Skocz do zawartości

Brudzący się akryl a malowanie listew MDF


Recommended Posts

Napisano

Witam :)

Dwa miesiące temu przykleiłem białe listwy MDF, a że podłoga nie jest równa (lokal usługowy poniżej parteru w bloku, generalnie wszystko jest lekko krzywe :P) wykończyłem to jeszcze ćwierćwałkami żeby nie było szpar między podłogą a listwami. Na koniec uszczelniłem wszystko akrylem i wygląda ok. Problem w tym, że po dwóch miesiącach akryl zaczął w wyniku zabrudzeń ciemnieć i coraz bardziej widać różnicę między białą listwę a miejscami gdzie było uszczelniane. Akryl też czasami zaciągnął się trochę bardziej na listwę i też widać widać że ciemnieje.
Zastanawiałem się, czy źle go nałożyłem, kupiłem akryl gorszej jakości, czy po prostu tak jest i to normalne?

To nawet nie jest problem, że to się tak brudzi, tylko tego sie nie da niczym domyć, trzeba by zeskrobać ten akryl :)

Myślałem nad pomalowaniem tych listew razem z akrylem i ćwierćwałkami, żeby przynajmniej się to brudziło jednakowo, ale boje się że potem farby już totalnie niczym nie domyję

Ma ktoś jakiś patent na takie coś? Czy po prostu popełniłem gdzieś po drodze błąd i trzeba to zrobić inaczej?
Pozdrawiam

Napisano

Biały akryl nie jest oststecznym materiałem wykończeniowym - po jego użyciu trzeba go jeszcze wykończyć, tzn pomalować.

Szczeliny przy ścianie, po doszczelnieniu akrylem zawsze malowałem farbą, którą pomalowana była ściana, a szczeliny pomiędzy listwą a ćwierćwałkiem uzupełniłbym białym silikonem, lub kitem przeznaczonym do wykańczania podłóg panelowych.

Teraz należałoby usunąć/wyskrobać ten brudny akryl i poprawić wykończenie.

Albo okleić taśmą malarską i folią okolice listwy i ćwierćwałka i - po ich odtłuszczeniu (!!!) - prysnąć  białym lakierem... Warstwa lakieru tak nałożonego niestety nie będzie tak trwała, jak oryginalne wykończenie listwy podłogowej i za jakiś czas trzeba będzie lakierowanie powtórzyć...

 

A przy zaklejaniu szczelin, czymkolwiek byśmy to robili, trzeba dopilnować, żeby uszczelnienie znalazło się TYLKO w szczelinie, a z okolicy TRZEBA je DOKŁADNIE usunąć!

Napisano

Akrylowy lakier powinien się trzymać listew ale faktycznie - przetrzeć wcześniej jakimś odtłuszczaczem. Nawet można zmatowić drobnym papierem ściernym. Kiedyś stosowałem lakier transparentny akrylowy dla przemysłu samochodowego  - stosowany jako ostatnia warstwa powłoki lakierniczej. Zapewniam, że ten lakier nie tak łatwo uszkodzić. Można dać biały podkład i na górę dodatkowo "prysnąć" wspomnianym transparentnym akrylem. Bardzo szybko się utwardza. Domyślnie był stosowany w celu nadania efektu metalik na karoserii ale ja dla niego znalazłem inne zastosowanie.

Napisano

Dzięki za rady.

Podoba mi się pomysł z lakierem. Czy te lakiery są też matowe i czy sprawdzą się tak samo? Rozumiem, ze takiego lakieru bardziej powinienem szukać w sklepie z lakierami samochodowymi niz w budowlanych? :)
Wystarczy ten biały lakier akrylowy, tak? Bo pogubiłem się przy podkładzie i transparentnym akrylu :P

Gość mhtyl
Napisano

Żeby użyć lakieru w spreju należałoby wszystko w koło okleić taśmą, w innym przypadku pozostanie mgiełka szpecąca na skrajnych elementach znaczy się na ścianie i na podłodze. Najprościej jak pisał uroboros zeskrobać, dać biały silikon czy  jakąś masę szpachlową w kolorze a od ściany akryl i pomalować.

Napisano

Matowy lakier, to zły pomysł... będziesz zmywał podłogę jakimś mopem i nie domyjesz listew, będzie narastał brudokurz i uzyskasz wynik taki, jaki masz teraz... faktycznie, może spróbuj na koniec ten lakier przeźroczysty samochodowy...

 

