Skocz do zawartości

Budowa domu do 115 m2 - porady


Recommended Posts

Napisano

Witam,

wraz z żoną mamy w planach budowę domu do 115/120m2 z garażem.

Z góry zaznaczam, że nie wiem czy temat założyłem w dobrym dziale, więc jeśli nie to proszę administratora o przesunięcie wątku do odpowiedniego działu ! 

Od początku:

jestem właścicielem działki o powierzchni 55 arów - podzielona jest ona na dwie mniejsze działki o pojemnościach kolejno: 30 arów oraz 25 arów.

Pierwsza działeczka znajduje się tuż przy drodze gminnej utwardzonej, centralnie nad działką (na jej początku) przebiega linia wysokiego napięcia o mocy 110kV. 

Podstawy załatwiłem - wybrałem mapki, oświadczenie w urzędzie gminy, teraz z kolei pragnę się dowiedzieć w jakiej odległości od rzutu pionowego tej linii wysokiego napięcia możemy się budować. Rozumiem, że pismo muszę wysłać do PGE lub też zanieść osobiście, co zdecydowanie przyspieszy odpowiednie kroki.

Moje pytania są następujące:

- czy ktoś jest w stanie pomóc mi sformułować odpowiednie pismo do zakładu energetycznego ? Sam coś wyskrobałem, jednak wiem, że nie jest to aż tak profesjonalnie, jak bym sobie tego życzył,

- druga sprawa: czy ktoś jest mi w stanie powiedzieć jakie muszę podjąć następne kroki ? Jesteśmy młodym małżeństwem i nie do końca jestem rozeznany z budową domu. Każda pomoc mi się przyda, więc prosiłbym o przybliżenie następnych kroków. Zdaję sobie sprawę z tego, że załatwianie wszystkich pozwoleń jest czasochłonne, ale jestem gotów nawet na załatwianie wszystkiego do końca tego roku, aby budowę rozpocząć dopiero na wiosnę. Proszę o konkretne podpowiedzi, aby nakierować mnie i pomóc mi w kolejnych krokach ! 

Z góry bardzo dziękuję !

Napisano

Musisz uzyskać zgodę na podłączenie się do mediów - prąd i ewentualnie woda, kanaliza, gaz.

Uzyskać z gminy zgodę na budowę zjazdu na drogę publiczną. 

Napisano
3 godziny temu, Elfir napisał:

Musisz uzyskać zgodę na podłączenie się do mediów - prąd i ewentualnie woda, kanaliza, gaz.

Uzyskać z gminy zgodę na budowę zjazdu na drogę publiczną. 

Nie zgodę tylko zapewnienie dostaw mediów, a na zjazd to się uzyskuje zgodę gdy się go będzie wykonywało, na tym etapie nie występuje się o budowę zjazdu (chociaż można). Dostęp do drogi publicznej działka musi mieć bo w innym razie nie dostanie zgody na budowę.

6 godzin temu, rzepek1 napisał:

 

Podstawy załatwiłem - wybrałem mapki, oświadczenie w urzędzie gminy,

A pierwszym, najważniejszym krokiem jest odwiedzenie gminy i wyciągnięcie wypisu z MPZP dla tej działki lub WZiZT. Piszesz że dostałeś jakieś oświadczenie z gminy, co to jest to oświadczenie? 

Na podstawie wypisu z planu czy WZ dowiesz się co i gdzie możesz wybudować na tej działce.

Napisano

Trochę się zmieniło - upraszczając:

Warto wystąpić już teraz o zezwolenie na lokalizację zjazdu do gminy.

W zezwoleniu na lokalizację zjazdu gmina określa miejsce lokalizacji zjazdu i jego parametry techniczne - jest to zezwolenie na czas nieokreślony.

Po otrzymaniu zezwolenia można przystąpić do prac w każdej chwili - bez pozwolenia na budowę i bez zgłaszania rozpoczęcia prac. 

 

Ps. Oczywiście dotyczy tego przypadku - czyli zjazd z drogi gminnej (i powiatowej) - bez  zgłoszenia. 

Napisano

Można, jak najbardziej ale nie znając lokalizacji domku na działce (a autor pytania ma dość pokaźne działki) może okazać się że zaplanowany zjazd będzie trzeba przenieść w inne miejsce gdy wybierze się docelową lokalizację postawienia domku.

Napisano

Oczywiście najpierw byłem w urzędzie gminy. Kobieta sprawdziła działki, podała klasy gleb, gruntów - przekazała, gdzie można zacząć się budować (jeżeli zakład energetyczny określi odległości od linii wysokiego napięcia). Nie mam przed sobą tego pisma, ale zapewne to wypis, o którym piszesz. Po powrocie do domu przedstawię konkrety... 

Ogólnie rzecz biorąc działka, na której chcę się wybudować stoi tuż przy utwardzonej drodze gminnej.

Tak jak pisałem, jestem zielony w tym temacie stąd pproszę o wyrozumiałość.

