwe. Ale się da to zrobić. Dajemy dwie warstwy w miarę grubej folii i spinki wbijamy w nią pod skosem. 
    • Może i więcej, bo metr przewodu to jakieś 4 PLN, a wtyczka w sklepie 3,95 PLN.
    • Za wtyczkę jest 17.99. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Drogi jak cholera. 10 PLN to góra, którą dałbym za niego. Ale pod względem przekroju żył, przewód jest właściwy. Wtyczka też w porządku. Pytanie dodatkowe, ten piekarnik to przenośny czy część jakiegoś stacjonarnego urządzenia?. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...