Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Zaloguj się, aby obserwować  
czytelnik

Zaniżona szkoła kosztorysowania

Recommended Posts

Szanowny Panie redaktorze przeczytałem Państwa ostatni numer czasopisma budujemy Dom 7-8, niczym się nie rożni od inny pism tego rodzaju, ale zawsze lepiej poczytać 10 raz to samo, bo się utrwali.

Wracam do tematu, który chce poruszyć. Szkoła kosztorysowania, wszystko ładnie i pięknie dla prostego domu czy dla domu skomplikowanego uważny inwestor przy pomocy programu kosztorysowego chyba sobie poradzi i o to chodzi,

Niestety nie wziął Pan pod uwagę, gdy całość prac wykonuje firma, posiadająca pracowników na etacie, stawki jednostkowe roboczogodziny pracownika podał Pan na poziomie od 10 do 25 złotych, ale trzeba zaznaczyć, ze w kosztorysie wykonawczym występuje robocizna kosztorysowa + narzuty, koszty zakupu, a wiec czy jest stawka netto z narzutami czy brutto?.

Chciałbym kiedyś sprawdzić, ile by wydal na robociznę inwestor, który by zatrudnił na budowie na podanych stawkach, poszczególnych rzemieślników i zapłacił im jak leci za "żywcem " przepracowane godziny, pewnie by się z robocizna, z rozumem nie pozbierał, stosując rozliczenie kosztorysowe za operacje płaci się wg norm i to inwestor powinien wiedzieć.

Wiem ze szpalta jest droga, i tłumaczenie inwestorom bez doświadczenia meandrów kosztorysowania i rozliczania robot budowlanych byłoby droga przez mękę, ale chyba nie można do końca iść na uproszczenia, może by jednak opisać, chociaż poszczególne rodzaje narzutów ich funkcje w procesie budowlanym etc.

Na koniec musze Panu przekazać, że koszt, który Państwo podaliście jest zaniżony, gdyby robiła to normalna odpowiedzialna firma . Z szacunków, moich oraz ze statystki, którą prowadzę w porozumieniu z wieloma inwestorami koszty rozkładają się w granicach ze 100 % - 36- 40 % - wartość robocizny, a pozostałe to materiały.

Wszystko zależy od materiałów , które będą użyte. Jednocześnie Państwo małymi literami piszecie ze koszt domu w pełni urządzony to 2300- 3000zll / m2 (czy z meblami?). Nijak się to ma do wymienionej sumy tłustym drukiem 181 159 złotych.

Mimo wszystko, fajnie ze juz Państwo piszecie małymi literami o prawdziwych kosztach budowy, a będą one większe, firma, która zatrudnia pracowników doświadczonych ze stażem 10 lat w firmie nie może pracować na takich stawkach, a czasem lepiej, wynająć firmę pod klucz, może drożej to w konsekwencji może się okazać taniej lub na przyzwoitym poziomie. Chciałbym kiedyś przeczytać w czasopiśmie pomagającym inwestorom prywatny , ze może juz czas zarabiać pieniądze a budowę zlecić profesjonalistom , z doświadczeniem.

Pozdrawiam Wojciech

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Szanowny Czytelniku

Z zaciekawieniem i zadowoleniem przeczytałem nadesłany list. Oznacza on bowiem, że publikacja pobudziła do myślenia i zaciekawiła.

Adresatem artykułu z zamierzenia miały być osoby które myślą o budowie własnego domu ale niekoniecznie mają wiedzę o kosztach. Stykają się one często z problemem po raz pierwszy i zupełnie nie wiedzą jak to zrobić np. : skalkulowania ile cegieł kupić na postawienie murów Wracając do Pańskiego listu pozwolę sobie zaprezentować trochę inne zdanie odnośnie poruszonych kwestii, mianowicie.

Wolny rynek oznacza wolne ceny. Nie oznacza to jednak, że nie ma cen niskich, wysokich, godziwych i … „nieprzyzwoicie wysokich ”.

Zgodzimy się chyba , że nie każda praca jest tyle samo warta. Nie da się porównać pracy pomocnika czy też robotnika niewykwalifikowanego z pracą dobrego murarza czy cieśli. Dlatego podane przez nas ceny robocizny są tak różne.

Nie są one oderwane od rzeczywistości bo tyle właśnie życzą sobie mniej więcej fachowcy w poszczególnych branżach. Podaliśmy je tylko jako dane przyjęte do sporządzenia kosztorysu nie natomiast jako sztywne stawki pracy.

Sprawa narzutów stosowanych w kosztorysach to problem o tyle skomplikowany, że pewnie nie wystarczyłoby objętości miesięcznika aby go wyczerpać.

Stosowanie narzutów jest uzasadnione w przypadku dużych firm i dużych inwestycji. Tam występuje bowiem wiele elementów, których w sposób bezpośredni nie da się łatwo przekalkulować. Koszty funkcjonowania dużego przedsiębiorstwa z całą logistyką, zapleczem finansowo – księgowym, administracja, liczną kadrę kierowniczą itp. są nieporównywalne z małą lub średnią firma budującą dom jednorodzinny.

