Skocz do zawartości

Dom na gruncie wysadzinowym, wilgoć w piwnicy.


wro75

Recommended Posts

Witam,

Zwracam się z prośbą o pomoc w rozwiązaniu mojego problemu z wilgocią pojawiającą się w moim domu. Przestudiowałem wiele materiałów dostępnych w sieci i nadmiar oraz rozbieżność informacji sprawił, że mam mętlik w głowie.

Mam dom z lat 50, dom jest podpiwniczony, piwnice wkopane na ok 130cm. Do domu przylega niepodpiwniczona dobudówka. Widać starą izolację wystającą z gruntu, gruba karbowana folia. Niestety nie zabezpieczona od góry, i woda opadowa swobodnie może wnikać pomiędzy izolację a mur. Grunt jest gliniasty, mocno reagujący na mrozy. Doskonale widać to na drodze wysypanej kiedyś kruszywem (droga do remontu), normalnie "to żyje". Wilgoć pojawia się na dwóch ścianach, wschodniej i południowej. Od strony północnej, strona z dobudówką, w odległości kilku metrów mam wąwóz. Głęboki na kilkadziesiąt metrów, zalesiony. W czasie roztopów widać sączącą się wodę gruntową wypływającą ze zbocza. Od strony wschodnie jest niewielkie wzniesienie. Logicznie rozumując zakładam, że woda gruntowa spływająca z południa do wąwozu na północy natrafia na dom, a od wschodu spływa ze wzniesienia. Stąd wilgoć tylko na tych dwóch ścianach.

Problemy mam dwa:
Jak rozwiązać problem z wymianą izolacji, skoro część domu posiada piwnicę a część nie, jak wybrnąć z problemu różnicy głębokości. Co ze ścianą na styku przybudówki z domem, jest ciężko dostępna, można zostawić starą izolację i połączyć ją z nową? Podkopać się? Na tej ścinie nie zauważyłem wilgoci.
Co z drenażem, założyć tylko z trzech dostępnych stron? Przybudówkę drenować osobnym układem? Może wcale nie zakładać drenażu przy przybudówce?
45621ccc4c49f.jpg

Z góry dziękuje za pomoc.

Link do komentarza

Woda gruntowa, a woda powierzchniowa to dwa odrębne zagadnienia.  Spływ wody powierzchniowej można ograniczyć kanalizując jej odprowadzenie np. przegrodą i korytami, ewentualnie drenażem z nawilżonej powierzchni. Zabezpieczenie od wód gruntowych wymaga zapewnienia szczelnej izolacji w części podziemnej, a w przypadku użytkowanego już domu z częściowym podpiwniczeniem, będzie to praktycznie niewykonalne. Niekiedy nakładane są powłoki izolacyjne w formie płynnej folii lub zaprawy wodoszczelnej, ale ich skuteczność bywa niewystarczająca.

Link do komentarza
Dnia 24.04.2018 o 10:11, wro75 napisał:

Logicznie rozumując zakładam, że woda gruntowa spływająca z południa do wąwozu na północy natrafia na dom, a od wschodu spływa ze wzniesienia. Stąd wilgoć tylko na tych dwóch ścianach.

logicznie rzecz  ujmując możesz mieć rację , choć sama woda do specjalnie logicznych nie należy i lokalnie potrafi płynąć odwrotnie zwłaszcza w glinie

 

Dnia 24.04.2018 o 10:11, wro75 napisał:

Problemy mam dwa:

 

Dnia 24.04.2018 o 10:11, wro75 napisał:

Podkopać się?

myślę że to nie jest dobry pomysł , może jeśli masz doświadczenie w górnictwie i wiesz jak sztolnie wykonać to pewnie się da , ale zachodu o wiele za wiele moim zdaniem

Dnia 24.04.2018 o 10:11, wro75 napisał:

Jak rozwiązać problem z wymianą izolacji, skoro część domu posiada piwnicę a część nie, jak wybrnąć z problemu różnicy głębokości. Co ze ścianą na styku przybudówki z domem, jest ciężko dostępna, można zostawić starą izolację i połączyć ją z nową? Podkopać się? Na tej ścinie nie zauważyłem wilgoci.

Niespecjalnie zastanawiałbym się nad wymianą izolacji , bardziej skierowałbym się w stronę wykonania nowej szczelnej izolacji na zasadzie szczelnej wanny . i jest to wykonalne od wewnątrz, a więc z miejsc do których dostęp istnieje .

Złą wiadomością jest fakt że bez racjonalnego sensu jest wykonywanie częściowego zabezpieczenia i trzeba do tematu podejść całościowo .

