Skocz do zawartości

Instalacja niskotemperaturowa - pytania


Lemon

Recommended Posts

Napisano

Jestem w trakcie wykonania instalacji c.o. i cwu. Myślałem nad instalacją grzewczą niskotemperaturową zasilaną kotłem kondensacyjnym / kominkiem z płaszczem wodnym - parter głównie podłogówka (4 pętle), 2 grzejniki wspomagające w salonie, 1 grzejnik w garaż i 1 grzejnik w spiżarni / piętro zaś 4 grzejniki (1 na pokój - sypialnie), 1 pętla podłogówki w łazience wychodząca na korytarz + grzejnik w łazience. 

 

Rozumiem że jeżeli system jest niskotemperaturowy to można grzejniki podłączyć do tego samego rozdzielacza co pętle podłogówki ? Czu może lepiej wykonać osobny rozdzielacz na podłogówkę z zaworem mieszającym i osobne rozdzielacze na grzejniki ?

Czy nie ma potrzeby montowania systemu mieszającego w rozdzielaczach bo przecież w takim systemie temperatura jest wszędzie równa ? 

 

Planuje wykonać jedynie dwa rozdzielacze piętro i parter. Nie rozumiem do końca idei montażu sterowania pogodowego - jeżeli system jest niskotemperaturowy to wydaje mi się że niewskazana jest wyższa temperatura kotła niż 45 - 55 st. niezależnie od pogody ? 

 

Czy może źle główkuje ? Posiada ktoś może taką instalację niskotemperaturową ? Z moich przemyśleń koszty eksploatacji powinny być niższe?

Napisano

Tak na wstępie, po co Ci grzejnik w spiżarni? W tym pomieszczeniu z założenia ma być chłodno.

natomiast co do podłączenia grzejników i podłogówki do jednego rozdzielacza  bez sterowania podłogówką nic Ci to nie da bo są inne opory przepływu.

Stosując grzejniki przy niskiej temperaturze zasilania musiałbyś przewymiarować grzejniki aby uzyskać żądana moc grzewcza do danego pomieszczenia bo grzejniki pracują na wyższych temperaturach i do takich są przeliczana moc grzejnika do pomieszczenia.

Jeżeli chcesz mieć niskotemperaturowe zasilanie to po co Ci grzejniki? połóż wszędzie podłogówkę i będzie bez kombinacji.

Napisano

Tak ale wyczytałem coś że są grzejniki niskotemperaturowe tylko nie mogłem znaleźć opinii jak to wychodzi w praktyce. Czy grzejnik jest w stanie sam zagrzać pomieszczenie. No początkowo chciałem podłogówkę w całym domu, ale opinie na temat podłogówki w sypialniach nie są za dobre. W salonie daje grzejniki tylko po to żeby wspomóc podłogówkę, docelowo będą założone jeżeli podłogówka nie wydoli. Puki co nie będę nawet ich kupował, również zastanawiam się nad spiżarką pod schodami czy ją grzać. 

 

Dzięki za podpowiedź.

Napisano
8 minut temu, Lemon napisał:

opinie na temat podłogówki w sypialniach nie są za dobre

Skąd te opinie? Czy opiniujący ma pojęcie o podłogówkach? Nie sprawdza mu się w domu?

 

1 godzinę temu, mhtyl napisał:

połóż wszędzie podłogówkę i będzie bez kombinacji.

To jest dobra rada! Tak samo jak i rada dotycząca spiżarni - tu powinno być raczej chłodzenie, niż grzanie...

Napisano
5 minut temu, Lemon napisał:

Tak ale wyczytałem coś że są grzejniki niskotemperaturowe tylko nie mogłem znaleźć opinii jak to wychodzi w praktyce. Czy grzejnik jest w stanie sam zagrzać pomieszczenie. No początkowo chciałem podłogówkę w całym domu, ale opinie na temat podłogówki w sypialniach nie są za dobre. W salonie daje grzejniki tylko po to żeby wspomóc podłogówkę, docelowo będą założone jeżeli podłogówka nie wydoli. Puki co nie będę nawet ich kupował, również zastanawiam się nad spiżarką pod schodami czy ją grzać. 