Napisano

Nie znasz się ok, nie ty pierwszy nie ostatni ale nie zwalnia Cię to z obowiązku używać nazw ogólnie przyjętych czy terminów budowlanych bo to co opisujesz co pani w gminie Ci podała to nic nie mówi, a i ta pani to też mało wie bo w jakiej odległości od linii wysokiego napięcia nie określa ZE. Napisz czy jest dla tych działek MPZP czy go nie ma bo to jest istotne na samym początku.

Napisano (edytowany)
10 godzin temu, mhtyl napisał:

Nie znasz się ok, nie ty pierwszy nie ostatni ale nie zwalnia Cię to z obowiązku używać nazw ogólnie przyjętych czy terminów budowlanych bo to co opisujesz co pani w gminie Ci podała to nic nie mówi, a i ta pani to też mało wie bo w jakiej odległości od linii wysokiego napięcia nie określa ZE. Napisz czy jest dla tych działek MPZP czy go nie ma bo to jest istotne na samym początku.

Nie ma planu zagospodarowania dla tych działek.

Oczywiście, że mało wie, bo w gminie nie byłem sam tylko z pomocą - nie potrafiła odpowiedzieć na większość pytań. 

Więc od początku, pewnie w niektórych rzeczach się powtórzę,

- mapki, wypisy pełne dla wnioskowanej nieruchomości, oryginały mapy ewidencyjnej - to załatwione w PODGiK.

- pismo do Zakładu Energetycznego przygotowane i wybieram się, aby określili odległość, w jakiej można stawiać dom od linii wysokiego napięcia,

- następny krok do GO-KOMu,

i tutaj ponoć po tym wszystkim mam wypełnić Wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Tu mam wstępnie umiejscowić swój dom na mapce, opisać jaki ma być itp, itd. - tyle zdołałem się dowiedzieć w urzędzie gminy.

Edytowano przez rzepek1 (zobacz historię edycji)
Napisano
3 godziny temu, rzepek1 napisał:

- pismo do Zakładu Energetycznego przygotowane i wybieram się, aby określili odległość, w jakiej można stawiać dom od linii wysokiego napięcia,

To też załatwione - okazało się, że budowę mogę rozpocząć w odległości 9m od linii energetycznej, więc z tym nie ma żadnego problemu.

Napisano
8 godzin temu, rzepek1 napisał:

 

i tutaj ponoć po tym wszystkim mam wypełnić Wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Tu mam wstępnie umiejscowić swój dom na mapce, opisać jaki ma być itp, itd. - tyle zdołałem się dowiedzieć w urzędzie gminy.

jeżeli nie ma planu to występujesz o WZiZT i na tej podstawie będziesz wiedział co i jak. Planujesz nie tylko domek ale również zaplanować przyszłe przyłącza wody, prądu  i pozostałych jakie masz czy jakie będziesz chciał np gazu jak również posadowienie szamba jeżeli nie ma kanalizacji.

Do ZE i wodociągów występujesz z pismem o zapewnienie dostaw mediów.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
    • 💰 Opłaty urzędowe – pozwolenie na budowę garażu: 1. ✅ Opłata skarbowa za wydanie pozwolenia na budowę: 0 zł – jeśli garaż budujesz na własne potrzeby (na działce prywatnej, nie zarobkowo). 112 zł – jeśli garaż ma być użytkowany komercyjnie (np. wynajem, działalność gospodarcza). 2. ✅ Mapa do celów projektowych (potrzebna do projektu): od 800 zł do 2 000 zł, w zależności od lokalizacji i geodety. 3. ✅ Wypisy i wyrysy z MPZP lub decyzja o WZ (jeśli nie ma planu): Wypis i wyrys z MPZP: ok. 50–150 zł Decyzja o warunkach zabudowy (WZ): 0 zł – ale może zająć 2–3 miesiące. 4. ✅ Warunki przyłączy mediów (jeśli potrzebne): zwykle bezpłatne, ale mogą być długie terminy oczekiwania. Za przyłącze energii elektrycznej możesz zapłacić od 100 do 200 zł za warunki, natomiast budowa przyłącza to już osobny koszt (nawet kilka tys. zł, jeśli garaż ma być z prądem). 5. ✅ Opłata za wpis do dziennika budowy: od 50 zł do 100 zł (czasem geodeta lub projektant załatwia to w pakiecie). 💰 Koszt projektu garażu – orientacyjne ceny w 2025: 1. ✅ Projekt gotowy (typowy) + adaptacja: Projekt gotowy garażu: od 500 zł do 1 500 zł Adaptacja przez lokalnego architekta: od 1 000 zł do 3 000 zł 🔹 Łącznie: 1 500–4 000 zł 2. 🛠 Projekt indywidualny (na zamówienie): od 3 000 zł do 6 000 zł (zależnie od wielkości, konstrukcji – np. murowany, z płaskim dachem, z poddaszem itp.)   https://chatgpt.com/
    • Witam Serdecznie.Panowoe pytanie mam ,ponieważ od czasu do czasu leci dużym strumieniem woda z WC .Gdy nacisne parę razy przycisk i naładuje wodę to przestaje lecieć .WC pod zabudową.Czy winny temu wszystkiemu jest pływak ?Nie wyciągałem tego przycisku to nie wiem co tam jest . https://zapodaj.net/plik-Gq429kMu9L
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...