Przypuszczam że w tym momencie - moja odpowiedź wykracza poza "oczekiwania" Twojego pytania

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Panowie - ojcowie, czy przodkowie, nie ma znaczenia. I tak jest mi wszystko jedno, na czym jadali. Czy co tam nam dali .     Ale nie za wszelka cene. Wyobrazasz sobie ogrom tej pracy - zmiana ph gleby ? Z niewiadomym skutkiem? Wszelkie duze roboty u mnie zakonczone. Finito. Moge poprobowac przeszczepu mchu w kilku miejscach, jak bedzie chcial i mogl sie rozwijac, to swietnie. Jak nie, to trudno, pogodze sie z losem. Zostalo mi troche nasion mikrokoniczyny, jak wyrwe kostrzewe, to je tam posieje. Juz raz zrobilam takie male, doswiadczalne poletko. Pieknie wzeszla i rosla, ale potem musialam wyjechac i teraz jest tam sama kostrzewa. Tak à propos zmiany warunkow glebowych: zagladam czasami na "Ogrodowisko", i jest tam babka, ktora ma dzialke z lasem sosnowym. I ona wymienila cala glebe, nasadzila mnostwo roznych roslin wokol tych drzew. Jest taras dookola domu, z ktorego mozna ten ogrod podziwiac, jak rowniez sciezki do spacerowania. Ale po co w takim razie kupowac dzialke lesna? Nie wiem, moze odziedziczona?
    • Szanowni,   Odpowiadając na pytania:   1. wentylacja jest grawitacyjna   2. są nawiewniki, wszystkie powinny być otwarte teraz?   3. z tą wilgotnością w powietrzy nie zwróciłem uwagi   4. panele przed ich położeniem były składowane w temp pokojowej kilka dni     Wróciłem właśnie z lokalu, raczej nie ma wątpliwości, że na piętrze została woda w posadzce.   1/ Poniżej link z badania higrometrem w przejściach drzwi gdzie ściągnąłem panel, wartości w innych miejscach od 45 do nawet 60, to wzrosło bo podbiło wilgoć z dolnych warstw:   https://drive.google.com/file/d/1sSSEXTJFl3cpUKNj4aRw0wWlceAEo65w/view?usp=sharing   Na parterze pomiary jastrychu dają wartość 30-40, ponieważ po tym jak deweloper nas zalał, suszył podłogę miesiąc w tym podpodłogowo na podciśnieniu, a od miesiąca podłoga jest ogrzewana i niezamknięta. Wydaje mi się, że jastrych nie powinien się odkształcić, na parterze jest prosty w rogach, a deweloper grzał tą posadzkę podpodłogowo dość mocno, do tego 4 nagrzewnice działały i pochłaniacze wilgoci, z 40 stopni w pomieszczeniu. Szczęśliwi parter obecnie nie ma szczególnych spękań posadzki, jest jedna kreska ale bardzo wąska odpowiada dylatacjom w jastrychu. C.O. miałem maks na piecu 29 stopni. Na piętrze można sprawdzić tylko po demontażu paneli, ale one w przejściach między pomieszczeniami też się bujają.    2/ Zdjąłem listwę w jednym miejscu gdzie się mocno bujają panele, wygląda to jak poniżej:   https://drive.google.com/file/d/1FxtqxwOuPXJ7x3VxZZ5MtThem_dMTa_q/view?usp=sharing   Raczej nie mam wątpliwości, że podłoga do demontażu i wygrzewanie, a potem folia, pianka i ponowne położenie.   Czy problematyczne jest ponowne odtworzenie ułożenia paneli?   One są położone nieregularnym wzorem, różnie podocinane, bez zachowania symetrii (tak woleliśmy wizualnie). Powinno się numerować panele w poszczególnych pomieszczeniach, żeby wrócić do tego samego? I jak je składować? Jeden na drugim? Muszą dojść do siebie.   3/ Czy w zaistniałej sytuacji wyłączyć ogrzewanie i zostawić uruchomione pompy mieszające na rozdzielaczach? Z dobę będzie spadała temperatura sama z siebie w zamkniętym budynku.   