 

Dzięki za podpowiedź.

Nie wiem i i nie słyszałem o grzejnikach niskotemperaturowych, a jeżeli są to uważam że to picnawodę. Bo tak jak pisałem jeżeli grzejnik pracuje w temperaturze  70/60/20  gdzie temp zasilania/temp powrotu/temp w pomieszczeniu i dla danego pomieszczenia wystarczy grzejnik dla przykładu 2000 W to stosując tzw niskotemperaturowy  taki grzejnik powinien mieć większa moc np 3000 W aby ogrzać pomieszczenie. Dane o mocy grzejników dałem tylko aby zobrazować temat, nie przeliczałem tego.

Jeżeli zrobisz dobrze podłogówkę to żadnych grzejników nie musisz mieć aby wspomagać podłogówkę.

Napisano

Znalazłem takie oto porównania a raczej przykłady, czyli poniekąd przekłada sie o czym pisałem wcześniej.

Źródło z którego pochodzi cytat Temperatura zasilania grzejników – jak wpływa na moc?

 

 

Cytat

Wpływ zmian temperatur na moc grzejnika

Załóżmy, że dobieramy grzejnik płytowy typu 22 o wysokości 600 mm, bo taką przestrzenią i rozstawem rur pod parapetem dysponujemy. Temperatura w naszym domu to 20oC. Dla ułatwienia obliczeń, przyjmijmy że ma on moc 1 kW przy parametrach 75/65/20. Jak zmieni się jego moc w zależności od przyjętych parametrów instalacji?

 

parametry zasilania [oC]    moc [W]

75/65/20                          1000

55/45/20                            507

50/40/20                            397

45/35/20                            293

90/70/20                          1260

Wyraźmy to w procentach:

 

parametry zasilania [oC]                      zmiana mocy (przybliżona)
                                                         względem parametrów 75/65/20

55/45/20                                                       – 50%

50/40/20                                                       – 60%

45/35/20                                                       – 70%

90/70/20                                                       + 25%

Tak więc, jeśli decydujemy się na system 55/45/20, moc grzejnika będzie o połowę mniejsza niż dla parametrów 75/65/20. Jak widać, temperatura w zasadzie decyduje o wszystkim.

Załóżmy teraz pomieszczenie o zapotrzebowaniu na moc 1 kW. Jakich rozmiarów grzejnik potrzebujemy, by zapewnić w nim temperaturę 20oC przez cały sezon? Niezmiennie zakładamy grzejnik płytowy typu 22, o wysokości 600 mm. Przeglądając katalogi różnych producentów, dopasowujemy moc obliczoną przy pomocy ostatniego ze wzorów.

 

parametry zasilania [oC]                             przybliżona długość grzejnika [mm]

75/65/20                                                                  600

55/45/20                                                                1200

50/40/20                                                                1500

45/35/20                                                                2000

90/70/20                                                                  500

 

  • 1 miesiąc temu...
Napisano

Już od kilku osób słyszałem, że żałują mieszanych instalacji i gdyby mogli, to by od razu pojechali z podłogowym po całości. Wszędzie zasilanie niskotemperaturowe, idealne pod kocioł kondensacyjny i pompę ciepła. DO tego komfort pod stopami i lepsze poczucie ciepła niż przy grzejnikach.

 

Nie bój się o to, że podłoga nie da rady ogrzać domu, jak czegoś mocno nie zepsujesz to będziesz zadowolony. Dużo bardziej bym się bał instalacji mieszanych.

 

Co do grzejników niskotemperaturowych, to po prostu są one przewymiarowane, żeby powierzchnia grzania była większa. Zasad fizyki nie przeskoczysz.