Wydaje mi się zatem, że przy kosztorysach takich jakie tworzymy dla chcących przeżyć przygodę budowania własnego domu, ich stosowanie jest niepotrzebne.

Nie namawiamy nikogo do umawiania się z wykonawca na stawkę godzinową albo dniówkę !!! To sposób najgorszy z możliwych . Z Wykonawcą „ zgadzamy robotę ” od całości czyli np.: z murarzami od całości murów, cieślami – całości dachu itp.

Ale jak policzyć czy np.: podana przez p. Henia cena 30 000 zł za pobudowanie domu w stanie surowym zamkniętym jest właściwa? Czy aby ta praca nie jest warta mniej? Albo w drugą stronę czy p.Heniowi opłaci się wybudować dom za podaną sumę czy też nie?

No nie ma innego sposobu jak policzyć i do tego właśnie zachęcamy.

Ale żeby policzyć trzeba się na czymś oprzeć stad też rodzą się kosztorysy.

Kiedy dokona się dobrej analizy i kalkulacji otrzymujemy wartości bardzo zbliżone do tych jakie funkcjonują na rynku . Musimy jednak problem ogarniać całościowo , a nie wybierać poszczególne pozycje i szukać kogoś kto je nam wykona. Przy budowie domu na początku prac potrzebujemy przeważnie koparko-spycharki do wykonania wykopów i usunięcia humusu. Gdyby patrzeć tylko na koszt usuwania ziemi urodzajnej ( humusu) to okazuje się, że koparka jest bardzo tania i nikt nam za te pieniądze tego nie wykona ale jeżeli podsumujemy prace razem z wykopami to się nagle okaże , że za te kilkaset złotych to już spokojnie możemy znaleźć wykonawcę.


Można dyskutować czy koszt jest za niski czy za wysoki, lecz jak sam Pan zauważa wszystko zależy od przyjętej technologii budowy i zastosowanych materiałów.

Udział robocizny w budowie domu przez Pana oceniony na 36 - 40 % może odpowiadać nawet prawdzie ale nie w każdym przypadku. Dla przykładu choćby przytoczę że według branżowej publikacji SEKOCENBUD ( zeszyt nr 1003 Biuletyn cen obiektów budowlanych w I półroczu 2007) udział robocizny w wykonaniu domu jednorodzinnego to ok.20 % .

Wszystko zatem zależy od tego jak, z czego i z kim budujemy.


Na zakończenie jeszcze tylko jeden autentyczny przykład.

Pewna firma poszukiwała wykonawcy robót blacharskich na dachu. Dach był z miedzi i na rynku trudno znaleźć fachowca. Znaleziono jednego z kilkudziesięcioletnim stażem który popatrzył, pomyślał i powiedział, że może prace wykonać ale najwcześniej w przyszłym roku bo ma teraz moc zleceń. Na pytanie ile to może kosztować ( tylko robocizna bo materiał i sprzęt zapewniał Inwestor ) odparł, że ok. 20-40 zł m2 . W zależności od ilości obróbek itp. Po zamieszczeniu ogłoszenia w Internecie nagle pojawia się rzesza fachowców , którzy oferują za tą samą robotę od 30 do 120 zł. Jak Pan myśli, którzy z nich byli tani, którzy chcieli godziwie zarobić, a którzy podali „ niegodziwe ceny „ ?


Na tym kończę i zapraszam do dalszej lektury na łamach BD. Temat będziemy kontynuować podając szczegółowe kosztorysy wybudowania konkretnego wybranego domu jednorodzinnego ( wybieramy domy najpopularniejsze i najchętniej budowane przez naszych czytelników ).


Z wyrazami uszanowania



Jacek Kisiołek
Kosztorysant współpracujący z miesięcznikiem Budujemy Dom

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
witam
Ja chciałbym krótko:
1 kosztorys ofertowy
2 kosztorys wykonawczy
3 kosztorys powykonawczy
Pana koszty pośrednie, koszty sprzętu, zysk wykonawcy, koszty transportu oraz stawka roboczogodziny do kosztorysowania nie interesują, Pana interesuje ile pan zapłaci za całość prac i w jakim terminie będą wykonane. Poza tym wszystkie oferty na piśmie i podpisane przez wykonawcę. Przedmiar do kalkulacji może i powinien być w projekcie jeżeli nie ma to wykonawca dokonuje przedmiaru potrzebnego do przygotowania oferty. zakup materiałów płatny (koszty zaopatrzenia i transportu) ale przez firmę zakupione i zamontowane materiały budowlane np. okna drzwi będą na 7% vatu. I najważniejsze umowa zakłada jakiś termin, gdy Pan nie dowiezie materiału na określony w umowie termin, wykonawca ma wytłumaczenie,że się opóźnia albo może żądać przestojowego a tak nie pana problem. Umowa z wykonawcą na piśmie i wybrana najbardziej dla Pana opłacalna i przejrzysta oferta. pozdr.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

×
×
  • Utwórz nowe...