4/ Zgodnie z moją wiedzą, deweloper wydając lokal nabywcy, jest obowiązany wydać go w stanie nadającym się do wykończenia i zamieszkania. Mokry budynek jest wadą, która została zatajona przed nami. Zgłosiłem wilgoć do protokołu odbioru, wskazując, że wartości wilgoci jastrychu to 4,5-7% zależności od pomieszczenia. Osuszali dodatkowo tydzień i zapewnili, że wydali osuszone (fuszerka i ignorancja). O procedurze wygrzania posadzki dowiedziałem się przypadkowo, niedawno, deweloper odpowiedział mi, że "oni tego nie robią". W instrukcji obsługi lokalu nie ma słowa o konieczności przeprowadzenia podobnego procesu. Czy zgodzicie się ze mną, że mam podstawę do:   a) zgłoszenia wady lokalu i wezwania do wygrzania posadzki na koszt dewelopera - pójdzie kilkaset m3 gazu na to to jest koszt;   b) dochodzenia pokrycia kosztów najmu lokalu z uwagi na niemożność wprowadzenia się, gdzie z rozmysłem i ignorancją wprowadzono nas w błąd co do warunków budynku.   5/ położenie paneli bez foli na tej posadzce to już inna para kaloszy, zawinił wykonawca wykończeniówki, powinien zażądać protokołu wygrzania i mieć miernik wilgoci, a położył to na podkładzie XPS (nie XPRS) bez foli, bo mu na oko było sucho, jestem teraz pewien, że facet po prostu nie zna się na tym ogrzewaniu (porażka), więc jest obowiązany zdemontować teraz te panele i zwrotnie je zamontować po wygrzaniu.    https://www.obi.pl/podklad-pod-panele/home-inspire-podklad-pod-panele-xps-floor-protect-2-mm/p/6963565?wt_mc=gs.pla.Mieszkać.Podłogi.Panelepodłogoweipodłogidrewniane&wt_cc1=17619245192&wt_cc4=c&wt_cc9=?wt_cc1=17619245192&wt_cc4=c&wt_cc9=&wt_mc=gs.pla.smart.mieszkac.&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAire5BhCNARIsAM53K1gNgPjmuvVrz-nH2cpsIg-II41wX4Q1sZEezCCQIwwLe3X36eW7gBoaApk7EALw_wcB      
    • Nie ojcowie, tylko PRZODKOWIE... jadali na mchu... Czaisz? Nasi przodkowie... itd...
    • Bo nasi ojcowie na m chu jadali. 
    • Jeszcze jedna sprawa, która się nie pojawiła. Jaki tam jest rodzaj wentylacji? Jeżeli jest grawitacyjna to czy są nawiewniki w oknach, bo deweloperzy potrafią o nich zapomnieć. Na ile ta wentylacja jest skuteczna, jaką wilgotność powietrza w pomieszczeniu wskazuje higrometr? Bo może być i tak, że panele wchłonęły wilgoć z powietrza. A tej potrafi być zbyt dużo, jeżeli budynek jest nowy (czyli generalnie jeszcze mokry), a wentylacja jest niewydolna. Kiedy panele przed montażem przeniesiono do budynku? I czy zostały otwarte (odfoliowane), żeby ich wilgotność się ustabilizowała? Jeżeli panele były wcześniej tak przygotowane, wentylacja jest sprawna i wilgotność względna powietrza nie przekracza 50-60% to wracamy do jastrychu.   Wszystko zależy od ilości wilgoci  w jastrychu i od specyficznych cech paneli. Jeżeli wilgoci jest mało. to można zaryzykować jego dosuszenie bez zdejmowania paneli. Dlatego proponowałem prosty test z folią przyklejoną do jastrychu, żeby zorientować się w sytuacji. Całkiem dokładny pomiar można zaś mieć po wycięciu paru próbek, kostek po parę centymetrów, zważeniu ich na dokładnej wadze, wysuszeniu choćby w lekko ciepłym piekarniku przez przynajmniej 20 godzin i ponownym zważeniu na dokładnej wadze. Ubytek masy to nasza woda.    Powolne podnoszenie temperatury jastrychu zaproponowałem ze względu na panele oraz już ułożone płytki. Można wtedy obserwować, czy z panelami nie dzieje się nic złego. Maksymalną temperaturę utrzymujemy przez kilka dni (przynajmniej 3-4). Studzić możemy szybciej, np. w ciągu tygodnia. Ale najważniejsze jest czy wygrzewanie obniży wystarczająco wilgotność jastrychu. Dlatego polecam powtórzyć próbę z folią.    Przy ogrzewaniu kotłem gazowym wyższy opór cieplny podkładu nie będzie miał istotnego wpływu na koszty ogrzewania. To nie pompa ciepła. Folia zaś może być jakakolwiek. Na nią i tak ni trafi wiele wilgoci, jeżeli jastrych będzie suchy.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...