  • 1 miesiąc temu...
Napisano

Ogrzewanie domu pompą ciepła z wykorzystaniem ogrzewania podłogowego, czyli niskotemperaturowego gwarantuje niskie rachunki za energię i nieporównywalny komfort grzewczy. Brak konieczności ogrzewania wody do wysokich temperatur wpływa korzystnie na trwałość systemu i oznaczna, że nie płacimy podwójnie za ogrzewanie wody do 60 st.C niezbędnych do poprawnej pracy grzejników, aby otrzymać 20 st.C w pokoju.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Pytałem dlatego, ze do przenośnych lepszy jest przewód z oplotem bawełnianym, taki jak przy żelazkach, Ale do stacjonarnego ten może być. 
    • Dzięki za szybką odp. To jest zwykły piekarnik do zabudowy (Whirlpool), więc stacjonarny.
    • Podsumujmy sytuację, bo nie jestem pewien czy dobrze rozumiem. Jeżeli coś jest inaczej to proszę o sprostowanie. Ciśnienie i przepływ wody zimnej są wystarczające.  Zbyt niskie jest ciśnienie i/lub przepływ wody ciepłej. Tu proszę o doprecyzowanie - jest mały strumień wody pod dobrym ciśnieniem, czy duży strumień wody pod zbyt niskim ciśnieniem? Jak jest przygotowywana woda ciepła? Bo z opisu wnioskuję, że jest ona jakoś centralnie podgrzewana w budynku, jednak nie jest wystarczająco ciepła i dopiero na poddaszu dogrzewa ją do wystarczającej temperatury elektryczny podgrzewacz.    Układ jest więc nieco dziwny, ale tak zrozumiałem opis.  Trzeba przede wszystkim sprawdzić jakie jest ciśnienie i jak duży jest strumień wody przed tym podgrzewaczem. Jeżeli przed podgrzewaczem, na jego przyłączach jest wszystko w porządku to problem tkwi w podgrzewaczu. On może bardzo zmniejszać strumień (przepływ) wody i jej ciśnienie. To typowa cecha modeli przepływowych. Jak się to ustali to można myśleć co robić dalej.
    • Nie chodzi mi nawet o formalną ekspertyzę, ale o to żeby temu przyjrzał się konstruktor. Bo o ile płytkie rysy nie są zmartwieniem, to głębokie pęknięcia mogą stanowić już poważny problem. A na odległość nikt tego nie jest w stanie sprawdzić.  Warstwa wyrównująca ze styrobetonu lub jakiegoś innego betonu z lekkim kruszywem (keramzyt, perlit) jak najbardziej może być. Trzeba tylko pilnować pewnej minimalnej grubości bo takie lekkie betony są słabe. Próby wyrównywania dużych nierówności samym styropianem zdecydowanie odradzam, tego się faktycznie nie da zrobić dobrze. Co jest na dole, jakie są pomieszczenia poniżej tego stropu? Bo od tego oraz źródła ciepła zależy na ile skutecznej izolacji cieplnej potrzebujemy. Jeżeli i tak są tam pomieszczenia ogrzewane, zaś ciepło zapewnia kocioł to izolacja cieplna może być słaba, po prostu strop będzie się nieco bardziej nagrzewał i część ciepła oddawał ku dołowi. Wtedy wystarczy styrobeton, bez warstwy styropianu.  Przy czym nawet w tym wariancie dałbym folię budowlaną na styrobeton. Jako warstwę rozdzielającą go od jastrychu. Na to rury ogrzewania podłogowego, na nie siatka stalowa i jastrych. Dzięki siatce dość cienka warstwa jastrychu będzie pewniejsza, a tu raczej nie będzie można zbytnio go pogrubiać ze względu na masę. Ale dopuszczalne obciążenie to właśnie powinien określić wezwany konstruktor.  Przy okazji uprzedzam, że mocowanie rur, gdy pod folia nie ma styropianu jest nieco upierdliwe. Ale się da to zrobić. Dajemy dwie warstwy w miarę grubej folii i spinki wbijamy w nią pod skosem. 
    • Może i więcej, bo metr przewodu to jakieś 4 PLN, a wtyczka w sklepie 3,95 PLN.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...