A okleić SAMĄ taśmą - to za mało... taśma i pas folii malarskiej.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • 🟩 SIATKI I PRĘTY KOMPOZYTOWE GRP – MĄDRA ALTERNATYWA DLA STALI ✅ 3x tańsze. ✅ 9x lżejsze. ✅ Bez rdzy. ✅ Z CE i ISO. Jeśli nadal zbroisz beton stalą, to wiedz, że istnieje sprawdzone i certyfikowane rozwiązanie: kompozytowe zbrojenie z włókna szklanego GRP od TROKOTEX – polskiego producenta z 40-letnim doświadczeniem. 🧱 Co oferujemy: 🔹 Siatki kompozytowe GRP – na fundamenty, wylewki, posadzki, podłogi, prefabrykaty 🔹 Pręty kompozytowe GRP (w kręgach i odcinkach) – od fi6 do fi16 mm 🔹 Produkty z certyfikatem CE, ISO 9001, ISO 14001, KOT 💪 Dlaczego kompozyt? Nie koroduje – odporność na sól, wilgoć, chemię Nie przewodzi ciepła – idealny pod ogrzewanie podłogowe Lekki – łatwy transport i montaż bez ciężkiego sprzętu Wytrzymały – nie ustępuje stalowym zamiennikom Ekonomiczny – mniej strat, niższe koszty robocizny Ekologiczny – żywotność do 100 lat, zero rdzy i strat 📦 Kup online: 👉 https://sklep.trokotex.pl/ Próbki wysyłamy GRATIS.
    • A to już zależy od zastosowanego impregnatu i efektu jaki chce uzyskać inwestor.
    • To nie przepisy się zmieniły tylko ich interpretacja.  Te zawarte w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych w tym względzie nie zmieniły się od ich przyjęcia w 2002 r. Prawie tak samo brzmiały stosowne zapisy w rozporządzeniu z roku 1994 (to też § 14), chociaż były nieco bardziej szczegółowe i lepiej sformułowane. Największe znaczenie mają więc zapisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. 2022 Poz. 1225, z późniejszymi zmianami).   § 14. 1. Do działek budowlanych oraz do budynków i urządzeń z nimi związanych należy zapewnić dojście i dojazd umożliwiający dostęp do drogi publicznej, odpowiednie do przeznaczenia i sposobu ich użytkowania oraz wymagań dotyczących ochrony przeciwpożarowej, określonych w przepisach odrębnych. Szerokość jezdni stanowiącej dojazd nie może być mniejsza niż 3 m. 2. Dopuszcza się zastosowanie dojścia i dojazdu do działek budowlanych w postaci ciągu pieszo-jezdnego, pod warunkiem że ma on szerokość nie mniejszą niż 5 m, umożliwiającą ruch pieszy oraz ruch i postój pojazdów. 3. Do budynku i urządzeń z nim związanych, wymagających dojazdów, funkcję tę mogą spełniać dojścia, pod warunkiem że ich szerokość nie będzie mniejsza niż 4,5 m.   Obecnie te przepisy są przez część urzędników interpretowane w ten sposób, że zasadniczo droga prowadząca do budynku powinna mieć przynajmniej 5 m. To jest niejako punkt wyjścia. Natomiast 4,5 m dojścia to przypadek szczególny, co do którego nie ma jasnej interpretacji. Natomiast 3 m to w tej interpretacji minimalna szerokość samej jezdni, jeżeli jest ona częścią drogi, obejmującej również choćby chodnik.  Natomiast dawniej interpretowano to w ten sposób, że wystarczająca minimalna szerokość drogi wynosi 3 m i przynajmniej tyle musi mieć jej jezdnia. Na tej podstawie akceptowano drogi o szerokości 3 m. Ponadto przypominam, że w razie braku chodnika pieszy może zgodnie z prawem poruszać się po jezdni, kierowca ma zaś obowiązek zachowania w takiej sytuacji szczególnej ostrożności.   Dotychczasowe stanowisko sądów i opinie prawników przychylają się jednak do starej interpretacji, uznając 3 m za wystarczającą szerokość drogi dojazdowej. Polecam do przeczytania:   https://www.mpoia.pl/index.php/dzialalnosc/zespol-rzeczoznawcow?view=article&id=1790&catid=39 https://serwisy.gazetaprawna.pl/nieruchomosci/artykuly/1494335,jaka-szerokosc-drogi-dojazdowej-do-dzialki-nowe-prawo-budowlane.html   Generalnie stanowisko jest takie, że to właśnie § 14.1 zawierający wymóg dostosowania drogi do potrzeb, a przy tym zapewnienia jezdni o szerokości nie mniejszej niż 3 m jest podstawową ogólną regulacją. Natomiast te zawarte w kolejnych (§ 14.2 oraz § 14.3) są przypadkami szczególnymi. Na to wskazuje sama konstrukcja tego przepisu, kolejność podania wymagań. Ponadto wskazuje na to również brzmienie § 14 w wersji z roku 1994.   Jest więc podstawa, żeby odwoływać się od decyzji. Tu przepisy prawa nie są jednoznaczne, to kwestia ich interpretacji. Ewentualnie jest też możliwość wystąpienia do właściwego ministra o jednorazową zgodę o odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych. Jest tu jeszcze jedno ważne zastrzeżenie. Jeżeli w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy określono minimalną szerokość dróg dojazdowych to podważyć te zapisy będzie trudno. Samorząd ma bowiem prawo zamieścić tam wymagania ostrzejsze, niż przewidują to przepisy ogólne. Ale i tak nie jest to sytuacja bez szans, skoro przy tej drodze już są zabudowane działki. Wymóg zapewnienia szerszej drogi tylko w odniesieniu do niektórych działek prowadzi przecież w takiej sytuacji do absurdu. Ale to trudna droga i należałoby się powoływać już na tzw. klauzule generalne. PS. w załączniku umieszczam stary wariant rozporządzenia z 1994 r. Nowy zacytowałem w odpowiedzi.    WT 1994 D19950046.pdf
    • Podobno z tego co nam urzędnik dzisiaj powiedział to że od tego roku ściśle trzymają się tych 5M bo w 2024 roku jeszcze by z tym nie było problemu... Z tego co podpowiedział to napisać odwołanie i możliwe że uda się uzyskać ustępstwo od tych wytycznych i otrzymać pozytywną decyzję, muszę liczyć na trochę szczęścia
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...